is dit een bloedrode heidelibel?

Gestart door A. Vermaat, juni 29, 2010, 19:56:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Vermaat

Vandaag gefotografeerd op een mooi stukje bij ons in de buurt, waar oa ook heideband en zwarte heidelibel gezien worden. Zelfs met gids vind ik het moeilijk. Ik heb meerdere foto's, maar die zijn allemaal uit dezelfde hoek, dus eigenlijk hetzelfde.
Alvast bedankt voor de hulp

Arend
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

Sticht

Bruinrode. Ik zie geen zwarte poten, geen hangsnor.

hansh

als ik kijk naar de tekening op de borst zou het ook een zwarte heidelibel kunnen zijn.
In het midden zijn twee van de drie gele vlekjes te zien en de rest van de tekening lijkt er ook erg op,

Gr. Hans

RubenWinter

Zwarte heidelibel heeft volgens mij zwarte pootjes, net als bloedrode.
Groeten,

Ruben Winter

hansh

Dat klopt maar een bruinrode heeft twee brede strepen op de zijkant van de borst en deze heeft van die gele vlekjes er tussenin en dat zie je, volgens mij, alleen bij een zwarte heidelibel.

Sticht

Citaat van: hansh op juni 29, 2010, 22:02:47 PM
als ik kijk naar de tekening op de borst zou het ook een zwarte heidelibel kunnen zijn.
In het midden zijn twee van de drie gele vlekjes te zien en de rest van de tekening lijkt er ook erg op,

Gr. Hans

Ze zijn lastig de heidelibellen, kijk hier nog eens naar de zwarte:
http://waarneming.nl/soort/info/634


A. Vermaat

Toch niet zo makkelijk dus, ik koos voor bloedrode omdat ik zn poten behoorlijk zwart vond (maarru ik heb die ooghandicap die 8% van de mannen heeft en veel minder vrouwen). Verder vond ik zn borststuk te geel voor een zwarte heidelibel en ook dat achterlijf is bij dameszwarte donkerder, die streep moet behoorlijk breed zijn, lijkt me. Ik heb nog effe de poten uitvergroot (niet bevordelijk voor de kwaliteit).
Dank voor het meekijken

Arend
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

Sticht

Je hoeft eigenlijk niet eens naar de poten te kijken. Zijkant en snuit maken er een bruinrode van.

A. Vermaat

Met vriendelijke groet
Arend Vermaat