kleine en donkere tortrix

Gestart door koen.van.dijken, juli 08, 2010, 22:41:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

koen.van.dijken

Deze ving ik vannacht in Groningen. Erg donker en erg klein, voorvleugel lengte = 5 mm.
Wie kent hem?

Groeten, Koen
Groeten, Koen

koen.van.dijken

Selenodes ???  ..... karelica ??? ....
Groeten, Koen

Elachista

Groet,
Tymo

koen.van.dijken

Endothenia kan ik mij wel in vinden, maar oblongana eigenlijk iets minder, ook vanwege de grootte (vvl 5 mm). Ik zat zelf meer aan ustulana te denken, alhoewel ik pullana niet goed kan uitsluiten. Pikant detail: ik heb deze bladroller gevangen in mijn tuin, waar erg veel Zenegroen groeit.

Ik zal nog twee foto's bijvoegen. Ik heb de vlinder bewaard.

Groeten, Koen

Elachista

Hmm ja, onze vriend rrrrr (Rob) had dat beest ook in Burgum. Ja, zeg het maar eens. De volgende keer toch maar eentje bewaren, zal vast interessant zijn. Voor hetzelfde geld komt ustulana of pullana tóch samen met oblongana langs de kust voor!
Groet,
Tymo

koen.van.dijken

Ik heb hem bewaard. Hij ligt in de vrjiezer. :blink:
Groeten, Koen

JohnvR

Ik heb mijn Belgisch ustulana of pullana van afgelopen zomer (overigens niet van de kust) ook nog bewaard voor nadere inspectie, misschien helpt het om ze uit elkaar te houden.


Sifco

interessant, zeker nader onderzoekje waard!
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Elachista

Citaat van: JohnvR op oktober 17, 2010, 23:40:25 PM
Ik heb mijn Belgisch ustulana of pullana van afgelopen zomer (overigens niet van de kust) ook nog bewaard voor nadere inspectie, misschien helpt het om ze uit elkaar te houden.

Mag ik 'm eens slopen om z'n plassertje onder het glas te proppen?  ;D
Groet,
Tymo

koen.van.dijken

Tymo, je mag die van mij ook wel onderzoeken. Laat maar weten hoe je hem wilt ontvangen.

Gr., Koen

Groeten, Koen

Elachista

Als je hem nog hebt, dan kan ik hem ook wel ophalen. Ik ben donderdagavond in Groningen.
Groet,
Tymo

koen.van.dijken

Is goed, zal ik hem alvast even opzoeken.
Ik mail je mijn telefoonnummer wel even (heb namelijk een nieuw nummer).

Groeten, Koen

Elachista

Donderdag ging het wegens ziekte van mevr. niet door dat ik in Groningen was! Jammer.
Groet,
Tymo