Noord-Italië.

Gestart door Lonnie Bregman, juli 05, 2010, 20:23:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Hallo allemaal,

in augustus gaan we 2 weken op vakantie naar Noord-Italië, bij een groot meer: Lago Maggiore. Het ligt een beetje in de bergen met veel bos. Het meer ligt op 193 meter hoogte, maar er zijn ook bergtoppen in de buurt van boven de 2000 meter.

Ik heb een paar doelsoorten:
- Italiaanse mus
- Bonte kraai
- Raaf
- Zwarte wouw
- Alpengierzwaluw
- Rotszwaluw
- Zwarte roodstaart (jaja schaamsoort)
- Europese kanarie
- Waterspreeuw
- Hop

en ook nog een paar soorten waar ik ook wel op wil gaan letten:
- Alpenkauw
- Blauwe rotslijster
- Bijeneter
- Bergfluiter
- Kleine zwartkop

buiten dat wil ik ook gaan letten op zoogdieren/reptielen/amfibieën/dagvlinders.
Wil iemand hier iets over zeggen? Welke vogels echt moeten gaan lukken, hoe ik ze het best kan vinden, andere soorten waar ik op moet letten etc. Alles is welkom!

Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten, Lonnie Bregman

jonas D

Ik ga ook naar Noord-Italië binnen twee weken zal laten weten welke vogels ik gezien heb. ;D ;)
Misschien kan je ook letten op steenarend,cirlgors misschien grijze gors, scharrelaar, bijeneter.
Misschien kan je ook nog vogelsoorten vinden op observado.org

Groeten
Groeten,
Jonas

Lonnie Bregman

Citaat van: jonas D op juli 05, 2010, 20:52:49 PM
Ik ga ook naar Noord-Italië binnen twee weken zal laten weten welke vogels ik gezien heb. ;D ;)
Misschien kan je ook letten op steenarend,cirlgors misschien grijze gors, scharrelaar, bijeneter.
Misschien kan je ook nog vogelsoorten vinden op observado.org.
Ja, dat zou mooi zijn!
ik denk dat Steenarend en Grijze gors erg lastig zullen worden, maar je weet nooit! op die andere ga ik ook letten.
En ik kwam juist aan die andere doelsoorten door naar Observado te kijken. ;)
Groeten, Lonnie Bregman

DuDe

Citaat van: lonnie20 op juli 05, 2010, 20:23:37 PM
Hallo allemaal,

in augustus gaan we 2 weken op vakantie naar Noord-Italië, bij een groot meer: Lago Maggiore. Het ligt een beetje in de bergen met veel bos. Het meer ligt op 193 meter hoogte, maar er zijn ook bergtoppen in de buurt van boven de 2000 meter.

Ik heb een paar doelsoorten:
- Italiaanse mus
- Bonte kraai
- Raaf
- Zwarte wouw
- Alpengierzwaluw
- Rotszwaluw
- Zwarte roodstaart (jaja schaamsoort)
- Europese kanarie
- Waterspreeuw
- Hop

en ook nog een paar soorten waar ik ook wel op wil gaan letten:
- Alpenkauw
- Blauwe rotslijster
- Bijeneter
- Bergfluiter
- Kleine zwartkop

buiten dat wil ik ook gaan letten op zoogdieren/reptielen/amfibieën/dagvlinders.
Wil iemand hier iets over zeggen? Welke vogels echt moeten gaan lukken, hoe ik ze het best kan vinden, andere soorten waar ik op moet letten etc. Alles is welkom!

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik ben vorig jaar in de buurt van Bergamo en het Lago di Como geweest. Eigenlijk hebben we vrijwel niet op vogels gelet (geen verrekijker meegenomen tijdens de pittige wandeltochten). Toch Alpenkauwen en waterspreeuw gespot. Zwarte wouw gehoord. Via de foto's talloze niet of nauwelijks in Nederland voorkomende vlinders gedetermineerd. Het is een streek waar veel vlindersoorten voorkomen! Veel plezier gewenst.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

jonas D

Nog eventuele soorten: alpenheggemus,klapekster,kleine torenvalk(zeer moeilijk), raaf,alpengierzwaluw,kortteenleeuwerik en kuifleeuwerik
Hoop dat je er iets mee bent en veel geluk.
Groeten,
Jonas

Lonnie Bregman

Citaat van: DuDe op juli 05, 2010, 21:23:59 PM
Ik ben vorig jaar in de buurt van Bergamo en het Lago di Como geweest. Eigenlijk hebben we vrijwel niet op vogels gelet (geen verrekijker meegenomen tijdens de pittige wandeltochten). Toch Alpenkauwen en waterspreeuw gespot. Zwarte wouw gehoord. Via de foto's talloze niet of nauwelijks in Nederland voorkomende vlinders gedetermineerd. Het is een streek waar veel vlindersoorten voorkomen! Veel plezier gewenst.
Kijk, dat belooft wat! Hier heb ik wat aan! Bedankt! Op welke hoogte waren die Alpenkauwen? Ik dacht dat die alleen op grote hoogte voorkwamen?
Groeten, Lonnie Bregman

jonas D

Ze broeden boven een hoogte van 1500m(minimum)
Groeten,
Jonas

Lonnie Bregman

Citaat van: jonas D op juli 05, 2010, 21:25:12 PM
Nog eventuele soorten: Alpenheggenmus, klapekster, Kleine torenvalk (zeer moeilijk), Kortteenleeuwerik en kuifleeuwerik
Hoop dat je er iets mee bent en veel geluk.
Soorten waar ik nog niet aan had gedacht. Welke hoogte is Alpenheggenmus? Ik denk namelijk dat we niet erg veel op grote hoogte zullen zijn. En bedoel je gewone of kleine klapekster? Is de gewone niet vooral in de winter? En wat die Kleine torenvalk betreft: ik ga wel iedere torenvalk checken, maar ik denk dat die kans niet groot is...
Groeten, Lonnie Bregman

jonas D

De alpenheggemus  leeft boven de boomgrens.
En ik denk dat de 2 soorten er voorkomen.
Groeten,
Jonas

Lonnie Bregman

Citaat van: jonas D op juli 05, 2010, 21:44:18 PM
De alpenheggemus leeft boven de boomgrens.
En ik denk dat de 2 soorten er voorkomen.
OK, bedankt voor de info!
Groeten, Lonnie Bregman

jonas D

Zal je laten weten welke vogels ik gezien heb in Noord-Italië.
Ik ga naar St.-Martin dichtbij pfelders en merano.
Als er nog mensen zijn die iets meer kunnen vertellen zijn altijd welkom. ;)
Groeten,
Jonas

Justin Jansen

Citaat van: DuDe op juli 05, 2010, 21:23:59 PM

Zwarte wouw gehoord.
Dat lijkt me wel erg stoer....een Zwarte Wouw alleen horen..
M.v.g., Justin Jansen


JohanvantBosch

Citaat van: Justin Jansen op juli 06, 2010, 10:18:25 AM
Citaat van: DuDe op juli 05, 2010, 21:23:59 PM

Zwarte wouw gehoord.
Dat lijkt me wel erg stoer....een Zwarte Wouw alleen horen..

Wel een leuk en herkenbaar geluid!

DuDe

Citaat van: Justin Jansen op juli 06, 2010, 10:18:25 AM
Citaat van: DuDe op juli 05, 2010, 21:23:59 PM

Zwarte wouw gehoord.
Dat lijkt me wel erg stoer....een Zwarte Wouw alleen horen..
Hij zat steeds achter de takken/bomen. Maar het geluid is inderdaad zo bijzonder, dat het goed tot een zwarte wouw te herleiden was.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

hiskodevries

mannen invoeren in http://observado.org dan hoef je volgende keer niet om informatie te leuren maar kan je het gewoon zelf opzoeken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

In Noord-Italie is de Steenarend makkelijk te doen hoor!
Gewoon alle bergtoppen afzoeken.
Verder is Alpenkauw, Raaf, Waterpieper en Zwarte Roodstaart vaak makkelijk te doen.
Maar ook Bonte Kraai, Waterspreeuw, Europese Kanarie en Italiaanse Mus moet lukken.
Voor waterspreeuw gewoon alle rivieren goed afzoeken.
Europese Kanarie goed het geluid oefenen dan kom je ze opeens overal tegen.
Ook Kleine Barmsijs is meestal niet zo moeilijk daar.
Let vooral ook goed op de Notenkrakers, die kunnen soms heel algemeen zijn en dan zitten er zo 10 om je heen.
Het zijn echt hele stoere beesten, maar helaas zijn ze daar wel wat schuw.

In de bergbossen kan je bijna alle soorten mezen tegen komen maar ook Taigaboomkruipers, Kruisbekken en Goudvinken. Aan spechten zal het vooral Grote Bonte, Groene en Zwarte zijn. Met een beetje geluk kom je ook nog eens een Kleine en/of een Middelste Bonte Specht tegen. 's Avonds heb je wel kans dat je een Bosuil hoort zingen.

Als je een hoog in de bergen een steile rotswand tegen komt kun je nog letten op Rotskruipers en Rotszwaluwen.
Rotszwaluwen zul je waarschijnlijk wel vaker tegenkomen, want die vliegen overal. Zelfs in de dorpen.

Kortom genoeg te zien daar in Noord-Italie denk ik!!
Gewoon veel vogelen dan kom je genoeg leuke dingen tegen.

Heel veel succes!

PS. Augustus is trouwens wel een erg stille tijd.
Groet,
Maarten

Justin Jansen

Citaat van: DuDe op juli 06, 2010, 11:03:25 AM
Citaat van: Justin Jansen op juli 06, 2010, 10:18:25 AM
Citaat van: DuDe op juli 05, 2010, 21:23:59 PM

Zwarte wouw gehoord.
Dat lijkt me wel erg stoer....een Zwarte Wouw alleen horen..
Hij zat steeds achter de takken/bomen. Maar het geluid is inderdaad zo bijzonder, dat het goed tot een zwarte wouw te herleiden was.
Hoeveel ervaring had je al met roepende Zwarte Wouwen en Rode Wouwen, en hoe heb je het geluid van die twee uit elkaar gehouden?
M.v.g., Justin Jansen


Lonnie Bregman

Citaat van: Maarten Hotting op juli 06, 2010, 13:19:49 PM
In Noord-Italie is de Steenarend makkelijk te doen hoor!
Gewoon alle bergtoppen afzoeken.
Verder is Alpenkauw, Raaf, Waterpieper en Zwarte Roodstaart vaak makkelijk te doen.
Maar ook Bonte Kraai, Waterspreeuw, Europese Kanarie en Italiaanse Mus moet lukken.
Voor waterspreeuw gewoon alle rivieren goed afzoeken.
Europese Kanarie goed het geluid oefenen dan kom je ze opeens overal tegen.
Ook Kleine Barmsijs is meestal niet zo moeilijk daar.
Let vooral ook goed op de Notenkrakers, die kunnen soms heel algemeen zijn en dan zitten er zo 10 om je heen.
Het zijn echt hele stoere beesten, maar helaas zijn ze daar wel wat schuw.

In de bergbossen kan je bijna alle soorten mezen tegen komen maar ook Taigaboomkruipers, Kruisbekken en Goudvinken. Aan spechten zal het vooral Grote Bonte, Groene en Zwarte zijn. Met een beetje geluk kom je ook nog eens een Kleine en/of een Middelste Bonte Specht tegen. 's Avonds heb je wel kans dat je een Bosuil hoort zingen.

Als je een hoog in de bergen een steile rotswand tegen komt kun je nog letten op Rotskruipers en Rotszwaluwen.
Rotszwaluwen zul je waarschijnlijk wel vaker tegenkomen, want die vliegen overal. Zelfs in de dorpen.

Kortom genoeg te zien daar in Noord-Italie denk ik!!
Gewoon veel vogelen dan kom je genoeg leuke dingen tegen.

Heel veel succes!

PS. Augustus is trouwens wel een erg stille tijd.
Wauw! Bedankt Maarten, dit is wel wat ik zocht.
Denk je dat veel soorten een stuk lastiger gaan worden doordat ik er in augustus ben? Voor dagvlinders is het wel juist een goede tijd volgens mij.
Groeten, Lonnie Bregman

Maarten Hotting

#18
Citaat van: lonnie20 op juli 06, 2010, 15:42:50 PM
Citaat van: Maarten Hotting op juli 06, 2010, 13:19:49 PM
In Noord-Italie is de Steenarend makkelijk te doen hoor!
Gewoon alle bergtoppen afzoeken.
Verder is Alpenkauw, Raaf, Waterpieper en Zwarte Roodstaart vaak makkelijk te doen.
Maar ook Bonte Kraai, Waterspreeuw, Europese Kanarie en Italiaanse Mus moet lukken.
Voor waterspreeuw gewoon alle rivieren goed afzoeken.
Europese Kanarie goed het geluid oefenen dan kom je ze opeens overal tegen.
Ook Kleine Barmsijs is meestal niet zo moeilijk daar.
Let vooral ook goed op de Notenkrakers, die kunnen soms heel algemeen zijn en dan zitten er zo 10 om je heen.
Het zijn echt hele stoere beesten, maar helaas zijn ze daar wel wat schuw.

In de bergbossen kan je bijna alle soorten mezen tegen komen maar ook Taigaboomkruipers, Kruisbekken en Goudvinken. Aan spechten zal het vooral Grote Bonte, Groene en Zwarte zijn. Met een beetje geluk kom je ook nog eens een Kleine en/of een Middelste Bonte Specht tegen. 's Avonds heb je wel kans dat je een Bosuil hoort zingen.

Als je een hoog in de bergen een steile rotswand tegen komt kun je nog letten op Rotskruipers en Rotszwaluwen.
Rotszwaluwen zul je waarschijnlijk wel vaker tegenkomen, want die vliegen overal. Zelfs in de dorpen.

Kortom genoeg te zien daar in Noord-Italie denk ik!!
Gewoon veel vogelen dan kom je genoeg leuke dingen tegen.

Heel veel succes!

PS. Augustus is trouwens wel een erg stille tijd.
Wauw! Bedankt Maarten, dit is wel wat ik zocht.
Denk je dat veel soorten een stuk lastiger gaan worden doordat ik er in augustus ben? Voor dagvlinders is het wel juist een goede tijd volgens mij.

Vooral zangvogels kunnen wel wat lastiger worden. Die zijn volop in de rui en zingen niet meer zovaak als in het voorjaar. Daardoor zijn ze moeilijk te vinden. Maar voor dagvlinders in het een hele goede tijd.

Hop, Blauwe Rotslijster, Bijeneter en Kleine Zwartkop zijn daar volgens mij zowieso niet heel erg makkelijke soorten, hoor! Bergfluiter weet ik eigenlijk niet maar die zou nog wel kunnen.

Verder is Klapekster, Kleine Torenvalk, Kortteenleeuwerik en Kuifleeuwerik volgens mij nog best zeldzaam daar.

Qua roofvogels zou zowel Rode als Zwarte Wouw wel kunnen maar ook Wespendief en misschien wel Slangenarend!

Bij het meer zou nog wel een Geelpootmeeuw kunnen zitten.
Groet,
Maarten

Lonnie Bregman

Citaat van: Maarten Hotting op juli 06, 2010, 17:51:20 PM
Citaat van: lonnie20 op juli 06, 2010, 15:42:50 PM
Citaat van: Maarten Hotting op juli 06, 2010, 13:19:49 PM
In Noord-Italie is de Steenarend makkelijk te doen hoor!
Gewoon alle bergtoppen afzoeken.
Verder is Alpenkauw, Raaf, Waterpieper en Zwarte Roodstaart vaak makkelijk te doen.
Maar ook Bonte Kraai, Waterspreeuw, Europese Kanarie en Italiaanse Mus moet lukken.
Voor waterspreeuw gewoon alle rivieren goed afzoeken.
Europese Kanarie goed het geluid oefenen dan kom je ze opeens overal tegen.
Ook Kleine Barmsijs is meestal niet zo moeilijk daar.
Let vooral ook goed op de Notenkrakers, die kunnen soms heel algemeen zijn en dan zitten er zo 10 om je heen.
Het zijn echt hele stoere beesten, maar helaas zijn ze daar wel wat schuw.

In de bergbossen kan je bijna alle soorten mezen tegen komen maar ook Taigaboomkruipers, Kruisbekken en Goudvinken. Aan spechten zal het vooral Grote Bonte, Groene en Zwarte zijn. Met een beetje geluk kom je ook nog eens een Kleine en/of een Middelste Bonte Specht tegen. 's Avonds heb je wel kans dat je een Bosuil hoort zingen.

Als je een hoog in de bergen een steile rotswand tegen komt kun je nog letten op Rotskruipers en Rotszwaluwen.
Rotszwaluwen zul je waarschijnlijk wel vaker tegenkomen, want die vliegen overal. Zelfs in de dorpen.

Kortom genoeg te zien daar in Noord-Italie denk ik!!
Gewoon veel vogelen dan kom je genoeg leuke dingen tegen.

Heel veel succes!

PS. Augustus is trouwens wel een erg stille tijd.
Wauw! Bedankt Maarten, dit is wel wat ik zocht.
Denk je dat veel soorten een stuk lastiger gaan worden doordat ik er in augustus ben? Voor dagvlinders is het wel juist een goede tijd volgens mij.
Vooral zangvogels kunnen wel wat lastiger worden. Die zijn volop in de rui en zingen niet meer zovaak als in het voorjaar. Daardoor zijn ze moeilijk te vinden. Maar voor dagvlinders in het een hele goede tijd.

Hop, Blauwe Rotslijster, Bijeneter en Kleine Zwartkop zijn daar volgens mij zowieso niet heel erg makkelijke soorten, hoor! Bergfluiter weet ik eigenlijk niet maar die zou nog wel kunnen.

Verder is Klapekster, Kleine Torenvalk, Kortteenleeuwerik en Kuifleeuwerik volgens mij nog best zeldzaam daar.

Qua roofvogels zou zowel Rode als Zwarte Wouw wel kunnen maar ook Wespendief en misschien wel Slangenarend!

Bij het meer zou nog wel een Geelpootmeeuw kunnen zitten.
OK, bedankt hoor Maarten!
Groeten, Lonnie Bregman

jonas D

Europese kanarie,bonte kraai, wespendief,zwarte wouw, alpengierzwaluw en bergfluiter zijn er al eerder waargenomen volgens observado.org
Groeten,
Jonas

Lonnie Bregman

Citaat van: jonas D op juli 06, 2010, 18:43:41 PM
Europese kanarie,bonte kraai, wespendief,zwarte wouw, alpengierzwaluw en bergfluiter zijn er al eerder waargenomen volgens observado.org
Ja klopt, Geelpootmeeuw, Zwarte roodstaart, Taigaboomkruiper, Raaf en Waterspreeuw ook bij Lago Maggiore.
De reden dat ik dit op het forum vraag is trouwens vooral dat je bij observado.org alleen een klein gebied óf juist heel Italië kunt bekijken. Héél Italië is niet betrouwbaar, maar bij alleen Lago Maggiore staat weer zo weinig. De excursieplanner helpt ook niet want daar staan alleen waarnemingen van de afgelopen maand, geloof ik.
Groeten, Lonnie Bregman

jonas D

En welk zijn dan de meest voorkomende vlinders daar?
:huh:
Groeten,
Jonas

Lonnie Bregman

Is Citroenkanarie daar trouwens makkelijk te vinden?

En wat zijn de beste kenmerken voor Steenarend eigenlijk? Met de ANWB kom ik er niet echt uit...
Groeten, Lonnie Bregman

Justin Jansen

Citaat van: lonnie20 op juli 12, 2010, 13:01:38 PM
Is Citroenkanarie daar trouwens makkelijk te vinden?

En wat zijn de beste kenmerken voor Steenarend eigenlijk? Met de ANWB kom ik er niet echt uit...
grote vogel, met de vleugels licht naar boven gehouden, enfin als je rondrijd en je ziet een echte Steenarend kan jou dat niet ontgaan
M.v.g., Justin Jansen


steenl

CiteerEn wat zijn de beste kenmerken voor Steenarend eigenlijk?
Lange staart!!
Verder een bakbeest. Kan niet missen.

jonas D

Hallo Lonnie,
Hier mijn waargenomen soorten: steenarend 2x , bonte kraai 6,europese kanarie 4,grauwe klauwier(bijna elke dag) ,bonte vliegenvanger 1,grauwe vliegenvanger 4,alpenkauw 6,alpenkraai 1,italiaanse mus ( elke dag,vrij algemeen),waterspreeuw 1,notenkraker 2, zeer veel putters, kruisbekken (zeer veel), boomvalk 4 ,kleine barmsijs 4, ringmus 3, paapje 3, rotszwaluw( zeer veel gezien), havik 1, goudvink 2, kuifmezen 2.
Onderweg (zeker in Duitsland) uitkijken naar zwarte en rode wouwen die zag ik onderweg ook vaak.
Groeten,
Jonas

Jarinka

Er staat inderdaad niet heel veel over Noord-Italië op Observado. Ik ben dinsdagavond teruggekomen, we hebben drie weken bij Lago d'Idro gestaan (dus nog een stuk zuidoostelijker dan Lago Maggiore). 'k Heb niet non-stop gevogeld, maar dit waren de leuke soorten:
Op de camping, vrijwel elke dag:
- Bonte Kraai
- Gekraagde Roodstaart
- Europese Kanarie
- Paartje Zwarte Wouw
- Bosuil (3x roepend gehoord)
- Italiaanse Mussen (die zitten daar zoveel, kán je niet missen).

Verder nog:
- Rode Wouw (op de camping onzeker en onderweg in Duitsland 2x zeker)
- Grauwe Vliegenvanger (1x op camping)
- Rotszwaluw (aan het Gardameer zittend kunnen bekijken, en overal vliegend)
- Geelpootmeeuw (in Sirmione)
- Kleine Barmsijs (tijdens een wandeling langs Lago di Bissina)

Maar ik heb mijn verrekijker vrijwel niet gebruikt (omdat mijn broer en broertje er de hele tijd over zaten te zeuren), dus mét verrekijker zul je vast nog meer zien.

Duitsland is inderdaad een heel mooi land voor wouwen, het stikt daarvan.
Groeten, Jarinka Heijink

redmar_woudstra

Haha Jarinka, je laat je toch niet op je kop zitten door je broertje ;)
groet,
Redmar

Jarinka

Citaat van: redmar_woudstra op juli 29, 2010, 12:46:49 PMHaha Jarinka, je laat je toch niet op je kop zitten door je broertje ;)
Tja, ik ben de enige vogelaar uit mijn hele familie, en doordat mijn vader het telkens belachelijk maakt denken mijn broer en broertje dat dat normaal is. Dus elke keer als ik een leuke vogel aan m'n moeder wees maakten zij allemaal rotopmerkingen.
Groeten, Jarinka Heijink