Hoofdmenu

dumpen maar....

Gestart door Ted van der Knaap, juli 05, 2010, 00:15:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Het word steeds gekker en wat dumpen mensen hun konijnen (kippen, schildpadden enz.) gemakkelijk in de natuur.

Vanmiddag weer een "leuke" ontmoeting  :-\
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Helaas niet echt iets nieuws! :-X
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Waarom kan dat niet een kleurafwijking zijn? In Limburg hebben we langs de maas her en der populaties met veel van deze kleur. Zijn allemaal redelijk geisoleerd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

ooit eens pikzwarte konijnen gezien..... wilde variant.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Zwarte konijnen zijn in de duinen lokaal niet zeldzaam. Voornamelijk in de buurt van plekken waar mensen hun Flappie gemakkelijk kunnen dumpen. Ik heb daar ooit eens wat over geschreven in Zoogdier.

Afwijkende konijnen worden ook regelmatig in Waarneming ingevoerd. Hier zijn de foto's bij waarnemingen die het kenmerk 'afwijkend' hebben meegekregen. Bedenk dat niet bij alle afwijkende waarnemingen een foto zit.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Een heel groot deel van de populatie op Neeltje Jans is zwart, lijkt me niet dat men daar hun konijn ging dumpen. Is dnek ik toch echt iets van inteelt en isolatie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Ach, met het loslaten van een gezond rammetje in een kleine populatie is het zo gepiept.
En de isolatie helpt dan inderdaad een handje.
Overigens moeten de konijnen van Neeltje Jans toch ergens vandaan gekomen zijn, natuurlijk
gekleurd of niet.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

stefanhageman

Hier staat ook nog wat over kleurvarianten(discussie) van konijnen-->http://vroegevogels.vara.nl/Forum.35.0.html?&no_cache=1&view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=13&thread_uid=21289
En die Konijnen op Neeltje Jans zijn er na de "oplevering" losgelaten om het gevarieerd natuurgebied te maken en ja daar zaten ook zwarte tussen. Verder lopen er op Neeltje Jans trouwens ook bonte(zwart,wit,bruin), geheel grijze en geheel witte Konijnen rond af en toe zie je zelfs een hangoorkonijn lopen nou ja dood liggen/creperen. Er worden daar dus regelmatig Konijnen losgelaten maar een groot deel zal van nature wel zwart zijn gebleven en het zal dus wel voordelen hebben op Neeltje Jans. Die Konijnen zijn overigens niet de enige zoogdieren die daar zijn losgelaten tevens ook verschillende muizensoorten en Bruine Ratten(kunnen ook via een schip zijn gekomen of via de Oosterschelde Kering), Bunzingen en Wezels/Hermelijntjes heb ik daar ook al gezien en het lijkt mij nou niet echt dat die over de Oosterschelde Kering zijn gelopen.
Stefan Hageman


Oenanthe

#8
Citaat van: HPM op juli 05, 2010, 10:58:24 AM
Zwarte konijnen zijn in de duinen lokaal niet zeldzaam. Voornamelijk in de buurt van plekken waar mensen hun Flappie gemakkelijk kunnen dumpen. Ik heb daar ooit eens wat over geschreven in Zoogdier.

Afwijkende konijnen worden ook regelmatig in Waarneming ingevoerd. Hier zijn de foto's bij waarnemingen die het kenmerk 'afwijkend' hebben meegekregen. Bedenk dat niet bij alle afwijkende waarnemingen een foto zit.

--
Groeten, Herman van der Meer


Voor zover ik weet zijn de afgebeelde zwarte konijnen melanistische exemplaren: een kleurafwijking die relatief vaak voorkomt in wilde populaties en niets met de aanwezigheid van tamme konijnen te maken heeft. Als dat zo was had ik even vaak andere kleurafwijkingen waargenomen in het duin als zwarte, maar ik heb nooit anders dan normale wildkleur en zwart waargenomen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Ik heb wel andere varieteiten gezien, ook wat betreft formaat, maar de zwarte zijn veruit in de meerderheid. Van belang hierbij is de vraag welke varieteiten algemeen gehouden worden.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

hans parlevliet

Citaat van: Oenanthe op juli 05, 2010, 18:49:29 PM
Citaat van: HPM op juli 05, 2010, 10:58:24 AM
Zwarte konijnen zijn in de duinen lokaal niet zeldzaam. Voornamelijk in de buurt van plekken waar mensen hun Flappie gemakkelijk kunnen dumpen. Ik heb daar ooit eens wat over geschreven in Zoogdier.

Afwijkende konijnen worden ook regelmatig in Waarneming ingevoerd. Hier zijn de foto's bij waarnemingen die het kenmerk 'afwijkend' hebben meegekregen. Bedenk dat niet bij alle afwijkende waarnemingen een foto zit.

--
Groeten, Herman van der Meer


Voor zover ik weet zijn de afgebeelde zwarte konijnen melanistische exemplaren: een kleurafwijking die relatief vaak voorkomt in wilde populaties en niets met de aanwezigheid van tamme konijnen te maken hebben. Als dat zo was had ik even vaak andere kleurafwijkingen waargenomen in het duin als zwarte, maar ik heb nooit anders dan normale wildkleur en zwart waargenomen.
Inderdaad, voordat de alles vernietigende infectieziektes toesloegen op Schiermonnikoog bestond de populatie hoofdzakelijk uit bruine en een beperkt aantal zwarte konijnen, echter nooit andere kleuren.
mvg
Hans