Hoofdmenu

Groene vlieg

Gestart door geertje, augustus 13, 2006, 20:19:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

geertje

Volgens mij heb ik hem eerder op het forum zien staan, maar kan hem niet terugvinden. Deze prachtige vlieg liep rond op zuring.
Ik heb geen idee waar ik moet zoeken om hem te vinden kent iemand hem? Ik heb evt. meer foto's.

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

gardensafari

Geen vlieg, maar een bladwesp. Lastige groep met veel gelijkende soorten.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

geertje

De voelsprieten brachten me al een beetje aan het twijfelen, maar ik kon totaal geen wespentaille ontdekken  :wacko:
Ik vind het onderscheid erg moeilijk....
Waaraan kan je zien dat je met een bladwesp te maken hebt?
Ook op deze foto zie ik de taille niet; of valt dat kenmerk bij een bladwesp af? Zijn er dan andere zaken waar je op kan letten?

Bedankt voor je hulp!
Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

gardensafari

Bladwespen hebben geen wespentaille en dat maakt ze tot ondingen. Ze zijn meestal langgerekter dan vliegen, ze hebben natuurlijk 2 paar vleugels (vliegen hebben één paar), wespenogen zijn anders en meestal glimmen ze en zijn vliegenogen dof. Hun antennes staan vergeleken met veel vliegen wat verder uit elkaar en zijn meestal langer. Veel soorten hebben een typische geelgroene kleur. Die kleur kom je bij vliegen niet of althans nauwelijks tegen. De kop is veel breder dan bij de meeste vliegen. De aders in de vleugels kronkelen veel meer dan bij de meeste vliegen en zijn vaak erg zwaar en zwart aangezet.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

geertje

Dank je Hans!  :duim:

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland