Een uitdaging: vliegende libel/juffer foto

Gestart door rrrrr, juni 28, 2010, 19:03:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Via een ander deel van het wn.nl forum kreeg ik een uitdaging toegeworpen.
Ik had een zweefvlieg in vlucht op de plaat gezet (met veel moeite moet ik zeggen) en kreeg de volgende reactie:

"Nieuwe opdracht nu een vliegende libel
gr,Martin"

Nu vind ik fototjes maken geweldig leuk en vanuit het topic "close-up aardigheidje" is wel gebleken dat er veel enthousiaste plaatjesmakers zijn onder de libelllen- en juffersliefhebbers.
Briljante resultaten zijn daar al de revue gepasseerd.
Vandaar dat ik de volgende uitdaging graag naar jullie toe wil gooien en die luidt:

Maak een foto van een libel of juffer in vlucht.

en deel die met ons allemaal.

Ik moet nog beginnen, maar ga zeker een poging wagen.

Veel plezier en ik ben benieuwd.

Rob

Ps.
Als dit niet een topic is voor dit forum: admins: zet er maar een slot op.

Weia

Heel leuk. Mij is het in de verste nog niet gelukt, ook niet zo geduldig geprobeerd moet ik zeggen. Maar anderen weten soms verbluffende plaatjes te maken...!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Ted van der Knaap

#2
Citaat van: rrrrr op juni 28, 2010, 19:03:45 PM
Via een ander deel van het wn.nl forum kreeg ik een uitdaging toegeworpen.
Ik had een zweefvlieg in vlucht op de plaat gezet (met veel moeite moet ik zeggen) en kreeg de volgende reactie:

"Nieuwe opdracht nu een vliegende libel
gr,Martin"

Nu vind ik fototjes maken geweldig leuk en vanuit het topic "close-up aardigheidje" is wel gebleken dat er veel enthousiaste plaatjesmakers zijn onder de libelllen- en juffersliefhebbers.
Briljante resultaten zijn daar al de revue gepasseerd.
Vandaar dat ik de volgende uitdaging graag naar jullie toe wil gooien en die luidt:

Maak een foto van een libel of juffer in vlucht.

en deel die met ons allemaal.

Ik moet nog beginnen, maar ga zeker een poging wagen.

Veel plezier en ik ben benieuwd.

Rob

Ps.
Als dit niet een topic is voor dit forum: admins: zet er maar een slot op.

Laat ik eens aftrappen... (om maar even in voetbaltermen te blijven!)

van gisteren.. ..lucky s(c)hot  8)

edit @Rob -- verander de topic-titel in iets met vliegende libelen en foto's oid anders komt dit topic ws Buitenspel  :D  te staan!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

rrrrr

Op uw wenken bediend......
(Had ik net bijna een platbuikvrouw die steeds op dezelfde bloem terug kwam vliegend op de foto gezet, maar ja: bijna telt nu even niet ;D . Nu is het een stilzitter geworden. Ook mooi).
Lastige opdracht hoor  :rolleye: .

Rob

ArjenDrost †

Tip: observeer eerst eens de soort die je wilt fotograferen. Vaak maken vliegende beesten steeds hetzelfde rondje, of hangen ze regelmatig stil op dezelfde plek. Als je dit weet, kun je daar een beetje in de buurt gaan zitten en je camera daar alvast een beetje op instellen.
Sommige soorten zijn ook makkelijker dan andere (Vroege Glazenmaker bijv. wil vaak wel meewerken.


Succes ermee!


Arjen

Ted van der Knaap

Citaat van: ArjenDrost op juni 28, 2010, 20:53:27 PM
(Vroege Glazenmaker bijv. wil vaak wel meewerken.



Ja hoor... ...alsof deze even 30 sec. stil bleef hangen totdat deze meneer alles goed af/ingesteld had  ;)

Blijft moeilijk welke vliegende dan ook. Je hebt altijd te maken met omstandigheden zoals bv wind, zonlicht, bewegende rietstengels voor de lens, concurrerende libellen die ineens ook op de foto willen  O0

(als je er 20 klikt zit er misschien 1 tussen waarvan je zegt.. ..yes, gescoord  :right: !!!!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

ArjenDrost †

Citaat van: Ted van der Knaap op juni 28, 2010, 21:31:45 PM
Ja hoor... ...alsof deze even 30 sec. stil bleef hangen totdat deze meneer alles goed af/ingesteld had  ;)


Ik zei ook niet dat het makkelijk was :) Alleen zijn sommige soorten makkelijker dan anderen.... Uit eigen ervaring weet ik dat Vroege Glazenmaker een relatief makkelijke soort is. Maar dat houdt inderdaad niet in dat je daar zomaar even scherpe plaatjes van maakt...

marinissen

Leuk topic.
Na het voetbal dat ik bij mijn pa had gekeken nog even het park bij hem in;
Grote roodoogjuffer met enige tegenwind.
1/1600 sec.
groet,
Leo

RubenWinter

Ik heb geen spiegelreflexcamera, dus erg mooie foto's worden het niet:
Groeten,

Ruben Winter

Mars Muusse

Ik weet nog wel een echte stilhanger!!!
Als je 'm trouwens tegenkomt in je eigen vijvertje, schroom zelfs niet eventuele onscherpe plaatjes te delen.. ;-)



Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Mars Muusse

CiteerGemeente Bonaire...?

Inderdaad wel in Nederland, maar op 8 uur vliegen. En niet vandaag ...

Hugo van der Slot

Al een wat ouder plaatjes, maar met wat oefening kom je een heel eind.
Groet,

Hugo van der Slot

www.hugovanderslot.nl

nick w

Deze nog maar een keer dan ;)

Groet,
Nick W

Jeroen Nagtegaal

Zelf zo wel wat leuke.
De enigste Gaffellibel op Wrn.nl in vlucht.

Gevlekte Glanslibel, werkt wel altijd erg mee.

Zuidelijke Glazenmaker
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RubenWinter

Hmm, ik moet ook maar eens voor een spiegelreflexcamera gaan sparen  ;D
Groeten,

Ruben Winter

frankneijts

#16
Ik heb ook nog wat oudjes liggen:
En voor Ruben: die Grote keizer is met een compactcamera gemaakt. Daar zijn beperkingen aan, t.a.v. ruis vooral, maar als je een beetje redelijke zoomlens erop hebt, is het te doen)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rrrrr

#17
Mooi hè Ruben?
Maar de camera is niet alles hoor!
Kijk maar naar de adviezen hierboven.
Het komt nu ook op de persoon, het beestje, de situatie en wat je nog maar meer kunt bedenken aan.....
(o, ja: je moet er zijn op het juiste moment: dat is ook een goeie. Ben je er niet, heb je de foto ook niet.....).
Jij hebt de foto's al gemaakt, ik nog niet, om maar een open deur in te trappen.....

Staar je niet blind op één gelukte foto, want voor elke gelukte foto heb je er misschien wel 30 die niet gelukt zijn.
Een spiegelreflex is mooi en snel, maar als je je stort op macrofotografie kijk dan eerst een goed wat andere mensen gebruiken en bekijk dan de budgetten eens.
Een compactcamera heeft ook zo zijn voordelen.
Voor snelheid en slechte lichtsituaties is een spiegelreflex volgens mij wel beter, maar je moet jezelf afvragen of je die ten volle gaat benutten.
Is het antwoord daarop ja: sparen maar  ;) .
(ik heb in ieder geval geen spijt van gehad van mijn aankopen).

Rob

edit: waar ik wel nieuwsgierig naar ben: worden de spiegelreflex foto's gemaakt met telelens, standaard of macrolens gemaakt. Misschien een tip voor hen die nog eens zo'n plaatje willen maken. ;)

Mars Muusse

CiteerAl een wat ouder plaatjes, maar met wat oefening kom je een heel eind.

Hugo, ik blijf deze affinis een van de mooiste vinden die ik ken. Erg fraai!

dutchway

paardenbijter van vorig jaar.
Een van de weinig vliegende libellen foto's die ik heb.
Groeten van Lia

dutchway

Groeten van Lia

dutchway

Deze is ook wel leuk
Fotografeer ik een viervlek komt er opeens een juffer voorbij vliegen
Groeten van Lia

rrrrr

Mooi.
Volgens mij zie je hem denken: lunch!

Rob

dutchway

Groeten van Lia

Weia

Hij draait inderdaad zijn kop om te kijken wat er langsvliegt!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

ik heb onlangs zo'n compact cameraatje gekocht, met groothoeklens zodat je er heel fraaie landschapsfoto's mee kunt maken. maar er zitten ook wat instellingen op waarmee ik zelfs vliegende libellen kan fotograferen. ik ben geen groot fotograaf, en met de spiegelreflex van mijn vriendin bakte ik er niet veel van, maar de eerste foto die ik met dit cameraatje van een vliegende libel maakte was meteen heel aardig. het is natuurlijk niet zo geweldig als sommige foto's hierboven (en het was wel zo sympatiek geweest als de libel andersom had gevlogen), maar ik moet zeggen dat ik wel erg veel lol heb van deze aankoop!
groeten, Ronald van Seijen

ronald

en met wat fotoshoppen vliegt de vroege glz op dit mooie meertje, echt leuk speelgoed, dat digitale fotospul!
groeten, Ronald van Seijen

RubenWinter

Hmm, ik vind de combinatie van libel en landschap er niet helemaal natuurlijk uitzien  ;D
Groeten,

Ruben Winter

Marcel_Wasscher

Geen prijsfoto wel grappig: meebewogen in vlucht en geflitst: afgelopen zondag een patrouillerend mannetje Gewone bronlibel Cordulegaster boltonii bij een beekje onder Our in de Belgische Ardennen.

Marcel_Wasscher

En ook wel grappig  ;D  op dezelfde manier: een Bosbeekjuffer Calopteryx virgo vrouwtje achtervolgend door een mannetje boven de Sure in Luxemburg.