Nu.nl: Monstermeervallen in Maas gespot

Gestart door Piedos, juli 09, 2010, 15:18:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Zal wel een paai gebied zijn lijkt me. Bij de energie centrale (koelwaterlozingen) bij Nijmegen worden de laatste dagen/weken ook idioot veel Meervallen gevangen.

tekenaar

Alleen jammer dat het bericht meld dat meerval toeneemt door de verbeterende waterkwaliteit en niet dat de oorzaak ligt in uitzettingen van meerval uit het Donau-gebied (exoten, dus ... welliswaar niet als soort maar wel als populatie). Uiteraard zouden ze het zonder die verbeterende waterkwaliteit vast niet gered hebben, maar toch ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

bruggeman

Intrigerend die grote beesten. Ik kijk zelden naar vissen, maar met meervallen heb ik iets. Al sinds ik op wat toen nog de lagere school heette zat. Toen lazen we een verhaaltje las over de drogglegging van de Haarlemmermeer waarbij enrome meervallen gevonden werden. Maar ik vind hun snorren ook onweerstaanbaar. En dan nog het verhaal over de "walking catfishes" dat ik las over exotische meervallen die zich in razend tempo over Florida verspreiden omdat ze in staat waren weggetjes over te steken (het was een tamelijk betrouwbare bron), maar als het niet klopt hoor ik het graag
groet,
Ida

nielsyese

Citaat van: bruggeman op juli 10, 2010, 15:45:29 PM
En dan nog het verhaal over de "walking catfishes" dat ik las over exotische meervallen die zich in razend tempo over Florida verspreiden omdat ze in staat waren weggetjes over te steken (het was een tamelijk betrouwbare bron), maar als het niet klopt hoor ik het graag

Het klopt nog ook. Ongelooflijk. Clarias batrachus, oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië. Nooit van gehoord.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

tekenaar

Clarias is gewoon te koop als filet bij de visboer ... Die beesten kunnen ook lucht ademen, daardoor zijn ze in een hele hoge dichtheid op te kweken (geen problemen met zuurstofgebrek als ze als haringen in een ton zitten). Onder zulke omstandigheden zijn ze wel kannibalistisch, af en toe gaat er eentje aan. Maar als je er heel veel hebt, en ze groeien lekker, geeft dat geen al te groot verlies.

Ook voor aquaria worden Clarias-soorten af en toe verkocht. Vaak zijn ze in de handelsbakken dan al foetsie (springen 's nachts het aquarium uit en verdrogen dan jammerlijk). De overlevenden worden erg groot en eten uiteindelijk alle andere vissen op.

In de hoogtijdagen van de meerval kweek (toen een aantal boeren experimenteel met meerval begonnen) ontsnapten ze ook wel eens, maar in Nederland overleefden ze de winter gelukkig niet. Hierom kom je ze in determinatieboekjes (die van de OVB) ook wel tegen. Ik weet niet of ze nog in de meest recente uitgave staan. Toendertijd viel de verkoop van meervalfilet tegen, waarom de meeste boeren weer met meervalkweek gestopt zijn.

Bovenstaande gaat allemaal over Clarias, niet over Silurus.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

HansJWG

Meerval is op meerdere plekken te zien voor duikers, zelf wel gezien in de Kempervennen, en ook in de Toolenburgplas
Gisteren heeft een duikkennis hier nog een plaatje gemaakt
http://www.duikerslog.nl/public/detail.php?uid=Sandra1313&datum=1278783000
Groet, Hans

Piedos

er staat ook een suggestie naar het verband tussen het ontbreken van eenden en de aanwezigheid van meervallen.
Misschien dat het herstel van de grauwe gans het herstel van de meervallen geholpen heeft.
Pie*ter Wester%beke

frankw

Dat betwijfel ik eigenlijk. Een volwassen Grauwe Gans lijkt me net iets te fors als prooi, al zal een Meerval van 2meter + er wellicht best eentje kunnen verschalken. Daar komt bij dat het gros van de Grauwe Ganzen vaak toch wat meer in 'afgesloten' wateren zwemmen dan midden op de grote rivieren. In afgesloten wateren zouden ze misschien wel een impact kunnen maken op een eenden populatie.
Een oostelijke herkomst lijkt mij ook waarschijnlijker. Wellicht zijn ze mee gezwommen met al die verrekt wolhandkrabben die mogrlijk een belangrijk onderdeel is van hun dieet aldaar?...

Jeroen Nagtegaal

In Limburg zwemmen de meeste Grauwe Ganzen toch op de Maas(plassen), deze staan nagenoeg allen in verbinding.
Maar de jongen zullen ze wel lusten denk ik. Zo was er afgelopen winter ook een exemplaar dat paniek zaaide onder smienten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

evertdirks

Citaat van: frankw op juli 12, 2010, 13:16:07 PM
Een oostelijke herkomst lijkt mij ook waarschijnlijker. Wellicht zijn ze mee gezwommen met al die verrekt wolhandkrabben die mogrlijk een belangrijk onderdeel is van hun dieet aldaar?...
Wolhand krabben zijn reeds vanaf 1911 bekend in Europa.
Waarschijnlijk zijn zij als larven via het ballastwater van schepen meegekomen naar Europa en tijdens het lozen van deze balasttanks in het europese water terecht gekomen..
De toename van Meervallen vanuit de Rijn en de daar aan grenzende wateren(bijna heel Nederland dus) is in belangrijke mate toe te schrijven aan het Rijn-Donau kanaal.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Piedos

Is het dan een toename? Of misschien een verplaatsing van de populatie? Ik las dat het járen duurt voordat zij groot worden. En in Nederland zijn al hele grote gezien.

Citaat van: evertdirks op juli 14, 2010, 09:35:32 AM
Citaat van: frankw op juli 12, 2010, 13:16:07 PM
Een oostelijke herkomst lijkt mij ook waarschijnlijker. Wellicht zijn ze mee gezwommen met al die verrekt wolhandkrabben die mogrlijk een belangrijk onderdeel is van hun dieet aldaar?...
Wolhand krabben zijn reeds vanaf 1911 bekend in Europa.
Waarschijnlijk zijn zij als larven via het ballastwater van schepen meegekomen naar Europa en tijdens het lozen van deze balasttanks in het europese water terecht gekomen..
De toename van Meervallen vanuit de Rijn en de daar aan grenzende wateren(bijna heel Nederland dus) is in belangrijke mate toe te schrijven aan het Rijn-Donau kanaal.

Evert
Pie*ter Wester%beke

frankw

Citeer
De toename van Meervallen vanuit de Rijn en de daar aan grenzende wateren(bijna heel Nederland dus) is in belangrijke mate toe te schrijven aan het Rijn-Donau kanaal.
Precies daar doel ik op.
Ik dacht dat in westelijk Europa deze krabben pas de afgelopen 10-20 jaar voorkwamen tegelijk met de Roofblei die ook via deze weg hier is gekomen? Of haal ik nu wat dingen door elkaar? Het was ook maar een spontaan in me opgekomen theorie overigens..

hans parlevliet

#13
Citaat van: frankw op juli 14, 2010, 12:44:10 PM
Citeer
De toename van Meervallen vanuit de Rijn en de daar aan grenzende wateren(bijna heel Nederland dus) is in belangrijke mate toe te schrijven aan het Rijn-Donau kanaal.
Precies daar doel ik op.
Ik dacht dat in westelijk Europa deze krabben pas de afgelopen 10-20 jaar voorkwamen tegelijk met de Roofblei die ook via deze weg hier is gekomen? Of haal ik nu wat dingen door elkaar? Het was ook maar een spontaan in me opgekomen theorie overigens..
Ja Frank je haalt dingen door elkaar, waarschijnlijk zijn in het begin van de vorige eeuw vanuit China in Europa terecht gekomen.
Inderdaad speelt het Rijn-Donaukanaal een fikse rol, en niet alleen voor de meerval, ook de roofblei en een aantal nieuwe soorten riviergrondels hebben de weg naar NL gevonden.
Overigens denk ik dat de meerval in Europa met een revival bezig is door de overal in Europa betere kwaliteit water.
Wat ik wel denk is dat een substantieel gedeelte van de meerval in de Maas een populatie is die niet afkomstig is uit de Donau, maar een andere bron heeft. Ik meen ook gehoord te hebben dat de eerste meldingen van meerval in de Maas uit Belgie kwamen. Zo is bekend dat ook in Frankrijk en Spanje de meerval zich goed ontwikkeld. In hoeverre dit alles met eventuele uitzettingen heeft te maken is mij niet bekend.
mvg
Hans

M.Haverkamp

Citaat van: hans parlevliet op juli 14, 2010, 17:40:17 PM
Citaat van: frankw op juli 14, 2010, 12:44:10 PM
Citeer
De toename van Meervallen vanuit de Rijn en de daar aan grenzende wateren(bijna heel Nederland dus) is in belangrijke mate toe te schrijven aan het Rijn-Donau kanaal.
Precies daar doel ik op.
Ik dacht dat in westelijk Europa deze krabben pas de afgelopen 10-20 jaar voorkwamen tegelijk met de Roofblei die ook via deze weg hier is gekomen? Of haal ik nu wat dingen door elkaar? Het was ook maar een spontaan in me opgekomen theorie overigens..
Ja Frank je haalt dingen door elkaar, waarschijnlijk zijn in het begin van de vorige eeuw vanuit China in Europa terecht gekomen.
Inderdaad speelt het Rijn-Donaukanaal een fikse rol, en niet alleen voor de meerval, ook de roofblei en een aantal nieuwe soorten riviergrondels hebben de weg naar NL gevonden.
Overigens denk ik dat de meerval in Europa met een revival bezig is door de overal in Europa betere kwaliteit water.
Wat ik wel denk is dat een substantieel gedeelte van de meerval in de Maas een populatie is die niet afkomstig is uit de Donau, maar een andere bron heeft. Ik meen ook gehoord te hebben dat de eerste meldingen van meerval in de Maas uit Belgie kwamen. Zo is bekend dat ook in Frankrijk en Spanje de meerval zich goed ontwikkeld. In hoeverre dit alles met eventuele uitzettingen heeft te maken is mij niet bekend.


1. De meervallen in Frankrijk en Spanje zijn allemaal uitgezet
2. De prooien van meervallen zijn relatief klein (geen honden etc.) het liefst eten ze paling

egilio

En het gaat al zo slecht met de paling  :(
Zijn alle meervallen in Frankrijk en Spanje echt uitgezet? Zelfs die in de Ebro?

Kleine prooien...ik kan me een verhaal herinneren uit Rusland waarbij een meerval een beer aanviel. Uiteindelijk legden ze beiden het loodje. Kan natuurlijk heel goed een broodje aap verhaal zijn...
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

M.Haverkamp

Citaat van: egilio op juli 14, 2010, 19:24:24 PM
En het gaat al zo slecht met de paling  :(
Zijn alle meervallen in Frankrijk en Spanje echt uitgezet? Zelfs die in de Ebro?

Kleine prooien...ik kan me een verhaal herinneren uit Rusland waarbij een meerval een beer aanviel. Uiteindelijk legden ze beiden het loodje. Kan natuurlijk heel goed een broodje aap verhaal zijn...


Ze zijn inderdaad allemaal uitgezet, ook die in de Ebro.
Veder zijn verhalen over beren echt broodje aap verhalen, wat een onzin.
In Oost-europa gebruiken ze veenkrekels om op ze te vissen......

hans parlevliet

Citaat van: M.Haverkamp op juli 14, 2010, 20:19:12 PM
Citaat van: egilio op juli 14, 2010, 19:24:24 PM
En het gaat al zo slecht met de paling  :(
Zijn alle meervallen in Frankrijk en Spanje echt uitgezet? Zelfs die in de Ebro?

Kleine prooien...ik kan me een verhaal herinneren uit Rusland waarbij een meerval een beer aanviel. Uiteindelijk legden ze beiden het loodje. Kan natuurlijk heel goed een broodje aap verhaal zijn...
Veenkrekels? Ik veronderstel dat je een veenmol bedoelt, welleswaar nauw verwant..
Weet jij ook waar ik info kan vinden mbt die uitzettingen, ben wel op de hoogte van (idiote) uitzettingen in zgn. visvijvers maar niet in de grote rivieren..


Ze zijn inderdaad allemaal uitgezet, ook die in de Ebro.
Veder zijn verhalen over beren echt broodje aap verhalen, wat een onzin.
In Oost-europa gebruiken ze veenkrekels om op ze te vissen......
mvg
Hans

frankw

De vissen in de Ebro zijn uitgezet door een Duitse 'wetenschapper' zag ik gisteren op tv. ik geloof begin vorige eeuw. In de Ebro groeien de vissen overigens zo'n 5 kilo per jaar aldus hetzelfde programma..

evertdirks

Citaat van: M.Haverkamp op juli 14, 2010, 20:19:12 PM

In Oost-europa gebruiken ze veenkrekels om op ze te vissen......

Je bedoelt de Veenmol (Gryllotalpa gryllotalpa)

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Norman

Citaat van: M.Haverkamp op juli 14, 2010, 18:37:53 PM
Citaat van: hans parlevliet op juli 14, 2010, 17:40:17 PM
Citaat van: frankw op juli 14, 2010, 12:44:10 PM
Citeer
De toename van Meervallen vanuit de Rijn en de daar aan grenzende wateren(bijna heel Nederland dus) is in belangrijke mate toe te schrijven aan het Rijn-Donau kanaal.
Precies daar doel ik op.
Ik dacht dat in westelijk Europa deze krabben pas de afgelopen 10-20 jaar voorkwamen tegelijk met de Roofblei die ook via deze weg hier is gekomen? Of haal ik nu wat dingen door elkaar? Het was ook maar een spontaan in me opgekomen theorie overigens..
Ja Frank je haalt dingen door elkaar, waarschijnlijk zijn in het begin van de vorige eeuw vanuit China in Europa terecht gekomen.
Inderdaad speelt het Rijn-Donaukanaal een fikse rol, en niet alleen voor de meerval, ook de roofblei en een aantal nieuwe soorten riviergrondels hebben de weg naar NL gevonden.
Overigens denk ik dat de meerval in Europa met een revival bezig is door de overal in Europa betere kwaliteit water.
Wat ik wel denk is dat een substantieel gedeelte van de meerval in de Maas een populatie is die niet afkomstig is uit de Donau, maar een andere bron heeft. Ik meen ook gehoord te hebben dat de eerste meldingen van meerval in de Maas uit Belgie kwamen. Zo is bekend dat ook in Frankrijk en Spanje de meerval zich goed ontwikkeld. In hoeverre dit alles met eventuele uitzettingen heeft te maken is mij niet bekend.


1. De meervallen in Frankrijk en Spanje zijn allemaal uitgezet
2. De prooien van meervallen zijn relatief klein (geen honden etc.) het liefst eten ze paling

1. Klopt.
2. Klopt niet, Meerval eet wel Paling, maar slechts aanvullend. Kleine prooien als rivierkreeften zijn heel populair, maar vooral bulkvoer als flinke karpers en zeelten worden graag gegeten. Deze zijn doorgaans talrijk voorhanden en verlangen relatief weinig energie om te vangen. Buitenlandse vissers gebruiken graag levende paling als aas, omdat deze lang blijven spartelen aan de lijn. Hierdoor zijn er veel trillingen die de Meerval opvangt via zijn baarddraden en zijlijnorgaan en kan deze de prooi makkelijk localiceren.

Als ex-bestuurslid van de meervalstudiegroep hebben wij destijds onderzoek gedaan naar de maaginhoud en paling kwam hier weinig tot niet in voor. Doorgaans karperachtigen en kreeftachtigen.