Dit zou eventueel nog een geschikt tankstation kunnen zijn. Daar zijn we niet geweest. De andere tankstations liggen langs de snelweg (bijv. A28), dus dat wordt nog lastiger.
Grote parkeerterreinen met ruigte hebben we gecheckt.
De beesten die tot 2007 bij dat andere tankstation zaten (langs de Amersfoortse/Bunschotense Straat) deden dat omdat ze toen direct achter dat tankstation broedden. In de jaren voor die tijd heb ik op een paar honderd meter van het tankstation gewoond dat je hier noemt en toen zat er in ieder geval nooit en te nimmer een Kuifleeuwerik. Ook in dat deel van Zielhorst (dus aan de andere kant van de Ringweg-Oost) heb ik ze nog nooit gezien. Wel bij Emiclaer in de wijk Kattenbroek (zie vorige bericht) en omstreken.
De Amersfoortse Kuifleeuwen hebben altijd de nieuwbouw gevolgd, al vanaf midden jaren tachtig in Schothorst (waar ik destijds woonde). Daarna dus achtereenvolgens Zielhorst en Kattenbroek tot halverwege de jaren negentig. In die tijd zaten er nog 7 paren rondom het al eerder genoemde winkelcentrum Emiclaer. Daarna was de beurt aan Industrieterrein Calveen (zag ze daar voor het eerst toen ik bij een autodealer stond te onderhandelen over de prijs van een auto "Sorry, ik moet even naar buiten geloof ik want ik hoor een bijzondere vogel zingen") en eind jaren negentig en de eerste jaren van 2000 dus in Nieuwland.
Nu ik de kaart eens bekijk is de Amersfoortse nieuwbouw min of meer met een omweg, tegen de klok in, naar het noordwesten opgeschoven. Daarna is begonnen met de bouw van Vathorst en aanverwante wijken maar dit sloot niet meer direct aan op de laatst gebouwde wijken. Hoewel er nog een 2-4 paartjes overleefden in Nieuwland in 2005 (ben daar ook in die periode en de jaren ervoor regelmatig wezen zoeken/kijken) is 2007 toch het laatste jaar geweest waarin deze vogels voor het laatst gezien zijn en dat heb ik altijd vreemd gevonden. Nu kun je concluderen dat dat waarschijnlijk helemaal niet zo vreemd is. In Nieuwland waren de laatste braakliggende terreinen aan het verdwijnen naarmate de wijk meer werd gecultiveerd. Rond 2006 waren de leefbare terreintjes wel zo ongeveer op, in die tijd werd er wel weer flink gebouwd in Vathorst. De kans is groot dat de vogels die nieuwe terreinen, ondanks de hoge baltsvluchten die ze maken, niet meer hebben kunnen zien liggen waardoor het laatste duwtje sneller gegeven werd dan (ik) verwacht(te). Natuurlijk is er een kans dat er nog wel ergens Kuifleeuwen aanwezig zijn in Amersfoort maar ik denk dat we er redelijk veilig vanuit kunnen gaan dat dit niet het geval is. Het zou heel mooi zijn als mijn ongelijk aangetoond wordt maar ik heb er een hard hoofd in.
Overigens liepen de Amersfoorte Kuifleeweriken ook altijd midden in woonwijken, voor- en achtertuinen, gemeentelijke plantenbakken, grindbakken, parkeerplaats van de MacDonalds, op daken van huizen en bedrijven enz. enz.
Groeten Michel