Duizendpoot? Pissebed?

Gestart door Noordkromp, juli 10, 2010, 17:14:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Noordkromp

Rolt zich op als een pissebed (of egel). In de tropen weleens een soort duizendpoten dat zien doen. Is dit een pilduizendpoot? Sort? Zat in heuvels in Duitsland.

Jacob

mberg

Dag Jacob,

Het is een oprolmiljoenpoot, een Glomeris soort.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

jeeweevz

Ik kan me de twijfel tussen duizendpoot (of eigenlijk toch eerder miljoenpoot) en pissebed wel voorstellen (pissepoot  ;D ). Om de verwarring te vergroten, er zijn ook pissebedden die zich zo mooi tot een balletje oprollen als ik het goed heb.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Noordkromp

De huis tuin en keukenpissebed rolt zich als je hem pakt op tot een bolletje.

Bdankt verder!
Jacob

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Noordkromp

Fichtelgebergte. Verder weet ik niets, tis van een kennis.

mberg

Hej Jacob / Arp,

Ik houd me niet zo met buitenlandse beesten bezig, maar doe een gok: Glomeris pustulata. Eerste paar vlekken groot, net als het vijfde paar. Middenvlekken niet driehoekig (dan G. tetrasticha).

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

#7
Met de sleutel van René Hoess (en het genoemde gebied erbij) lijkt het me ook dat het eigenlijk alleen maar pustulata kan zijn. G. tetrasticha geloof ik in elk geval niks van voor deze, ook al omdat de laterale vlekken ontbreken.

Dat gezegd hebbende ... deze en deze zijn kennelijk door Ivan Tuf als tetrasticha op naam gebracht ... daar gaat m'n wereldbeeld ... of zal ik maar zeggen/hopen: "Kenners maken ook wel eens een foutje?"  :rolleyes: ;)

P.S. Naar aanleiding van deze tekst op Natur in NRW heb ik Peter Decker even ingeseind:
CiteerIn Deutschland nur im Süden und Südwesten. Im Westen nur einzelne Nachweise. Außerdem in Polen, Tschechien, Slowenien, Ungarn, Österreich, Italien und der Schweiz.
Wellicht staat het er verkeerd of is de soort al langer uit het oosten van Duitsland bekend, maar voor hetzelfde geld is het toch een leuke vondst dan??

Nou ja, wellicht dat Peter er dus wat licht op kan laten schijnen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Noordkromp

Hoe dan ook: bedankt jongens,

Jacob

Arp

#9
Hallo allemaal,

Peter Decker heeft gereageerd (vakantietijd enzo). Het is absoluut Glomeris pustulata en inderdaad nog niet uit het Fichtelgebergte bekend. Leuke vondst dus :duim:

Ook de beesten op BioLib waar ik vraagtekens bij had (hierboven) zijn inderdaad pustulata.

De soort komt, daar waar ze überhaupt gevonden wordt, alleen zeer lokaal voor en is dus moeilijk te vinden. Een aantal meldingen van nieuwe vindplaatsen uit Duitsland zijn van Peter zelf, niet geheel toevallig dus dat de soort - sinds hij daar woont - inmiddels ook van een paar andere locaties in het oosten van Duitsland bekend is ;) : Oberlausitz in Sachsen en de Hainich in Thüringen. Er is dus kennelijk ook sprake van een duidelijk waarnemers-effect. Hoe dan ook: Uit heel Bayern was de soort tot dusver nog niet bekend.

Er is een artikel van zijn hand over de vondsten in NRW, als je interesse hebt kan ik hem vragen je de PDF toe te sturen.

@Jacob: Peter zou de soort graag zelf in het Fichtelgebergte opzoeken. Kun je een nauwkeurigere opgave van de vindplaats regelen - of beter nog, de waarneming invoeren op observado.org ?? Zonder dat is ze waarschijnlijk niet/nauwelijks terug te vinden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

de soort is aangemaakt op observado, waarnemingen zijn welkom,
met vriendelijke groet,
David

Noordkromp

Deze berichten zijn me ontgaan, ik ga er alsnog achteraan. Blijkbaar liet de 'breng mij op de hoogte mail service' het afweten.

Jacob

Noordkromp

@puddingbrains: Kun je mij het mailadres van Peter (of van jezelf) geven?

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)