Kuifleeuwerik nu echt bijna weg?

Gestart door hiskodevries, juni 28, 2010, 15:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: mgieskens op augustus 06, 2015, 10:29:23 AM

Ongeacht de aantallen in vroegere periodes, is een afname van meer dan 90% in 2 jaar tijd erg onwaarschijnlijk en lijkt mij toe te schrijven aan een meetfout of verandering in meet-/telmethodiek.
Helaas is hierdoor ook de rest van de grafiek waardeloos, omdat verdere ontwikkelingen hierdoor niet afleesbaar zijn; die lijkt nu ten onrechte stabiel sinds 1995.
Daarbij kan de trend in Nederland makkelijk afwijken van de rest van Europa (al is dat laatste ook wel interessant).
Bestaat er een dergelijk grafiek (en dan zonder systematisch fout) voor alleen Nederland (of deelgebieden)?

Dat is hier al eerder en vaker getoond, maar gaat niet verder terug dan 1990.



https://www.sovon.nl/nl/soort/9720#aantal
Herman van der Meer

mgieskens

Dat woordje "bijna" in de topictitel kunnen we nu dus ook wel doorstrepen. We hebben inmiddels een stabiele broedpopulatie bereikt van "0" (onder de kritische grens voor natuurlijke instandhouding of herstel). Alleen herintroductie vanuit het buitenland, al dan niet langs natuurlijke weg, kan de soort nog redden.
Het verhaal vertoont parallellen met de Huismus en Gierzwaluw. De menselijke activiteit volgend, maar kan in de moderne "steriele" bebouwde omgeving geen goede plek meer vinden.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Citaat van: mgieskens op augustus 06, 2015, 11:11:32 AM

Dat woordje "bijna" in de topictitel kunnen we nu dus ook wel doorstrepen. We hebben inmiddels een stabiele broedpopulatie bereikt van "0" ...

In de nieuwe broedvogelatlas zullen waarschijnlijk nog wel twee paar verschijnen.
http://www.vogelatlas.nl/atlas/soorten/soort/9720
Herman van der Meer

HPM

#363
Na zeven april 2015 is de Kuifleeuwerik van de Haverleij niet meer gemeld. Hij heeft er vorig jaar nog geen maand gezeten, na acht maanden afwezigheid.
Ze werden voor het eerst in 2004 in de Haverleij gemeld. De laatste keer dat er meer dan een is gemeld was op 21 mei 2011.
Na vier jaar in zijn eentje zal hij het wel hebben opgegeven of is hij van eenzaamheid uitgestorven.

Die van Venlo is sinds juni 2013 al niet meer gemeld.
Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op januari 04, 2016, 18:32:17 PM

Zulke trekkers http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190863.msg1910774#new zullen wel een zeldzaamheid blijven ..

Die Vlaamse afdwalers zullen misschien nog wel eens over Breskens blijven komen, maar hoe lang nog?
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

HPM

#367
In 2011 werd door Hisko in dit topic een oproep gedaan om oude waarnemingen van Kuifleeuwerik in te voeren. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=112758.msg1090886#msg1090886
Dat heeft -niet verrassend- voornamelijk waarnemingen van na 1960 opgeleverd.
Daarom ben ik maar eens in oude kranten en tijdschriften op zoek gegaan naar 'prehistorische' waarnemingen van Kuifleeuweriken. Dat leverde verrassend veel op. Het was vroeger kennelijk buiten de kooi toch ook een populaire vogel. Ondertussen heb ik meer dan 80 vermeldingen op Waarneming ingevoerd, voornamelijk uit het eerste kwart van de vorige eeuw. Voorwaarde was een plaatsnaam en minstens een (af te leiden) jaartal. Van de meeste meldingen heb ik maar één waarneming gemaakt, ook als er reden kon zijn om er meer van te maken (bijv. "Overal in de omgeving van Zutfen"). Met sommige meldingen was niets te doen. "Broedt in de omgeving van 's-Gravenhage", of "Tussen Groningen en Assen" is wel erg vaag, en wel met nauwkeurig genoemde plekken in Breda maar zonder ook maar bij benadering te achterhalen jaar is ook weinig te doen.
In de dagbladen werd wel veel over kuifleeuweriken geschreven, maar het leverde niet veel bruikbaars op. Wel enkele leuke meldingen van broedgevallen tussen of tegen de rails bij stations (Enschede 1911, Apeldoorn 1915, Winterswijk 1922, Den Haag 1925)

Dit is nu het beeld in Waarneming van de eerste 40 jaar van de 20e eeuw, met 59 uurhokken. Toen ik begin waren het er geloof ik maar 2 of 3.

(Gebaseerd op: http://waarneming.nl/soort/maps/41?from=1900-01-01&to=1939-12-31&grid=5000)

Het lijkt heel wat maar is ongetwijfeld zeer onvolledig, hoewel het algemene beeld van op de hogere zandgronden en langs de kust wel zal kloppen. Opvallend zijn de grote gaten in Drenthe/Friesland, Salland, Achterhoek en het oosten van Brabant. Dat zal meer te maken hebben met een gebrek aan melders dan aan Kuifleeuweriken.
Het grotendeels ontbreken op de waddeneilanden lijkt reëel. Na een 'expeditie' van een paar Duitsers naar alle Nederlandse waddeneilanden in juni 1906, waar ze ook lokale deskundigen ontmoeten, noemt Otto Leege in zijn verslag alleen Kuifleeuweriken op Texel, waar enkele paren hier en daar in de duinen broeden. Voor de overige Nederlandse waddeneilanden noemt hij ze niet. Wel voor zes Duitse waddeneilanden.
Gezien het door Leege genoemde broedend voorkomen op Texel is het opmerkelijk dat de mensen van Vogeltrekstation Texel in 1936 uitroepen: "Eindelijk eens een waarneming op een eiland! " en in 1938 de soort daar "heel zeldzaam" noemen.
In Waarneming is de Kuifleeuwerik op de waddeneilanden ook later zeldzaam. Behalve op Texel alleen op Vlieland (eerste in 1977), Terschelling(1979) en Schiermonnikoog(1970).

In het eerste kwart van de vorige eeuw werd de Kuifleeuwerik vooral als soort van het oosten van het land beschouwd, die zich naar het westen aan het uitbreiden was. Maar het is duidelijk dat ze in die tijd al in het westen waren gevestigd.
In de verhalen worden veel spoorwegen, paarden en winterse dorpen en steden genoemd. In Limburg, zoals rond Venlo, stonden ze bekend om het eten van augurkenzaden. Die beesten hadden een exotische smaak: paardenmest, augurkenzaden, zoutjes...

Ik ga nog even door met zoeken naar de oudste gegevens , en ik hoop dat mensen die dat eerder nog niet gedaan hebben ook nog gaan zoeken in hun aantekeningen of in lokale of regionale bronnen en dat dan op Waarneming invoeren. Het zou toch mooi zijn om een meer compleet beeld van de verspreiding (en de aantalsontwikkeling) te hebben. Het nuttigst zijn gegevens van voor 1973, omdat er daarna verschillende landelijke vogelatlassen zijn verschenen.
Op de site van Sovon kan je o.a. een kaartje bekijken van het verschil tussen 1973 en 2000, maar niet van 1973 en eerder. https://www.sovon.nl/nl/soort/9720
Herman van der Meer

hiskodevries

Goed werk, zouden veel meer mensen moeten doen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op augustus 06, 2016, 16:40:20 PM

Goed werk, zouden veel meer mensen moeten doen.

Maar niet allemaal hetzelfde natuurlijk :-)
Als ze eerst maar eens hun eigen oude gegevens in gaan voeren. Maar er zijn meer dingen. Zo zijn er waarnemingen van Kuifkleeuweriken, Oeverzwaluwkolonies, Gele kwikstaarten, Zwarte roodstaarten enz. uit het gebombardeerde Rotterdam, maar omdat ik niet over de originele verslagen beschik (Werkgroep NNV, afd. Rotterdam), weet ik niet of het om 1944 of 1945 gaat en heb ik dat dus niet ingevoerd. Er zijn vast mensen die over die verslagen beschikken en de waarnemingen ook gemakkelijker weten te plaatsen dan ik. Er moeten tal van dat soort publicaties zijn die niet op internet zijn te vinden, of wel zijn te vinden maar veel nauwkeuriger door anderen kunnen worden ingevoerd.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op augustus 06, 2016, 17:27:52 PM
Citaat van: hiskodevries op augustus 06, 2016, 16:40:20 PM

Goed werk, zouden veel meer mensen moeten doen.

Maar niet allemaal hetzelfde natuurlijk :-)
Als ze eerst maar eens hun eigen oude gegevens in gaan voeren. Maar er zijn meer dingen. Zo zijn er waarnemingen van Kuifkleeuweriken, Oeverzwaluwkolonies, Gele kwikstaarten, Zwarte roodstaarten enz. uit het gebombardeerde Rotterdam, maar omdat ik niet over de originele verslagen beschik (Werkgroep NNV, afd. Rotterdam), weet ik niet of het om 1944 of 1945 gaat en heb ik dat dus niet ingevoerd. Er zijn vast mensen die over die verslagen beschikken en de waarnemingen ook gemakkelijker weten te plaatsen dan ik. Er moeten tal van dat soort publicaties zijn die niet op internet zijn te vinden, of wel zijn te vinden maar veel nauwkeuriger door anderen kunnen worden ingevoerd.

Voor zo'n historische gegevens zou een tijdspanne qua waarneming dus wel handig zijn.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op augustus 06, 2016, 21:02:44 PM

Voor zo'n historische gegevens zou een tijdspanne qua waarneming dus wel handig zijn.

Nou, ik vind dat een jaar toch wel een beetje nauwkeurig moet zijn als dat mogelijk is. Binnen een jaar gebruik ik bij onbekende datum een paar standaarddatums. 1 mei of 1 juni voor in de broedtijd, 31 december of 1 januari voor de winter en 1 juli voor helemaal onbekend. Als er wel een maand bekend is, wordt alleen de dag een gok. Voor een standvogel als Kuifleeuwerik vind ik dat al aardig gedetailleerd. Zoals Hisko eerder al schreef zit je fenologisch al snel goed.
Wat bijvoorbeeld die Rotterdamse gegevens waar ik het over had betreft vind ik het onzin om een verkeerd jaar of een range te gebruiken als iemand anders gewoon het juiste jaar kan vinden. Bij oudere gegevens waarbij het jaar met zekerheid niet meer precies is te achterhalen vind ik het geen ramp om niet precies te zijn. Dan heb ik ook wel eens het middelste jaar van de mogelijkheden genomen. Ik schrijf het er ook altijd bij, net als de bron en het citaat waarop het is gebaseerd.
Herman van der Meer

Jan Hendriks (ZH)

Als jochie speelde ik in de jaren '50 vaak op een zandlandje, gelegen aan de westrand van Amsterdam bij de Monroe vestiging, nog binnen de ringdijk. Ik herinner mij dat ik daar altijd wel Kuifleeuweriken zag trippelen. Welke jaren en maanden dat precies waren, 53,54, 56....? Geen idee, maar wel ergens in de zomer waarschijnlijk.  Is het zinvol om dat nog in te voeren of is zo'n waarneming te vaag?

HPM

Jan, jij bent beter dan ik want ik heb recentere herinneringen aan Kuifleeuweriken die ik met een beetje geluk niet beter kan dateren dan met een marge van een jaar of 10 en dat is mij te vaag. Achteraf gezien is het jammer dat ik zoveel dingen niet heb opgeschreven. Uit mijn vroege jeugd herinner ik me veel vogels maar geen Kuifeeuweriken dus ik denk dat ze bij mij in het dorp en omgeving niet voorkwamen.
Probeer in ieder geval de mogelijk jaren zo goed mogelijk te bepalen en kies er dan een of meer. Je herinnering is best de moeite waard, want uit de vijftiger jaren zitten er maar een paar waarnemingen in het bestand (7 uurhokken) en daar zit Amsterdam en wijde omgeving niet bij. Als je in het detailsveld schrijft wat de onzekerheden zijn is het voor iedereen duidelijk.
Herman van der Meer

Jan Hendriks (ZH)

#374
Ja, heb ik ook last van, zo'n afnemend korte termijn geheugen.  ;)

Inmiddels ingevoerd op 01-04-1953/54/55

Jan Hendriks (ZH)

Nog een aardige die ik tegenkwam in een boekje "Onverklaarbaar gelukkig" dat oud stadsecoloog Martin Melchers samen met Fred Nordheim en Rob Chrispijn schreef:

"In 1958 was rondom de Sloterplas, richting Slotervaart nog alles zand.
Overal was het ruig en het schreeuwde het uit van de weidevogels.
Kuifleeuweriken liepen daar rond als mussen...."

Het boekje staat vol met belevenissen met vogels en andere levende have
die je in die jaren op de opgespoten terreinen rond Amsterdam kon aantreffen.
De jeugd van toen had nog geen Pokémon nodig om van drlui stoel te komen.

HPM

Citaat van: Jan Hendriks (ZH) op augustus 07, 2016, 12:12:54 PM

Nog een aardige die ik tegenkwam in een boekje "Onverklaarbaar gelukkig"...

Dat is zo nauwkeurig dat ik er een waarneming van heb gemaakt.
(Nu weer verder met knikkeren. Of is het hoepeltijd?)
Herman van der Meer

hiskodevries

Ik heb mijn Hilversumse waarneming bepaald door mijn verhuizingen terug te rekenen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Ik ben nog steeds oude Kuifleeuweriken aan het zoeken en invoeren. Een leuk resultaat vind ik de Noordoostpolder. Er waren alleen twee waarnemingen uit Emmeloord uit 1974 en 1996. Daar heb ik 25 waarnemingen uit de jaren 1943 t/m 1952 aan toegevoegd; goed voor 11 uurhokken. In de overige hokken zullen ze ook wel gekomen zijn, maar daar ben ik nog geen concrete vermeldingen van tegen gekomen.

Jac. P. Thijsse schreef in 1904 in zijn boek 'Het Vogeljaar':
"De kuifleeuwerik is weer een van de vele vogels, waarmee ge de kennismaking 's winters kunt aanvangen, vooral wanneer het nog al flink wintert. Ge herinnert u misschien de Decembermaand van 1902. Ik was toen in de gelegenheid een reisje te doen door onze oostelijke provinciën en ik kwam in geen dorp of stad, of daar stapten parmantig midden over weg en straat die flinke kuifleeuweriken: flink op de pooten, kuif in de lucht en altijd met een melodieus verwenschinkje als mijn nieuwsgierigheid ze te dicht op 't lijf kwam. Een heerlijk gezicht en waarbij onwillekeurig de wensch opkwam, dat onder al de groote maatschappelijke verbeteringen van de tijden, die komen, behalve de afschaffing der katten ook mocht worden opgenomen de vervanging der straatmusschen door de kuifleeuweriken.
We zouden er echter moeite mee hebben, want ze houden volstrekt niet van vochtig en vruchtbaar land, zoodat de maatregel alleen maar in de toch reeds zoozeer bevoorrechte zandstreken zou zijn door te voeren
."

Ik associeerde Kuifleeuweriken ook niet met vochtig en vruchtbaar maar met droogte, stenen, zand en ruigte, maar ze blijken dus ook van nieuwe droogmakerijen te houden. Zo verscheen de kuifleeuwerik in 1932 of 1933 in de Wieringermeer, kort na het droogvallen in 1930. Dat dat geen toeval was bleek in de Noordoostpolder. Daar verschenen ze in 1943, na het min of meer droogvallen in 1941/42, en ze begonnen gelijk te broeden. In 1945 werden ze al talrijk genoemd en in 1950 een algemene broedvogel in de omgeving van dorpen en wegen. In de modder zochten ze dus wel de mensen en de droogte op, maar ik vind het een opvallend fenomeen. Of ze later in de Flevopolders ook zo talrijk werden weet ik niet. Daar heb ik nog geen goede bronnen voor gevonden maar ik heb er ook nog niet speciaal naar gezocht.
Overigens was de vogelbevolking tijdens drooglegging en ontginning van de Noordoostpolder spectaculair, evenals de achteruitgang door het in cultuur brengen.
Herman van der Meer

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Oenanthe

Citaat van: HPM op augustus 10, 2016, 22:02:41 PM
Ik ben nog steeds oude Kuifleeuweriken aan het zoeken en invoeren. Een leuk resultaat vind ik de Noordoostpolder. Er waren alleen twee waarnemingen uit Emmeloord uit 1974 en 1996. Daar heb ik 25 waarnemingen uit de jaren 1943 t/m 1952 aan toegevoegd; goed voor 11 uurhokken. In de overige hokken zullen ze ook wel gekomen zijn, maar daar ben ik nog geen concrete vermeldingen van tegen gekomen.

Of ze later in de Flevopolders ook zo talrijk werden weet ik niet. Daar heb ik nog geen goede bronnen voor gevonden maar ik heb er ook nog niet speciaal naar gezocht.
In de winter van 1990-1991 liep ik stage in Lelystad en heb ik de kuifleeuwerik meermalen waargenomen in de Waterwijk, fouragerend en zingend, tot maximaal 4 stuks bij elkaar. Ik heb die waarnemingen niet ingevoerd omdat ik destijds de data niet genoteerd heb. Wist ik ook veel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op augustus 10, 2016, 22:24:52 PM
Citaat van: HPM op augustus 10, 2016, 22:02:41 PM
...
Of ze later in de Flevopolders ook zo talrijk werden weet ik niet. Daar heb ik nog geen goede bronnen voor gevonden maar ik heb er ook nog niet speciaal naar gezocht.

In de winter van 1990-1991 liep ik stage in Lelystad en heb ik de kuifleeuwerik meermalen waargenomen in de Waterwijk, fouragerend en zingend, tot maximaal 4 stuks bij elkaar. Ik heb die waarnemingen niet ingevoerd omdat ik destijds de data niet genoteerd heb. Wist ik ook veel.

Er is een waarneming uit 1992 uit Lelystad-waterwijk, maar uit het uurhok waarin de Waterwijk valt zijn 243 waarnemingen van 1991-2007.
Herman van der Meer

HPM

Een bijzondere melding kwam uit de Rotterdamse diergaarde Blijdorp. In 1943 werden daar 20-25 kuifleeuweriknesten gevonden.
Ik veronderstel dat daar ook vervolg- en vervangingslegsels bij zaten. Het betekent maximaal iets van een paar per hectare. Uit de literatuur blijkt dat ze wel op minder dan 50 meter van elkaar kunnen broeden, en ik denk dat dat in Nederland ook wel voorkwam, maar ik vraag me af hoe gebruikelijk dichtheden als in Blijdorp in Nederland waren.
Herman van der Meer

oeverzwaluw

Grappig,

Ik liep in 1996 stage in Lelystad en heb de Kuifleeuwerikken (2) toen nog gezien op het stationsplein. Ook nooit een aantekening van gemaakt.

Groet,
Ricardo van Dijk

[/quote]
In de winter van 1990-1991 liep ik stage in Lelystad en heb ik de kuifleeuwerik meermalen waargenomen in de Waterwijk, fouragerend en zingend, tot maximaal 4 stuks bij elkaar. Ik heb die waarnemingen niet ingevoerd omdat ik destijds de data niet genoteerd heb. Wist ik ook veel.
[/quote]

HJDT

Herman, op welke periode richt je je eigenlijk? Ik heb begin jaren tachtig in De wijk Schothorst in Amersfoort gewoond en toen waren Kuifleeweriken daar nog behoorlijk algemeen. Vanaf daar zijn ze vervolgens meegereisd met de nieuwbouw en langzaamaan ook daar uitgestorven. Met wat moeite kan ik wel waarnemingen uit die tijd iig tot op jaarniveau terugrekenen met een zeer nauwkeurige plek. Vanaf halverwege jaren negentig ben ik de waarnemingen wat nauwkeuriger gaan bijhouden, toen ik besefte dat het een aflopende zaak aan het worden was, ook in Amersfoort.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HPM

#385
Michel, Ik concentreer mij op plaatsbare vermeldingen uit de literatuur van voor ongeveer 1970 omdat in 1973-1977 de eerste landelijke inventarisatie is uitgevoerd (Atlas van de Nederlandse broedvogels 1979) en er van voor die tijd weinig bekend is. We weten dus ook niet wat die eerste inventarisatie zegt over de voorgaande periode. Waren er toen meer of minder Kuifleeuweriken?


Vergelijk dit kaartje met de kaart met waarnemingen uit dezelfde periode:
http://waarneming.nl/soort/maps/41?from=1973-01-01&to=1977-12-31&grid=5000
Ook uit die tijd zit er dus nog heel veel niet in Waarneming.

Tot nu toe heb ik zo'n 130 kuifleeuwerikwaarnemingen ingevoerd van 1873-1961. Erg veel meer zullen het er waarschijnlijk niet worden. De meeste echt oude heb ik denk ik wel gevonden en na de oorlog lijkt de Kuifleeuwerik niet zo interessant meer om te vermelden. Was hij toen te gewoon om te vermelden of is het een gebrek aan digitale bronnen? Zonder waarnemingen zullen we dat nooit weten.
Elke oude waarneming waarvan je een plek en een jaar weet is nuttig en al helemaal als het ergens is waarvan nog geen waarnemingen in het bestand zitten. Er moeten een heleboel mensen zijn die iets weten wat nog niet in Waarneming zit.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Wellicht handig dat mensen in de verschillen de vogelwerkgroepen dit bij hun achterbank onder de aandacht brengen. Zou maar zo kunnen dat er dan nog "bergen" waarnemingen naar boven kunnen komen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op augustus 12, 2016, 14:26:41 PM

Wellicht handig dat mensen in de verschillen de vogelwerkgroepen dit bij hun achterbank onder de aandacht brengen....

Achterbanken kunnen vast zeer interessante verhalen vertellen maar ik betwijfel of daar veel Kuifleeuweriken een rol in zullen spelen. Maar met achterbanken van vogelwerkgroepen weet je het natuurlijk nooit.  :blink:
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Beste Herman en anderen,

Ongetwijfeld zijn er nog een heel stel oude waarnemingen te vinden via http://natuurtijdschriften.nl/natuur De zoekfunctie is prima maar je kunt via de zoekfunctie alleen waarnemingen van Kuifleeuweriken vinden als Kuifleeuwerik als trefwoord bij het desbetreffende artikel / kort bericht / excursieverslag, of wat dan ook, staat vermeld. Dus veel doorlezen (of een andere manier verzinnen).

Verder denk ik dat het goed is om systematisch alle regionale en locale avifauna's (papieren uitgaven dus) na te slaan als je een goed compleet beeld over vroeger wilt krijgen. Voor Noord-Nederland gaat het dan in ieder geval om:
* deel 3 van de Avifauna van Friesland (1979); [gaat niet over de Waddeneilanden]
* Vogels van Drenthe (1982);
* Vogels van Groningen (1983);
* de diverse avifauna's van de Waddeneilanden (Texel, Vlieland, Griend, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog en Rottum).

Groetjes, Klaas

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0