Welke wantsnimfen zijn dit?

Gestart door wilde, augustus 10, 2006, 22:16:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Vandaag in mijn tuin op peterselie, deze nimfen. De eerste 2 lijken dezelfde soort, maar zeker weet ik het niet. De meer grijze doet mij denken aan Graphosoma lineatum (die zaten er de hele zomer, vandaag nog slechts 1 ex.).
Durft iemand er een naam aan te geven?





Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Floppy

Volgens mij nimfen van de Pyamawants, Albert.
Zie hier een door mij Bij de Hollandsche Hoeve in Goes waargenomen exemplaar.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

wilde

Dag Floris, bedoel je dat dit alle 3 daarvan nimfen zijn? Als dat zo is, staat me een invasie van de Graphosoma te wachten, want er lopen er heel wat rond.
Ik heb maximaal 2 volwassen exemplaren tegelijk gezien (dat kan natuurlijk genoeg zijn om nageslacht te krijgen als het man en vrouw was).
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Floppy

#3
Helemaal zeker ben ik niet, want ik ben bepaald geen expert. Lijken mij echter verschillende nimfstadia van de Pyamawants (hetgeen de uiterlijke verschillen verklaart).
Grote aantallen op een kleine oppervlakte is niet vreemd, is mij recentelijk gebleken. Zie je er 1, dan zijn er meestal wel meer. Ik zag donderdag op Toorenvliedt in Middelburg 58 (volwassen) exemplaren + 1 nimf op pakweg 2 vierkante meter. Enkele dagen daarvoor zag ik een dergelijk aantal op kleine oppervlakte bij De Hollandsche Hoeve in Goes.
En vandaag (zondag 13-8) zag ik er 51 in Schuddebeurs.

Dat wordt dus waarschijnlijk bijvoeren  :lol:
Ben zeer benieuwd !
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

wilde

De 2 exemplaren die een lichte streep in de lengterichting op het halsschild hebben zijn erg verschillend van kleur, maar hebben toch wel wat gelijkenis.
De andere mist die lichte streep maar heeft wat meer roodachtige dunne lijntjes. Toch wel erg grote verschillen als het om de zelfde soort zou gaan.
Wat vinden Roeland en Berend als echte kenners hiervan?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Berend Aukema

Nimf 1 en 3 zeker Graphosoma lineatum. Nimf 2 zeker niet, maar identificatie ia lastiger. Informatie over de grootte en de beharing zou helpen!
Graag ontvang ik gedetailleerde gegevens over waarnemingen van Graphosoma, d.w.z. met informatie over het kilometerhok, de waardplant en het aantal!

Berend

Floppy

CiteerGraag ontvang ik gedetailleerde gegevens over waarnemingen van Graphosoma, d.w.z. met informatie over het kilometerhok, de waardplant en het aantal!

Deze oproep geldt algemeen, neem ik aan?
Met Km-hokkken ben ik nog niet zo vaardig.  -_-
Wel heb ik GPS-posities. Heb je daar ook iets aan?
Ik neem ze de laatste tijd nogal eens in flinke aantallen waar op verschillende plaatsen in Zeeland. Gegevens aan je mailen ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Berend Aukema

GPS-hokken zijn prima en waarnemingen zijn zeer welkom!