Welke paddestoelen

Gestart door hermankoek, augustus 12, 2006, 14:39:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

hermankoek

Iemand enig idee welke dit zijn? Ik dacht #1 honingzwam en #2 een soort mycena
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Nummer 2, is slecht 5cm groot.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Ben aan het zoeken geweest bij waarnemingen en zag daar bij waarnemingen van André Houter op 02-11-05 een waarneming met foto die veel op mijn #2 leek Honinggeel Mosklokje - Galerina pumila. Of het deze is weet ik niet maar lijkt veel op een Galerina-soort.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

Arno van Stipdonk

#3
Beste Herman,

Foto 2 zou best een mosklokje kunnen zijn. Echter volgens mij is het dan toch een andere dan de Honinggele. Dit zijn ontzettend moeilijke zwammetjes die altijd met de microscoop onderzocht moeten worden om zeker te zijn welke soort het is.
Wacht anders nog even tot John Kap weer terug is van vakantie. Misschien kan hij er wat meer over zeggen. Als je meer gegevens hebt kunnen deze altijd helpen bij de determinatie.

Bij foto 1 dacht ik meer aan een Zwavelkop en dan denk ik vooral aan de Gewone.
Kun je nog iets meer info geven over de kleur onderzijde of heb je er een foto van? Over groeiplaats, dus houtsoort, voedselarme of juist voedselrijke grond? Misschien nog reukgegevens?

hermankoek

#4
Arno,

@ foto #1. Ik heb niet meer gegevens dan dat het hout waar deze paddestoel op groeide een stomp was van een naaldboom. De grond (Zwolse bos bij heerde) is volgens mij niet al te voedzaam omdat in het desbetreffende bos veel lijsterbessen groeiden en die houden van voedselarme en ietwat zure grond. Wel had het even ervoor stevig geregend. Zwavelkopjes heb ik wel vaker gezien maar omdat deze er anders uitzagen, deze waren veel geler, heb ik er een foto van genomen. Verder kan ik je niet helpen.
Wat foto #2 betreft kan ik niet meer zeggen dan dat die op de zelfde grond groeide. Ik verwacht dat je hier niet veel meer mee zult kunnen doen. Maar wat ik tegen André al aangaf volgende keer toch meer letten op de onderkanten, evt verkleuringen en mogelijk een foto nemen van de onderkant.

Herman
Met vriendelijke groet
Herman Koek

fungi_nl

foto 1 lijkt mij de gewone zwavelkop. Dan ga ik even uit van de jonge exemplaren die rechts op de foto staan.