rups-made-vlieg?????

Gestart door lieveheersbeestje, augustus 11, 2006, 18:22:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

lieveheersbeestje

Ik heb een paar rupsen van het klein geaderd witje in een bak gezet om te zien hoe ze groeien, verpoppen, vlinder worden.
Ik heb ze netjes eten gegeven, de bak verschoond, en zodra ze vlinder werden vrij gelaten.

Maar ik deed een (voor mij) vreemde ontdekking:
Toen ik aan het kijken was naar de verpopte rupsen zag ik opeens een made in de bak!!! Bij nader inzien waren het er 6 en 6 verpopte rupsen waren niet normaal....
Ze zijn 'leeg' en hebben een roodbruinige kleur.

Alle rupsen zijn nu vlinder geworden, behalve die 6 andere....

Ik weet zeker dat ik geen made in de bak heb gestopt en ik weet ook zeker dat er geen vlieg in de bak kon. De gaatjes waren klein genoeg dat die er niet doorkunnen.

Wat is er aan de hand geweest?

Heeft een vlieg eitjes op mijn rupsen gelegd? Of ergens anders en dat die toch per ongeluk in de bak zijn gekomen? Hebben de maden de verpoppingen vanaf de buitenkant aangevreten of komen de maden vanuit de verpopping? Met de rupsen leek niks aan de hand te zijn en leken ook normaal verpopt, tot de ontdekking dan....

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand was?

Iemand van afdeling vlinders dacht dat ze geparasiteerd waren door een sluipwesp, maar nu is er een uitgekomen en het is een vlieg van tussen o,5 en 1 cm lang.

Iemand een idee wat voor vlieg dit is en hoe dit nu in elkaar zit? Heeft deze vlieg dezelfde methode gebruikt als een sluipwesp?

lieveheersbeestje

en nog een foto...

Robert Heemskerk

Dit is inderdaad een sluipvlieg.

Ik zag laatst ook een sluipvlieg die volgens kenners parasiteert op koolwitjes.
Zie;

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1288697

Nu weet ik niet of je nog verschillende soorten zijn die parasieteren op koolwitjes maar dit lijkt me een goede kandidaat.

Een zo'n vlieg op diptera.info.nl; (met uitgebreid commentaar in het engels)
http://www.diptera.info/forum/viewthread.p...1801#post_11801

groet, robert heemskerk

lieveheersbeestje

Robert,

Jou vlieg lijkt erg op die van mij.
Ik wist voor vandaag niet dat er sluipvliegen bestonden!
Ik ga vliegen wel met hele andere ogen bekijken opeens...... aan de ene kant heel fascinerend, aan de andere kant griezelig.
Een vlieg zal voor mij nooit meer ZOMAAR een vlieg zijn.....

Weet iemand of deze vlieg de eitjes IN of OP de rupsen legt?

Hahaha, hoewel ik het griezelig vind blijf ik wel erg nieuwsgierig!

Robert Heemskerk

hoi Lieveheersbeestje,

Het heeft ook iets gruwelijks moet ik toegeven.
Net als de koekoek waarvan het jong de eitjes of jongen van de gastheer uit het nest gooit.
Dat wil je eigenlijk ook niet, aan de andere kant een ongelooflijk interessant fenomeen.
Als je vliegen van dicht bij bekijkt kom je in een soort science-fiction..
Steven Spielberg is er niets bij!

groet, Robert Heemskerk