Hoofdmenu

myxomyceet

Gestart door knabenkraut, augustus 11, 2006, 15:24:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Hallo allemaal,

Ik wilde deze slijmzwam invoeren als Tubifera ferruginosa maar ik kan hem niet vinden in de lijst. Toch heb ik het gevoel dat ik hem hier vaker heb gezien.
Heb ik toch de verkeerde naam bij dit mooie slijmzwammetje?
groetjes,
Dini

a.houter

Nee hoor, die heet nu Tubilifera. Daarmee gaat het wel.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

Bedankt andré, weer wat wijzer.
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk

Hallo Dini,

De volledig nieuwe naam is Tubulifera arachnoidea.
Ik heb hier wel een aantekening bij. De soort is vrijwel zeker goed, echter is er een heel kleine kans dat het een andere soort is. Ik heb hierover al een keer een mail verstuurd naar Hans van Hooff. Hij gaf destijds bij een foto van ongeveer hetzelfde (onrijp) materiaal het volgende antwoord:

Tubifera is nu Tubulifera geworden. Ook de soortnaam is veranderd.
Tubifera ferruginosa = Tubulifera arachnoidea geworden.
Tubifera dimorphoteca = Tubulifera dimorphoteca.
Twee soorten uit Nederland bekend dus.

Deze vondst kan ik alleen determineren als ik deze in handen heb en als het goed rijp materiaal betreft. Sorry dus, maar de kans is wel groot dat het de algemene
Tubulifera arachnoidea betreft.






knabenkraut

HAllo Arno,

Zal ik er dan toch een onzekere van maken?
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk

Tja, lastig. Misschien is het overdreven omdat misschien wel 95 % of nog meer klopt.
Maar strikt genomen is de waarneming niet 100 % zeker, behalve als er rijpe vruchtlichamen microscopisch onderzocht zijn.
Maar dat geldt dan ook voor alle waarnemingen van deze soort.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet beslissen wat ie ermee doet.