Kuifleeuwerik nu echt bijna weg?

Gestart door hiskodevries, juni 28, 2010, 15:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danny katerbarg

ik weet dat de ijsvogel niet te vergelijken is met de kuifleeuwerik. maar er moet toch iets te doen zijn om ze te helpen. de zeearenden zijn ook geholpen hier terug te keren. alleen de kuifleeuwrik blijft een apart en lastig verhaal. dus helaas gescheidenis? ookal zitten er nog 2 de hoop is bij velen al opgegeven.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Timo Roeke

#61
De situatie van de ijsvogel is inderdaad niet te vergelijken met die van de kuifleeuwerik. De kuifleeuwerik is niet afhankelijk van het weer maar op geschikt habitat. In mijn jeugd zaten er nog meerdere paartjes in Almelo. Altijd op precies dezelfde plek. Maar het terrein is aangepast (geasfalteerd) en op de grasveldjes ligt geen enkele hondendrol meer.

Is er enigszins te zien hoe oud de vogels in Venlo zijn en hoe oud de vogels 'kunnen' worden? Maar is het niet zo dat de jongen die ze grootbrengen in de buurt gaan beginnen met eigen inburgering? Of is er geen sprake succesvolle broedgevallen? Probleem met de kuifleeuwerik is dat er geen sprake is van knuffelgehalte of een stoer/groot imago als de zeearend. De vogelbescherming kan de soort enkel indirect beschermen maar een grootschalige campagne levert waarschijnlijk te weinig op. Een campagne voor de grutto, ooievaar en steenuil is voor het overgrote deel van de mensen veel tastbaarder.

Danny katerbarg

daar heb je volkomen gelijk in, het domme eraan is dat het voor de kuifleeuwerik letterlijk om leven of dood gaat. en bij de andere om van een redelijke populatie knuffelgehalte dieren een een goede redelijke populatie te maken. zodat de mensen van de vogels blijven houden. daar is niet veel mis mee natuurlijk. alleen sterft de kuifleeuwerik wel uit zonder hun hulp.

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Oenanthe

Citaat van: Timo Roeke op maart 02, 2011, 21:18:39 PM
Maar het terrein is aangepast (geasfalteerd) en op de grasveldjes ligt geen enkele hondendrol meer.


Dat laatste is vast niet de reden dat ze uitsterven want aan hondendrollen is beslist geen gebrek in verstedelijkt Nederland....
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Timo Roeke

Het was ook een beetje als grapje bedoeld maar ik bedoel er mee te zeggen dat Nederland er niet meer hetzelfde uitziet als tien jaar geleden. Alles is nog gelikter dan het toen al was (zie post Frank).

Oenanthe

Mijn reactie was ook in de eerste plaats luchtig bedoeld. Of de voor kuifleeuweriken fatale ontwikkelingen zich alleen de laatste 10 jaar hebben voorgedaan weet ik ook niet. Ik denk dat dat al langer aan de gang is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Theovanv

Vandaag (of ondertussen al gister) waren ze in ieder geval nog aanwezig ;)

Heeft de sterke teruggang van deze soort ook iets te maken met gebrek aan aanpassingsvermogen? Of hebben ze door de veranderende situatie gewoon geen eerlijke kans meer.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op maart 02, 2011, 21:54:31 PM
Ik denk dat dat al langer aan de gang is.

In 1974 beweerde Henk Moller Pillot al dat de Kuifleeuwerik in NL het niet lang (meer) zou maken.  Nu is Henk geen familie van Jomanda maar een uitermate kundige (Brabantse) ecoloog met een scherpe, vooruitziende blik die destijds bij het Rijksinstituur voor Natuurbeheer (nu heet dat Alterra) werkte en mede-auteur was van de "Avifauna van Noord-Brabant" (1967). Werd in de eerste Sovon-atlas (1979) nog al te optimistisch gesproken van een matige achteruitgang of zelfs stabilisatie op 3000 - 5000 paar, nog geen 20 jaar later (in 1995-97) waren die aantallen gedecimeerd en teruggevallen tot 100-300 paar! Enkele jaren later (Atlas Nl Broedvogels 2002) was het bestand al dik door die ondergrens gezakt en geschat op nog maar 60 - 80 paar en werd de angstige voorspelling uitgesproken: "Gezien de aanhoudende afname zal het bijkans een wonder zijn als de soort nog op de broedvogellijst van een volgende atlas figureert."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Theovanv op maart 03, 2011, 00:19:44 AM
Vandaag (of ondertussen al gister) waren ze in ieder geval nog aanwezig ;)

Heeft de sterke teruggang van deze soort ook iets te maken met gebrek aan aanpassingsvermogen? Of hebben ze door de veranderende situatie gewoon geen eerlijke kans meer.

Kuifleeuweriken staan bekend om hun enorme aanpassingsvermogen als het gaat om de plaatsen waar ze hun nest bouwen, dus dáár kan het niet aan liggen. Ik heb vroeger veel nesten gezocht en gevonden van die soort en daar was inderdaad weinig peil op te trekken (op platte daken, balkons, in kale grindbedden enz.). Een frappant voorbeeld is van het nest in de met klimop begroeide middenberm van de drukke rondweg (binnenring) in Woensel, Eindhoven. 't Gekke was dat 1 van de oudervogels toen er jongen waren, steeds te voet die drukke weg overstak met het voer voor de jonkies in de bek. Elke dag vreesde ik zijn/haar platgereden lijkje daar te zien liggen maar alles liep goed af gelukkig.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op maart 03, 2011, 00:41:17 AM
Citaat van: Theovanv op maart 03, 2011, 00:19:44 AM
Vandaag (of ondertussen al gister) waren ze in ieder geval nog aanwezig ;)

Heeft de sterke teruggang van deze soort ook iets te maken met gebrek aan aanpassingsvermogen? Of hebben ze door de veranderende situatie gewoon geen eerlijke kans meer.

Kuifleeuweriken staan bekend om hun enorme aanpassingsvermogen als het gaat om de plaatsen waar ze hun nest bouwen, dus dáár kan het niet aan liggen. Ik heb vroeger veel nesten gezocht en gevonden van die soort en daar was inderdaad weinig peil op te trekken (op platte daken, balkons, in kale grindbedden enz.). Een frappant voorbeeld is van het nest in de met klimop begroeide middenberm van de drukke rondweg (binnenring) in Woensel, Eindhoven. 't Gekke was dat 1 van de oudervogels toen er jongen waren, steeds te voet die drukke weg overstak met het voer voor de jonkies in de bek. Elke dag vreesde ik zijn/haar platgereden lijkje daar te zien liggen maar alles liep goed af gelukkig.
Ok, net zoals ik me vandaag bij de exemplaren van Venlo me afvroeg waarom ze niet een stukje verderop in een landelijker gebied gaan ziten ipv op een grote parkeerplaats. Maar aanpassen kunnen ze dus en ze zijn ook niet afhankelijk van alleen 1 soort biotoop.
Theo van Veenendaal

Timo Roeke

Zijn er trouwens ooit landelijke acties opgezet om de soort te beschermen/helpen?

Oenanthe

Nee. Niemand heeft iets anders gedaan dan jammeren. Maar dat geldt ook in hoge mate voor duinpieper en klapekster, al zijn er voor hen misschien nog serieuze pogingen gedaan om geschikt biotoop te behouden. Voor de kuifleeuwerik niet. Of zijn er waarnemers geweest die de gang van zaken bij de laatste nesten hebben gevolgd in het kader van het nestkaartenproject?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Citaat van: Oenanthe op maart 03, 2011, 11:57:36 AM
Nee. Niemand heeft iets anders gedaan dan jammeren. Maar dat geldt ook in hoge mate voor duinpieper en klapekster, al zijn er voor hen misschien nog serieuze pogingen gedaan om geschikt biotoop te behouden. Voor de kuifleeuwerik niet. Of zijn er waarnemers geweest die de gang van zaken bij de laatste nesten hebben gevolgd in het kader van het nestkaartenproject?

Maarten, ik bespeur in jouw posts in dit topic een bepaalde, ontevreden ondertoon die zich lijkt te richten op de deelnemers aan dit topic. Nu heeft iedereen natuurlijk recht op zijn ondertoon, maar misschien is het goed als je gewoon even opschrijft, wat je dwars zit. De vragen die jouw posts bij mij oproepen, zijn de volgende. 1) In dit topic is gesproken over de mogelijke oorzaken van het verdwijnen van Kuifleeuwerik. Jij schijnt daarover meer te weten dan wij, licht ons alsjeblieft voor. 2) Je schijnt te denken dat wij, als individuen, iets zouden kunnen hebben gedaan ter voorkoming van het verdwijnen van Duinpieper en Klapekster. Ik ben zeer benieuwd waar je dan aan denkt.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Oenanthe

Bram, je hebt gelijk als je zegt dat ik over bepaalde zaken rond de kuifleeuwerik cynisch van toon ben maar je vergist je als je veronderstelt dat ik de deelnemers aan dit topic iets verwijt. Voor alle duidelijkheid. Er gaat in Nederland een aantal soorten ernstig in aantal achteruit zonder dat daar serieus iets aan wordt gedaan. Veldleeuwerik, paapje, tapuit: drie voorbeelden van soorten die in mijn omgeving (vrijwel) verdwenen zijn als broedvogel. De achteruitgang en in twee gevallen het geheel verdwijnen is door waarnemers zorgvuldig gemonitord en gerapporteerd maar er is mij geen enkele actie van onderzoekers of terreinbeheerder bekend die serieus heeft geprobeerd de oorzaak van de achteruitgang te achterhalen of de achteruitgang tot staan te brengen. Wij als individuen kunnen daaraan bijdragen door bijvoorbeeld (maar zoals ik al zei, je moet daarvoor deelnemer aan het nestkaartenproject zijn) informatie over het broedsucces te verzamelen. Maar als degenen die bij machte zijn om iets te doen aan de achteruitgang geen hand uitsteken, dan is er reden voor cynisme voor mij als vogelliefhebber en vogelbeschermer.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Erwin Reinstra

Kernprobleem voor de kuifleeuwerik (zeker in Nederland ) is denk ik toch een steeds groter voedselgebrek door het gebrek aan ruderale, rommelige (bouw)terreinen met een grote insectenrijkdom en rijke flora.
Nederland wordt steeds klinischer en verzorgder in de steden en dorpen, maar ook in het agrarische gebied. In het agrarische gebied speelt daarbij vooral de intensivering, o.a. schaalvergroting, een grote rol.

Niet alleen kuifleeuweriken hebben hier last van. Het geldt ook voor soorten als ortolaan en grauwe gors, maar ook voor gewone(re), ooit veel talrijkere soorten als patrijs, steenuil, boerenzwaluw, veldleeuwerik, zwarte roodstaart en... huismus. Soorten als paapje en zomertortel zijn steeds meer beperkt tot de strikte natuurgebieden. Grote groepen vinken en gorzen op (half)braakliggende stoppelvelden zijn ook veel zeldzamer geworden. En de weidevogels blijven ook maar afnemen. Wat betreft de landbouw is agrarisch natuurbeheer nu totaal niet effectief omdat de eisen/ voorwaarden voor zaken als waterpeilen, maaidata en bemesting bij lange na niet strikt genoeg zijn om de negatieve populatietrends weer te doen keren.

Naar mijn mening is dit in grote delen van Europa één van de grootste problemen wat betreft vogels en hun bescherming. Het Europese gemeenschappelijke landbouwbeleid is echt desastreus voor vogels (en natuur in het algemeen) die gebonden zijn aan het landelijke gebied. Er zijn wel ideeën/ plannen voor verbetering (en wellicht is er soms al sprake van enige verbetering), maar stimulering van natuur- en landschapswaarden maakt nog altijd maar een zeer beperkt deel uit van het landbouwbeleid. Het aandeel weegt in ieder geval niet op tegen de subsidies (inkomenssteun) voor productieverhoging en landbouwverbetering.
Vooral in Oost-Europa, waar nog veel te behouden is, zal hierdoor vrees ik in de komende decennia helaas veel verloren gaan. Probleem voor veel vogelsoorten is daarbij dat ze vaak voor een groot deel gebonden zijn aan het landelijke gebied. Beschermde natuurgebieden bieden helaas niet of nauwelijks uitkomst en/ of zijn qua oppervlakte onvoldoende vertegenwoordigd. Veel soorten bevinden zich zodoende in een "wit gebied" en dreigen daarmee tussen wal en schip te belanden.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


BramtK

Akkoord Maarten, ik zie die achteruitgang en deel je cynisme. Ik ben niet (volledig) op de hoogte van wetenschappelijke publicaties over de oorzaken van de achteruitgang van de door jou genoemde soorten. Ik vraag me wel of iets dergelijks eenduidig kan worden vastgesteld. Min of meer onwillekeurig associeer ik het verdwijnen/de achteruitgang van soorten zoals Tapuit, Ortolaan, Grauwe gors, Zomertortel, Grauwe klauwier, Veldleeuwerik enzovoorts met veranderingen in de desbetreffende biotopen en dus in grote mate met vermesting. Dat is niet iets wat zomaar op te lossen is.
Groeten,

Bram ter Keurs

egilio

Citaat van: dannytheanimalman op maart 02, 2011, 21:27:46 PM
het domme eraan is dat het voor de kuifleeuwerik letterlijk om leven of dood gaat.

Als je zo beperkt bent om alleen naar Nederland te kijken misschien wel ja...
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

dupont

Ik deel met iedere vogelaar de treurnis over het al dan niet in de toekomst verdwijnen van soorten als Kuifleeuwerik, Ortolaan, Grauwe Gors etc. Ik denk dat je niet te positief kunt zijn over de kansen van dergelijke soorten. Het huidige kabinetsbeleid spreekt boekdelen, inclusief de verdergaande intensivering van de landbouw. 'Links/groen' Nederland wil graag ontzettend veel geld in natuur stoppen. Dat vind ik prijzenswaardig, maar wellicht is het ook naief. Naief omdat de wereld keihard verandert. Naief omdat je in Nederland 'tuiniert'. Europa kan qua groei niet mee met landen als China, India en Brazilië. Voorzieningen als pensioen, AOW zijn nauwelijks betaalbaar te houden in de toekomst. En ja, dan kiest een rechts kabinet ervoor om straf te bezuinigen. Ik keur dat absoluut niet goed (ik heb dit kabinet niet gesteund) maar er moet wel brood op de plank. Deze ontwikkelingen gaan de komende jaren door. Waarom: omdat de overheid te weinig geld heeft. Ik denk dat de natuurorganisaties nog meer aan fondsenwerving moeten doen, want zo 'ruimhartig' als de overheid geweest is, dat is voorbij. Hoe zeer ook ik anders zou willen. Mensen die nog geen lid zijn van Vogelbescherming, Natuurmonumenten, de provinciale landschappen etc.: denk er eens over na!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Vincent Hart

Volgens mij valt er nog een hoop te bezuinigen op rechtse hobbies, David ... Bijvoorbeeld op zaken die slecht zijn voor natuur en milieu als het eindeloos subsidieren van de (intensieve) landbouw, het volbouwen van Nederland met leegstaande bedrijfspanden, meer asfalt (helpt tenslotte niet zoals elke wetenschappelijke studie daarnaar aantoont) ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

Citaat van: Vincent Hart op maart 03, 2011, 21:09:12 PM
Volgens mij valt er nog een hoop te bezuinigen op rechtse hobbies, David ... Bijvoorbeeld op zaken die slecht zijn voor natuur en milieu als het eindeloos subsidieren van de (intensieve) landbouw, het volbouwen van Nederland met leegstaande bedrijfspanden, meer asfalt (helpt tenslotte niet zoals elke wetenschappelijke studie daarnaar aantoont) ...
dat schijnt dan weer wel goed te zijn voor de kuifleeuwerik. rondom venlo nog wat meer texaco`s en grote parkeerplaatsen plempen en dan wat kuifjes uit spanje ophalen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Die vergat ik zelf in te koppen, inderdaad  :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Erwin Reinstra

Met bijv. het niet aanschaffen van 7 JSF-toestellen (89,5 miljoen euri/ stuk) kun je alle ondoordachte bezuinigingen op de natuur die gepland zijn voor de komende 2 jaren (600 miljoen euro) teniet doen.
Het is dus maar net waar je de prioriteiten legt.

Dan hoeft er geen natuur verkocht te worden, blijft het beheer van de natuurgebieden op peil en kan de EHS afgemaakt worden.

En met wat extra (3 JSF's minder of zo) kunnen dan wellicht ook de problemen van vermesting en verdroging eens grondig aangepakt worden en wat meer soortspecifieke maatregelen genomen worden.

Als dan ook het (Europese) landbouwbeleid eens gronding herzien wordt en agrarisch natuurbeheer ook echt eens effectief wordt, gaan we de goede kant op.

Daar redt je vrees ik de (o.a.) de kuifleeuwerik alleen niet (meer) mee.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


dupont

Helemaal eens met jullie. Maar dat is wel wat ik bedoel met naief. Geloven jullie nou werkelijk dat dit gaat gebeuren?! De JSF wordt gedaan om op economisch/politiek gebied aansluiting te houden met landen die in economische zin belangrijk voor ons land zijn. Uruzgan idem dito, zelfs GL steunt dit...
Economische belangen prevaleren boven natuurbelangen. Daar mag je van alles van vinden (ik ben het met veel keuzes ook niet eens en ik vind het ook jammer dat Nederland er niet uit ziet zoals pakweg 100 jaar geleden), maar wees ook eerlijk: wie wil er in lompen in een veenhutje wonen en turf stoken om warm te blijven?  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Timo Roeke

Ik ben tegen de aanschaf van de JSF maar één van de gevolgen als Nederland het niet doet, is dat de luchtmacht haar spullen wel kan inpakken en we duizenden werklozen erbij krijgen. Ik weet niet wat duurder is. Maar ik ga helemaal offtopic. Het moet geen politiek (JSF) verhaal worden.

joostheeremans

offtopic:
Ik moest gisteren weer denken aan de argumentatie achter de JSF. Wij zouden 'onze jongens' met het beste materieel ten strijde moeten sturen. En daar zitten ze dan in Libië, gevangen als een speelbal van een regime in het nauw, aangekomen in een helikopter die ten tijde van de koude oorlog is aangeschaft.



MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

dupont

Komende zaterdag ga ik met mijn zoon van 2,5 jaar naar Venlo om hem de Kuifleeuweriken te laten zien. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen dat hij mij over pak hem beet 7,5 jaar verwijt dat ik hem die soort door de neus geboord heb, er vanuit gaand dat hij t.z.t. vogels gaat kijken.

Of hij zich het bezoek aan Venlo dan nog herinnert en de soort al dan niet telt op zijn toekomstig lijstje mag hij zelf weten.

Ik heb wel een ander dilemma: mijn tweede zoon moet in mei 2011 geboren worden   ;D
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

hiskodevries

David, die zullen we onthouden voor als die zelf gaat invoeren :)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Mijn vader is niet meer in staat geweest mij de griel en de roodkopklauwier te laten zien. Ik moest daarvoor naar het buitenland en kan je dus uit eigen ervaring meedelen dat dat geen bliijvende gevolgen voor de zoon heeft gehad en niet als traumatisch is ervaren ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jarinka

Trauma's kun je er wel degelijk aan overhouden :P
In 2007 kwam mijn vader thuis met de woorden: "Wat ik nou toch heb meegemaakt!" Hij was bij een tankstation in de buurt geweest, en dacht dat er een ongeluk was gebeurd. De halve parkeerplaats stond vol met auto's en kijkende mensen. Nee, geen ongeluk, maar twitchers. Twee Kuifleeuweriken eisten alle aandacht op. Terwijl mijn vader de auto weer instapte, vloog de ene Kuifleeuwerik bijna naar binnen. Misschien dat de auto nog wel op één van de foto's staat :P
Maar goed, twee jaar later begon ik met vogelen. Dat ik ze gemist heb is jammer, maar daar is overheen te komen. Wat zo traumatiserend is, is dat mijn vader ze wel gezien heeft.
Moraal: zorg dat je als niet-vogelaar nooit een vogel ziet die je zoon/dochter (die later gaat vogelen) niet heeft gezien ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Danny katerbarg

vandaag maarliefst 5 kuifjes over nederland verspreid:D hopelijk blijft dat paartje uit 's- hertogenbosch ook!
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50