Hoofdmenu

Witte Koningskaars?

Gestart door spectator, augustus 12, 2006, 12:09:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Dit zagen wij in de Voornse Duinen, bestaan er ook witte koningskaarsen of is het toch iets anders?
vr. groet
Arend Breukel

Corryabbink

#1
Dag Arend,

In de eerste plaats kan ik zo niet zien of het een Koningskaars is. Vervolgens zijn er vele kweekvormen van toortsen in omloop. Het kan een ontsnapt exemplaar uit een tuin zijn. Natuurlijk kan het net als bij andere planten soms het geval is een verschijning in het wit zijn. Verder zijn er dan geen afwijkingen te vinden. Ik heb o.a. Kruipend zenegroen en Kale jonker in het wit gevonden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spectator

Dag Corrie

Dank je voor de uitleg, dus misschien een witte uitzondering. Er stonden heel veel gele koningskaarsen en enkele witte, van de laatste heb ik ook een close up.
vr. groet
Arend Breukel

Corryabbink

#3
Dag Arend,

Dit is m.i. een Keizerskaars(Verbascum phlomoides).

De onderste helmdraden zijn 1,5 tot 2x zo lang als hun lang aflopende helmknoppen. De stempel loopt langs de stijl af.

Koningskaars heeft nl. een knopvormige stempel die niet langs de stijl afloopt en daarvan zijn de onderste helmdraden minstens 3 tot 4 x zo lang als hun kort aflopende helmknoppen.

Vergelijk onderstaande bloem van Koningskaars maar eens met de jouwe:

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=74268

Verder is het bekend dat Keizerskaars ook in het wit bloeit.

Het kan natuurlijk ook nog een andere soort zijn daar ik de aanzet van de bladen niet goed kan zien. Zo op het oog lijkt het te kloppen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spectator

Dank je wel Corrie. We gaan gewoon nog eens terug om de zaak eens wat beter te bekijken en vast te leggen.
vr. groet
Arend Breukel