Op zoek naar de Nachtzwaluw

Gestart door Robertmeer, juni 24, 2007, 20:16:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robertmeer

Op zoek naar de Nachtzwaluw

Vrijdag 22 juni 2007 hebben we deel genomen aan de Nachtzwaluwexcursie georganiseerd door SOVON in samenwerking met Natuurmonumenten. De excursie werd geleid door André van Kleunen, onderzoeker bij SOVON en vond plaats op de Posbank (Veluwezoom).

Voordat de excursie begon, hebben we zelf eerst nog even rondgekeken. We zagen al vrij snel heel veel Boerenzwaluwen, een familie Gaai en als klap op de vuurpijl wel 3 Appelvinken. Deze lieten zich goed bekijken.

Om 21.00 uur verzamelen op de parkeerplaats. We waren met 19 personen, inclusief de excursieleider. We liepen langs mooie heidevelden en over heuvels naar het hoogste punt van de Posbank. Onderweg hoorden en zagen we verschillende Roodborsttapuiten en een Boompieper. Vlakbij de Boompieper zagen we ook nog een Grasmus. Verder hoorden we nog verschillende Geelgorzen hun specifieke geluid maken.

Aangekomen op het hoogste punt begon het al aardig te schemeren. We keken even rond en hoorden om 22.17 uur vrij zacht het snorren van een mannetje Nachtzwaluw. We probeerden hem te ontdekken, helaas lukte dit niet. Na een tijdje besloten we terug te lopen. Dit was een goede beslissing! Al vrij snel hoorden we weer het ratelen van een Nachtzwaluw, dit keer kwam het van dichterbij. We zagen er 2 vliegen, nog vrij ver weg. Later nog één. Ze kwamen niet dichterbij.

Doorlopen maar weer. Na verloop van tijd zagen we er weer één vliegen, nog dichterbij dan de vorige. Weer stoppen. De Nachtzwaluw liet ons even weten dat hij er was. Hij vloog wel 10 minuten lang erg dichtbij, eigenlijk bijna tegen ons aan. Nadat hij verschillende rondjes gevlogen had, werd het te donker. Op dezelfde plaats hoorden we ook nog het typische geluid van een Bosuil en de bedelroep van jonge Ransuilen (takkelingen).

Om ongeveer 23.30 uur kwamen we weer aan op de parkeerplaats. Iedereen was zeer tevreden over de vogels die we gezien en gehoord hadden.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Mark van Veen

Leuk verslag. Ik heb ze ook op de Utrechtse Heuvelrug gezien, ook met de ervaring dat ze best dichtbij komen.
groet,

Mark van Veen

wimtegels

Ik leerde de nachtzwaluw pas vrij laat in mijn natuurcarriere kennen.

Het was op zo'n avond met laaghangende mist.

De nachtzwaluw zelf konden we niet zien. Hij kan een geluid maken of iemand  in de handen klapt. En dat deed hij, boven onze hoofden.

Heb je echt zo'n situatie die bijgelovige en angstige mensen de stuipen op het lijf jaagt.

Inmiddels vele malen een nachtzwaluw excurise gegeven. Altijd een bijzondere sfeer. In schemer en in donker op de heide.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

henkjanvdkolk

#3
Ook ik ben op 12 Juni ook met een nachtzwaluwexcursie meegeweest, naar het Planken Wambuis en Edese Heide noord.

Hier hadden we er 6 gehoord, en 1 gezien. 1 nachtzwaluw had ons blijkbaar gezien/gehoord want hij kwam zo'n 10 seconde op een paar meter van ons vandaan heen en weer vliegen waarin wij hem allemaal goed konden bekijken. Het is geloof ik ook een soort die dat vaker doet. Nachtzwaluwen zijn nieuwsgierig en als ze iets opmerken komen ze even een kijkje nemen.

Het zijn in ieder geval geweldige vogels!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Reinaerde

10 jaar later  ;D . Ik ga elk jaar Nachtzwaluwen kijken/luisteren op de Regte heide en ik vond het zeer opvallend dat deze vreemde wezens je echt komen "bekijken", ik heb het nu 2 keer meegemaakt dat een exemplaar een meter boven me biddend bleef stil hangen om daarna met een zweef me van de andere kant te "bekijken". Een bijzondere gewaarwording!
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/