anthomyia monilis man ter bevestiging of correctie!

Gestart door barebigfoot, juli 06, 2010, 21:01:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

barebigfoot

hoi, gisteren gespot/Kralingsche bos, anthomyiidae en verder gok ik op a. monilis man.
Kan ik hem zo invoeren?
Uwe

javanerkelens

Gewoon even nieuwsgierig.....waarom denk je dat het A.monilis is ?

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

barebigfoot

;D  algemeen uiterlijk
    lichte geelachtige halteren
    tekening op thorax
    was gewoon mijn eerste gedachte
En nu?, zat ik goed met mijn gedachte of ernaast?
Uwe

javanerkelens

Ik denk zelf meer aan een Botanophila fugax, maar met maar één foto en weinig details....ben ik bang dat het toch Anthomyiidae species blijft.
A.monilis is wat lichter van kleur en met drie duidelijk bruine strepen op de thorax en heel belangrijk...de prealar ontbreekt!....en dat kunnen we niet zien.

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

barebigfoot

Joke bedankt, duidelijk! -ik ben al blij dat ik dank jullie veel vliegen op familienaam weet te brengen, de meeste wespen op genusnaam e.z.v.!
Ik ga eruitzoeken wat prealar betekend, om dit toekomstig ook in beeld te brengen 8)
als ik het goed heb zit het op thoraxzijkant boven laatste poot? toch?

Uwe

javanerkelens

Van de zenuwen ben ik tijdens de voetbalwedstrijd maar even bezig geweest met een nieuwe camera op mijn computer (dan zal ik morgen even kijken of ik voor jou de prealar op de foto kan krijgen......kan ik mooi even oefenen, ha ha)
Dus even geduld.....

Joke.....en oja.JOEPIEEEEEEEEEEEEEEEEE NEDERLAND IN DE FINALE!!!!!!!!!!!!!!!
Groet,
Joke (van Erkelens)

barebigfoot

Haha, leuk, ik vond op internet al uit dat het precies tussen halteren en vleugelbasis zit, net iets hoger dan ik had gedacht!
En ik weet ook het is zo miniscuul dat je echt een close up helemaal ingezoomd- ofwel een macrolens benodigd zoals de juiste zicht op ???
Uwe

javanerkelens

Citeerik vond op internet al uit dat het precies tussen halteren en vleugelbasis zit, net iets hoger dan ik had gedacht!

Niet tussen de halters en vleugelbasis....
Zie tekening...de prealar is het kleine haartje wat voor de supra-alar staat.

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

Joke,

ff off-topic maareh hoe maak je die geweldige foto's? Camera-adaptor voor de binoc?. . . vertel, vertel, vertel...
mvg.  André

javanerkelens

Ik heb een Canon 400D met daarop 3 tussenringen en dan daar weer bovenop een Sigma macrolens 105mm 1:2.8 en dan aan het eind ook nog een ringflitser.
Ik krijg vliegjes van ongeveer 2-3mm nog redelijk scherp op de foto, maar kleiner dan wordt het moeilijker, dan komt een camera van Euromex op mijn microscoop in beeld, maar dan mis je duidelijk de scherptediepte en de kleur is wat minder, maar voor details weer erg leuk en voor de genitalen....(ik heb toevallig in de topic die ik vandaag geplaatst heb, een Odiniidae staan die met de Euromex camera is gemaakt, kun je beetje het verschil zien)
Maar erg prijzig is het wel allemaal....

Joke
(nou heb ik de Euromexcamera VC 3022 net gekocht, dus ik moet nog even experimenteren, dus misschien kan het nog ietsjes beter worden...)
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

Joke,

Laat ik nu ook de 400D, tussenringen, Canon 100mm macrolens en ringflitser hebben... ik ga aan de slag.
mvg.  André

barebigfoot

Bedankt, lijkt voor mij weer een onmogelijke klus!
Uwe
8) Hup Hup Finale!