Zingende Grote gele kwik in Scheveningen

Gestart door HPM, juli 03, 2010, 11:46:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Vanochtend heb ik in Scheveningen een geluidsopname gemaakt van een zingende Grote gele kwikstaart.
http://waarneming.nl/sound/view/4875

Het geluid is in de Zeesluis opgenomen (vandaar de korte echo) maar hij zong ook vanaf de oever aan de overkant van het Verversingskanaal.
Dat er in deze tijd van het jaar een exemplaar verblijft is in deze omgeving al niet gewoon en zingend al helemaal niet.
Heeft iemand een idee welke waarde daaraan te hechten is? Het is al vrij laat in het seizoen maar als broedbiotoop lijkt het me wel mogelijk. Kanaal, stenen brug, sluis. Een vrouwtje heb ik niet gezien. Misschien dat mensen die naar het Zuiderhavenhoofd gaan er ook eens op kunnen letten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op juli 03, 2010, 11:46:56 AMVanochtend heb ik in Scheveningen een geluidsopname gemaakt van een zingende Grote gele kwikstaart. Het geluid is in de Zeesluis opgenomen (vandaar de korte echo) maar hij zong ook vanaf de oever aan de overkant van het Verversingskanaal.
Dat er in deze tijd van het jaar een exemplaar verblijft is in deze omgeving al niet gewoon en zingend al helemaal niet. Heeft iemand een idee welke waarde daaraan te hechten is? Het is al vrij laat in het seizoen maar als broedbiotoop lijkt het me wel mogelijk. Kanaal, stenen brug, sluis. Een vrouwtje heb ik niet gezien. Misschien dat mensen die naar het Zuiderhavenhoofd gaan er ook eens op kunnen letten.
Beste Herman,
Zie bv VAN DER SPEK V., J. DUINDAM & T. VAN SCHIE Grote Gele Kwikstaart nieuwe broedvogel in Zuid-Holland.
in http://nou.natuurinfo.nl/website/limosa/limosa81-3.htm (of in de papieren aflevering van dit nummer van Limosa). Wellicht staat ook ergens wel een pdf online.
Groetjes, Klaas



HPM

Dag Klaas,
Dank voor de verwijzing. Limosa heb ik niet meer. Ik zal er voor naar de bibliotheek moeten gaan,
maar ik zie dat het in dat artikel om Groningen, Leiden en Utrecht gaat. Elders vond ik ook nog
een mogelijk geval op de Hoogezandsche Gorzen (Hollands Diep). Iets meer is te vinden in een
artikel van Vincent van der Spek in Duinstag (pdf)
Broeden in Scheveningen lijkt ineens niet meer zo onwaarschijnlijk.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op juli 03, 2010, 13:55:18 PMDag Klaas, Dank voor de verwijzing. Limosa heb ik niet meer. Ik zal er voor naar de bibliotheek moeten gaan, maar ik zie dat het in dat artikel om Groningen, Leiden en Utrecht gaat. Elders vond ik ook nog een mogelijk geval op de Hoogezandsche Gorzen (Hollands Diep). Iets meer is te vinden in een artikel van Vincent van der Spek in Duinstag (pdf)
Broeden in Scheveningen lijkt ineens niet meer zo onwaarschijnlijk.
Beste Herman, het stuk in Limosa is een relatief kort artikel en vermoedelijk een samenvatting (o.i.d.) van het artikel in Duinstag (nog geen tijd gehad dit precies uit te zoeken). Een mail aan Vincent of aan één van de co-auteurs zal vermoedelijk voldoende zijn om onmiddellijk een pdf te krijgen. 't Zou in ieder geval leuk zijn om meer bewijsmateriaal te verzamelen over mogelijk broeden op deze locatie. Moet vrij gemakkelijk zijn. Gewoon meteen er weer heen en geruime tijd blijven kijken / luisteren etc. Veel succes & groetjes, Klaas

rinsevdvliet

Beste Herman,

Goed gedaan, hier wachten we al jaren op! Echter realiseer je dat er in deze tijd van het jaar zelfs al een doortrekpiekje is (jongen dispersie?)
Vincent weet ook meer over een (binnenkort?) nog te verschijnen artikel in Limosa.

Rinse van der Vliet

HPM

Ik ben er vanochtend weer geweest maar het was een beetje moeizame bedoening. Ik hoorde hem toen ik arriveerde, mogelijk van onder de brug. Daarna duurde het iets van drie kwartier voor hij zich weer een paar keer liet horen, zingend in de sluis, maar te zien kreeg ik hem niet. Toen ik uiteindelijk weg wilde gaan liet hij zich natuurlijk ineens weer horen. Ik ben toen maar weer naar beneden gegaan. Door de steile muren en de hoeken is het geluid in de sluis heel moeilijk te localiseren, waardoor ik hem niet kon vinden, maar ineens vloog hij op en vertrok hoog richting Westduinbrug of het gemaal daar achter. Daar heb ik hem niet terug kunnen vinden en ik had geen zin meer om weer een tijd te gaan wachten.

Als er ergens een nest zit zou dat denk ik ook onder de Westduinbrug kunnen zijn. Vraag is dan wel wat hij steeds in de zeesluis komt doen. Ik heb daar alle hoekjes en gaatjes bekeken maar niets kunnen ontdekken. En weer geen vrouwtje te bekennen.
Jammer dat het al zo laat in het seizoen is. Ik zal zien dat ik er komende week nog een keertje 's morgens vroeg heen ga.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Ja, ik weet het. Maar ik weet niet hoeveel vogelaars hier in de broedtijd zonder auto langskomen.  :)
En als het beest zich altijd zo gedraagt als gisteren en vandaag is de kans om hem in het voorbijgaan op te merken ook niet zo groot.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op juli 04, 2010, 16:22:54 PM
Ja, ik weet het. Maar ik weet niet hoeveel vogelaars hier in de broedtijd zonder auto langskomen.  :)
Ik kwam er vandaag nog zonder auto langs, maar ik was een beetje gefocussed op het strand ;D 8)

Bas vd Burg

#9
In 2007 hadden we in Katwijk van 6 t/m 29 juni een paartje Grote Gele Kwikken onder de Julianabrug in Katwijk. Waarbij het mannetje op 6 juni met nestmateriaal aan het slepen was. Na 29 juni waren de vogels verdwenen (waarschijnlijk verstoord door baggerwerkzaamheden destijds). Wel toen op 15 juli 2007 een paartje in de buitenwatering en op 20 juli een juveniel in Berkheide.

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Dat is mooi. Een min of meer vergelijkbare omgeving. Als wij dit jaar nog zover komen zal ik blij zijn en anders is het afwachten tot volgend jaar.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

rinsevdvliet

Hisko,

Je bent je bewust van het feit dat er een inmens verschil is tussen het aantal zomerwaarnemingen dat is ingevoerd op wrnnl en het daadwerkelijk aantal zomerwaarnemingen (vele 10-en) rond Den Haag?

Herman, TOT dit jaar kwamen er in het GGK-broedseizoen heel vaak vogelaars zonder auto langs die plek.

Rinse van der Vliet