The Big Year verfilmd

Gestart door Max Berlijn, juli 01, 2010, 15:34:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Citaat van: lennartv op januari 18, 2012, 20:28:08 PM
Volgens mij laten ze een grote bonte specht zien alleen hoorde ik de naam niet zo goed (weet niet eens of die gezegd is) iemand anders nog kunnen zien welke soort het is?
Inderdaad een Grote Bonte Specht. Ik vind het geniaal dat ze zeggen "It's the rarest bird I've ever seen!" terwijl we er hier over struikelen ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Folkert Jan

Citaat van: lennartv op januari 18, 2012, 20:28:08 PM
Volgens mij laten ze een grote bonte specht zien alleen hoorde ik de naam niet zo goed (weet niet eens of die gezegd is) iemand anders nog kunnen zien welke soort het is?


Ze zeggen toch gewoon great spotted woodpecker? Inderdaad een cosmic mind f*cker aan die kant van de plas.


Maar anders wat. In hoeverre is dit waarheid gebaseerd. Zijn de genoemde soorten ook echt op die plekken gezien en heeft die gast ook echt een grote bonte specht ontdekt?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Norman

Zojuist de film gekeken. Ik heb me kostelijk vermaakt. De film geeft mij het zelfde gevoel als het boek; je wilt direct het veld in.
Er zitten wat slordigheidjes in, maar niet hinderlijk. Greg Miller (1 van de originele hoofdrolspelers uit het boek) heeft meegewerkt als adviseur. Wellicht dat iemand die meer kennis heeft van de amerikaanse soorten als ik, meer storende foutjes ziet.

Ik kan de film iedere vogelaar aanraden voor 1,5 vermaak. Oscars zullen er niet mee gewonnen worden, maar als licht vermaak voldoet deze film uitstekend.

Folkert Jan

Citaat van: Norman op januari 18, 2012, 21:41:48 PM
Zojuist de film gekeken. Ik heb me kostelijk vermaakt. De film geeft mij het zelfde gevoel als het boek; je wilt direct het veld in.
Er zitten wat slordigheidjes in, maar niet hinderlijk. Greg Miller (1 van de originele hoofdrolspelers uit het boek) heeft meegewerkt als adviseur. Wellicht dat iemand die meer kennis heeft van de amerikaanse soorten als ik, meer storende foutjes ziet.

Ik kan de film iedere vogelaar aanraden voor 1,5 vermaak. Oscars zullen er niet mee gewonnen worden, maar als licht vermaak voldoet deze film uitstekend.


Mij is niks opgevallen, welke foutjes heb je gespot?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jarinka

Citaat van: Norman op januari 18, 2012, 21:41:48 PM
Zojuist de film gekeken. Ik heb me kostelijk vermaakt. De film geeft mij het zelfde gevoel als het boek; je wilt direct het veld in.
Ben ik het helemaal mee eens. Prachtige gebieden en mooie vogels (waarvan ik er zelfs een aantal gezien heb :P ). Zou zo naar Attu willen vliegen. Maar dan lekker vogelen, niet op de fiets achter Bosgorzen aan jagen ;)
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op januari 18, 2012, 20:52:18 PM
Citaat van: lennartv op januari 18, 2012, 20:28:08 PM
Volgens mij laten ze een grote bonte specht zien alleen hoorde ik de naam niet zo goed (weet niet eens of die gezegd is) iemand anders nog kunnen zien welke soort het is?


Ze zeggen toch gewoon great spotted woodpecker? Inderdaad een cosmic mind f*cker aan die kant van de plas.


Maar anders wat. In hoeverre is dit waarheid gebaseerd. Zijn de genoemde soorten ook echt op die plekken gezien en heeft die gast ook echt een grote bonte specht ontdekt?

Geen idee hoe dit item uit het boek in de film is verwerkt maar in het boek wordt die specht alleen genoemd en niet gezien. Dit naar aanleiding van het feit dat als Komito (1 van de jaarlijsters) op Attu* aankomt hij onmiddellijk probeert een "killer" te traceren. "Killers" zijn 'vogelaars' die door wetenschappelijke instellingen naar bijv. Attu worden gestuurd om zeldzame vogels te verzamelen, lees af te knallen voor 'wetenschappelijke doeleinden' (legaal dus!). Dat was, volgens het boek, in 1986 o.a. gebeurd met een Grote Bonte, inderdaad een mega in de USA. Voor listers als Komito was het zaak zulke mensen, die begrijpelijkerwijs 'low profile' opereren, vóór te blijven bij het zoeken naar/vinden/twitchen van zeldzaamheden want een lijkje in de vrieskist is niet telbaar immers........ Overigens vindt Komito, opnieuw volgens het boek, tijdens zijn verblijf op Attu voldoende andere zeer welkome aanvullingen voor zijn jaarlijst.
* Attu is een nog nèt tot de USA behorend eilandje voor de westkust van Alaska dat vanwege zijn ligging en gesteldheid (boomloos) ideaal is voor het vinden van vooral Aziatische dwaalgasten. Wat kwaliteit van die dwaalgasten betreft (zzz+) enigszins vergelijkbaar met Europese twitchersparadijsjes als Fair Isle, de Scillies, Helgoland, Utsira, Ouessant en, vooruit dan, Vlieland........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Citaat van: frankneijts op januari 18, 2012, 22:04:37 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 18, 2012, 20:52:18 PM
Citaat van: lennartv op januari 18, 2012, 20:28:08 PM
Volgens mij laten ze een grote bonte specht zien alleen hoorde ik de naam niet zo goed (weet niet eens of die gezegd is) iemand anders nog kunnen zien welke soort het is?
Ze zeggen toch gewoon great spotted woodpecker? Inderdaad een cosmic mind f*cker aan die kant van de plas.

Maar anders wat. In hoeverre is dit waarheid gebaseerd. Zijn de genoemde soorten ook echt op die plekken gezien en heeft die gast ook echt een grote bonte specht ontdekt?
Geen idee hoe dit item uit het boek in de film is verwerkt maar in het boek wordt die specht alleen genoemd en niet gezien.
In de film raken Bostick en een andere vogelaar van de weg en rijden tegen een boom. Bostick hoort een specht roffelen en dat blijkt een Grote Bonte Specht te zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

... En dat was wel één van de meer tenenkrommende momentjes, maar toegegeven, daarvan zaten er veel minder in de film dan ik vooraf vreesde.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op januari 18, 2012, 22:12:06 PM
... En dat was wel één van de meer tenenkrommende momentjes, maar toegegeven, daarvan zaten er veel minder in de film dan ik vooraf vreesde.

Vond er niks tenenkrommends aan. Heb zelf door autopech wel eens een duinpieper gehad
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: Jarinka op januari 18, 2012, 22:08:07 PM
Citaat van: frankneijts op januari 18, 2012, 22:04:37 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 18, 2012, 20:52:18 PM
Citaat van: lennartv op januari 18, 2012, 20:28:08 PM
Volgens mij laten ze een grote bonte specht zien alleen hoorde ik de naam niet zo goed (weet niet eens of die gezegd is) iemand anders nog kunnen zien welke soort het is?
Ze zeggen toch gewoon great spotted woodpecker? Inderdaad een cosmic mind f*cker aan die kant van de plas.

Maar anders wat. In hoeverre is dit waarheid gebaseerd. Zijn de genoemde soorten ook echt op die plekken gezien en heeft die gast ook echt een grote bonte specht ontdekt?
Geen idee hoe dit item uit het boek in de film is verwerkt maar in het boek wordt die specht alleen genoemd en niet gezien.
In de film raken Bostick en een andere vogelaar van de weg en rijden tegen een boom. Bostick hoort een specht roffelen en dat blijkt een Grote Bonte Specht te zijn.

Grappig, volgens Mark Obmascik (de schrijver) was die door zo'n killer 'verzamelde' GBS "... een van de eerste die ooit in Noord-Amerika was waargenomen en nog zeldzamer vanwege het feit dat hij ontdekt werd op een eiland zonder bomen, en hem terstond overhoop schoot........"
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op januari 18, 2012, 22:19:06 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 18, 2012, 22:12:06 PM
... En dat was wel één van de meer tenenkrommende momentjes, maar toegegeven, daarvan zaten er veel minder in de film dan ik vooraf vreesde.

Vond er niks tenenkrommends aan. Heb zelf door autopech wel eens een duinpieper gehad

Maar een GBS in de States is toch wel even van een hééél andere orde dan een Duinpieper in Nederland Folkert-Jan....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

En dan nog in een dennenbos ergens midden in het land ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op januari 18, 2012, 22:22:47 PM
En dan nog in een dennenbos ergens midden in het land ...

Die specht op een boomloos eiland had ook niemand geloofd als-ie niet overhoop geknald was Vincent.......... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JandJ

Net gekeken, erg gaaf! Maar ik kon de soortnamen lang niet allemaal verstaan, maar het verhaal was goed te volgen zonder subtitles.
Sommige vliegende vogels (misschien zelfs allemaal) zijn animaties :police:
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

GertJ

Ik heb alleen het boek gelezen, leest als een trein en best grappig. Zit de Himalayasneeuwhoen - twitch op de bergtop er ook in? Dit zouden volgens Nederlandse begrippen duidelijke Escapes/Exoten zijn. Net als de Maina-spreeuwen. Rare jongens, die Amerikanen!
Groet Gert Jager

Yeronimo

Citaat van: Jarinka op januari 18, 2012, 22:03:57 PM
Citaat van: Norman op januari 18, 2012, 21:41:48 PM
Zojuist de film gekeken. Ik heb me kostelijk vermaakt. De film geeft mij het zelfde gevoel als het boek; je wilt direct het veld in.
Ben ik het helemaal mee eens. Prachtige gebieden en mooie vogels (waarvan ik er zelfs een aantal gezien heb :P ). Zou zo naar Attu willen vliegen. Maar dan lekker vogelen, niet op de fiets achter Bosgorzen aan jagen ;)

Big Year in Nederland nog niet spannend genoeg ?  B)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

GijsB

Ik heb de film nog niet gekeken (ga ik morgen doen) maar de verhalen klinken iig al goed.
Gijs

Jos Welbedacht

Ik heb de film net ook gezien, en ik vond hem vermakelijk! Ik was van te voren bang dat de hobby nogal op een humoristische wijze zou worden neergezet, maar dat viel mooi mee. De film zat aardig goed in elkaar, ook qua details. Alleen staat er bij de aftiteling een plaatje van een Nighthawk tussen de hawks, wat op zich ook wel weer begrijpelijk is ;D .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op januari 18, 2012, 22:37:02 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 18, 2012, 22:22:47 PM
En dan nog in een dennenbos ergens midden in het land ...

Die specht op een boomloos eiland had ook niemand geloofd als-ie niet overhoop geknald was Vincent.......... 8)
Dat ben ik opzich met je eens, maar Attu ligt een paar honderd km van het Siberische vasteland, as the woodpecker flies. Hoe onwaarschijnlijk ook, kan dat toch echt niet tippen aan een specht die of een paar 1000 km over volle zee vliegt, en bij land-in-zicht niet op de eerste de beste plek neerploft (zoals dat Attu-beest deed), maar nog even een half continent overliegt om op de plek uit de film terecht te komen. Of al eilandhoppend in Alaska aankomt en dan besluit nog een paar 1000 km in een willekeurige richting over land te gaan vliegen, nogal wat bossen negerend ...

Citaat van: GertJ op januari 18, 2012, 23:29:34 PM
Zit de Himalayasneeuwhoen - twitch op de bergtop er ook in?
Ja, is ook in de film verwerkt ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Gisteren gekeken en was (zo te zien als een van de weinigen) weinig onder de indruk.


De minnetjes:

- de sfeer van t boek werd mijn inziens niet gehaald en ik kon daardoor niet echt meeleven met de personages
- de CGI effects waren te erg om naar te kijken
- ik kreeg gruwelijk jeuk van al die geluiden (nagebootst en alles) die nergens op sloegen (waarschijnlijk voor het humoristische effect?)
- Steve Martin, Jack Black, Owen Wilson (seriously??)


De plusjes:
- het (anti)sociale van het vogelen werd wel goed naar voren gebracht
- de meeste in beeld gebrachte soorten kregen het juiste naamstempeltje
- hoewel de sfeer bij verre niet gehaald werd was het wel een redelijke adaptatie van t boek


Een zesje


Groet Marc

August

Die Kleine Riet op de berg vond ik ook wel apart, zeker een een escape ;)
August van Rijn

Predator

Hier is de film overigens online te bekijken:
http://www.putlocker.com/file/C913FAF3D108275C

(als dit tegen de forumregels is, zal ik de link verwijderen)
Groet, Maarten

Vincent Hart

Citaat van: Certhia op januari 19, 2012, 09:15:49 AM
Gisteren gekeken en was (zo te zien als een van de weinigen) weinig onder de indruk.
Ach, CGI en geluiden hielpen inderdaad niet om de tenen recht te houden. Maar als je je instelt op een Hollywood-film over vogelen met die drie hoofdrolspelers (verwachting nul), heb ik me zowel meer vermaakt als minder geërgerd dan vooraf gevreesd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

KorHaan

CGI:  http://en.wikipedia.org/wiki/Computer-generated_imagery

(Neem ik aan, tenminste; als minkukel op dit gebied moest ik het googelen.)

Groetjes, Ronald

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Norman

Ik ben meer fan van KGI (Korhaan Generated Image)  ;D

Bram Rijksen

Citaat van: Vincent Hart op januari 19, 2012, 11:02:24 AM
Citaat van: Certhia op januari 19, 2012, 09:15:49 AM
Gisteren gekeken en was (zo te zien als een van de weinigen) weinig onder de indruk.
Ach, CGI en geluiden hielpen inderdaad niet om de tenen recht te houden. Maar als je je instelt op een Hollywood-film over vogelen met die drie hoofdrolspelers (verwachting nul), heb ik me zowel meer vermaakt als minder geërgerd dan vooraf gevreesd.
Ik hoop op een Britse versie, met Ricky Gervais en Steven Merchant in de hoofdrol...

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

UtrechtsVogelNet

Citaat van: JandJ op januari 19, 2012, 20:56:23 PM
En Lee Evans.

Hahaha, da's een figuur apart inderdaad ... onvoorstelbaar dat ze hem zo serieus nemen, al die Britse twitchers die hem bellen of de hand schudden om maar te laten zien dat ze er ook bij waren ...

Die docu over Britse twitchers is ook te vinden (say no more).

Phil

JandJ

Die hebben we allang bekeken natuurlijk :)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)