Onder het motto, bijzondere verhalen:
Wat ik eergisteren meemaakte, ik was in de tuin aan het rommelen toen ik een geschreeuw van achteren uit de boomgaard hoorde.
hmmm, dacht ik, een van de vele, vele konijnen, sommigen alweer met dikke ogen, is gegrepen door de buizerd.
Ik ben snel gaan kijken over de heg.
Ik zie daar iets op de grond liggen en een volwassen konijn rent heen en weer eroverheen. Terwijl hij over het "iets" komt trapt hij een paar maar flink, en schreeuwt het slachtoffer.
Het konijn zag me en ging er van tussen. Ben gaan kijken; het was een steenuil, hij/zij lag op de rug voor pampus, kon hem zo pakken.
Veren waren verfrommeld, slechts 1 staartveer nog aanwezig, en wat zand in 1 oog.
Aan de hand van het ringnummer kon ik zien dat het een jong van 2009 was, uit onze boomgaard.
Heeft dus waarschijnlijk de plaats ingenomen van 1 van zijn ouders in het broedjaar 2010, want ook dit jaar is er gebroedt in de appelboom.
Heb het oog schoon gemaakt en de uil weer in nestholte gestopt.
Of de uil getracht heeft een jong konijn te pakken en dat de ouder het heeft verdedigd?
Volgens mij is een konijn een vluchtdier.
Misschien heeft de steenuil door honger gedreven het volwassen konijn gegrepen?
Tijdens de hittegolf onlangs heb ik 2 broodmagere jonge steenuilen dood gevonden, dus een vetpot blijkt het niet te zijn met die droogte.
Helaas , fototoestel had ik niet om de nek hangen, tijd om het te halen had ik niet, dan was de steenuil waarschijnlijk gesneuveld.
Wie heeft er nog meer zulke ervaringen?
met vriendelijke groet,
Frank Peters