Kuifleeuwerik nu echt bijna weg?

Gestart door hiskodevries, juni 28, 2010, 15:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: hiskodevries op november 18, 2011, 13:47:43 PM
Aanwezigen, en dan vooral degene die al wat langer vogelen zou het niet fraai zijn om de teloorgang van de Kuifleeuwerik in beeld te kunnen brengen ?
Wat is daar voor nodig ?
Veel historische data, als je van jouw woonplaats nog oude data hebt liggen voer die aub in, een aantal mensen zijn daar al een tijdje mee bezig zoals rond Katwijk en Ede. Een waarneming per jaar van het totaal aantal kuifleeuwerikken in 1 plaats zou al heel fraai zijn.
http://waarneming.nl/presentie.php?datum_va=19800101&weken=33&diergroep=1&soort=41&interval=y&akt=T

Als je wat verder teruggaat in de tijd kom je in de zeventiger jaren nog een paar interessante jaren tegen, met name in zuid-Holland.
Overigens ziet het er heel anders uit als je alleen naar de verblijvende dieren kijkt.

Herman van der Meer

Vincent Hart

Hisko's link zou al alleen tp beesten moeten geven, of bedoel je met 'verblijvend' uitsluitend locale vogels?

Vanaf 1970: http://waarneming.nl/presentie.php?datum_va=19700101&weken=33&diergroep=1&soort=41&interval=y&akt=T
Het zou leuk zijn om ook per provincie presentie te kunnen opvragen maar dezelfde link met als exta argument &prov=9 werkt niet, en zo te zien is er geen subsite voor ZH zoals die er voor NH wel is?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Akkoord, maar daar is de functie Trends niet aanwezig.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

mijn link gaf idd alleen ter plaatse waarnemingen aan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Citaat van: HPM op november 18, 2011, 16:26:16 PM
Citaat van: hiskodevries op november 18, 2011, 13:47:43 PM
Aanwezigen, en dan vooral degene die al wat langer vogelen zou het niet fraai zijn om de teloorgang van de Kuifleeuwerik in beeld te kunnen brengen ?
Wat is daar voor nodig ?
Veel historische data, als je van jouw woonplaats nog oude data hebt liggen voer die aub in, een aantal mensen zijn daar al een tijdje mee bezig zoals rond Katwijk en Ede. Een waarneming per jaar van het totaal aantal kuifleeuwerikken in 1 plaats zou al heel fraai zijn.
http://waarneming.nl/presentie.php?datum_va=19800101&weken=33&diergroep=1&soort=41&interval=y&akt=T

Als je wat verder teruggaat in de tijd kom je in de zeventiger jaren nog een paar interessante jaren tegen, met name in zuid-Holland.
Overigens ziet het er heel anders uit als je alleen naar de verblijvende dieren kijkt.

Ik heb nog een waarneming uit april 1991 in Zwolle toegevoegd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

#216
Toch mooi dat er zoveel oude waarnemingen zijn ingevoerd. Hierbij een grafiek met het aantal kilometerhokken per jaar in Waarneming.nl. Dat is inclusief overvliegers. De toename in de jaren 2004-2007 zal wel met de opkomst van Waarneming.nl te maken hebben.
Ter vergelijking heb ik er de broedvogelindex 1990-2009 van Sovon bijgezet.


Herman van der Meer

dead_groom

weet nog dat toen de reeshof in de aanbouw was...wel ruim 10 jaar geleden ik nog regelmatig er kuifleeuweriken tegen kwam...
nu helemaal niet meer:( tis een sonde
M.V.G.

Davey de Waard

HPM

Balans broedseizoen 2012
Venlo - Tradeport West: maximaal 2 exemplaren gemeld.
s-Hertogenbosch - Haverleij: maximaal 1 exemplaar gemeld.
Verder alleen een enkele vage melding elders.

Het ziet er nu toch wel heel treurig uit.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op september 02, 2012, 14:20:36 PM
Balans broedseizoen 2012
Venlo - Tradeport West: maximaal 2 exemplaren gemeld.
s-Hertogenbosch - Haverleij: maximaal 1 exemplaar gemeld.
Verder alleen een enkele vage melding elders.

Het ziet er nu toch wel heel treurig uit.

Da's echt triest ja. Ben benieuwd aan wie de dubieuze eer toekomt de laatste van Nederland gezien te hebben...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM


Dit jaar zitten in ieder geval nog twee Kuifleeuweriken in Venlo.
Misschien wel het laatste jaar.


Herman van der Meer

Rene Janssen

Hoe zouden we die populatie kunnen boosten? Zaden voeren? Of is het een gelopen race?
René Janssen

HPM

Citaat van: Rene Janssen op maart 03, 2013, 15:26:41 PM
Hoe zouden we die populatie kunnen boosten? Zaden voeren? Of is het een gelopen race?

Misschien dat (massaal) uitzetten nog wat zou kunnen helpen, gesponsored door de oliemaatschappijen en projectontwikkelraars
Maar realistischer is om het te laten gaan zoals het gaat.
Herman van der Meer

hiskodevries

Concentreren op kansrijkere soorten?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

GijsB

Lijkt me beter, een beetje zonde van het geld om duizenden euro's te steken in herintroductieprojecten van kansloze soorten (dus ook korhoen). Kan veel beter gebruikt worden voor andere doelen. Met dit soort geldverslindende projecten creëer je ook niet echt veel draagvlak voor natuur onder de bevolking.
Gijs

Timo Roeke

Laat ze maar inzetten op de veld/boomleeuwerik. Hen wacht wellicht dezelfde sombere toekomst.

HPM

Citaat van: Timo Roeke op maart 04, 2013, 08:19:29 AM
Laat ze maar inzetten op de veld/boomleeuwerik. Hen wacht wellicht dezelfde sombere toekomst.

Met Boomleeuwerik gaat het niet slecht.
Herman van der Meer

C.Dekker

Probleem voor de Kuifleeuwerik is het vol bouwen van braakliggende terreinen de parkeerplaats bij venlo is een ideaal biotoop voor ze.
Ik zou zeggen bedrijventerreinen sluiten, afbreken en braak laten liggen dan komen er vast meer.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Jan vH

Citaat van: C.Dekker op maart 04, 2013, 10:16:08 AM
Probleem voor de Kuifleeuwerik is het vol bouwen van braakliggende terreinen de parkeerplaats bij venlo is een ideaal biotoop voor ze.
Ik zou zeggen bedrijventerreinen sluiten, afbreken en braak laten liggen dan komen er vast meer.

In Amersfoort is nog genoeg braakliggend terrein, maar de Kuifleeuwerik is verdwenen. Zo simpel is het dus niet.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op maart 04, 2013, 10:26:26 AM
Citaat van: C.Dekker op maart 04, 2013, 10:16:08 AM
Probleem voor de Kuifleeuwerik is het vol bouwen van braakliggende terreinen de parkeerplaats bij venlo is een ideaal biotoop voor ze.
Ik zou zeggen bedrijventerreinen sluiten, afbreken en braak laten liggen dan komen er vast meer.

In Amersfoort is nog genoeg braakliggend terrein, maar de Kuifleeuwerik is verdwenen. Zo simpel is het dus niet.

Nee. Daar hebben we het hier al vaker over gehad.
Herman van der Meer

C.Dekker

Tuurlijk braakliggende terreinen genoeg maar kan jullie voorbeelden van voormalig broedplekken noemen waar het nu vol gebouwd is.
En hier staat genoeg leeg zodat ik zeg afbreken en teruggeven.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

GertJ

Citaat van: C.Dekker op maart 04, 2013, 20:11:00 PM
Tuurlijk braakliggende terreinen genoeg maar kan jullie voorbeelden van voormalig broedplekken noemen waar het nu vol gebouwd is.
En hier staat genoeg leeg zodat ik zeg afbreken en teruggeven.


Geschikte plekken zat zou ik zeggen.
Maar dat is het probleem van de Kuifleeuwerik: als hij eenmaal weg is komt hij niet zo makkelijk meer terug.
Groet Gert Jager

lennartv

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 02, 2012, 17:13:55 PM
Citaat van: HPM op september 02, 2012, 14:20:36 PM
Balans broedseizoen 2012
Venlo - Tradeport West: maximaal 2 exemplaren gemeld.
s-Hertogenbosch - Haverleij: maximaal 1 exemplaar gemeld.
Verder alleen een enkele vage melding elders.

Het ziet er nu toch wel heel treurig uit.

Da's echt triest ja. Ben benieuwd aan wie de dubieuze eer toekomt de laatste van Nederland gezien te hebben...


De laatste zullen we voorlopig nog niet gezien hebben denk ik. Ongeveer om de twee jaar wordt er eentje langstrekkend bij Breskens gezien. Er is dus nog een kleine hoop voor diegenen die hem in de toekomst niet zo makkelijk gaan zien als wij nu...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

HPM

Citaat van: lennartv op maart 04, 2013, 21:08:56 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 02, 2012, 17:13:55 PM
Citaat van: HPM op september 02, 2012, 14:20:36 PM
Balans broedseizoen 2012
Venlo - Tradeport West: maximaal 2 exemplaren gemeld.
s-Hertogenbosch - Haverleij: maximaal 1 exemplaar gemeld.
Verder alleen een enkele vage melding elders.

Het ziet er nu toch wel heel treurig uit.

Da's echt triest ja. Ben benieuwd aan wie de dubieuze eer toekomt de laatste van Nederland gezien te hebben...


De laatste zullen we voorlopig nog niet gezien hebben denk ik. Ongeveer om de twee jaar wordt er eentje langstrekkend bij Breskens gezien. Er is dus nog een kleine hoop voor diegenen die hem in de toekomst niet zo makkelijk gaan zien als wij nu...

Maar je kan je kleinkinderen niet meenemen naar Breskens in de zekerheid een Kuifleeuwerik te zien, en al helemaal niet ter plaatse en zingend en broedend.
Herman van der Meer

Ben Wielstra

Lekker naar Zuid-Europa dan met de kids, dan struikel je er over.

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op maart 04, 2013, 22:10:17 PM
Lekker naar Zuid-Europa dan met de kids, dan struikel je er over.

Dan kunnen ze net zo goed heel Nederland asfalteren. Voor vogels gaan we dan wel naar het buitenland.
Behalve natuurlijk de opa's die het met een AOW'tje moeten doen.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op maart 04, 2013, 22:14:55 PM
Behalve natuurlijk de opa's die het met een AOW'tje moeten doen.

Jahaa, maar die hebben dan wel weer een nationaal repertoire uit hun verleden waar de huidige jeugd heel erg jaloers op moet zijn...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Citaat van: GertJ op maart 04, 2013, 20:42:48 PM
Citaat van: C.Dekker op maart 04, 2013, 20:11:00 PM
Tuurlijk braakliggende terreinen genoeg maar kan jullie voorbeelden van voormalig broedplekken noemen waar het nu vol gebouwd is.
En hier staat genoeg leeg zodat ik zeg afbreken en teruggeven.


Geschikte plekken zat zou ik zeggen.
Maar dat is het probleem van de Kuifleeuwerik: als hij eenmaal weg is komt hij niet zo makkelijk meer terug.

Als de kuifleeuwerik nog zat geschikte plekken had zou hij nu niet op de rand van verdwijnen staan. Het grootste probleem is juist het gebrek aan geschikte plekken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ben Wielstra

Misschien is het randje van het areaal wel nooit echt geschikt geweest?

Jeroen Nagtegaal

Was het niet ook zo dat de soort 'plots' in NL kwam...?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com