Is te zien welke s. Teunisbloem dit is ?

Gestart door Cees Veenema, augustus 10, 2006, 20:55:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Dag Cees,

Vandaag heb ik zo'n 50tal Grote teunisbloemen bekeken. Nu die hadden soms ook maar enkele rode knobbels. In de bloeiwijze ontbraken deze ook meest. Ze waren er wel maar met het blote oog bijna niet te zien en ook maar enkele exemplaren. Verder naar onderen aan de stengel werden het er meer. Het lag ook nog aan het stadium van de plant. Bij vrij jonge exemplaren moest ik ze met een lampje zoeken. Oudere exemplaren waren rijkelijk voorzien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Hallo Corry,

Ingevoerd als Grote Teunisbloem, lijkt me toch duidelijk genoeg.
Groet,

Cees

Corryabbink

#32
CiteerHallo Corry,

Ingevoerd als Grote Teunisbloem, lijkt me toch duidelijk genoeg.
Dat had ik wel gezien Cees ik wou echter duidelijk maken waarom er zo weinig rode knobbels te zien waren en dat dat in een bepaald stadium heel normaal kan zijn..........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

O.K. Corry,

Het belangrijkste van de hele discussie vind ik echter wel dat je in het veld niet secuur genoeg kan zijn met het opnemen van de kenmerken.

Iedereen  wordt bedankt voor de bijdrage.
Groet,

Cees

Corryabbink

#34
CiteerNog één vraag: waarom is het geen O. x fallax? Dan klopt het met de lengte van de kroonbladen.


Dag Niko,

Helemaal niet. De stijl kan al niet. Dan de lengte van de kroonbladen die zou dan veel minder moeten zijn. Max 35 mm.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Ja, waar slaat die 6 cm nu op? Op de gehele bloem of op het kroonblad? Een kroonblad van Grote teunisbloem is tussen 3,5 en 5 cm.
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Voor mijn gevoel deugd het kenmerk in de beschrijving van Grote teunisbloem in de heukels niet helemaal.
Het uitsleutelen klopt goed. Maar in de beschrijving van de plant staat dan : met.
rode knobbeltjes. Dat moet denk ik zijn: meestal met rode knobbeltjes.

De overige kenmerken kloppen als een bus en ik gaf in een andere discussie al aan dat ik ook schijnbaar perfecte grote teunisbloemen heb gevonden (van de week) zonder enkel rood knobbeltje gezien te hebben. nu jij ook nog de grootte van de bloemen hebt aangegeven denk ik ook :

Grote teunisbloem !!! (waar hij ook al het dichtst in de buurt zat)

Daarbij lijken de kenmerken m.b.t. de stijlen me in dit geval behoorlijk hard (harder dan de knobbeltjes) en kloppen alle ander ook.



Groet,

Elmar


Overigens zou het een hele goede zaak zijn als op een bepaalde plek dit soort afwijkingen t.o.v. de heukels fora beschreven kunnen worden en bijgehouden (ook hoe vaak gevonden)
Daar hebben we later nog veel profijt van voorspel ik.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Citeer
Overigens zou het een hele goede zaak zijn als op een bepaalde plek dit soort afwijkingen t.o.v. de heukels fora beschreven kunnen worden en bijgehouden (ook hoe vaak gevonden)
Daar hebben we later nog veel profijt van voorspel ik.
Helemaal mee eens.
Groet,

Niko Buiten.


huysse

Ja en stuur die dan alstublieft naar de uitgever in plaats van er hier constant oneens over te zijn.

marijke

Niko Buiten

Dag Marijke,

Ik denk dat het met elkaar oneens zijn eigen is aan het determineren van planten. Alleen al om dat mee te maken zou je eens aan een inventarisatie-excursie moeten meedoen.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#40
CiteerDag Marijke,

Ik denk dat het met elkaar oneens zijn eigen is aan het determineren van planten. Alleen al om dat mee te maken zou je eens aan een inventarisatie-excursie moeten meedoen.
Dag Niko,

Tijdens een excursie heb ik niet de ervaring dat er zoveel gekibbeld wordt over een soort. Dan zou ik in ieder geval bedanken voor zo'n excursie. Je wisselt daar kennis uit en leert waar je naar kijken moet. Afwijkingen worden ook meegenomen. Hier op het forum krijg ik langzamerhand ik het gevoel dat ik constant in de verdediging moet. Niet leuk dus. Kennisuitwisseling is goed maar de manier waarop het momenteel gaat bevalt me eigenlijk niet.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

CiteerIk denk dat het met elkaar oneens zijn eigen is aan het determineren van planten. .
Het zou misschien wat vriendelijker gebracht kunnen worden.

Marijke