Kuifleeuwerik nu echt bijna weg?

Gestart door hiskodevries, juni 28, 2010, 15:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Klaas,
Natuurtijdschriften.nl en Natuurcultuur.nl zijn belangrijke toegangen voor mij. Volgens mij ben je daar niet afhankelijk van voorgekookte trefwoorden. Alles is gewoon geïndexeerd. Het enige vervelende is dat zoektermen vaak dubbele resultaten opleveren omdat ze voorkomen op pagina's met niet-relevante artikelen. Dan kom je dus iets tegen wat je al had. En afgebroken woorden zijn ook moeilijker te vinden.
Andere belangrijke bronnen zijn biodiversitylibrary.org, NOU (Ardea en Limosa) en tot op op zekere hoogte DBNL.
Geloof me als ik zeg dat de ongeveer tachtig jaar digitaal toegankelijke bronnen (ca 1880-ca 1960) die ik heb doorgespit met zo'n 140 bruikbare kuifleeuwerikwaarnemingen echt wel uitgeput zijn. In de meeste gevallen staan ze nu waarschijnlijk voor het eerst op kaart.

Al dan niet gedigitaliseerde,landelijke en regionale avifauna's/atlassen zijn over het algemeen onbruikbaar als je plaatsbare waarnemingen wil vinden. Meestal zijn verspreidingskaartjes het nauwkeurigste wat ze te bieden hebben en meestal gaat het dan over hokkenkaarten. Dat kan je niet zomaar in een bruikbare vorm gieten. Bovendien moet je ze wel hebben. Onder andere de door jou genoemde Groningen, Friesland en Drenthe heb ik.
De organisaties van die avifauna's zouden zélf de gegevens in moeten voeren, maar waarschijnlijk zijn ze in veel gevallen nog niet eens gedigitaliseerd. Als ze dat wel zijn heeft Sovon ze misschien wel, of de papieren basisgegevens.

Ik heb al een idee voor een vergelijkbaar project met een andere soort.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Beste Herman,

Ik vind het altijd moeilijk om goed uit te leggen wat ik bedoel en daarom maar even een voorbeeldje uit natuurtijdschriften.nl van http://natuurtijdschriften.nl/search?identifier=607933

Kun jij via de zoekfunctie o.i.d. (in ieder geval op een geautomatiseerde manier) vinden dat in dit artikel waarnemingen staan van Slobeend, Zomertaling en Visarend? En kun je op dezelfde manier (dus via de zoekfunctie o.i.d.) vinden dat in http://natuurtijdschriften.nl/search?identifier=607916 waarnemingen staan van Slechtvalk en Zeearend?

Tegenwoordig maak ik vaak wat foto's van pagina's uit boeken. Dat gaat heel snel en die foto's kan ik gewoon doorsturen. Ik heb al even wat foto's gemaakt van de tekst van Kuifleeuwerik uit de boeken over Ameland (1997), Schiermonnikoog (2005, de oude info staat er ook allemaal in) en Friesland (vaste wal). In al deze boeken staan allerlei oude waarnemingen van Kuifleeuweriken.

Ik loop trouwens vlot vast in de zoekfunctie. Ik probeer een artikel uit Het Vogeljaar te vinden over Kuifleeuweriken, jaar ben ik vergeten, maar geen hits via de zoekfunctie. Dus vlot gaat het zoeken niet.

Klaas

Klaas van Dijk

Beste Herman,

Goed, ik moet dus mijn papieren bron erbij pakken en in de literatuurlijst van deze papieren bron de details opzoeken van het artikel in het Vogeljaar over Kuifleeuweriken.

Ik weet dan het jaar en de auteurs en dan kan ik het artikel wel vinden.

Het staat op http://natuurtijdschriften.nl/search?identifier=544125 Ik vind het via http://natuurtijdschriften.nl/browse?portal=natuur;browse-journal=yes;f1-journal=Het%20vogeljaar;f2-verenigingnaam=Vogeljaar wat ik vind via http://natuurtijdschriften.nl/browse?portal=natuur;browse-journal=yes

Dat komt allemaal misschien wat primitief over, maar zoeken via die andere functie loopt niet (onvindbaar).

Klaas

HPM

Klaas, het probleem bij die oude artikelen die je noemt is dat de soortnamen zijn onderstreept. Dan kunnen ze kennelijk niet 'vertaald' worden. Dat artikel in het Vogeljaar is gewoon met zoeken op 'kuifl' te vinden, al dan niet beperkt tot het Vogeljaar.

In de Grauwe Gors zijn van 1987-2001 een stuk of 50 bruikbare waarnemingen van Kuifleeuwerik te vinden. Ik heb besloten om ze niet in te voeren. Voor die periode zijn alle betreffende uurhokken wel gedekt en de waarnemingen kunnen nauwkeuriger en veel sneller door een lokalo/regioalo ingevoerd worden dan door mij. Dat lijkt me dus een mooi klusje voor jou.  :blink:
Bijzonder is een  waarneming van Rottumeroog op 22 mei 1992 (gezien, zonder nadere details). De enige waarneming die ik van daar ben tegengekomen.
Herman van der Meer

ruudvlek

Herman,

mooi werk die retro-invoer.

ik heb nog een groot aantal Kuifleeuwerik-waarnemingen uit de oude Amsterdamse doos. Als jij die zou willen invoeren, kan ik jou het hele bestand sturen (dat scheelt literatuurzoekwerk).

Heb ik jouw email-adres ?

Ruud Vlek
Amsterdam

HPM

Dag Ruud,
Stuur maar, dan zal ik zien of ik er wat mee kan qua plaatsbepaling.
Als je je oude adressenbestand nog hebt, heb je mijn adres ook nog. Of het jouwe in mijn bestand na het ongelukje nog klopt weet ik niet.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op augustus 13, 2016, 21:41:30 PMBijzonder is een  waarneming van Rottumeroog op 22 mei 1992 (gezien, zonder nadere details). De enige waarneming die ik van daar ben tegengekomen.

Beste Herman,

In het boek 'Fauna van Rottum' (2012, Zekhuis & de Vries, uitgeverij Profiel, Bedum) staan meer waarnemingen van Kuifleeuweriken van Rottumeroog en Rottumerplaat. De oudste waarneming is van 27 mei 1982. Deze waarnemingen komen -vermoedelijk- vooral uit de bewakingsrapporten.

In 'Vogels in Friesland deel 3' (1979, van der Ploeg et al., De Tille, Leeuwarden) staan een hele rij waarnemingen uit de eerste helft van de vorige eeuw van Kuifleeuwerik met plaats/datum (zowel van broedvogels als van niet-broedvogels). De oudste waarneming is van 7 mei 1911.

In 'Vogels van Ameland' (1997, Versluys et al., Friese Pers Boekerij, Leeuwarden) staat dat er slechts één waarneming van een Kuifleeuwerik op Ameland bekend is van na 1980 (een geval op 12 oktober 1989). In dit boek staan diverse waarnemingen uit de eerste helft van de vorige eeuw (ook broedgevallen).

Het is een buitengewoon goed idee om alle oude gevallen (tot pak hem beet 1970) in te voeren, zeker uit archieven die tot nu toe niet zijn gedigitaliseerd, bv de waarnemingen in Amsterdam (zie ook de bijdrage van Ruud Vlek).

Wel denk ik dat je het essentieel is dat je voor een juist beeld van de situatie voor 1970 ervoor moet zorgen dat alle informatie uit de oude Avifauna's ook allemaal in dit digitale archief komen te staan. Want pas dan begint je beeld wat compleet te worden (en natuurlijk zijn veel gegevens uit de oude Avifauna's niet gebaseerd op vlakdekkend systematisch onderzoek in het complete werkgebied waarop de Avifauna betrekking heeft).

Ik wil best wel digitale foto's aanleveren / opsturen van de stukjes over Kuifleeuwerik uit boeken die ik hier in de kast heb staan.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HPM

Dag Klaas,
Tot mijn verbazing zie ik dat ik alleen de eerste twee delen van 'Friesland' op de plank heb staan. Waar deel drie dan uithangt weet ik niet.
Als je ze zelf niet kan invoeren mag je me die foto's met waarnemingen wel sturen. Dan zal ik de door mij plaatsbare invoeren. Doe er dan wel de bibliografische gegevens bij, want ik maak bij waarnemingen uit externe bron altijd melding van de bron. Dat heeft niet iedereen gedaan, zag ik.

Uiteraard zijn voor een min of meer compleet beeld de oudere avifauna's nodig, maar ik heb al geprobeerd uit te leggen dat die moeilijk of niet door buitenstaanders tot goede waarnemingen zijn te herleiden. Dat kunnen alleen de betreffende werkgroepen (of Sovon?) doen.
In theorie kan ik zelfs (uur-)hokkenkaarten omzetten naar waarnemingen in het centrum van de hokken, maar dat is erg veel werk en het zou onnauwkeurige waarnemingen opleveren. Dat zou dan zonde van het werk zijn, zeker als de onderliggende gegevens wel ergens liggen en ingevoerd zouden kunnen worden.
Overigens ben ik nu bezig met het invoeren van oude gegevens van Korhoen. Die komen allemaal van jagers.

Tip voor mensen die gegevens uit de literatuur willen invoeren maar ze niet op hun eigen naam willen hebben (wat ze ook niet zouden moeten willen): Je kan ze door Waarneming op 'Externe bron' laten zetten. Gewoon even mailen. Als het er veel zijn is het de moeite waard om er een apart account voor aan te maken. Dat heb ik ook gedaan.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Beste Herman,

Ik ga deze oude waarnemingen niet invoeren, maar het is voor mij geen enkel probleem om van deze boeken digitale foto's te maken van de pagina's met informatie over het voorkomen van Kuifleeuwerik en van de pagina('s) met de bibliografische gegevens.

Ik heb er al een stel gemaakt en zal proberen de komende dagen foto's te nemen van de rest. Vanzelfsprekend kan er bij nader inzien twijfel rijzen over bepaalde waarnemingen / gevallen, maar een oordeel daarover geven laat ik aan jou over. Je mag altijd contact met me opnemen over dit soort waarnemingen.

Ik ben er niet zeker van dat ik (nog) een correct email adres van je heb. Kun je mij daarom even een kort emailtje sturen (klaas.vdijk AT hetnet DOT nl)? Vermoedelijk stuur ik alle foto's in één keer via wetransfer.com

De waarnemingenrubriek in De Grauwe Gors zijn vermoedelijk redelijk compleet voor Kuifleeuwerik voor wat betreft een heel stel recente jaren. In principe sluiten de waarnemingenrubrieken ook allemaal op elkaar aan qua periode. Momenteel zijn een aantal oudere afleveringen (en nummers) van De Grauwe Gors nog niet gedigitaliseerd. Ik ben namens Avifauna Groningen degene die zorgt dat nieuwe afleveringen van De Grauwe Gors aan natuurtijdschriften.nl wordt toegevoegd. Ik ben in dat kader ook bezig om de nog ontbrekende nummers in te scannen en vervolgens aan natuurtijdschriften.nl toe te voegen. Dat is 'work in progress'.

Het is trouwens opvallend dat Kuifleeuwerik niet staat vermeld in het boek 'Schaarse vogels in Fryslân' (2002, Versluys et al., Sovon / FFF).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

ruudvlek

Herman,

zit jij nog op @orange.nl ?

Mijn Kuifleeuwerik-post is delayed, kennelijk komt die niet aan.

Ruud Vlek

HPM

Nee Ruud, orange is al een paar keer verkocht. We hebben een paar maanden geleden nog contact gehad over vinkenbanen en Kooijmans, dus eigenlijk zou je mijn adres moeten hebben. Ik heb alleen jouw oude adres en dat durf ik niet te gebruiken.
Gebruik dit maar hp.vdmeerATonline.nl
Herman van der Meer

Hannie Luijten

Vroeger zaten de kuifleeuweriken bij ons in de staat, het was een gewone, alledaagse verschijning. Tussen de vrij brede stoep en de straat lag een grindstrook van enkele meters breed. Tot we gingen verhuizen, januari 1970, kwamen ze daar voor. Op het nieuwe adres zaten ze niet (geen grindstrook) en ik heb vanaf die tijd nooit meer een kuifleeuwerik gezien. Moeten deze nu ingevoerd worden? Zo ja hoe? Ik heb een exacte locatie, en een periode waarbinnen ze daar in elk geval aanwezig waren, 1956-1970.
Groet, Hannie

HPM

Als je zeker weet dat ze er in al die jaren zaten zou je bijvoorbeeld van om de vijf jaar een waarneming kunnen invoeren, met als datum bijvoorbeeld 1 juli. Dat is wel nuttig.
Herman van der Meer

August

Citaat van: HPM op augustus 30, 2016, 21:43:06 PM
Als je zeker weet dat ze er in al die jaren zaten zou je bijvoorbeeld van om de vijf jaar een waarneming kunnen invoeren, met als datum bijvoorbeeld 1 juli. Dat is wel nuttig.
waarom niet elk jaar?
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op augustus 31, 2016, 16:12:56 PM

waarom niet elk jaar?

Omdat dat veel meer werk is en relatief weinig toevoegt. Het lijkt me ook lastig om te herinneren of ze daar wel elk jaar zaten. Dan zou ik dus gaan voor enkele voorbeeldjaren.
Herman van der Meer

Hannie Luijten

Omdat ik niet in kan staan voor mijn jongste jaren aldaar, heb ik gevraagd aan mijn moeder of zij zich de kuifleeuweriken kan herinneren. En dit is haar reactie:
"Ja die kuifleeuweriken kan ik me nog goed herinneren die waren er al toen wij er kwamen wonen. Het waren er maar een paar hoeveel weet ik niet."
Waarmee ik dus wel iets weet over de aantallen want ik zie die vogeltjes zo nog het grind lopen maar of het er veel of weinig waren daar heb ik zelf geen idee van. En toen mijn ouders er gingen wonen was ik nog niet geboren. Mijn moeder heeft ze nooit gezien op de adressen waar ze daarvoor (in dezelfde stad) gewoond heeft.

Groet, Hannie

HPM

Broedsucces voor bijna uitgestorven Kuifleeuwerik in Kuurne
https://www.natuurpunt.be/nieuws/broedsucces-voor-bijna-uitgestorven-kuifleeuwerik-kuurne-20160905

"Afgelopen zomer broedde een paartje Kuifleeuweriken met succes nabij een bouwterrein in het West-Vlaamse Kuurne. Dat is opmerkelijk: de soort is nagenoeg verdwenen in ons land en Nederland en het gaat om het eerste broedgeval in het binnenland in 20 jaar tijd."

In het artikel staat ook dat er aan de Vlaamse nog maar een paar of vijf over is.
Herman van der Meer

RWester

Interessante materie dit. Vanuit onderzoek voor de Avifauna van Gelderland maak ik ook heel vaak gebruik van de genoemde landelijke bronnen. Maar ik heb gemerkt dat regionaal uitgegeven rapportage (vooral die in eigen beheer!) vaak ook enorm veel waardevolle informatie hebben. En die zijn helaas niet altijd even makkelijk verkrijgbaar. Resultaten van gerichte inventarisaties worden in avifauna's e.d. vaak weer algemeen verwerkt, zodat, wanneer je dat wil, je niet echt met die data kunt 'spelen'.

Ook zijn er nog héél veel notitieboekjes van vooral de (heel) oude garde nog nooit goed doorgeplozen en uitgewerkt. Reden voor mij om met die mensen ook contact te zoeken (voordat dat soort info bij het grof vuil mocht belanden....al meegemaakt).

Voor Gelderland nu een aantal soorten grondig en breed aan het uitspitten oa Griel (waren een twintigtal waarnemingen van bekend, ik zit nu op 42..), Waterspreeuw, Hop, Roodkopklauwier.
En ik heb besloten dat ik dat de tijd geef. Want elke keer duikt er wel weer nieuwe interessante info op.... :rolleye:
(en dan wil ik alle soorten voor de provincie zo uitwerken...)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

RWester

Bedoel je het onderzoek naar die soort Jeroen, of de methodes van onderzoek?

Tenzij ik het over het hoofd zie, maar soms ervaar ik het wel als een gemis, dat er geen site is waar alle archiefbronnen en zoekmachines van archieven in overzicht staan. Dat zou mooi zijn. Er gebeurd een hoop onderzoek naar historische vogel/dierengegevens, een samenwerkingsgroep zou mooi en leerzaam zijn qua uitwisseling van (zoek)ervaringen. Er bestaat wel de Avifaunistische Kring Nederland, die archieven verzamelt en indexeert, maar die richten zich op archieven van meer grote (Nederlandse) namen, en blijkbaar ook het buitenland. Op provinciaal/regionaal vlak doen ze niets. (Gelderse) Werkgroepen aansporen tot verzamelen en goed archiefbeheer is iets waar ik wel naar streef vanuit mijn onderzoek.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jeroenroelofsen

Meer het onderzoek zelf. Met het idee dat als je wat in een archief tegenkomt wat mogelijk voor jou niet direct van belang is dat het daarvoor wel nuttig kan zijn.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

RWester

Had ik kunnen doen, eerst nam ik ook allerlei soorten mee, en gaf deze dan door aan betreffende personen/werkgroepen, maar dat werkte zó remmend, dat ik me nu beperk tot de paar soorten waar ik onderzoek naar doe. Met weer nieuwe soorten wordt het dan wel een herhaling van zetten, maar ik verzamel de bronnen met link, zodat ik snel opnieuw kan beginnen. Onderzoek naar veel soorten kan ook vertroebelen namelijk, je gaat zaken over het hoofd zien. En dat is natuurlijk niet de bedoeling  ;D
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


HPM

Remco, een groot probleem is dat er zo veel digitale (kranten-)archieven zijn. Het is eigenlijk belachelijk dat ik voor een landelijk beeld standaard zo'n 25 archieven moet nazoeken, die deels overlappen. Zelfs al je je, zoals jij, beperkt tot een provincie, heb je vele toegangen nodig. En dan zijn er ook nog andere bronnen dan kranten.
Maar we mogen toch wel blij zijn dat er zoveel vanuit de luie stoel is te vinden.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jck

Volgens mij moet ik een aantal oude waarnemingen ergens hebben liggen. Zie deze -

http://waarneming.nl/waarneming/view/81133634

Ik werk in één van de gebouwen op deze kaart sinds 1988 en ik weet dat ik hem vaker gezien en gehoord heb. Even snel gekeken en ik heb de vogel in de link ook genoteerd op 6/2 en 20/2 (zingend) maar dan waar Heemgaard net in beeld komt (links op de kaart). De Heemgaard is pas in 1988 in gebruik genomen en het Verpleeghuis en de gebouwen in die hoek waren toen braakliggend bouwterrein. Het kan natuurlijk om 2 verschillende territoria gaan. Wordt aan gewerkt.

James

augustvansteensel

Wat is er eigenlijk met het geval van Texel gebeurd? Kan daar nergens meer iets over vinden.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Jacob Molenaar

Citaat van: augustvansteensel op januari 09, 2017, 00:29:46 AM
Wat is er eigenlijk met het geval van Texel gebeurd? Kan daar nergens meer iets over vinden.
Afgekeurd.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

August

Citaat van: Jacob Molenaar op januari 09, 2017, 08:42:14 AM
Citaat van: augustvansteensel op januari 09, 2017, 00:29:46 AM
Wat is er eigenlijk met het geval van Texel gebeurd? Kan daar nergens meer iets over vinden.
Afgekeurd.
Niet aanvaard  ;)
August van Rijn

Tukkerbird

Citaat van: augustvansteensel op januari 09, 2017, 00:29:46 AM
Wat is er eigenlijk met het geval van Texel gebeurd? Kan daar nergens meer iets over vinden.

Helaas afgekeurd,  wat het wel is geweest is nog niet helemaal duidelijk.
http://waarneming.nl/waarneming/view/110605341

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!