Hoofdmenu

Vraag en antwoord

Gestart door Martijn de Jong, juli 29, 2010, 20:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn de Jong

De Gegevensautoriteit Natuur, de organisatie die de NDFF beheerd, heeft een lijst gemaakt met antwoorden op veel gestelde vragen:

http://www.gegevensautoriteitnatuur.nl/pages/waarnemers.aspx

Worden de waarnemingen die straks via Waarneming.nl binnenkomen in de NDFF opnieuw gevalideerd?
Ja en nee. De waarnemingen die door experts van Waarneming.nl zijn beoordeeld en goedgekeurd, worden binnenkort rechtstreeks ingeladen in de NDFF. Dit betekent dat de GaN er van uitgaat dat de waarnemingen die door experts van Waarneming.nl zijn gevalideerd betrouwbaar zijn. Waarnemingen van Waarneming.nl die (nog) niet gevalideerd zijn, worden voorlopig nog niet ingeladen in de NDFF. Wanneer de centrale validatiemodule van de NDFF helemaal klaar is zullen alle waarnemingen in de NDFF nogmaals automatisch beoordeeld worden. Veel admins van Waarneming.nl valideren nu ook al in teamverband voor de NDFF, deze samenwerking zal in de toekomst nog verder uitgroeien.

Is Waarneming.nl hetzelfde als Telmee en is dit niet een mooi moment om beide portalen te integreren?
De beide invoerportalen verschillen, maar wat telt is niet waar je gegevens invoert maar waar ze terecht komen. De gegevens zullen, ongeacht welk portaal je kiest, worden gevalideerd en opgeslagen in de Nationale Databank Flora en Fauna. Sommige mensen vinden het prettig hun waarnemingen via het internet te delen, bijvoorbeeld via Waarneming.nl, anderen sturen ze liever naar een PGO en gebruiken Telmee. Beide portalen blijven daarom naast elkaar bestaan. Sterker nog, de verwachting is dat er in de toekomst meer portalen zullen aansluiten op de NDFF.

Hoe kan ik als waarnemer gegevens doorgeven aan de NDFF?
Dat kan op verschillende manieren. Waarnemingen die via Telmee worden ingevoerd, gaan automatisch door naar de NDFF. Wanneer u bent aangesloten bij een PGO en kunt u ook via hen waarnemingen doorgeven, bijvoorbeeld via landkaartje of sovon.nl. Daarnaast worden ook veel waarnemingen doorgegeven via Waarneming.nl. Deze waarnemingen komen uiteindelijk, als de waarnemer daarmee akkoord gaat, allemaal in de NDFF terecht.
De meeste van bovengenoemde websites richten zich op 'losse' waarnemingen, d.w.z. waarnemingen die zijn gedaan zonder een gestandaardiseerde telmethodiek. Maar waarnemers kunnen ook gegevens invoeren die zijn verzameld volgens een vaste, gestandaardiseerde telmethode (protocol). Ook Voor verschillende soortgroepen bestaan online invoermodules om standaardtellingen in te voeren. Na validatie gaan deze gegevens naar de NDFF.
Martijn de Jong

HPM

Citaat van: Martijn de Jong op juli 29, 2010, 20:39:37 PM
De Gegevensautoriteit Natuur, de organisatie die de NDFF beheerd, heeft een lijst gemaakt met antwoorden op veel gestelde vragen:

http://www.gegevensautoriteitnatuur.nl/pages/waarnemers.aspx

Worden de waarnemingen die straks via Waarneming.nl binnenkomen in de NDFF opnieuw gevalideerd?
Ja en nee. De waarnemingen die door experts van Waarneming.nl zijn beoordeeld en goedgekeurd, worden binnenkort rechtstreeks ingeladen in de NDFF. Dit betekent dat de GaN er van uitgaat dat de waarnemingen die door experts van Waarneming.nl zijn gevalideerd betrouwbaar zijn. Waarnemingen van Waarneming.nl die (nog) niet gevalideerd zijn, worden voorlopig nog niet ingeladen in de NDFF. Wanneer de centrale validatiemodule van de NDFF helemaal klaar is zullen alle waarnemingen in de NDFF nogmaals automatisch beoordeeld worden. Veel admins van Waarneming.nl valideren nu ook al in teamverband voor de NDFF, deze samenwerking zal in de toekomst nog verder uitgroeien.
[...]

Slechte zaak. Betrouwbaarheid van de informatie is uiteraard heel belangrijk, maar veel waarnemingen in Waarneming.nl zijn/worden niet goedgekeurd, bijvoorbeeld omdat ze door gebrek aan bewijs niet zijn te beoordelen, wat betekent dat heel veel waarnemingen niet in de NDFF zullen worden opgenomen. Zit ik dus een beetje voor niets mijn gegevens in Waarneming.nl te voeren en beschikbaar te stellen. Ik ga echt niet bij al mijn waarnemingen bewijsfoto's of een gedetailleerde beschrijving toevoegen om ze goedgekeurd te krijgen en zolang Telmee niet aan mijn wensen voldoet ga ik mijn gegevens daar niet invoeren om ze in de NDFF opgenomen te krijgen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Martijn de Jong

Herman,

Het gaat hier om de eerste export. Er moeten nog afspraken worden gemaakt over de uitwisseling van de overige gegevens.  Zodra hier goede afspraken over zijn gemaakt (met wie moet een NDFF admin contact opnemen etc), wordt de rest overgezet. Je gegevens komen op termijn dus wel degelijk in de NDFF terecht.

groeten,

Martijn
Martijn de Jong