3 paddestoelen

Gestart door hermankoek, augustus 11, 2006, 13:33:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

hermankoek

Vandaag in het Voorsterbos in de N.O.P. kwam ik deze paddestoelen tegen. Kon het niet laten er een foto van te maken. Nu ben ik ook nieuwsgierig welke dit zijn.
De eerste heeft buisjes aan de onderkant. Er waren er diverse aangevreten en er was geen verkleuring. De bodem is klei en het bos is gemengd loofbos.  
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Deze lijkt me een fluweelpootje. Ik vond ze behoorlijk geel en een rood puntje op de hoed.  
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Van deze laatste heb ik geen idee. Ze groeiden zowel uit de grond als uit een boomstam die er naast lag.  
Met vriendelijke groet
Herman Koek

a.houter

#3
De eerste twee foto's tonen helaas weinig details, en die zijn vaak zo broodnodig, evenals aanvullende informatie.
De eerste heeft poriën; zo te zien dus een boleet, maar wat voor kleur hadden die poriën en welke afmetingen hadden ze, grof..., fijn?
Als ik naar de steel kijk, dan denk ik dat die iets roodvezelig is. Ik denk in eerste instantie dan aan fluweelboleet.

Foto twee is geen fluweelpootje, daar is het veel te vroeg voor. Het fluweelpootje dat jij bedoeld heeft een koudeprikkel nodig om te ontwikkelen. Ik had graag (wederom) wat meer details van de steel en de plaatjes gezien.
Zwavelkopje hoor ik al mensen roepen, maar daar is de kleur van de lamellen niet goed voor. Bij zwavelkop zijn de plaatjes groengeel of grijsachtig. Deze zijn helgeel met roestige tinten.

Foto drie is een soort die dit jaar blijkbaar talrijk aanwezig is, zovaak duikt-ie op:
de Breedplaat wortelzwam. Breedplaat omdat de plaatjes zo breed zijn vanaf de aanhechting bij de hoed tot de snede van de plaatjes. Wortelzwam omdat, als je de paddestoel voorzichtig uit de grond trekt, dan komt er vaak een heel 'wortelgestel' mee. Een zeker kenmerk.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Ik denk bij foto twee eerder aan Pholiota - Bundelzwam. Best interessant, maar dan is toch meer informatie nodig, want zo kun je er nog alle kanten mee op.
- Details van de steel en de lamellen.
- Is er een ring aanwezig (geweest)?
- En op wat voor hout groeide hij?

Als het Pholiota is, dan kan het best zijn dat microscopisch onderzoek nodig is.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

hermankoek


Van de gele heb ik van een foto van het geheel een detail genomen en verscherpt. Ook de gehele foto geplaatst. Volgens mij groeide deze op een dode naaldhoutstomp. Mogelijk kun je hier wat meer mee.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Hier de foto van het geheel.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

a.houter

Nee, nog niet goed genoeg. Ik heb een échte detailfoto nodig voor meer zekerheid.
Het gegeven van naaldhout wijst op Pholiota spumosa - Sparrenbundelzwam,  maar die helgele kleur kan ook nog eens de variatievorm van Elzenbundelzwam betekenen, maar dan wordt het bepaalt een spannend verhaal!
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

hermankoek

André voor de gele kan ik je niet verder helpen dan wat ik nu heb. Van de boleet weet ik dat de porien heel fijn waren en een bleekgele kleur hadden. Wat ik wel heb geleerd is om een volgende keer meer details te fotograferen zoals je hebt aangegeven. Tot zover bedankt.  
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

#9
André ik ben even aan het googelen geweest op Pholiota en kwam daar bijna alleen maar paddestoelen tegen die ook een soort schubben hadden. De paddestoelen op mijn foto had dit niet. Heb de andere foto's ook nog nagekeken en geen schubben kunnen vinden. Voor zover ik me kan herinneren waren die ook niet aanwezig. Heb nog wel een ander detail. Maar ik vermoed dat dat ook niet veel zal helpen.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Enig idee welke dit is. Ik dacht aan een soort lakzwam. Maar net als de vorige waarschijnlijk ook te weinig gegevens. Het enige wat ik weet en opviel is dat hij chocoladebruin was.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

a.houter

Inderdaad zijn Pholiota's vaak beschubd, maar die schubben kunnen vergankelijk zijn en afspoelen bij regen. Daarentegen is de Sparrenbundelzwam kaal volgens de beschrijvingen en slijmig bij vocht. De kleur wordt beschreven als zwavelgeel met een vosbruine kruin.

Details zijn in ieder geval genoeg om toch definitief P. spumosa voor te stellen. Er is nu te zien dat de steel beschubd is.

Blijkbaar ben je na regen op pad geweest en dat speelt je ook parten bij de laatste paddestoel die je opvoert. De regen doet hem glanzen en daarom denk je aan lakzwam. Het is volgens mij echter een platte tonderzwam - Ganoderma lipsiense. Wel dezelfde familie overigens.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

hermankoek

André bedankt voor alle moeite. Ik ben blij dat er dit soort fora zijn waar deskundigen leken op weg kunnen helpen.

Vr groet, Herman Koek
Met vriendelijke groet
Herman Koek

Arno van Stipdonk

CiteerFoto drie is een soort die dit jaar blijkbaar talrijk aanwezig is, zovaak duikt-ie op:
de Breedplaat wortelzwam. Breedplaat omdat de plaatjes zo breed zijn vanaf de aanhechting bij de hoed tot de snede van de plaatjes. Wortelzwam omdat, als je de paddestoel voorzichtig uit de grond trekt, dan komt er vaak een heel 'wortelgestel' mee. Een zeker kenmerk.
Je bedoelt Breedplaatstreephoed. :P  

a.houter

tja, oude namen blijven lang hangen...
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci