Hommels

Gestart door ElizaHagen, augustus 09, 2006, 19:35:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

ElizaHagen

Is dit een tuinhommel?


Meteen na een regenbuitje gefotografeerd. Je ziet wel al het stuifmeel zitten.


Dit is een heel erg grote hommel. Maar hij is aan de bovenkant van zijn lijf helemaal zwart.
Kan hem ook niet in mijn boekje vinden.
Wie weet welke dit is.



Deze hommel is echt helemaal nat. Je ziet zijn vachtje (haartjes) echt doorweekt.
Dat zo'n beestje dan nog kan vliegen is mij een raadsel.

Bij voorbaat mijn dank hiervoor.

gardensafari

#1
De bovenste valt niet te herkennen omdat de kleur van het kontje niet is te zien. En de kontkleur is van het allergrootste belang bij hommels. Alle hommels zijn zwart met gele, witte en rode banden. En aan de plaats daarvan kun je de soort bepalen. Als ik naar de foto kijk, kan ik ook niet precies zien hoe groot hij is. Dat is een belangrijk nadeel van foto's. De eerste foto laat een aardhommel, een veldhommel of een weidehommel zien. In ieder geval geen tuinhommel, want die heeft ook een gele band aan het begin van het achterlijf. Als ik een wilde gok moet doen dan ga ik voor een veldhommel.

Nummer 2 lijkt mij een veldhommel (Bombus lucorum).

Nu je schrijft dat nummer 3 erg groot is, ga ik uit van een aardhommelkoningin (Bombus terrestris)

Nummer 4 lijkt een wit kontje te hebben en zou wel weer eens een veldhommel kunnen zijn. Maar natte exemplaren zijn natuurlijk lastig te determineren.

Overigens zijn hommels bijen die helemaal aan ons klimaat zijn aangepast. Ze hebben zelfs een hoge lichaamstemperatuur, net zoals bijvoorbeeld wij die hebben! Ze zijn dus constant "warm" en kunnen daarom zelfs bij temperaturen van maar net boven nul actief zijn. Daarom zie je ze ook al vroeg in het voorjaar. Hommels kunnen namelijk hun vleugels loskoppelen van de spieren die de vleugels bewegen. Vervolgens kunnen ze die spieren in het lichaam snel laten bewegen (alsof ze vliegen), waardoor het lichaam warm wordt en blijft. Soms tref je hommels aan die op een bloem, plant, kei of boomstam zitten en die niet wegvliegen als je ze benadert. Vaak zijn dit dieren die aan het opwarmen zijn, al denken sommige mensen dat ze aan het doodgaan zijn....

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

ElizaHagen

CiteerOverigens zijn hommels bijen die helemaal aan ons klimaat zijn aangepast. Ze hebben zelfs een hoge lichaamstemperatuur, net zoals bijvoorbeeld wij die hebben! Ze zijn dus constant "warm" en kunnen daarom zelfs bij temperaturen van maar net boven nul actief zijn. Daarom zie je ze ook al vroeg in het voorjaar. Hommels kunnen namelijk hun vleugels loskoppelen van de spieren die de vleugels bewegen. Vervolgens kunnen ze die spieren in het lichaam snel laten bewegen (alsof ze vliegen), waardoor het lichaam warm wordt en blijft. Soms tref je hommels aan die op een bloem, plant, kei of boomstam zitten en die niet wegvliegen als je ze benadert. Vaak zijn dit dieren die aan het opwarmen zijn, al denken sommige mensen dat ze aan het doodgaan zijn....

Bedankt Hans,

Voor de snelle reactie op mijn foto's. Erg uitgebreid alles uitgelegd.
Weer een stuk duidelijker. Ik heb dus nu ook in de gaten dat de foto's anders moeten worden genomen om te zien wat voor hommel het is.
De grote hommel kan dus een koningin zijn. Dat is leuk om te weten.
Deze was dus wel heel erg groot in verhouding tot de andere hommels.
Ik heb wel het idee dat het dezelfde hommel is die een paar dagen al op dezelfde bloem komt. Maar dat is natuurlijk niet zeker.
Maar ontzettend interessant is het wel allemaal.


gardensafari

Ik geloof niet dat de koninginnen dit jaar groter zijn dan normaal. Wel heb ik dit jaar erg veel zeer kleine werksters gezien. Dat komt denk ik door het voorjaar dat tot diep in juni véél te koud was. De meesten van ons zijn dat door de snikhete julimaand al weer vergeten, maar we hadden een zeer koud en treurig voorjaar. En ten opzichte van die uiterst kleine werksters lijken de koninginnen dan reuzinnen....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

ElizaHagen

CiteerEn ten opzichte van die uiterst kleine werksters lijken de koninginnen dan reuzinnen....
Ik vond inderdaad de hommel op de derde foto echt heel groot.
Heb haar nu met de regen niet meer gezien. Vind het wel heel interessant om alles zo te horen en ook de uitleg is mooi.
Bedankt hiervoor.
Als ik haar weer zie zal ik eens kijken of er iets bijgelegd kan worden voor de maat.