geelbruine plaatjeshoutzwam?

Gestart door Christina Roland, augustus 10, 2006, 23:10:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Christina Roland

Wel een perfect tafeltje,

foto's ook weer van de mobilofoon
Christina

Christina Roland

#1
bovenkant:

stond bij lariks op dode takjes, niet echt een stronk of grote tak.
Christina

a.houter

#2
Ik zie geen plaatjes (lamellen bedoel ik dan, want jouw plaatjes zie ik natuurlijk wel), maar gaatjes. Zoals je zelf al zegt: niet al te duidelijk van een mobieltje. Toch denk ik dat het hier om een Dennenvoetzwam gaat.
In de directe omgeving van de zwam moet dennenhout staan (een boom of een stronk, want de begeleider blijft nog jaren na overlijden van de gastheer optreden).
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Christina Roland

tsja.

Plaatjes zijn het inderdaad niet. Dennevoet was ook mijn eerste gedachte, maar ik zit dan met de ontbrekende gelige brede rand en het feit dat er echt geen dennenhout staat of de laatste jaren gestaan heeft langs dat pad. Misschien dat spar telt? Daar is een enkel kleintje van te vinden, maar verder is dat stukje lariks productie hout. Verder heb ik nog nooit druppels gezien op Dennevoetzwam.

Een eind verderop staat oude dennenvoetzwam en die heeft nog keurig de gele rand en is ook een tikkie taai. Deze zwam is niet meer taai maar gewoon hard. Toch is deze zwam jonger dan de buurman. De druppels ruiken zuur, als overjarige karnemelk. Proeven zou ik niemand aanraden.

Ik hoop eigenlijk dat er nog iets op lijkt, maar ik kan nog niets vinden.

In ieder geval dank,

Christina
Christina

a.houter

#4
De eerste twee argumenten zeggen niets; Dennenvoetzwam is altijd verzadigd van vocht en drijft het teveel middels guttulatie volop uit, vooral bij jonge exemplaren.
Bij oudere exemplaren mag de gele hoedrand ontbreken; de zwam wordt tenslotte helemaal zwart.

Maar hard? Nee, dat kan ik mij niet voorstellen, Dennenvoetzwam voelt altijd wat sponsig aan. Toch kan ik niet zo gauw iets anders bedenken.
Helaas? :(

Probeer bij gelegenheid wat betere foto's te maken, want per slot van rekening hebben we altijd Dinand Wanningen nog, dan zetten we het zwaardere geschut in!
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Volgens de Standaardlijst van Nederlandse paddestoelen hoeft het niet specifiek Den te zijn als gastheer. Er wordt van naaldhout in het algemeen gesproken, met wel enkele voorkeuren. Maar er zijn zelfs enkele meldingen van loofhout bekend.
What's in a name?

Dus tot zover de Dennenvoetzwam. Ik zie vooralsnog geen reden om er iets anders in te zien.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

Larix valt toch ook onder naaldhout. Het is een lid van de Dennenfamilie :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

#7
CiteerLarix valt toch ook onder naaldhout. Het is een lid van de Dennenfamilie :rolleyes:
Dat bedoel ik ;). Daarom blijf ik ook bij Dennenvoetzwam.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Christina Roland

Ik hou me maar aan het oordeel van de professionals  B)

Normaal kom ik heel vaak in dat bos. Nu even minder, maar ik kom zeker terug en dan maak ik andere foto's en voel ik beter. Wie weet is het houterige deel maar klein.

Dank,
Christina

a.houter

Mijn naam is A. Houter..., wat bedoelde je precies met je laatste opmerking?  :angry: :rolleyes:  :D  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Cees Veenema

A anmaak Hout  ter  ..... discussie of zoiets ????
Groet,

Cees

Christina Roland

CiteerMijn naam is A. Houter..., wat bedoelde je precies met je laatste opmerking?  :angry: :rolleyes:  :D
Oef, ergens op getrapt en dat deel is niet van hout.....




Als je terugkomt van vakantie doen je tenen hopelijk geen pijn meer  :P

Christina

fungi_nl

Gezien de lariks die in de buurt staat kun je er vanuit gaan dat het de dennevoetzwam is.

Tip, laat je niet altijt door de namgeving verleiden