1) Aalbesachtig, 2) Exotische eik - Donckse Bos, ZH

Gestart door Jan Willem, juli 11, 2010, 14:52:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

1) Oogt en smaakt als aalbes, maar bessen zitten niet op trosjes.
2) Bladeren voelen fluweelachtig aan.
Om welke ontsnapte soorten gaat het hier?
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

han.endt

Over die 'aalbes' durf ik zo uit het hoofd niets te zeggen. De aalbessen die gekweekt worden en verwilderen behoren tot een hybride complex van twee of drie ribessoorten. Ribes spicatum, R. rubrum en nog een soort.
De eik is een Moseik, Quercus cerris. Deze kan ook in het bos aangeplant zijn. Stonden er meer? Kan het bos particulier bezit zijn geweest? Of is het duidelijk een zaailing?

PS. Ik heb even gegoogeld en het Donckse Bos is dus een landgoed. Dan is de Moseik, als hij volwassen is, hoogst waarschijnlijk aangeplant.

han.endt

Jan Willem denkt ook. Ik reageer hier niet. Ik voer de Moseik gewoon in en de aalbes gewoon als Ribes rubrum. En verder ook aangeplante bomen als de Catalpa en waarschijnlijk straks ook de Zwarte walnoot.
Allemaal aanplant van een oud buiten.

Jan Willem

Beste Han,
Je reactie verbaast me. Ik heb de exoten niet 'gewoon' ingevoerd, maar met label 'escape'. Als de optie 'aangeplant' beter is, hoor iik dat graag. Mijn onnozelheid.
Heb nog even verdere discussies afgewacht alvorens te bedanken voor jouw bijdrage en die van anderen. Excuus voor het feit dat ik de waarnemingen al wel heb ingevoerd.
Je opmerkingen altijd erg op prijs stellend & vriendelijk groetend,
Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

han.endt

Oké, ik begrijp je redenatie, maar ik ben van mening dat planten als escape moeten worden ingevoerd als daar ook sprake van is. Hier is dat niet het geval. De bomen op zo'n buiten als het Donckse Bos zijn gewoon aangeplant. Nu lijkt het alsof er sprake is van of een aanzet tot verwildering. En die aalbes daar staat helemaal niet van vast dat dit Ribes rubrum is, hoewel dat waarschijnlijk voor heel veel ingevoerde aalbessen geldt.

Ik weet ook niet hoe zo'n excursie door de KNNV naar de mensen toe gebracht wordt, maar je loopt in feite gewoon in een tuin met allerlei aangeplante en geen wilde planten. Een tuin met historische waarde dat wel en mogelijk komen er ook stinsenplanten voor.

PS. Ik vraag me ook af (los van het feit of je zoiets moet invoeren) of je ook zo maar mag aannemen dat zo'n catalpa op een oud buiten ook gelijk C. bignonioides is. Er zijn veel meer catalpa's en zeker op zo'n buiten is het even oppassen. Als je bomen op buitens en parken e.d. gaat benoemen dan moet er eigenlijk iemand meelopen die zich goed in deze materie heeft verdiept.

Jan Willem

Dank voor je reactie, Han. Zal 'esc' in 'aangeplant' veranderen en er Catalpa spec. van maken, als dat kan. (Deze KNNV-excursie was een noodgreep in verband met 'code rood', dus helaas zonder expert.)
Vr. groet, Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong