metaalglanslibel

Gestart door ronald, juni 15, 2010, 10:03:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

Metaalglanslibel is misschien wel een van de lastigste soorten om huidjes van te vinden, de soort vliegt meestal in lage dichtheden, en vind dan de huidjes maar eens langs die vaak lange stukken water (meest niet te brede kanalen e.d.) waar ze graag vliegen. voor wie er nog graag een huidje van wil hebben, nu is wel de tijd om te gaan zoeken. zelf ga ik nog wel eens duikers, bruggen e.d. af, en daar maak je nog wel een redelijke kans op huidjes. dwz het is me nu meerdere keren gelukt om er een huidje te vinden, en gister had ik er zelfs drie!
niet zelden kruipen ze omhoog tot ze niet meer kunnen, dus kijk naast de wanden ook het plafond van dergelijke plekken af. op bijgaande foto heb ik stipjes gezet waar de huidjes zaten.
natuurlijk kun je ze ook gewoon in de begroeiing vinden, ze hangen dan net als Smaragd (ed), vaak in Pitrus, maar ook wel onder bladeren en tot enkele meters van de oever
groeten, Ronald van Seijen

carel

De plaatselijke rattenvanger vertelde mij dat wanneer zij met de kano onder bruggetjes doorvaren  hier regelmatig heel veel huidjes aan het plafond van de duikers hangen.
welke soorten weet ik niet
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

ronald

er kan idd van alles hangen, ook weidebeek sluipt graag op dergelijke plekken uit, bruine korenbout vond ik er laatst, viervlek, platbuik en oever heb ik er ook wel gevonden. vuurjuffers kunnen ook tot aan het plafond hangen. onder een steiger heb ik al eens meerdere keizerlibellen gevonden, kortom er is van alles te halen op dergelijke plekjes.
groeten, Ronald van Seijen