Hoofdmenu

Najaar 2010

Gestart door firecrest, juli 01, 2010, 21:21:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

TjeerdBurger

niet alleen buizerds maar ook de kranen vliegen lekker vandaag! Zelfs een groep van 150 over Rotterdam. Opletten dus!

Yeronimo

http://public.flysafe.sara.nl/bambas/migration/index.php

Verklaring voor de hoge voorspelling van morgen en in hoeverre verwachten jullie dat die betrouwbaar is?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Adri Clements

Eerlijk gezegd zijn mijn verwachtingen niet hooggespannen, vandaag was het qua aantallen vogels al magertjes. Morgen harde ZZW wind, niet echt bevordelijk voor vorst-/sneeuwtrek. Maar er hoeft niet veel te vliegen om al blij te zijn met een mooie RPB! :angel:
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Yeronimo

Citaat van: Adri Clements op december 03, 2010, 19:18:36 PM
Eerlijk gezegd zijn mijn verwachtingen niet hooggespannen, vandaag was het qua aantallen vogels al magertjes. Morgen harde ZZW wind, niet echt bevordelijk voor vorst-/sneeuwtrek. Maar er hoeft niet veel te vliegen om al blij te zijn met een mooie RPB! :angel:

Daar ben ik uiteraard ook erg blij mee mocht dat langs komen. Maar toch vraag ik me nog steeds af waar de hoge verwachting op is gebasseerd.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

De TOH was vandaag (door de sneeuwval van 10cm?) erg leeg. Alleen op de kwelder bij holwerd zat nog het 1 en ander, maar verder was het echt LEEG! Zo leeg heb ik het nog nooit gezien. Nauwelijks ganzen, handjevol lijster en wat meesjes. Ook alle vinken, groenlingen en kepen hebben mijn tuin verlaten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Adri Clements

De meting (dus niet voorspelling) van BAMBAS loopt nu omhoog, evenals het aantal sneeuwvlokken per km2 ;-)
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Maarten Sluijter

Gisteravond constant groepen ganzen (voornamelijk Kol en Grauwe) en Smienten over Burgh-Haamstede.
.

Maarten Sluijter

Nog wat zeevogels aan de kust, of is het daar te laat voor?
http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=48321
.

Adri Clements

Voor mijn gevoel is het langs de kust alleen nog interessant tijdens en na vorst & sneeuw, zie vorige week (futen!).
Maar even kijken of er witbuiken willen langsvliegen.... ik zeg: altijd doen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Gerard Troost

Citaat van: Adri Clements op december 08, 2010, 17:42:59 PM
Voor mijn gevoel is het langs de kust alleen nog interessant tijdens en na vorst & sneeuw, zie vorige week (futen!).
Maar even kijken of er witbuiken willen langsvliegen.... ik zeg: altijd doen.
dit was ook december (en maar 3 jaar geleden)

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=3&land=1&site=0&datum=20071203&taal=1
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

joost van der Laan

Wat een aantallen zeg  :o dat hoop ik ooit nog een keer mee te maken (zouden 16 lifers zijn  :angel:)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Adri Clements

Citaat van: gtroost op december 08, 2010, 20:41:38 PM
Citaat van: Adri Clements op december 08, 2010, 17:42:59 PM
Voor mijn gevoel is het langs de kust alleen nog interessant tijdens en na vorst & sneeuw, zie vorige week (futen!).
Maar even kijken of er witbuiken willen langsvliegen.... ik zeg: altijd doen.
dit was ook december (en maar 3 jaar geleden)

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=3&land=1&site=0&datum=20071203&taal=1

Die lag duidelijk niet in m'n herinnering... wat gaaf!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's


Adri Clements

@ rinse: bruikbare tellingen om m'n hierboven geschetste gevoel netjes onderuit te halen, wind is blijkbaar ook in wintertijd voor de meeste soorten nog altijd factor 1. januari 2005 (en laatste week 2004) staat anders wel bol van de westenwinden, dat verklaart een hoop (alles)
Aantallen AZ'jes in januari '06 vind ik veel opmerkelijker, veel ZO wind, toch meerdere dagen met 1000+ AZ.

zie bijv. 15 jan.
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=71&site=0&land=1&taal=1&datum=20060115

Hoe valt dit te verklaren?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

rinsevdvliet

Voedsel.

Er zijn kort na het vaststellen van de enorme aantallen viseters (want dat waren het in alle gevallen) enkele visonderzoekjes uitgevoerd, door IMARES, naar de voedselsituatie in de betreffende regio. Eén van de conclusies: er zat veel vis, in 13 soorten, waarbij opvallend veel Haring (jong en oud). Zie o.a. ook elders (pag. acht) in eerder genoemde nieuwsbrief.

Adri Clements

Waar je op doelt is een artikeltje dat gaat over de prooidieren in gevonden aangespoelde zeevogels in in 2004-2005. Zouden de hoge aantallen AZ'jes in januari 2006, ondanks de meest aflandige wind, te wijten zijn aan voedsel?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

rinsevdvliet

Excuses, ik bedoelde pag. 7 in de betreffende nieuwsbrief.
Ik dacht dat er in januari of februari 2006 wederom is gevist, waarbij men tot min of meer dezelfde conclusie kwam.