Kuifleeuwerik nu echt bijna weg?

Gestart door hiskodevries, juni 28, 2010, 15:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankcoenjaerts

Dit is op deze locatie niet echt van toepassing Norman. Ze zitten voortdurend op/bij een drukke douane parkeerplaats, dan wel een even druk tankstation - gek genoeg heb ik ze nog nooit aangetroffen op het braakliggende terrein ernaast (waar je met veel fantasie zelfs nog een soort van biotoop in zou kunnen herkennen).
Ze worden dus dagelijks tientallen, zoniet honderden keren "opgestoten" door niet-vogelaars. Waarom zouden die gemiddeld 2 vogelaars die er per dag heen gaan dat dan niet mogen doen?
Met vriendelijke groeten,

Frank

Justin Jansen

Ze zitten regelmatig op de braakliggende veldjes langs de Texaco tankstation, dat is vaak ook een redenen dat mensen de vogels missen.
M.v.g., Justin Jansen


laatvlieger

Net zoals Akkerreservaten zou je ook een hoop stadsreservaten moeten hebben. Rommelige plekjes die eens in de zoveel jaar weer eens omgeschoffeld worden. Gooi er af en toe ook wat paardenstront en etensresten neer en je behoudt een heleboel oude stadsnatuur!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: frankneijts op februari 27, 2011, 23:25:05 PM
Waarbij opgemerkt moet worden dat Kuifleeuwerik i.t.t. Duinpieper veel meer standvogel is die ook in Scandinavié (vrijwel?) uitgestorven is als broedvogel. Misschien dat af en toe nog een vogel uit Oost-Europa (Polen?) naar hier verdwaalt in de komende decennia maar het valt te voorzien dat komende generaties vogelaars veel moeite zullen moeten doen om überhaupt een Kuifleeuwerik op hun NL lijst te krijgen.  Eigenlijk geldt dat nu al: ik zou maar opschieten...... 8)

Ik loof een pot brillantine uit voor iedereen die dit jaar in elke provincie een zingende Kuifleeuwerik ontdekt.

Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op februari 28, 2011, 00:23:30 AM
Ik dacht bijna 'bouw nog maar een nieuwbouwwijk aan Veldhoven vast', maar dat slik maar gauw weer in ...

Toch niet zo'n slechte gedachte: inderdaad is men daar (Veldhoven/Eindhoven) nog niet uitgebouwd en wellicht is daarmee het voortbestaan van Kuifleeuwerik hier nog een paar jaar verzekerd?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Norman

Citaat van: frankcoenjaerts op februari 28, 2011, 09:44:30 AM
Dit is op deze locatie niet echt van toepassing Norman. Ze zitten voortdurend op/bij een drukke douane parkeerplaats, dan wel een even druk tankstation - gek genoeg heb ik ze nog nooit aangetroffen op het braakliggende terrein ernaast (waar je met veel fantasie zelfs nog een soort van biotoop in zou kunnen herkennen).
Ze worden dus dagelijks tientallen, zoniet honderden keren "opgestoten" door niet-vogelaars. Waarom zouden die gemiddeld 2 vogelaars die er per dag heen gaan dat dan niet mogen doen?

De niet-vogelaars gaan niet doelbewust op de vogels af en worden dus niet/minder als bedreigend gezien. Voor deze mensen is het "maar" een mus. Vogelaars daarintegen gaan doelbewust op de vogels af en worden dus wel/meer als bedreigend gezien.

Dit is basis fieldcraft die diep bij elke vogelaar wel bekend is. 

BramtK

Ik dacht dat de wijze waarop en het tempo waarin tegenwoordig gebouwd wordt juist één van de problemen is waar de Kuifleeuwerik mee te kampen heeft. Vroeger lag een terrein een half jaar tot een jaar braak om het zandbed te laten zetten, tegenwoordig is dat in een paar weken gepiept. Ik zie trouwens geen voordelen van het uit Nederland verdwijnen van de Kuifleeuwerik.
Groeten,

Bram ter Keurs

Oenanthe

Op de boulevard van Katwijk aan Zee broedden nog kuifleeuweriken toen het paard al hoog en droog door de auto was vervangen en er al jaren geen sprake meer was van nieuwbouw in de omgeving. Ik vrees dus dat er meer aan de hand is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

grunsven

Kuifleeuwerik is een relatieve nieuwkomer in Nederland (vroeg 19e eeuw). Hij heeft geprofitteerd van tijdelijk beschikbaar habitat buiten het gebied waar hij van oorsprong voorkwam. (Dit was mogelijk door de paarden en de uitbreiding van de steden.) Dat is nu veranderd en daardoor verdwijnt hij weer. 
In het oorspronkelijke areaal doet kuifleeuwerik het prima. Hier is hij ook niet zo sterk afhankelijk van menselijk ingrijpen.

Dit wil uiteraard niet zeggen dat het niet jammer is dat deze soort uit Nederland verdwijnt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Theovanv

Citaat van: Norman op februari 28, 2011, 11:24:12 AM
Citaat van: frankcoenjaerts op februari 28, 2011, 09:44:30 AM
Dit is op deze locatie niet echt van toepassing Norman. Ze zitten voortdurend op/bij een drukke douane parkeerplaats, dan wel een even druk tankstation - gek genoeg heb ik ze nog nooit aangetroffen op het braakliggende terrein ernaast (waar je met veel fantasie zelfs nog een soort van biotoop in zou kunnen herkennen).
Ze worden dus dagelijks tientallen, zoniet honderden keren "opgestoten" door niet-vogelaars. Waarom zouden die gemiddeld 2 vogelaars die er per dag heen gaan dat dan niet mogen doen?

De niet-vogelaars gaan niet doelbewust op de vogels af en worden dus niet/minder als bedreigend gezien. Voor deze mensen is het "maar" een mus. Vogelaars daarintegen gaan doelbewust op de vogels af en worden dus wel/meer als bedreigend gezien.

Dit is basis fieldcraft die diep bij elke vogelaar wel bekend is.
En als een niet-vogelaar naar die auto loopt waar de Kuifleeuwerik in de buurt zit? De Kuifleeuwerik vliegt op vanwege de bedreiging. Maar denk je nou serieus dat die Kuifleeuwerik weet met wat voor intentie die meneer daar loopt? Het is juist andersom, wij weten de intentie en veroordelen bewust verstoren tov onbewust verstoren (terecht) maar een Kuifleeuwerik maakt daar geen onderscheid in.

En aangezien ik er vanuit ga dat de gemiddelde vogelaar niet als een gek achter die Kuifleeuwerik aan blijft rennen en die vogels daar al zo lang op een bebouwd terrein zitten denk ik dat het wat dat betreft wel meevalt.
Theo van Veenendaal

Norman

Citaat van: Theovanv op februari 28, 2011, 11:47:39 AM
Citaat van: Norman op februari 28, 2011, 11:24:12 AM
Citaat van: frankcoenjaerts op februari 28, 2011, 09:44:30 AM
Dit is op deze locatie niet echt van toepassing Norman. Ze zitten voortdurend op/bij een drukke douane parkeerplaats, dan wel een even druk tankstation - gek genoeg heb ik ze nog nooit aangetroffen op het braakliggende terrein ernaast (waar je met veel fantasie zelfs nog een soort van biotoop in zou kunnen herkennen).
Ze worden dus dagelijks tientallen, zoniet honderden keren "opgestoten" door niet-vogelaars. Waarom zouden die gemiddeld 2 vogelaars die er per dag heen gaan dat dan niet mogen doen?

De niet-vogelaars gaan niet doelbewust op de vogels af en worden dus niet/minder als bedreigend gezien. Voor deze mensen is het "maar" een mus. Vogelaars daarintegen gaan doelbewust op de vogels af en worden dus wel/meer als bedreigend gezien.

Dit is basis fieldcraft die diep bij elke vogelaar wel bekend is.
En als een niet-vogelaar naar die auto loopt waar de Kuifleeuwerik in de buurt zit? De Kuifleeuwerik vliegt op vanwege de bedreiging. Maar denk je nou serieus dat die Kuifleeuwerik weet met wat voor intentie die meneer daar loopt? Het is juist andersom, wij weten de intentie en veroordelen bewust verstoren tov onbewust verstoren (terecht) maar een Kuifleeuwerik maakt daar geen onderscheid in.

En aangezien ik er vanuit ga dat de gemiddelde vogelaar niet als een gek achter die Kuifleeuwerik aan blijft rennen en die vogels daar al zo lang op een bebouwd terrein zitten denk ik dat het wat dat betreft wel meevalt.

http://www.youtube.com/watch?v=Xj6vG3LEaVc

Theovanv

Citaat van: Norman op februari 28, 2011, 12:23:58 PM
Citaat van: Theovanv op februari 28, 2011, 11:47:39 AM
Citaat van: Norman op februari 28, 2011, 11:24:12 AM
Citaat van: frankcoenjaerts op februari 28, 2011, 09:44:30 AM
Dit is op deze locatie niet echt van toepassing Norman. Ze zitten voortdurend op/bij een drukke douane parkeerplaats, dan wel een even druk tankstation - gek genoeg heb ik ze nog nooit aangetroffen op het braakliggende terrein ernaast (waar je met veel fantasie zelfs nog een soort van biotoop in zou kunnen herkennen).
Ze worden dus dagelijks tientallen, zoniet honderden keren "opgestoten" door niet-vogelaars. Waarom zouden die gemiddeld 2 vogelaars die er per dag heen gaan dat dan niet mogen doen?

De niet-vogelaars gaan niet doelbewust op de vogels af en worden dus niet/minder als bedreigend gezien. Voor deze mensen is het "maar" een mus. Vogelaars daarintegen gaan doelbewust op de vogels af en worden dus wel/meer als bedreigend gezien.

Dit is basis fieldcraft die diep bij elke vogelaar wel bekend is.
En als een niet-vogelaar naar die auto loopt waar de Kuifleeuwerik in de buurt zit? De Kuifleeuwerik vliegt op vanwege de bedreiging. Maar denk je nou serieus dat die Kuifleeuwerik weet met wat voor intentie die meneer daar loopt? Het is juist andersom, wij weten de intentie en veroordelen bewust verstoren tov onbewust verstoren (terecht) maar een Kuifleeuwerik maakt daar geen onderscheid in.

En aangezien ik er vanuit ga dat de gemiddelde vogelaar niet als een gek achter die Kuifleeuwerik aan blijft rennen en die vogels daar al zo lang op een bebouwd terrein zitten denk ik dat het wat dat betreft wel meevalt.

http://www.youtube.com/watch?v=Xj6vG3LEaVc
Deze vind ik mooier: http://www.youtube.com/watch?v=4eRApNHSRRk
Theo van Veenendaal

Norman


HPM

Citaat van: Oenanthe op februari 28, 2011, 11:32:44 AM
Op de boulevard van Katwijk aan Zee broedden nog kuifleeuweriken toen het paard al hoog en droog door de auto was vervangen en er al jaren geen sprake meer was van nieuwbouw in de omgeving. Ik vrees dus dat er meer aan de hand is.

Volgens mij is er in en rond de zeedorpen niets veranderd wat het verdwijnen van de Kuifleeuwerik kan verklaren. Het is nog steeds een dynamisch landschap met een groot voedselaanbod.
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: Theovanv op februari 28, 2011, 11:47:39 AM

En als een niet-vogelaar naar die auto loopt waar de Kuifleeuwerik in de buurt zit? De Kuifleeuwerik vliegt op vanwege de bedreiging. Maar denk je nou serieus dat die Kuifleeuwerik weet met wat voor intentie die meneer daar loopt? Het is juist andersom, wij weten de intentie en veroordelen bewust verstoren tov onbewust verstoren (terecht) maar een Kuifleeuwerik maakt daar geen onderscheid in.
...


Ik ken de situatie daar niet maar als ik met mijn blik gefocust op een merel afloop vliegt hij eerder weg, dan wanneer ik 'm niet aankijk en nader. Wat er bij de merel verder voor zielenleven achter schuil gaat zou ik niet weten, laat staan hoe dit zit bij de kuifleeuwerik. Maar goed er is nu ook een topic over de kuifleeuwerik, dat lijkt me een beter plek om dit te bespreken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

Dan denk ik toch dat je de hoge stikstofdepositie in Nederland even vergeet.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Zou dat in de zeedorpen enig verschil maken?
Herman van der Meer

BramtK

#47
Overal waar vegetatie te vinden is, maakt die depositie verschil en ik denk dat ook Kuifleeuweriken in hun spaarzaam begroeide habitats daar de effecten van zullen ondervinden.
Groeten,

Bram ter Keurs

Theovanv

Ik denk dat een vogel slim genoeg is om door te hebben of je aandacht voor hem hebt of niet, dat merk ik zelf ook in het veld, maar dan nog zal hij net zo goed opgejaagd worden door mensen die zonder aandacht voor de vogel bij de vogel in de buurt komen. En dat zal op zo'n locatie vaak gebeuren, zeker vergeleken met die enkele vogelaar die daar komt, waarvan de meesten, naar ik hoop, niet of misschien per ongeluk 1 keer, te dicht bijkomen. Ik denk niet dat je dan kan zeggen dat de aanwezigheid van wel of geen vogelaars dan een wezenlijk verschil maakt in het voorbestaan van die soort op die plek. Dan waren ze al lang op zoek gegaan naar een rustigere plek.
Theo van Veenendaal

Theovanv

Zeker als die habitats en zijn vegetatie ook te kampen krijgt met verzilting en verdroging.
Theo van Veenendaal

Oenanthe

Kortom: allerlei mogelijkheden, veel veronderstellingen en weinig of geen feitenkennis. Op die manier kan je ook nooit iets doen om de afname of het verdwijnen tegen te gaan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

grunsven

Het semi-natuurlijke habitat is in het zeedorpenlandschap is ook wel erg klein.
Als onderdeel van een metapopulatie (met ook habitat in nieuwbouwwijken etc.) kunnen ze daar prima leven. Maar als de rest weg is blijft er mogelijk te weinig over om een populatie in stand te houden.
Door toeval en inteelt kan het dan op een gegeven moment afgelopen zijn al verandert er in het zeedorpenlandschap niks.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Theovanv

Citaat van: Oenanthe op februari 28, 2011, 13:11:21 PM
Kortom: allerlei mogelijkheden, veel veronderstellingen en weinig of geen feitenkennis. Op die manier kan je ook nooit iets doen om de afname of het verdwijnen tegen te gaan.
Dat heb je nou eenmaal met zulke complexe fysisch geografische processen waar je ook nog de niet geringe rol van de mens in moet plaatsen. Op dat gebied weten we gewoon nog lang niet alles waardoor wetenschappers ruziend met elkaar over straat rollen.
Theo van Veenendaal

frankneijts

#53
Over de achteruitgang van de Kuifleeuwerik en de redenen daarvan worden in de "Atlas van de Nederlandse Broedvogels" zeer zinnige dingen gezegd: veranderingen in stedenbouw waarbij met name fourageergebieden verdwenen (Tot begin 20e eeuw erg chaotisch maar rustig waarbij ruderale terreinen lang met rust gelaten werden en uitbreiding infrastructuur bood uitbreidingsmogellijkheden. Na de oorlog ging uitbreiding veel sneller en ruderale terreinen werden omgezet in groenstroken en plantsoenen; restanten werden intensief met herbiciden bewerkt of werden overwoekerd als gevolg van stikstofdepositie enz.) en daarbij opgeteld de geringe dispersiemogelijkheden van de soort en de dagen zijn geteld....
EDIT: Een van de gunstige ontwikkelingen in het stadsdeel Meerhoven was dat een gigantisch stuk grond midden in het gebied heel lang braak heeft gelegen. Hier was oorspronkelijk een grote waterplas gepland die echter is 'afgeschoten' wegens de aantrekkingskracht voor grote aantallen (water-)vogels die dan weer gevaar op zouden leveren voor het nabijgelegen vliegveld. Nu wordt dit gebied deels park met slechts beperkte wateroppervlaktes maar zal na gereedkoming ongeschikt zijn voor Kuifleeuweriken.  Wèl is er een (snel)stromende beek aangelegd dus misschien maken de Kuifleeuweriken plaats voor Waterspreeuwen..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

En dat soort processen zijn helaas niet alleen nadeling voor de Kuifleeuwerik.
Theo van Veenendaal

Danny katerbarg

het ziet er jammer genoeg naar uit dat de soort zeker binnen 10 jaar is uitgestorven. misschien duurt het nog een jaar/een maan/ misschien zijn ze zelfs morgen al verdwenen uit nederland. ik hoop niet dat deze vogel de stempel zeer zeldzaam gaat krijgen. het zou zonde zijn voor de nederlandse natuur dat zo'n mooi apart vogeltje gaat verdwijnen op de de nederlandse aardbodem. ik hoop dat vogelbescherming nederland en andere organisaties met goede plannen de soort over tien jaar niet naar 0 maar naar tientallen paren kunnen krijgen. maar de kans dat het lukt is klein? maar de ijsvogel heeft bewezen dat met goede ingrepen de soort weer op de goede weg is. alleen door de laatste 3 winters zijn ze weer ene klote end terug gezakt. maar de kuifleeuwerik terug krijgen is nog lastiger denk ik dan de ijsvogel.
zijn er eigenlijk al plannen ofzo om de kuifies weer een come-back te kunnen laten maken?
heb er zelf 1 in mijn leven kunnen me maken. en ik hoop niet dat ik met mijn 16 jaar de allerlaatste allerlaatste generatie ben die onder de 10 jaar een kuifleeuwerik heeft gezien.
maar helaas lijkt de kans groot.


met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

HPM

Wat is er dan gedaan ten behoeve van de IJsvogel?

Herman van der Meer

Danny katerbarg

er waren eerst nog maar tussen de 50 en 100 paar ofzo wat dus al veel meer is als een mogelijk paartje. maar toch met goede ingrepen zijn het er nu veel meer. al door de laatste strenge winters wel weer wat minder maar nog steeds meer dan voorheen. maar zoals ik al zei wordt het heel lastig om een soort als de kuifleeuwerik met ingrepen terug te krijgen. daarvoor is eigenlijk al veel te veel slechts gebeurt. het is helaas te laat.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

henkjanvdkolk

Citaat van: HPM op maart 02, 2011, 20:19:14 PM
Wat is er dan gedaan ten behoeve van de IJsvogel?

Nestwanden aangelegd, broedterreinen afgesloten, dat soort dingen dacht ik. Maar de IJsvogel is niet te vergelijken met de Kuifleeuwerik natuurlijk.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

HPM

Ik geloof niet dat de stand van de IJsvogel iets met stimulerende maatregelen heeft te maken. Een enkele nestwand zet geen zoden aan de dijk. IJsvogels zijn erg gevoelig voor strenge winters. Een lange serie zachte winters na de negentiger jaren is erg gunstig voor ze geweest. 1 echt strenge winter kan ze vrijwel wegvagen.

Herman van der Meer