Hoofdmenu

Najaar 2010

Gestart door firecrest, juli 01, 2010, 21:21:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Jammer genoeg is het onder de 10km/u...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankw

Citaat van: firecrest op augustus 13, 2010, 14:04:49 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 12, 2010, 23:43:11 PM
Citaat van: frankw op augustus 12, 2010, 19:47:13 PM
Bij weeronline voorspellen ze NNO, bij weer.nl weer meer oostelijk dus het zal me benieuwen.

Ik vind windguru en windfinder toch wat meer betrouwbaar met wind dan deze weersites.
Ik doe het met deze site. Dan zie je de wind over heel Nederland.
Die zeggen nu hetzelfde iig.. :duim:

pwolf

Citaat van: frankw op augustus 13, 2010, 23:49:20 PM
Citaat van: firecrest op augustus 13, 2010, 14:04:49 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 12, 2010, 23:43:11 PM
Citaat van: frankw op augustus 12, 2010, 19:47:13 PM
Bij weeronline voorspellen ze NNO, bij weer.nl weer meer oostelijk dus het zal me benieuwen.

Ik vind windguru en windfinder toch wat meer betrouwbaar met wind dan deze weersites.
Ik doe het met deze site. Dan zie je de wind over heel Nederland.
Die zeggen nu hetzelfde iig.. :duim:

nauticlink geeft alleen maar de plaatjes door van windfinder en is zelf geen "voorspelsite", ze verkopen daar vooral bootjes geloof ik.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Rikstar

#33
viel hier uiteindelijk best wel mee.
begin van de ochtend nog bijna windstil, na 8 uur begon de wind al wat aan te trekken om uiteindelijk windkracht 3 te worden rond 12 uur.

had meer van vandaag verwacht, vooral meer roofvogels, geteld van 7.00 tot 13.00.
opvallend waren de aantallen boertjes en overzwaluwen met nog wat gierzwaluwen ertussen, en de aantallen boompiepers.
voor de uitslagen/aantallen op mijn "telpost" van vandaag check: http://waarneming.nl/gebied/view/25382?g=0&from=2009-08-14&to=2010-08-14&sp=0&z=0&u=0&page=1


Citaat van: Yeronimo op augustus 13, 2010, 15:57:06 PM
Jammer genoeg is het onder de 10km/u...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankw

Bij ons is de wind tot 1400u niet boven 0-2 uitgekomen. Jammer want toen het even wel waaide vloog er meteen wat. Weel zeer hoog en hard. Heb qua roofvogels in augustus heel vaak slechtere dagen mee gemaakt dan vandaag, ik ben best tevreden eigenlijk.
Ik verwacht morgen voor de regen uit, die komt vanuit het oosten, nog wel wat. Hopen dat het niet al midden in de nacht begint..

Yeronimo

Hier was het niet echt veel behalve de Gele Kwikstaarten die nog aardig doortrokken! We hebben er meer als 30 kunnen noteren na 10 uur tellen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Gideon Vreeman

Gisteren de eerste grote aantallen kolganzen vanuit N, 245 in totaal. Verder opvallend was het grote aantal canadeze ganzen (125) en de eerste keer geen gierzwaluw waargenomen voor dit najaar.
Gideon Vreeman

Rikstar

ja, las het al van die kolganzen, leuk zeg, waar die vandaan komen?....... zou wel erg vroeg zijn als het al vogels uit broedgebieden zouden zijn?
misschien vogels van langs de ijssel?

Citaat van: Gideon Vreeman op augustus 22, 2010, 08:30:14 AM
Gisteren de eerste grote aantallen kolganzen vanuit N, 245 in totaal. Verder opvallend was het grote aantal canadeze ganzen (125) en de eerste keer geen gierzwaluw waargenomen voor dit najaar.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Gideon Vreeman

http://public.flysafe.sara.nl/bambas/migration/index.php

Voorspelling voor morgen van veel vogelmigratie... en regen
Gideon Vreeman

Gerard Troost

Citaat van: Gideon Vreeman op augustus 22, 2010, 08:30:14 AM
Gisteren de eerste grote aantallen kolganzen vanuit N, 245 in totaal. Verder opvallend was het grote aantal canadeze ganzen (125) en de eerste keer geen gierzwaluw waargenomen voor dit najaar.

Ik zag dat je ook aardig wat Holenduiven had de 21ste (de 20ste ook trouwens). Lijkt mijn geen "trek" maar gewoon een lokale beweging.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Predator

Groet, Maarten

Gideon Vreeman

Grote kans dat je gelijk hebt, gezien de datum. Maar gezien de manier van vliegen -ze vliegen hoog in groepen over- :in hoeverre is het onderscheid in verschillende soorten trek goed te onderscheiden aan de hand van datum en in hoeverre wordt hier rekening mee gehouden op overige telposten? Want net als het huismussen-verhaal (onlangs hoge aantallen).. kun je alle waarnemingen van deze soort betwijfelen, behalve in de theoretische trekperiode?



Citaat van: gtroost op augustus 23, 2010, 09:44:05 AM
Citaat van: Gideon Vreeman op augustus 22, 2010, 08:30:14 AM
Gisteren de eerste grote aantallen kolganzen vanuit N, 245 in totaal. Verder opvallend was het grote aantal canadeze ganzen (125) en de eerste keer geen gierzwaluw waargenomen voor dit najaar.

Ik zag dat je ook aardig wat Holenduiven had de 21ste (de 20ste ook trouwens). Lijkt mijn geen "trek" maar gewoon een lokale beweging.
Gideon Vreeman

Gerard Troost

Soms kun je het verschil tussen seizoenstrek of fourageertrek niet 1-2-3 zien. Kennis van de lokale situatie is daarom in zo'n situatie erg belangrijk. Als je elke dag 100en trekkende Holenduiven ziet in een maand die niet normaal is voor dit soort trekbewekingen dan klopt er iets niet.
Wij hebben op de Nolle een soortgelijk iets met Kauwen. Elke dag komen er fraaie groepen Kauwen voorbij en enige uren later toch "opeens" weer terugkomen. Er irritant en lastig. Het handigste is om dit soort soorten gewoon niet te tellen.
Ik kan van hier niet zeggen of het trek is of niet, na de giga-aantallen Pimpels van deze zomer durf ik niet zomaar te zeggen dat dit geen trek is. Maar als ik kijk naar de aantallen heen en terug dan denk ik dat het geen trek is.

Moeilijk - lastig!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Citaat van: Predator op augustus 23, 2010, 15:51:13 PM
eind van de week gunstige wind voor zeetrektellen

http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=48292
Eh wanneer dan? Ik zie volgende week maandag pas iets NW staan (en dat duurt nog erg lang. Maar als tie blijft staan, NW7 = fijn!)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

BWoets

Citaat van: gtroost op augustus 23, 2010, 16:17:07 PM
Citaat van: Predator op augustus 23, 2010, 15:51:13 PM
eind van de week gunstige wind voor zeetrektellen

http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=48292
Eh wanneer dan? Ik zie volgende week maandag pas iets NW staan (en dat duurt nog erg lang. Maar als tie blijft staan, NW7 = fijn!)

Er is weinig zo onbetrouwbaar als Windguru voor over 2 dagen of verder vooruit! Laat die NW-stormen nog maar een week of 2-3 wachten..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Gideon Vreeman

ja het is redelijk ongrijpbaar. Ook omdat meerdere soorten lokale verschuivingen laten zien. En omdat onze holenduiven niet het gehele jaar door eenzelfde fourageertrek vertonen. Zo is het lastig een standaard in te stellen. Zo ook vandaag met noordwaarts en zuidwaarts gaande kieviten; is dit puur fourageertrek? Zijn soorten als huismus(als standvogel) uberhaupt niet mee te tellen?
Ik zie ook dat de weersomstandigheden dusdanig van invloed zijn dat bijv. kieviten en zwaluwen voor een bui vanuit zuidelijke richting, noordwaarts trekken. Ook dit is het gehele jaar door anders.

Wellicht een idee om de noordwaarts vliegende holenduiven te negeren.



Gideon Vreeman

Gerard Troost

Citaat van: Gideon Vreeman op augustus 23, 2010, 16:30:08 PM
Wellicht een idee om de noordwaarts vliegende holenduiven te negeren.

Zou ik niet doen. Ik zou gewoon een poosje alles tellen. En dan op een gegevens moment besluiten of het wel of geen trek is. Weggooien gaat makkelijker als achteraf verzinnen hoeveel er nu ook al weer richting noord vlogen ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Precies. Negeren is het slechtste wat je kan doen. Je moet ze gewoon als elke andere beweging registreren. Wie weet wat voor patroon erdoor verschijnt. Als je ze negeert weet je niets. Je kan dan niet eens gefundeerd argumenteren waarom je ze hebt genegeerd.
Je zou natuurlijk ook kunnen proberen te achterhalen waar die beesten nou eigenlijk heengaan.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

henkjanvdkolk

Bij ons in de Blauwe Kamer hebben we ook 'problemen' met kieviten en spreeuwen die rond deze tijd grote afstanden kunnen vliegen als ze opgejaagd worden, of foerageertrek en dergelijke.
Echter in oktober-november, als deze soorten echt trekken is het wel duidelijk te zien dat het om trek gaat. De vogels vliegen dan in compactere groepen, er zijn geen 'twijfelaars', allemaal dezelfde richting etc.. Maar dat moet je inderdaad leren bij je eigen post hoe alles zit.
Soorten waarvan ik weet dat ze in bepaalde tijd van het jaar lokale bewegingen vertonen tel ik in die periodes niet.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Gerard Troost

Citaat van: HPM op augustus 23, 2010, 17:13:37 PM
Precies. Negeren is het slechtste wat je kan doen. Je moet ze gewoon als elke andere beweging registreren.

Nou, dat zeg ik niet helemaal. Je moet mi niet elke beweging registreren, maar proberen er achter te komen of het echte trek is en ze dan registreren, als je het niet zeker weet kan het geen kwaad een poosje e.a. bij te houden tot het moment dat je zeker weet "hoe het werkt"
Alle lokale bewegingen van vogels opschrijven is mi nogal een onnuttige bezigheid (anders had ik trektellen.nl wel vliegbewegingen.nl genoemd ;))
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

frankw

Vandaag goede Wespendief en Sperwer trek over Falsterbo.

henkjanvdkolk

Citaat van: frankw op augustus 23, 2010, 20:22:36 PM
Vandaag goede Wespendief en Sperwer trek over Falsterbo.

Evenals leuk aantal boompiepers (10000+)!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Adri Clements

Over die holenduiven, waren het wel holenduiven? Postduiven op afstand kan je (verkeerd) determineren als holenduiven.
Zaterdagochtend vanaf 9u30 had ik in het westelijk rivierengebied (alblasserdam) erg veel postduiven richting noord.  Met grote groepen tegelijk. Binnen een uur kan je makkelijk aan de duizend of meer postduiven komen. Op telpost Kinderdijk zien we het wel vaker, áls ze vliegen, meestal in de tweede helft van de ochtend of eerste helft van de middag.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

henkjanvdkolk

Citaat van: Adri Clements op augustus 23, 2010, 22:14:37 PM
Over die holenduiven, waren het wel holenduiven? Postduiven op afstand kan je (verkeerd) determineren als holenduiven.
Zaterdagochtend vanaf 9u30 had ik in het westelijk rivierengebied (alblasserdam) erg veel postduiven richting noord.  Met grote groepen tegelijk. Binnen een uur kan je makkelijk aan de duizend of meer postduiven komen. Op telpost Kinderdijk zien we het wel vaker, áls ze vliegen, meestal in de tweede helft van de ochtend of eerste helft van de middag.

Inderdaad ook een bekend verschijnsel op de Blauwe Kamer. Meestal vliegen ze inderdaad pas wat later op de ochtend, niet 's ochtendsvroeg.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Gerard Troost

CiteerThe artical has just gone live.... see: http://www.birdguides.com/webzine/article.asp?a=2265
A big thank you to Fiona Barclay, Mark Grantham and BirdGuides for doing this so quickly! A  summary of the methodology and some background are included.
All we need now are suitable conditions for the events and a big turn out.
Dave

leuk artikel. We moesten in NL ook maar eens zo'n BIG VisMig gaan doen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Peter Verhelst

De Purpers zijn los! Naast de Gorzen bij Ridderkerk de laatste twee jaar ook groepen purperreigers over Werkendam. Vorig jaar de grootste groep van ca. 40 exemplaren. Vandaag de eerste groep voor het najaar van 14 exemplaren.

We zijn benieuwd naar de aantallen van dit jaar.


Joachim Vreeman

Een misschien wat late reactie op de discussie over de grote aantallen holenduiven op telpost Westdijk Bunschoten:
Onze telpost is pas vorig jaar opgericht en we zijn pas deze maand met regelmaat gaan tellen: we missen dus ervaring met de lokale vliegbewegingen. Maar als je kijkt naar de geografisch enigzins vergelijkbare telpost ijmeerdijk, dan zie je bij de totalen van augustus ook grote aantallen holenduiven (885 in 2009) maar vooral houtduiven (9134! in 2005). Zijn dit dan ook lokale vliegbewegingen?
Holenduiven richting noord negeren is misschien niet de oplossing, maar wellicht wel een soort rekensommetje r.Z min r.N = trekaantal, maar volgens mij kom je uiteindelijk toch uit op een subjectieve inschatting van het onderscheid tussen lokale bewegingen en echte trek (Gideon heeft in dit topic diverse moeilijkheden wat betreft dit onderscheid aangevoerd die ik hier niet ga herhalen). Wij zullen op de Westdijk ons best doen om zo goed mogelijk onderscheid te maken tussen lokale bewegingen en de echte trek. Daarvoor is inderdaad bekendheid met de lokale bewegingen van diverse soorten nodig en vanwege het jonge bestaan van de telpost zal dit waarschijnlijk nog een tijdje duren.
Over de mogelijkheid van postduiven: er komen bij de Westdijk ook regelmatig postduiven over, maar deze onderscheiden zich door afwijkende kleuren, vleugelslag en het meest duidelijk (zelfs op zeer grote afstand): de vliegformatie > postduiven vliegen veel compacter ('zwerm-achtig'), terwijl holenduiven veel meer los van elkaar vliegen (minder gestructureerd), waarbij sommige exemplaren soms een paar meter van de groep meevliegen.
Iedereen is trouwens van harte welkom om zelf een keer op zaterdag bij onze telpost langs te komen om het met eigen ogen/ verrekijker/ telescoop te zien! Groeten Joachim

Gerard Troost

Citaat van: Joachim Vreeman op augustus 25, 2010, 20:29:03 PM
Maar als je kijkt naar de geografisch enigzins vergelijkbare telpost ijmeerdijk, dan zie je bij de totalen van augustus ook grote aantallen holenduiven (885 in 2009) maar vooral houtduiven (9134! in 2005). Zijn dit dan ook lokale vliegbewegingen?

Neem eens contact op met Henk Koffijberg (emailadres kun je bij mij opvragen), die kent de situatie daar erg goed. Ben benieuwd!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Adri Clements

About the purren... Leuk peter!
Even voor de rest: Net als vorig jaar wordt er geprobeerd om op goede purperreigertrek avonden in een lint van ijsselmonde-gorinchem te tellen.
Doordat telpost de Gorzen op een verhoging (met aarde bedekte vuilnisbelt) staat, is er een perfect overzicht over het westen van de Alblasserwaard, waar het gros van de purperreigers langs komt. De eerste trekkende purren werden op 8 augustus dit jaar gezien, 4 + 1.

Het zou mooi zijn als waarnemers in het zuidelijk deel van het groene hart extra opletten op trekkende purren, en die op wrn.nl doorgeven. Heldere avond met een beetje noordenwind is perfect!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

frankw

Wij hebben gisteren de 25.000ste roofvogel (een Bruine Kiekendief) over de telpost gehad. :duim: Joehoe! ;)