Is elke kat buiten de deur verwilderd?

Gestart door HPM, juli 07, 2010, 11:47:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Ik zag dat Huiskatten automatisch als 'Verwilderde huiskat' worden opgenomen.
Dat lijkt me niet correct, aangezien het grootste deel helemaal niet verwilderd
zal zijn maar gewoon een eindje van huis aan de wandel is. Dat kan best enige
kilometers zijn. Meestal staan ze ook in de buurt van bebouwing aangegeven,
soms zelfs heel erg dicht in de buurt. Op die manier zou de kat van de buren die
in mijn tuin komt óók verwilderd zijn.
Kijk bijvoorbeeld naar bijgevoegd kaartje van Rozenburg. Die zullen toch echt niet
verwilderd zijn.

Zou het daarom niet beter zijn om er standaard gewoon 'Huiskat' van te maken?
Als er duidelijke aanwijzingen voor verwildering zijn (voortplanting bijvoorbeeld)
kan dat altijd bij de bijzonderheden worden genoteerd.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

garryb

#1
Dag Herman,
Helemaal mee eens. De katten in Rozenburg zijn door mij waargenomen en ingevoerd. Vanzelfsprekend betreft het hier gewoon de huis-tuin-en-keuken 'Huiskat', ingevoerd als Felis catus. Ook wat mij betreft wordt hier ten onrechte automatisch het stempel 'verwilderd' toegevoegd in de Nederlandse naam. Anderzijds zou je iedere straatkat in zekere mate 'verwilderd' kunnen noemen. Overigens is het invoeren een doelbewuste actie geweest om inzicht te krijgen in het nachtelijk voorkomen (en daaraan gekoppelde ecologische impact) van deze toppredator in Rozenburg (dat met 29 exemplaren prompt de beste plek van Nederland lijkt om deze dieren waar te nemen ...  :P ).

Vr gr,

Garry

tekenaar

#2
helemaal mee eens en deze diskussie is ook al meermalen eerder gevoerd.

de vraag is uiteraard wat het nut is van invoeren van waarnemingen van huisdieren ... Veel voegt het niet toe aan het verspreidingsbeeld: in Nederland zijn huiskatten even verspreid als mensen. En waarnemingen van Homo sapiens voeren we ook niet in ...

Uiteraard geld dat niet wanneer er sprake is van een onderzoekje zoals hierboven genoemd. waar ik op doel zijn losse waarnemingen van "verwilderde katten" waarbij in individuele gevallen onmogelijk is na te gaan of ze echt verwilderd waren.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=2240.msg26015.html#msg26015
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

HPM

Ach, het registreren van poezen in natuurgebieden ver van bewoning is misschien niet echt nuttig maar een ramp is het ook niet. Het kan ons misschien nog wat leren over mogelijke homeranges. En zo'n inventarisatie van Garry vind ik voor een keertje ook wel leuk om te zien. Ze zouden alleen niet als verwilderd aangemerkt moeten worden.
Het lijkt mij eenvoudig om dat aan te passen.

Overigens staan bij waarnemingen van vogels wel eens alleen maar foto's waarop uitsluitend Homo's te zien zijn, meestal een hele kudde, maar die hebben dan wel altijd de soortnaam van een bepaalde vogel.  :)

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

garryb

#4
Citeerde vraag is uiteraard wat het nut is van invoeren van waarnemingen van huisdieren ... Veel voegt het niet toe aan het verspreidingsbeeld: in Nederland zijn huiskatten even verspreid als mensen.

Paul, om even bij de huiskat te blijven (overige huisdieren interesseren mij ook niet), ik denk dat weinig mensen harde cijfers hebben, bijvoorbeeld in welke mate de aantallen verschillen tussen dorpen, steden, bebouwde kom of erbuiten, etcetera. Waar het om gaat is dat niemand precies weet hoeveel het er zijn. Door ze te tellen kan ik beter onderbouwde uitspraken doen over de invloed die katten hebben op de 'wilde' fauna in een gebied. Bijvoorbeeld om de rol van de Vos als zogenaamd schade veroorzakend dier te relativeren. Huiskatten hebben een niet te negeren rol in de stedelijke ecosystemen van West-Nederland! Dat het invoeren ervan indruist tegen je biologenhart dat zegt dat op waarneming.nl alleen maar 'wilde' beesten thuishoren, ach, bij wijze van spreken de halve Nederlandse flora bestaat uit adventieven en die voeren we ook vrolijk in ... (overigens, je hoeft er niet naar te kijken!)
Vr gr,

Garry

Pim

Er is bewust gekozen voor de term verwilderde huiskat, deze kunnen in afgelegen natuurgebieden (die we in Nederland amper hebben) op zichzelf staande populaties vormen.

Het lijkt mij te ver gaan om elke huiskat in te voeren.

Ik ben benieuwd hoe de zoogdierenadmins hierover denken.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

HPM

Maar er is ook geen Verwilderde Kanarie. Waarom moet een huiskat dan wél verwilderd heten, zeker omdat de waargenomen exemplaren meestal helemaal niet verwilderd zijn? Mijn bezwaar is niet dat ze worden ingevoerd maar dat ze standaard 'Verwilderd' worden genoemd. 'Huiskat' is meer dan voldoende.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Rene Janssen

Dag Pim,


Je vraagt om een reactie van een van de zoogdieradmins. Ik vind het allemaal prima, immers: waarneming.nl is een soort digitaal notitieboekje, dus waarom niet?!


Mss. dat het goed is om huiskat ook nog aan te maken in de database... Wie kan dat?!


René
René Janssen

Botervlieg

Citaat van: Rene Janssen op augustus 03, 2010, 14:05:22 PM
Mss. dat het goed is om huiskat ook nog aan te maken in de database... Wie kan dat?!
René

Hallo Rene,

Huiskat staat al in de database....... Alleen wordt er automatisch "verwilderde huiskat" van gemaakt als je het invoert.

Groetjes,
M. Baltus

Zonnekoning

http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=Felis+catus&g=0&f=0&z=1&p=0&sort_lat=0

Is het niet makkelijker om de naam gewoon in Huiskat te veranderen???
Verdwaalde Huiskat is natuurlijk ook een optie...

Ik voer ze eigenlijk nooit in (1) en daar werd ik een beetje gek van na het lezen van dit draadje!
Dit heeft te maken met het feit dat de Noordvaarder en de Kroonpolders niet goed overlappen (mijn fout!).
Er is dus een kleine strook die onder Terschelling (gemeente) valt, en dat is bij de waarneming niet te veranderen.
Door de locatie iets te verplaatsen staat de Huiskat nu in één van de 2 gebieden...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.