Yponomeuta irrorella?

Gestart door MarjoSmeets, juli 09, 2010, 17:36:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Ik dacht eerst dat ik het zelf bij Yponomeuta spec. zou moeten laten toen ik de verschillende tumbs met allemaal gelijkende Yponomeuta's op Microlepidoptera zag, maar bij nader vergelijk geloof ik dat ik vanwege de grote donkere vlekken, voor Y. irrorella zou kunnen gaan. Ik zag welliswaar dat ie vrij zeldzaam is, maar ook qua vindplaats zou het kunnen. Welliswaar aan de duitse kant van de grens, maar vlak bij Sittard, dus zuid-oost Nederland
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

cekay

met vriendelijke groet

Carl Nolte

MarjoSmeets

#2
Leuk dan ga ik hem invoeren! Bedankt Carl!

Vreemd, op Microlepidoptera is ie vrij zeldzaam en op Observado vrij algemeen. Wat klopt er nu?  :rolleye:
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Elachista

Hoeft niet altijd....maar houd er rekening mee at irrorella wel groter is dan de doorsnee Yponomeuta. Vanaf deze foto vind ik het heel twijfelachtig. Rorrella kan ook nog.
Groet,
Tymo

cekay

ik dacht dat de donkere veeg aan de zijkant en de donkere plek op de rug genoeg waren voor irrorella
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Elachista

Vaak, maar niet altijd. Als meer het hebben dan kan het kloppen, maar rorrella is ook verraderlijk. Alleen dus een kleinere soort.
Groet,
Tymo

MarjoSmeets

Dit is voor mij als leek erg verwarrend Tymo. Bij Y. irrorella staat bijv. (Microlepidoptera) dat ie makkelijk te herkennen is, bij Y. rorrella dat ie lastig te herkennen is. Dat zou dan denk ik toch duiden op die vlekken. Dat Y. irrorella juist te herkennen is vanwege die vlekken. En een duidelijk verschil in grootte geven ze ook niet aan. 19-24 voor rorrella of 19-25 mm spanwijdte voor irrorella kan ik nu echt geen duidelijk verschil noemen, dus ook geen kleinere soort. Op wrn vind ik trouwens ook geen rorrella's met vlekken, maar ja, er staan er dan ook niet zo heel veel op. Ik ben intussen nog verder gaan zoeken en kom bij UKMoths bijv. dit tegen , this species is identifiable by the patch of greyish suffusion in the centre of the forewing.  Weer die vlekken dus. Ik weet het niet meer. Hoe ga ik hem nu invoeren?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

cekay

ik zou Tymo maar volgen .
en maak er een spec van.
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Elachista

Doe maar irrorella dan. Lijkt er ook sterker op. Limburg kan....maar ik had gisteravond ook 2 hier in hartje Friesland! Ook deze waren groter. Uiteraard heb je altijd dwergjes...

Groet,
Tymo

MarjoSmeets

Ik heb hem op onzeker ingevoerd. Oké?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

zakdrager

Nee, niet OK. Het is gewoon een irrorella. De vorm van die veeg is bij irrorella behoorlijk typisch. Ben het toch wel met Tymo eens dat ze iha ook duidelijk groter zijn dan rorrella. M.a.w. in de praktijk herken je een irrorella eigenlijk onmiddelijk door de combinatie van 'forse' Yponomeuta met die typische vlek. Misschien kloppen de afmetingen op ML niet. Kuchlein geeft 17-23 mm vs 19-25. Veel overlap, maar toch net iets duidelijker.

Henk

MarjoSmeets

Goed Henk, dan zal ik het veranderen! Ik vergeet helaas nog steeds, in mijn enthousiasme omdat ik weer iets nieuws zie, om een referentie voor de grootte mee te fotograferen, of het later op te meten en aan mijn schatting dat ie zeker 10mm is heb je in dit geval ook niets, omdat ze dat allebei kunnen zijn. En ook heb ik nog nooit een Y. rorrella gezien zodat ik ook niet kan zeggen of deze al dan niet beduidend groter was. Bedankt voor de hulp!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo