Verrekijkers & telescopen - de toekomst

Gestart door Timo Roeke, juli 05, 2010, 14:23:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Vogelen zonder een goede verrekijker of telescoop is vaak zo lastig dat het ondenkbaar is om zonder deze hulpmiddelen op pad te gaan. Zowel verrekijkers en telescopen worden steeds beter en onze eisen liggen steeds hoger. Enige tijd geleden vond ik de verrekijker van mijn opa op zolder. Dit ding is volledig van metaal gemaakt en het beeld is erg wazig. Nu kan dit door de jaren komen maar ik krijg niet echt het gevoel dat dit ooit veel beter is geweest. Als ik deze kijker vergelijk met mijn huidige dan is het een wereld van verschil qua design, lenzen en grip. Zo moet je bijvoorbeeld veel spinazie hebben gegeten om de vogel in beeld scherp te stellen. Mijn kleinkinderen zullen hoogstwaarschijnlijk ook vreemd naar mijn huidge kijker kijken. Wat denken jullie dat de grote verschillen zullen zijn?

Naar mijn mening gaat technologie een steeds grotere rol spelen. Er zijn al telescopen beschikbaar met een ingebouwde fotocamera maar vooral digiscoping gebeurt steeds vaker. Sommige Canon verrekijkers hebben een knopje voor beeldstabilistatie maar ook dit bestaat al enige tijd. Het is een kwestie van tijd voor de eerste kijkers met een GPS verbinding komen. Een kijker met een verbinding naar het internet zodat je via je kijker wellicht beelden live kunt streamen/opnemen en direct uploaden. Op die manier weet je bij thuiskomt meteen wat de mensen van waarneming.nl er van hebben gemaakt. In de verre toekomst is het misschien mogelijk dat kijkers soorten gaan herkennen. Telescopen geluiden kunnen horen en deze door een database gooien zodat jij binnen enkele seconden hoort naar welke vogel je luistert.

Of krijgen we in de toekomst gewoon een bril die desnoods 40x scherp kan instellen. Kan filmen en foto's kan maken. Who knows.

Of deze gadgets het vogelen leuker maken weet ik niet. Het is in ieder geval minder uitdagend. Maar goed.. mijn opa had waarschijnlijk gewalgd van het idee dat je de meeste vogelsoorten gewoon via waarneming.nl kun traceren via een GPS code en je door middel van een smartphone letterlijk naar de exacte meter van de locatie kunt lopen.

Hoe denken jullie hierover?



frankw

Ik zou eens bij het leger/marine kijken, ik denk dat je dan een redelijk beeld kunt krijgen van de toekomst. Of al die technische snufjes hun intreden gaan doen in het 'consumenten-segment' betwijfel ik.

Sander Haak

Wat ik zeker geloof is dat het (mobiele) internet voor veel verandering heeft gezorgd, met name als je het hebt over de algemene kennis van de biodiversiteit en hulp bij lastige (vanuit de perceptie van de vraagsteller) determinatie vraagstukken.

Als je het echter hebt over verrekijkers en telescopen zijn consumenten altijd al geïnteresseerd geweest in betere lenzen voor een acceptabele prijs. Zoals je zegt zijn de verrekijkers met stabilisatie en telescopen met ingebouwde camera al een tijd verkrijgbaar maar ik heb ze alleen nog maar in de winkel gezien. Volgens komt dit omdat goede lenzen een leven lang mee kunnen gaan maar extra ingebouwde techniek vaak gedateerd raakt, kwetsbaar is en ongelooflijk veel kost.

Ik denk wel dat de mobiele geluidherkenning een toekomst heeft. Volgens mij is dit nu al mogelijk met muziek. Ikzelf ben in een jaar qua kennis flink vooruit gegaan dankzij een CD met vogelgeluiden op mijn telefoon. Intussen lukt het me steeds beter om geluiden zonder hulpstukken te herkennen, hetgeen mijn oorspronkelijke doel was. Ik denk dan ook dat toekomstige hulpstukken een positieve rol spelen in het leerproces maar dat het zelfstandig herkennen van vogels de kern van de hobby blijft.
Groet, Sander Haak (Woerden)

snwja3

CiteerIk denk wel dat de mobiele geluidherkenning een toekomst heeft. Volgens mij is dit nu al mogelijk met muziek.
Ik had begrepen dat deze applicaties de liedjes herkenden op de tekst en niet de muziek van het liedje.
Ofwel alleen muziek (zonder tekst) zou niet te herkennen zijn!? Maar corrigeer me als ik hierover verkeerde info heb ontvangen!
Maar indien zo, dan duurt het nog even voordat we vogels op hun zang kunnen herkennen, hooguit papegaai, beo etc.  ;)
Wietze Janse

Ben Gaxiola

Citaat van: snwja3 op juli 20, 2010, 13:19:37 PM
CiteerIk denk wel dat de mobiele geluidherkenning een toekomst heeft. Volgens mij is dit nu al mogelijk met muziek.
Ik had begrepen dat deze applicaties de liedjes herkenden op de tekst en niet de muziek van het liedje.
Ofwel alleen muziek (zonder tekst) zou niet te herkennen zijn!? Maar corrigeer me als ik hierover verkeerde info heb ontvangen!
Maar indien zo, dan duurt het nog even voordat we vogels op hun zang kunnen herkennen, hooguit papegaai, beo etc.  ;)

Bij mijn weten werkt Shazam -de bekendste app- met met een enorme database van spectogrammen. Ik denk dus dat het technisch er heel snel zo kunnen zijn, maar de markt te klein is om het te ontwikkelen.

Groet, Ben
Ben Gaxiola