Kuifleeuwerik nu echt bijna weg?

Gestart door hiskodevries, juni 28, 2010, 15:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Citaat van: dannytheanimalman op juni 11, 2011, 00:01:29 AM
waarom wordt er niks ondernomen door de regering ofzo. onderzoeken waarom ze verdwijnen! en waar ze nog wel zitten! daar een handje helpen en die gebieden streng beschermen. we laten ze toch niet verdwijnen :-[ 
Sja, denk niet dat onze regering echt geinteresseerd is in het beschermen van 1 "suffe vogel". Ze zijn al niet eens te porren voor het beschermen van hele natuurgebieden....

Jarinka

Citaat van: ArjenDrost op juni 11, 2011, 00:07:59 AM
Citaat van: dannytheanimalman op juni 11, 2011, 00:01:29 AM
waarom wordt er niks ondernomen door de regering ofzo. onderzoeken waarom ze verdwijnen! en waar ze nog wel zitten! daar een handje helpen en die gebieden streng beschermen. we laten ze toch niet verdwijnen :-[ 
Sja, denk niet dat onze regering echt geinteresseerd is in het beschermen van 1 "suffe vogel". Ze zijn al niet eens te porren voor het beschermen van hele natuurgebieden....
En als ze dan toch één soort moeten beschermen, kiezen ze liever voor een soort die tot de verbeelding spreekt, zoals Zeearend. Alleen vogelaars vinden een bruin vogeltje leuk.
Groeten, Jarinka Heijink

hiskodevries

Jarinka TOT een paar jaar terug zaten ze bij het texaco station aan de weg naar bunschoten. Toen werd aan die kant van amersfoort flink gebouwd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jarinka

Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2011, 07:39:15 AM
Jarinka TOT een paar jaar terug zaten ze bij het texaco station aan de weg naar bunschoten. Toen werd aan die kant van amersfoort flink gebouwd.
Klopt, die heb ik precies gemist :(

Van 1995 tot 2002 is Nieuwland gebouwd, en daar hebben ze gezeten tot eind 2007. In 1994 en 1996 zijn er al waarnemingen in de wijk Kattenbroek, die toen in aanbouw was. Vanaf 1999 werden ze regelmatig in de buurt van Nieuwland gemeld, tot 2007.

Ze hebben er inderdaad gezeten, maar zijn inmiddels uit Amersfoort e.o. verdwenen. De stap van Kattenbroek naar Nieuwland is veel kleiner dan van Venlo/Den Bosch naar Amersfoort. Er zullen dus best geschikte gebieden zijn, maar omdat Kuifleeuwen niet meer in de buurt zitten, kunnen ze die niet vinden.
Groeten, Jarinka Heijink

frankw

Maar Danny, je denkt dat het er meer zijn dan 5 en weet zeker dat het er niet meer dan 10 zijn. Is dat ergens op gebaseerd of op onderbuikgevoelens? :angel:
"We" hebben niet toevallig der laatste 2 plekken ontdekt, die kenden we al; nu zijn het alleen nog de laatst over gebleven plekken. Hoe zit het ook al weer  met Eindhoven, ook weg?

Guus Peterse

Van Eindhoven had ik begrepen dat gesuggereerd wordt dat ze in bepaalde hoeken misschien nog voor zouden kunnen komen. Nou ja, dat is te vaag voor woorden natuurlijk, misschien dat iemand anders dat iets nauwkeuriger kan formuleren.
Verder heeft Danny wel een punt denk ik. Wie zal zeggen of er niet bijvoorbeeld ergens op de Maasvlakte, en dan bedoel ik niet de bekende vogelplekken maar gewoon midden tussen de olietanks en de naftakrakers, nog hier en daar een kuifleeuwerik zit?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan vH

Citaat van: Jarinka op juni 10, 2011, 23:41:43 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 10, 2011, 23:26:26 PM
Heeft iemand al eens in die nieuwe wijken in amersfoort gezocht? Aan de kant van hoevelaken.
De wijk Vathorst bedoel je? Niet bewust naar Kuifleeuwerik gezocht, maar ik rij er af en toe doorheen. Het zou best kunnen dat ze zich daar over een poos vestigen, maar zouden ze vanuit hun huidige locaties naar nieuwe locaties trekken.
Ik zal er de volgende keer extra op letten ;)
Als ik het goed begrijp hebben ze in Vathorst gezeten. Het zou best kunnen dat ze er nog zitten, op zich zijn er nog best geschikte plekken en er is al een hele tijd (zover ik weet) niet gericht naar gezocht. Een nieuwe vestiging op korte termijn lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Op het nieuwe industrie-/bedrijventerrein De Wieken zitten ze helaas niet, daar heb ik al wel gezocht.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankw

Citaat van: guusp op juni 11, 2011, 10:17:40 AM

Verder heeft Danny wel een punt denk ik. Wie zal zeggen of er niet bijvoorbeeld ergens op de Maasvlakte, en dan bedoel ik niet de bekende vogelplekken maar gewoon midden tussen de olietanks en de naftakrakers, nog hier en daar een kuifleeuwerik zit?
Dat denk ik ook wel, er zal er vast nog wel ergens een of meer rondscharrelen, maar om daar nu een getal aan te hangen en/of een maximum lijkt me niet juist.  :angel:

frankneijts

Citaat van: guusp op juni 11, 2011, 10:17:40 AM
Van Eindhoven had ik begrepen dat gesuggereerd wordt dat ze in bepaalde hoeken misschien nog voor zouden kunnen komen. Nou ja, dat is te vaag voor woorden natuurlijk, misschien dat iemand anders dat iets nauwkeuriger kan formuleren.
Verder heeft Danny wel een punt denk ik. Wie zal zeggen of er niet bijvoorbeeld ergens op de Maasvlakte, en dan bedoel ik niet de bekende vogelplekken maar gewoon midden tussen de olietanks en de naftakrakers, nog hier en daar een kuifleeuwerik zit?

De laatst bekende zekere broedplaats was de wijk Meerhoven waar ze vorig jaar (2010) nog gebroed hebben maar dit jaar zijn ze daar niet (meer) aangetroffen. Al zeker 2 jaar geen informatie meer van Woensel-Noord (wijk Blixembosch) waar in 2008 nog 1 paar voorkwam. Elders in Eindhoven is de 'lonesome cowboy' van station NS nu waarschijnlijk ook dood: afgelopen winter is-t-ie niet meer op komen dagen. Heb op oude broedplaatsen (bijv. industrieterreinen tussen Eindhoven en Veldhoven) nog wel gezocht maar de soort niet meer aangetroffen. Hiermee is het doek voor de gemeente Eindhoven waarschijnlijk definitief gevallen. Iin de jaren 70 telde ik hier nog minimaal 50 broedparen, in 1984 waren dat er nog 28 dat terugliep tot ca. 5 paar in 1993). Erger is dat de Meerhovense vogels vermoedelijk de laatste van geheel ZO-Brabant (de Kempen) waren en hiermee het laatste Kempense 'stronghold' Ehv-Meerhoven/Veldhoven) is verdwenen zodat de kans op hervestiging erg klein is geworden.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Stijn E.

Citaat van: Cornelis Fokker op juni 11, 2011, 20:12:50 PM
Vandaag op 2 juveniele vogels gemeld!! Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/55037040 en http://waarneming.nl/waarneming/view/55035868

Nu zelfs 3 juvenielen, gaat dus goed daar zo te zien! http://waarneming.nl/waarneming/view/55037902
We kunnen slechts hopen dat deze juvenielen zich verspreiden en ook weer doorgaan met broeden, geschikte gebieden zijn er opzich wel. Maargoed, of twee (nu vijf) vogels een hele populatie terug kunnen brengen vraag ik me af, waarom is de soort anders zo gigantisch afgenomen?

Nouja, dat vraagt menig vogelaar zich af, dus verder speculeren heeft niet zo'n zin.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 11, 2011, 21:12:21 PM
Citaat van: Cornelis Fokker op juni 11, 2011, 20:12:50 PM
Vandaag op 2 juveniele vogels gemeld!! Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/55037040 en http://waarneming.nl/waarneming/view/55035868

Nu zelfs 3 juvenielen, gaat dus goed daar zo te zien! http://waarneming.nl/waarneming/view/55037902
We kunnen slechts hopen dat deze juvenielen zich verspreiden en ook weer doorgaan met broeden, geschikte gebieden zijn er opzich wel. Maargoed, of twee (nu vijf) vogels een hele populatie terug kunnen brengen vraag ik me af, waarom is de soort anders zo gigantisch afgenomen?

Nouja, dat vraagt menig vogelaar zich af, dus verder speculeren heeft niet zo'n zin.

Vooral niet omdat menigeen daar hier al iets zinnigs over heeft gezegd ....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Danny katerbarg

er zijn er nu al weer 7 dus zat ik er niet ver vanaf van 10 examplaren. als er ergens nog 3 apart rondzwerfen. maar ik bedoelde zoals de meeste ook al opvatte dat er vast nog wel ergens wat ronddwaalt waar niemand van afweet. de meeste industriegebieden en andere plekken waar ze zouden kunnen zitten zijn zoo groot om helemaal uit te kammen op kuifjes. laat staan de enorme hoeveelheden tankstations waar ze zouden kunnen zitten(al zouden ze al wel gevonden zijn want ook vogelaars moeten tanken, maar je weet het nooit)
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Rickschonewille

Hier nog een opname van de Kuifleeuweriken. Vooral de juvenielen waren er leuk te bekijken, en makkelijk te localiseren omdat ze constant riepen.

HPM

Citaat van: Rickschonewille op juni 12, 2011, 15:38:01 PM
Hier nog een opname van de Kuifleeuweriken. Vooral de juvenielen waren er leuk te bekijken, en makkelijk te localiseren omdat ze constant riepen.

Is degene die vanaf het begin zo prominent roept een juveniel?
Herman van der Meer

Rickschonewille

Ja, en op het eind ( bij opvliegen ) hoor je kort 3 exx.

JaapHennevanger

Jaap Hennevanger



HPM

Herman van der Meer

JaapHennevanger

Jaap Hennevanger



GijsB

lijkt me meer biotoop voor veldleeuwerik
misschien een veldleeuwerik die een beetje een kuif opzet?
Gijs

HPM

Citaat van: JaapHennevanger op juni 13, 2011, 21:32:21 PM
Citaat van: HPM op juni 13, 2011, 21:03:06 PM
Citaat van: JaapHennevanger op juni 13, 2011, 20:59:24 PM
Nu ook 2 exemplaren in Drenthe!

Wel onzeker hoor.

De waarnemer lijkt anders vrij zeker, al is er geen beschrijving.
http://waarneming.nl/waarneming/view/55079637

Sorry, ik had die Groningse waarneming te pakken.  Maar zonder enige toelichting is deze natuurlijk ook niks, ook al staat hij op zeker.
.

Herman van der Meer

Danny katerbarg

Dick Schoppers is iemand die normaal gesproken wel goed en zeker is met vogels.
maar zonder meer informatie kunnen wij er ook niks mee. zou wel geweldig zijn dat er ook in Drenthe een paartje zou zitten. Hier in de buurt bij Emmen(Drenthe) is de kuifleeuwerik ook pas na 2000 verdwenen maar, daar heb je niks aan. trouwens onder de waarneming wordt gezegt dat er slechts 5 paar van bekend zijn? Er zijn er toch maar 2 zeker bekend. maar ook in 's-Hertogenbosch is de laatste waarneming pas van 15 april.
dus eigenlijk is er nog maar 1 echt zeker? of zit ik hiermee fout?
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

frankmeer

Citaat van: dannytheanimalman op juni 13, 2011, 22:55:56 PM
trouwens onder de waarneming wordt gezegd dat er slechts 5 paar van bekend zijn?

<5 --> minder dan 5
Frank van der Meer

frankneijts

Citaat van: dannytheanimalman op juni 13, 2011, 22:55:56 PM
........ is iemand die normaal gesproken wel goed en zeker is met vogels.
maar zonder meer informatie kunnen wij er ook niks mee.

Hier hebben we het laatst op het libellenforum ook over gehad en graag herhaal ik hier wat ik daar ook heb gezegd:
Bewijsvoering/documentatie voor/van een zeldzame waarneming (soort/feno) zou eigenlijk altijd objectief moeten zijn en daarom liefst bestaan uit goede foto's (weliswaar kan ook daarmee gefoezeld worden maar je moet nu eenmaal ergens een grens trekken...) of toch minimaal uit een zeer overtuigende, niet mis te verstane beschrijving. Een dergelijke documentatie bestaat in principe over 100 jaar nog en als dan iemand nog 's alle zeldzame gevallen uit het verleden tegen het licht (van wat dàn  als de waarheid wordt beschouwd...) wil houden, heb je goed kans dat die waarneming de tand des tijds doorstaat. Als je documentatie echter alleen bestaat uit 'het vertrouwen van Jantje op de mooie blauwe/groene/bruine ogen van Marietje' is dat een wankele en vooral tijdelijke basis: de   onderzoekers/beoordeelaars van 100 jaar later kennen immers nòch Jantje nòch Marietje of denken op basis van de geschiedschrijving inmiddels héél anders over de mooie ogen van Marietje....
(Maar er zijn natuurlijk nog wel andere redenen waarom alleen 'vertrouwen op of in...' niet de beste garantie voor betrouwbare waarnemingen is...)
Kort maar treffend samengevat: je kunt beter waarnemingen beoordelen dan waarnemers....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Danny katerbarg

Citaat van: frankneijts op juni 13, 2011, 23:47:03 PM
Citaat van: dannytheanimalman op juni 13, 2011, 22:55:56 PM
........ is iemand die normaal gesproken wel goed en zeker is met vogels.
maar zonder meer informatie kunnen wij er ook niks mee.

Hier hebben we het laatst op het libellenforum ook over gehad en graag herhaal ik hier wat ik daar ook heb gezegd:
Bewijsvoering/documentatie voor/van een zeldzame waarneming (soort/feno) zou eigenlijk altijd objectief moeten zijn en daarom liefst bestaan uit goede foto's (weliswaar kan ook daarmee gefoezeld worden maar je moet nu eenmaal ergens een grens trekken...) of toch minimaal uit een zeer overtuigende, niet mis te verstane beschrijving. Een dergelijke documentatie bestaat in principe over 100 jaar nog en als dan iemand nog 's alle zeldzame gevallen uit het verleden tegen het licht (van wat dàn  als de waarheid wordt beschouwd...) wil houden, heb je goed kans dat die waarneming de tand des tijds doorstaat. Als je documentatie echter alleen bestaat uit 'het vertrouwen van Jantje op de mooie blauwe/groene/bruine ogen van Marietje' is dat een wankele en vooral tijdelijke basis: de   onderzoekers/beoordeelaars van 100 jaar later kennen immers nòch Jantje nòch Marietje of denken op basis van de geschiedschrijving inmiddels héél anders over de mooie ogen van Marietje....
(Maar er zijn natuurlijk nog wel andere redenen waarom alleen 'vertrouwen op of in...' niet de beste garantie voor betrouwbare waarnemingen is...)
Kort maar treffend samengevat: je kunt beter waarnemingen beoordelen dan waarnemers....
mee eens
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Bart van Hoogstraten

Ik kwam dit rapport tegen van Alterra uit 2007. (PDF-alert)
Voor degenen die het niet helemaal door willen lezen: pagina 10 en pagina 35/36 zijn wel interessant. Heel kort samengevat is er verband tussen teruggang van mestfauna door minder boerenland, andere bemestingsgewoontes/wetgeving (mestinjectie), behandeling van het vee met ontwormingsmiddelen (insecticiden die de schaarse uitwerpselen voor insecten vergiftigen) en de afhankelijkheid van bepaalde vogelsoorten van die getroffen mestfauna (zoals Leeuwerikken, Grutto's, Grauwe Klauwieren). Nog korter: de mens heeft zijn omgeving te efficiënt ingericht...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 16, 2011, 13:00:12 PM
Ik kwam dit rapport tegen van Alterra uit 2007. (PDF-alert)
Voor degenen die het niet helemaal door willen lezen: pagina 10 en pagina 35/36 zijn wel interessant. Heel kort samengevat is er verband tussen teruggang van mestfauna door minder boerenland, andere bemestingsgewoontes/wetgeving (mestinjectie), behandeling van het vee met ontwormingsmiddelen (insecticiden die de schaarse uitwerpselen voor insecten vergiftigen) en de afhankelijkheid van bepaalde vogelsoorten van die getroffen mestfauna (zoals Leeuwerikken, Grutto's, Grauwe Klauwieren). Nog korter: de mens heeft zijn omgeving te efficiënt ingericht...

Wat is het verband in dit geval met de achteruitgang van Kuifleeuweriken Bart?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

#147
Citaat van: frankneijts op juni 16, 2011, 13:26:30 PM
Wat is het verband in dit geval met de achteruitgang van Kuifleeuweriken Bart?

Pag. 35 hfdst 4.4 1ste alinea...

Vanaf pagina 39 is ook wel interessant -> 4 factoren dus die de mestfauna bedreigen (waar oa de Kuifleeuwerik dus afhankelijk van is):
1 Veranderend landgebruik;
2 Verminderde Weidegang;
3 Toedieningswijze van mest;
4 Gebruik van diergeneesmiddelen.
1 + 2 had ik zelf min of meer al in de smiezen maar 3 en 4 zijn nieuw voor me.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 16, 2011, 13:37:57 PM
Citaat van: frankneijts op juni 16, 2011, 13:26:30 PM
Wat is het verband in dit geval met de achteruitgang van Kuifleeuweriken Bart?

Pag. 35 hfdst 4.4 1ste alinea...

Voor zover ik weet is de Kuifleeuwerik in Nederland nooit een vogel van agrarisch gebied geweest dus erg afhankelijk van mestfauna kunnen ze niet zijn geweest.
Het op een hoop gooien van Grauwe Klauwier en Kuifleeuwerik als het om voedselkeuze gaat komt op mij toch wel merkwaardig over.


Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 16, 2011, 13:37:57 PM
Citaat van: frankneijts op juni 16, 2011, 13:26:30 PM
Wat is het verband in dit geval met de achteruitgang van Kuifleeuweriken Bart?

Pag. 35 hfdst 4.4 1ste alinea...

Vanaf pagina 39 is ook wel interessant -> 4 factoren dus die de mestfauna bedreigen (waar oa de Kuifleeuwerik dus afhankelijk van is):
1 Veranderend landgebruik;
2 Verminderde Weidegang;
3 Toedieningswijze van mest;
4 Gebruik van diergeneesmiddelen.
1 + 2 had ik zelf min of meer al in de smiezen maar 3 en 4 zijn nieuw voor me.

Bart, volgens mij verwar je Veldleeuwerik met Kuifleeuwerik en die verschillen ecologisch nogal.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'