Dat kan ik me voorstellen Vincent. Sterker nog, dat doe ik ook. Ik fotografeer heel veel, maar vogel ook heel veel, vooral in het buitenland en de beste foto's maak je door eerst uitgebreid naar het gedrag te kijken. Dat kost me vaak vele uren maar als ik op reis ben, zeker als ik alleen ga, ben ik soms 18 uur per dag in het veld (het is soms net werk, haha). Ik heb de tijd en ik neem de tijd, en ben er serieus mee bezig. En als het moet, doe ik er dagen over om te vinden wat ik zoek (onlangs 3 dagen wezen zoeken naar beren en uiteindelijk met groot succes, met nog een zeldzame ondersoort van een wolf op de koop toe).
Ik heb naar flits-ervaringen gevraagd bij anderen (prof's meestal), en uiteindelijk is mijn keus geweest om het soms te doen. Doch alleen wanneer nodig, ik ben er verder ook terughoudend in. Ik werk ook niet met een installatie of "IR-val" of i.d.
Nogmaals, je moet het niet constant doen, dat is helemaal niet nodig, 2-3x is i.h.a. voldoende en heel belangrijk: je moet je flitser kennen, je camera etc. Zoniet, dan kun je er beter niet aan beginnen. Want zoals Arjen al zei: vaak zijn geflitste foto's niet om aan te zien.
Een reden waarom ik liever niet flits, is dat ik niet hou van rode ogen op een foto (overigens is dat met de juiste instellingen vaak ook te voorkomen; nachtzwaluwen flits ik zo dat het net is alsof het een zon-reflectie is, net als overdag dus); natuurlijk kan ik die ongedaan maken, maar ik gebruik liever een hogere iso-waarde (en een statief en draadontspanner; uilen zitten overdag lang genoeg stil en zijn goed te benaderen mits met geduld en beleid (dat geldt ook voor het verlaten van de plek; waar ik me mateloos aan kan ergeren is dat als mensen wel de tijd nemen om op een plek te komen maar niet om die te verlaten waarbij het dier vaak alsnog wordt verstoord maar de plaatjes al binnen zijn. Zie ik hier ook in het veld zeer rgelematig en het verbaast me enorm dat hierover nooit wordt gerept!. Voor mij een van de redenen om zoveel mogelijk alleen te werken). Ik zoek nachtdieren bij voorkeur overdag (vaak erg lastig en lang niet altijd met succes, maar soms goed te doen; in geval van Dwergooruilen heeft het me uren gekost maar met succes uiteindelijk overdag gezien).
Het valt me op dat hier, mn. de laatste jaren nog al eens een discussie over wordt gevoerd maar dat er zo weinig echt steekhoudende feiten worden gebruikt. Vaak is het ook slechts maar een mening of een bedenksel die echt anders zijn dan mijn eigen ervaring en daarom bepaald niet overtuigend. Vandaar ook mijn oprechte en serieuze poging om (weer) de "harde feiten" boven tafel te krijgen. Arjen's link is er gelukkig zo een waar tenminste feiten in staan. Helaas niet volledig, maar beter iets dan niets.
vr gr, Phil