Bijzonder is een waarneming van Rottumeroog op 22 mei 1992 (gezien, zonder nadere details). De enige waarneming die ik van daar ben tegengekomen.
Beste Herman,
In het boek 'Fauna van Rottum' (2012, Zekhuis & de Vries, uitgeverij Profiel, Bedum) staan meer waarnemingen van Kuifleeuweriken van Rottumeroog en Rottumerplaat. De oudste waarneming is van 27 mei 1982. Deze waarnemingen komen -vermoedelijk- vooral uit de bewakingsrapporten.
In 'Vogels in Friesland deel 3' (1979, van der Ploeg et al., De Tille, Leeuwarden) staan een hele rij waarnemingen uit de eerste helft van de vorige eeuw van Kuifleeuwerik met plaats/datum (zowel van broedvogels als van niet-broedvogels). De oudste waarneming is van 7 mei 1911.
In 'Vogels van Ameland' (1997, Versluys et al., Friese Pers Boekerij, Leeuwarden) staat dat er slechts één waarneming van een Kuifleeuwerik op Ameland bekend is van na 1980 (een geval op 12 oktober 1989). In dit boek staan diverse waarnemingen uit de eerste helft van de vorige eeuw (ook broedgevallen).
Het is een buitengewoon goed idee om alle oude gevallen (tot pak hem beet 1970) in te voeren, zeker uit archieven die tot nu toe niet zijn gedigitaliseerd, bv de waarnemingen in Amsterdam (zie ook de bijdrage van Ruud Vlek).
Wel denk ik dat je het essentieel is dat je voor een juist beeld van de situatie voor 1970 ervoor moet zorgen dat alle informatie uit de oude Avifauna's ook allemaal in dit digitale archief komen te staan. Want pas dan begint je beeld wat compleet te worden (en natuurlijk zijn veel gegevens uit de oude Avifauna's niet gebaseerd op vlakdekkend systematisch onderzoek in het complete werkgebied waarop de Avifauna betrekking heeft).
Ik wil best wel digitale foto's aanleveren / opsturen van de stukjes over Kuifleeuwerik uit boeken die ik hier in de kast heb staan.
Vriendelijke groeten,
Klaas van Dijk