Hoofdmenu

Vakantieverslagen

Gestart door firecrest, juni 25, 2010, 18:32:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

firecrest

Leuke kampen allemaal. Ik ga helaas niet zo ver van huis: de Belgische Ardennen...
6 uur in de bus heen, en 6 uur in de bus terug....


Gelukkig ga ik in de kerstvakantie weer lekker ver weg op vakantie.
Naar Gambia, tenminste, dat dacht ik...
Maar door een of ander %@#&$ artikel in de dutchbirding gaan we nu naar vogelloos Oman...

stefanhageman

Wij gaan dit jaar helemaal niet op kamp met school..... (alleen een dagje naar Winterberg in Duitsland om te langlaufen.)
Stefan Hageman


Jarinka

Bij ons is het ook alleen in de 4e klas voor havo en de 5e klas voor VWO. Voor de rest hebben we nauwelijks excursies.
Groeten, Jarinka Heijink

JaapHennevanger

Wij zijn in Havo 3 (dacht ik of 4) naar Barcelona geweest, toen vanuit de bus oa een roodkopklauwier en rotszwaluwen, meer kan ik me niet echt herinneren
Jaap Hennevanger



Justin Jansen

Citaat van: stefanhageman op september 07, 2010, 19:30:54 PM
Wij gaan dit jaar helemaal niet op kamp met school..... (alleen een dagje naar Winterberg in Duitsland om te langlaufen.)
Dit weekend in de buurt geweest van Nordeau (enkele kms van Winterberg) en Taigaboomkruiper is makkelijk te vinden, dus er is wel wat te beleven.
M.v.g., Justin Jansen


stefanhageman

Wij gaan de week voor de kerstvakantie dus ik hoop dat ik wat leuks zal zien. (Bonte Kraaien zouden al leuk zijn :) )
Stefan Hageman


Robert V.T

Ik geloof dat je bij onze school in de 4de klas van Vwo en Gym naar Zuid-Frankrijk gaat en in de 6de klas gym een paar weken naar Griekenland.
Dit jaar heb ik geloof ik geen een excursie :(, behalve dat we naar een of andere romeinse stad in Duitsland gaan...
Groeten,

Robert van Tiel

Suzie

Wij gaan nog met de BSM-klas 3 dagen skiën in oostenrijk! Daar valt vast nog wel wat leuks te beleven :blink:
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

Sjoerd

Citaat van: redmar_woudstra op september 03, 2010, 21:08:53 PM
Maar helaas, ik geloof niet dat schoolreisjes/werkweken erg geschikt zijn voor vogels. Daarnaast is het ook veel te leuk om het gezellig te hebben met je mede-leerlingen, dan wordt het onvergetelijk. In mijn geval geldt dan dat ik de leerlingen in bedwang moet houden, maar dat ter zijde. Ook dat is een erg leuke bezigheid!

Ben ik het mee eens!!
Gisteren terug gekomen uit griekenland. Wat ik heb gezien aan vogels is: alpengierzwaluw, roodstuitzwaluw, oostelijke blonde tapuit, bonte kraai en geelpootmeeuw. Niet heel veel maar toch wel leuk.

firecrest

Vandaag terug gekomen uit de Belgische Ardennen.
Geen kijker mee,, dus de vele roofvogels bleven grotendeels ongedetermineerd.
Leuke dingen waren Euro Kanarie, Grauwe Vlieg, Grote Gele Kwik en veel Kruisbekken.
s'Ochtends vroeg veel riviertjes afgelopen op zoek naar Waterspreeuwen maar helaas niet gevonden...
Ook opvallend waren de hoge aantallen Gaaien. Groepen tot enkele 10-tallen exemplaren vlogen langs/rond.
De meeste dagen had ik meer dan 100 Gaaien! Ook veel mezen en Goudhaantjes. Geen verkeerde week!

Maarten Sluijter

Vannacht thuisgekomen na anderhalve week aan de Costa Brava.

Drie ochtendjes gevogeld in de buurt met m'n vader en verder alleen maar op het strand gelegen.
De eerste ochtend gevogeld in akkergebiedjes, leukste dingen; een grote gemengde groep Cirlgorzen en Geelgorzen, Kuifleeuwerik en acht Raven.
De tweede ochtend begon met mijn enige nieuwe soort deze vakantie, een Rode Patrijs! Verder gelopen in een akkergebiedje met wat bosjes, daar o.a. twee Kleine Bonte Spechten, Appelvink, Hop, Cetti's Zanger, Kuifleeuweriken, Boomleeuweriken.
De laatste ochtend was het leukst. In een akkergebied een grote groep Kuifleeuweriken (15), Rietgorzen, Roodborsttapuiten, een mannetje Blauwborst, Graszanger, Hop.
Daarna nog even aan zee gestaan, er vloog nog een Rotszwaluw over en twee Strandplevieren op het strand.

Op de camping nog leuke soorten als Kruisbek, Vuurgoudhaan en  Europese Kanarie.
Op het strand elke dag Kuifaalscholvers, Jan-van-Genten en één Vale Pijl.

Het moment van de vakantie voor mezelf was op de laatste avond dat we buiten bij ons huisje zaten met een windstille avond en een stille camping kwam een groep Kraanvogels (5 tot 10 vogels) luid trompetterend een beetje cirkelend overvliegen! Wat een prachtig geluid is dat om in zo'n omstandigheid te horen!! Geweldig.

Op de terugweg nog een groep van 25 Koereigers en nog wat roofvogels; Rode Wouw, Zwarte Wouw, Blauwe Kiek, Ooievaar.

Ik ben vast nog wel wat vergeten, maar dit is wel het belangrijkste denk ik.
.

smoely

Citaat van: firecrest op september 07, 2010, 19:10:48 PM
Leuke kampen allemaal. Ik ga helaas niet zo ver van huis: de Belgische Ardennen...
6 uur in de bus heen, en 6 uur in de bus terug....


Gelukkig ga ik in de kerstvakantie weer lekker ver weg op vakantie.
Naar Gambia, tenminste, dat dacht ik...
Maar door een of ander %@#&$ artikel in de dutchbirding gaan we nu naar vogelloos Oman...

Vogelloos Oman???
Ik ken iemand die er naar toe is geweest, en die zegt dat het zijn beste reis was
En om je te overtuigen: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=313&showall=true

Jan vH

Citaat van: smoely op oktober 31, 2010, 17:38:22 PM
Citaat van: firecrest op september 07, 2010, 19:10:48 PM
Leuke kampen allemaal. Ik ga helaas niet zo ver van huis: de Belgische Ardennen...
6 uur in de bus heen, en 6 uur in de bus terug....


Gelukkig ga ik in de kerstvakantie weer lekker ver weg op vakantie.
Naar Gambia, tenminste, dat dacht ik...
Maar door een of ander %@#&$ artikel in de dutchbirding gaan we nu naar vogelloos Oman...

Vogelloos Oman???
Ik ken iemand die er naar toe is geweest, en die zegt dat het zijn beste reis was
En om je te overtuigen: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=313&showall=true
Hij zal er ook niet voor niets heengaan.  ;)

Maar er zit wel een verschil tussen aantal soorten op een dag en aantal 'leuke soorten' in een vakantie.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

firecrest

Citaat van: smoely op oktober 31, 2010, 17:38:22 PM
Citaat van: firecrest op september 07, 2010, 19:10:48 PM
Leuke kampen allemaal. Ik ga helaas niet zo ver van huis: de Belgische Ardennen...
6 uur in de bus heen, en 6 uur in de bus terug....


Gelukkig ga ik in de kerstvakantie weer lekker ver weg op vakantie.
Naar Gambia, tenminste, dat dacht ik...
Maar door een of ander %@#&$ artikel in de dutchbirding gaan we nu naar vogelloos Oman...

Vogelloos Oman???
Ik ken iemand die er naar toe is geweest, en die zegt dat het zijn beste reis was
En om je te overtuigen: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=313&showall=true
Er zitten misschien wel enkele vogels, maar het eerste plan, naar Gambia, vond ik toch veel beter.
Het is ook geen echte vogelreis die we gaan maken, maar gewoon met de hele familie, we zullen dus niet zoveel soorten zien als in het artikel op dutchbirding staan.
Ook het programma wat ik net zag is niet zo aantrekkelijk, o.a. 2 nachten in een tent midden in de woestijn :rolleye:  Lekker in zo'n land...

GijsB

dat is geweldig kan ik je zeggen

Ik heb het in marokko gedaan (1 nacht) en moet zeggen dat het wel beviel, ik heb dan gewoon onder de sterren geslapen (niet in een tent).
dat bezoek heeft me wel 3 nieuwe soorten opgeleverd toen (woestijnmus, bruinnekraaf en witkruintapuit)


en je mag blij zijn dat je in de kerstvakantie naar oman gaat, de meesten gaan in de kerstvakantie niet eens op vakantie.
Gijs

smoely

Zo heb je ook nog leuke soorten.
Zo had een kennis van mij vanuit zijn tent een roepende palestijnse bosuil in Oman.

firecrest

De eerste dag in Spanje, Extremadura, gaat het al gooed! Enkele 100-en Blauwe Eksters, tientallen Grijze Gorzen, Cirlgorzen, Iberische Klapeksters en Rode Patrijzen. Ook goede trek van Kraanvogels, ondanks het slechte regenachtige weer. Morgen wordt het beter weer en gaan we op zoek naar onze doelsoort, de Spaanse Keizerarend!

smoely

En? Hoe zit het met de Spaanse keizerarend?

firecrest

Ik begin bij gistermiddag om het nog even spannend te houden ;)

Het was nog steeds aan het regenen en we besloten een plassengebied met vogelkijkhutten in te gaan. Daar konden we nog een hoop leuke soorten bijschrijven zoals een Woudaap, een Roerdomp en meerdere Purperkoeten. Onderweg naar het hotel vlogen er ook nog 3 Grijze Wouwen over.

Vanochtend was het erg mistig. We gingen uiteraard meteen naar de rotswand waar de Spaanse Keizerarend vaak wordt gezien. De bedoeling was om er met het eerste licht ( 8 uur) te staan maar onderweg kregen we een lekke band. Toen we bezig waren dit op te lossen, kwam er een Monniksgier overvliegen!
Daarna snel door naar 'The place to be'. Daar aangekomen zagen we enkel schimmen in de mist. Na een uurtje begon het langzaam op te klaren. Op de rots werden eerst enkele Vale Gieren, toen enkele teintallen Vale Gieren en uiteindelijk zo'n 400 Vale Gieren zichtbaar. Ook zaten er enkele Zwarte Ooievaars en Blauwe Rotslijsters op de rots. Er was ook goede trek van Kraanvogels, Zwarte Wouw en Ooievaar. Na een uurtje kwamen er 4 Scandinavische vogelaars bij, om te helpen zoeken naar de Keizerarend. Dit resulteerde in maarliefst 3 Monniksgieren! Ook zaten er erg veel Zwartkoppen en
enkele Kleine Zwartkoppen in de struikjes rondom.
Rond 12 uur zag 1 van de Scansinavische vogelaars een spannende arend. De vogel zat ongeveer aan de andere kant van Spanje, maar met de scoop was toch iets van een lichte vlek op de schouder zichtbaar. Het duurde erg lang, maar uiteindelijk besloot de vogel te gaan vliegen. Alle kenmerken waren goed zichtbaar, het ging om een Spaanse Keizerarend! De vogel kwam langzaam dichterbij en begon zelfs met een baltsvlucht. Toen kwam er zelfs een 2e vogel bij! Samen kwamen ze nog iets dichterbij, net genoeg voor een recordshot. Toen verdwenen de vogels achter een berg.
We besloten op een hoog punt de lunchpaketten op te gaan eten. Er zat vlees op het brood en dat was misschien de reden dat er opeens een Monniksgier op 1 meter boven ons hoofd vloog. Uiteraard heb je op zo'n moment weer geen camera bij de hand...
Het was inmiddels 20 graden en daardoor vlogen er weer een hoop Vale Gieren over en kwamen er zelfs nog 2 Havikarenden langs.

Nu weer terug in hotel om een feestje te bouwen. We hebben ons doel bereikt en dus nog 3 relaxte dagen over voor de trappen en zandhoenders o.i.d...
Foto's volgen donderdag
Daa

smoely


Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

Vincent Hart

Klinkt goed Lars! Het laatste gebied is ongetwijfeld Monfrague (inclusief Zwarte Ooievaars en Havikarenden), maar wat was het gebied met plasjes? En waar gaan jullie de steppesoorten doen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

Mooi verhaal, Lars! Vette soorten. Monniksgier blijft natuurlijk één van de meest indrukwekkende vogels ter wereld als je het mij vraagt! Spaanse Keizer moet ik nog...
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

firecrest

Inmiddels weer terug uit Spanje.
Ben druk bezig met de foto's.
Ik hoop de foto's vanavond af te hebben.
Morgen zal ik een reisverslag maken.

@Vincent
Spaanse Keizers waren inderdaad in Monfrague. Het plassengebied was ergens onderweg van Madrid naar Monfrague. De steppesoorten gingen we doen op een plek waar ze nauwelijks zaten (terwijl in de boeken stond dat dit de beste plek was). Gelukkig hebben we nog een plek gevonden waar alle steppesoorten bij elkaar zaten.
Peter heeft overal de gps-coördinaten opgeschreven. Die gaat hij natuurlijk allemaal invoeren op observado.org. Maar dat gaat nog een tijdje duren, hij moet eerst een paar dagen werken.

@Jos
De Monniksgier is inderdaad erg gaaf! We hebben er een hoop gezien, maar elke keer bleef het erg leuk om er naar te kijken! De Spaanse Keizerarend was toch wel gaver. Niet alleen door zijn zeldzaamheid, maar ook omdat het gewoon een prachtige soort is!

firecrest

#145
Extremadura, Spanje
18 – 23 Februari 2011

Mijn vader, Jesse Zwart,  Peter de Rouw en ik besloten om in de voorjaarsvakantie te gaan vogelen. Het liefst op een plek waar voor iedereen een nieuwe soort zat. We kwamen toen uit op Spanje, waar de Spaanse Keizerarend zit. Een zeldzame en mooie roofvogel en ook een moeilijke soort om te zien. De beste plek voor deze soort is Extremadura en dus werd dat onze reisbestemming.
Het programma was vrij simpel: we bleven bij de bekende plek van de Spaanse Keizerarend, tot we hem gezien hadden! Daarna zouden we de steppesoortjes zoals de zandhoenders en de trappen nog kunnen doen.
Op vrijdag 18 februari vertrokken we naar Madrid. We kwamen om 8 uur aan, helaas was het toen al donker en konden we dus niet meteen de eerste soorten binnentikken. We besloten een hotel te zoeken buiten Madrid. Het eerste avondmaal was echt Spaans: tapas!
Het hotel was verder niet echt best. Het bed had een onbeslaapbaar matras en de kraan kwam bruin water....
Ook heb je altijd dat je iets vergeet als je op vakantie gaat. Ik kon niets vinden, totdat ik mijn camera aanzette. Volgens mijn camera kon ik maar 400 foto's maken. Verkeerde geheugenkaart meegenomen, 2GB in plaats van 8GB...

Maar het gaat natuurlijk allemaal om de vogels! Zaterdag ochtend waren we vroeg op en begonnen we aan de reis richting Monfrague. Het weer was niet bepaald waar we op gehoopt hadden: regen en kou. Onderweg zagen we al een hoop leuke soorten zoals Rode Patrijs, Kleine Zwartkop en een groep Blauwe Eksters, een nieuwe soort voor mij. Als we verder rijden zien we steeds meer Blauwe Eksters. In totaal zien we enkele honderden exemplaren!
In de bergen maken we de eerste stop. Daar zien we een groep Grijze Gorzen met enkele Cirlgorzen ertussen.
We rijden weer verder en hoe dichter we bij Monfrague komen, hoe leuker de soorten worden. Zo zien we naast de weg een Draaihals zitten en boven ons is goede trek van Kraanvogels.
Als we bijna bij Monfrague zijn zien we een plasje liggen met een vogelkijkhut.
Een vogelkijkhut is een mooie plek om vanuit te vogelen in de regen en dus besloten we nog een stop te maken, voor het donker zou worden.
Het bleek een goede keus wat het was een erg mooie plas met een dikke rietkraag. Over de rietkraag zien we een Woudaap vliegen die zich leuk laat fotograferen. Verder zitten er een hoop Purperkoeten, vliegt er een Roerdomp over en zit er een Buidelmees in het riet.
Op het grasveldje achter de hut zit een groep Witte Kwikstaarten met 2 Rouwkwikstaarten ertussen. Ook zit er een grote groep Spaanse Mussen en vliegt er een Zwarte Wouw over.
Als we verder rijden zien we in de schemering nog 3 Grijze Wouwen vliegen.
Geen verkeerde eerste dag, met een totaal van 79 soorten, waarvan 1 nieuw voor mij.

Iberische Klapekster – Iberian Grey Shrike

De 2e dag zou de eerste kans op de Spaanse Keizerarend worden. We reden s'ochtends in alle vroegte richting de rots waar de soort 2 jaar geleden broedde. Helaas werd het nest ingepikt door een Vale Gier.
Het was erg mistig en nog steeds erg koud. Langzaam trok de mist op en werd er een rots zichtbaar. De Vale Gieren werden ook zichtbaar en iets later begon zelfs het zonnetje te schijnen! We reden nog wat verder om te kijken of we ergens beter zicht hadden op de rots. Dit leverde een lekke band op... Terwijl we de band aan het vervangen waren kwam er een groep gieren over. Tussen de Vale Gieren zat duidelijk iets anders: een Monniksgier!!! De vogel kwam mooi langsvliegen. Een prachtige soort!
Toen de band vervangen was reden we terug naar de plek waar we in het begin stonden, dat was toch de beste plek.
Een groep Scandinavische vogelaars stond ook op deze plek en wees ons op een vogel zeer ver weg in een boom. Ze dachten dat het misschien een Spaanse Keizerarend was, maar hun scoop was niet goed genoeg om dit te bevestigen. De scoop van mijn vader wel: het ging inderdaad om een Spaanse Keizerarend!!!!! De vogel zat echter heel erg ver weg en was door de scoop matig te zien.
Na een tijdje begon er wat thermiek te komen en begonnen de gieren de rots te verlaten om te gaan zweven. Toen een groep gieren over de Spaanse Keizerarend heen vloog, besloot de arend om zich bij de groep aan te sluiten. De groep gieren kwam langzaam terug naar de rots gezweefd en de Spaanse Keizerarend kwam dus steeds dichterbij!!! De vogel gaf een mooie show en was perfect te zien! Wat een gruwelijke soort!!! De vogel begon zelfs te baltsen en opeens verscheen er een 2e exemplaar!!! Samen verdwenen ze achter de rots.
Langzaam kwamen we weer een beetje bij en besloten we de rots verder te checken. We zagen 3 nesten met Zwarte Ooievaars er op. Ook zaten er enkele Blauwe Rotslijsters en vloog er een Rode Wouw langs.
Toen alle gieren waren opgestegen bleek dat het er erg veel waren. Ik telde zo'n 400 exemplaren. Ook zaten er maarliefst 3 Monniksgieren tussen!!!!
De trek kwam ook goed op gang. Naast een hoop Kraanvogels vlogen er ook 3 prachtige Havikarenden over.
Het was al ver in de middag en we besloten onze lunchpakketten op te gaan eten. We vonden een mooie plek boven op een nabij gelegen berg. Terwijl we zaten te eten zagen we een grote schaduw over onze tafel komen. We keken omhoog en zagen daar op ongeveer 1 meter boven ons een Monniksgier overkomen!!! De vogel begon boven ons rond te cirkelen en hoogte te winnen.
Het was inmiddels laat in de middag en we besloten in een bergdorpje te gaan vogelen. Daar zagen we een hoop Kuifleeuweriken en een Kortteenleeuwerik. Ook zaten er 20 Rotsduiven op de rotsen.
Op de terugweg naar het hotel reden we weer langs de rots. Daar vloog opeens iets wits tussen de Vale Gieren: een Aasgier! Een vroeg exemplaar!
Deze dag 2 nieuwe soorten: Monniksgier en natuurlijk de Spaanse Keizerarend!!!
Totaal zagen we deze dag 66 soorten en het totaal kwam op 96 soorten.

Spaanse Keizerarend – Spanish Imperial Eagle

Dag 3 begonnen we op een hoog punt tegenover de gierenrots. De bedoeling was om s'ochtends nog even de Spaanse Keizerarend te doen en s'middags door te rijden naar het steppegebied.
We waren weer vroeg ter plaatsen en konden genieten van een hoop zang van Grote Lijsters, Merels en heel erg veel Zwartkoppen.
Boven op de Bergs stond een kasteel met daarbovenop een zingende Grijze Gors. Langs de berg vlogen Rotszwaluwen en op de berg liepen Blauwe Rotslijsters. In enkele struikjes op de top van de berg zaten ongeveer 40 Zwartkoppen! Ook kwam er een groepje Goudhanen langs met 1 Vuurgoudhaan ertussen.
Rond een uur of 10 begonnen de gieren weer te vliegen. Overal waar je keek vlogen gieren. Naast de Vale Gieren vlogen er zo'n 5 Monniksgieren en 2 Slechtvalken. We konden helaas geen arenden vinden. Rond een uur of 12 wilden we weg gaan. Mijn vader keek nog even recht naar boven en zag daar 2 vogels vliegen: een Vale Gier en een Spaanse Keizerarend!!!!! De Spaanse Keizerarend vloog prachtig op thermiek en zeilde na enkele minuten weg achter de rots. Een prachtige show weer en een mooie afsluiter voor het nationaal park Monfrague.
Daarna snel door naar de steppe.
Onderweg kwamen we nog langs Plaza de Toros. Een stierenvechtersring en een bekende plek voor Kleine Torenvalken. We zagen in totaal 6 ex. boven de ring vliegen.


Op de steppe vonden we vrij snel een groep van 19 Grote Trappen. De vogels lieten zich prachtig zien, al was het wel op een grote afstand. Tijdens het kijken kwam de Guardia Civil langs. Voor wie niet weet wat dat is: het is een groen autootje met 2 rokende mannen met zonnebril die zogenaamd de orde bewaken. Ze wilden precies weten wat aan het doen waren en alles werd gecontroleerd... Daarna moesten we ons legitimeren en werden al onze gegevens ergens op een briefje geschreven, waar waarschijnlijk nooit meer iets mee gedaan wordt. Dit alles duurde echter wel erg lang en dus hadden we weinig tijd meer om verder te vogelen op de steppe.
We hadden nog een uurtje licht en besloten langzaam een hotel te gaan zoeken. Onderweg kwamen we langs onderwaterstaande rijstvelden. Hier zaten o.a. 50 Steltkluten, 200 Goudplevieren, 40 Bonte Strandlopers, 26 Kemphanen, 4 Watersnippen en 2 Grutto's. Dat waren dus weer een paar leuke soorten voor de lijst.
Ik zag deze dag 1 nieuwe soort: de Grote Trap. We zagen deze dag 85 soorten en het totaal aantal soorten kwam op 112! Een mooi aantal!
Ook het vermelden waard was het totaal aantal Kraanvogels die we zagen overkomen. Dit waren zo'n 700 exemplaren!

Grote Trap – Great Bustard

Dag 4 alweer! We begonnen s'ochtends zeer vroeg. We zaten ongeveer een uur voor zonsopkomst (6 uur) in de auto opweg naar de steppe, waar we een half uur voor zonsopkomst aankwamen. Een mooie tijd! In de schemer werden wat overvliegende zandhoender zichtbaar. Bij het eerste licht begonnen de Kalanderleeuweriken en de Kuifleeuweriken te zingen. Op de achtergrond hoorden je de Hoppen roepen en af en toe hoorde je een Kuifkoekoek. Al vrij snel hadden we een groep zandhoenders aan de grond, het bleken Zwartbuikzandhoenders te zijn! Een nieuwe soort voor mij. Een half uur later had ik alweer een nieuwe soort: De Kleine Trap. Ik zag 2 ex. zitten, maar ze waren al weer weg voor de rest ze ook kon zien. Gelukkig zag ik even later nog een groep Kleine Trappen, dit keer maarliefst 32 exemplaren. De groep liet zich goed bekijken. Terwijl iedereen van de vogels genoot zag ik opeens een groep Grote Trappen zitten op zo'n 100 meter afstand van de Kleine Trappen. Het waren 28 Grote Trappen, een mooi aantal! Op de achtergrond hoorde je de Zwartbuikzandhoenders roepen en vanuit het niets kwamen er opeens 14 Grielen langsgevlogen. Wat een prachtig gebied! Om het nog mooier te maken besloten de Grote Trappen te gaan baltsen! Een unieke ervaring!!!
Onze magen begonnen echter te protesteren en dus zochten we een tapasbar op. Toen we klaar waren met eten reden we weer terug de steppe in. Langs de weg zat opeens een groep Kraanvogels!

Kraanvogel – Common Crane

Verder zaten er langs de weg veel Iberische Klapeksters, Hoppen en Roodborsttapuiten. Over de velden vlogen Boerenzwaluwen en over de weg vloog een prachtige Havikarend!
Het was alweer 3 uur en we moesten beslissen waar we heen gingen. We konden kiezen uit 2 dingen: de bergen in voor Alpenheggenmus en Alpenkraai of naar een ander steppegebied voor de Witbuikzandhoen. We kozen voor de steppe.
Het was vrij ver rijden maar met nog ongeveer een uurtje licht kwamen we in een nieuw steppegebied aan. We reden een hobbelig en modderig weggetje in en onze auto veranderde van wit in bruin. Maar het was niet onverdienstelijk, want toen we even stil stonden kwam er een groep Grote Trappen op ons afgevlogen! Het was een mooie groep van 14 exemplaren.
Even later zagen we ook een groep Zwartbuikzandhoenders aan de grond. Het gebied was een stuk kleiner dan het steppegebied van de ochtend en het aantal vogels per vierkante kilometer lag vele malen hoger in dit gebied. Zo keken we naar de groep zandhoenders en liepen er 2 Grote Trappen het beeld in. Even later kwamen er nog 2 andere Grote Trappen overvliegen. Het was een prachtig gebied! De hoofdsoort in het gebied was de Goudplevier, die zaten overal in zeer grote groepen. Ook vlogen er een hoop Kieviten rond en zaten er zo'n 100 Kalanderleeuweriken! Ook zat er een grote groep van zo'n 200 Veldeeuweriken en zaten er 5 Theklaleeuweriken. Langs de weg hoorde je overal het eentonige en al snel irritant wordende geluid van de Graszanger. Ook de Cetti's Zangers en de Grauwe Gorzen waren volop aan het zingen. Op een stoppelveld foerageerde een groep van zo'n 250 Putters met 20 Europese Kanaries, 20 Kneuen en 50 Groenlingen erbij.
Alles bij elkaar was het weer een erg leuke dag!
S'avonds zaten we in de kroeg en werd er op groot scherm de wedstrijd Real Madrid– Olympigue Lyon uitgezonden. We zaten vlakbij Madrid, dus het Café stroomde vol met Madrid supporters. Ik ben echter niet zo'n liefhebber en was stiekem een beetje voor Olympique Lyon. De eerste helft bleef het 0-0 en de supporters werden allemaal wat zenuwachtig. Sinds dit jaar mag er niet meer gerookt worden in het cafe en dus gingen de supporters braaf buiten staan. Maar er mag natuurlijk geen minuut gemist worden van de wedstrijd en dus stond er continu een rij rokers door het raam naar binnen te kijken. Erg lachwekend om te zien!
Na een tijdje werd het dan toch 1-0 voor Madrid en het café ontplofte.
Iets later werd het echter 1-1! Ik schoot in de lach, omdat Madrid eigenlijk beter was, en ik begon te klappen. Jesse stootte me meteen aan om even door te geven dat ik in een Spaans café zat. Oja...
Het bleef gelukkig bij een paar boze blikken...

We zagen de 4e dag in totaal 66 soorten en het vakantietotaal kwam op 120 soorten!
Vandaag zag ik 2 nieuwe soorten: de Kleine Trap en de Zwartbuikzandhoen!

Hop - Hoopoe

Dag 5, de laatste dag alweer. Wat gaan die dagen toch snel!
We begonnen weer in alle vroegte in de steppe. Daar hoorden we zandhoenders roepen. Toen de groep langs kwam vliegen zagen we dat het om Witbuikzandhoenders ging! Alweer een nieuwe soort voor mij! De groep ging zitten en de eerste zonnestralen vielen precies op de vogels. Een prachtig gezicht! Het ging in totaal om 74 vogels! Er liepen ook nog 2 Grote trappen door de groep heen.
Verder zaten er nog 21 andere Grote Trappen. Na een tijdje klonken er echter kogelschoten achter de trappen. De vogels vlogen verschrikt op, over ons heen, mooi met het ochtendlicht er op.

Grote Trap – Great Bustard

Even later kwamen er ook nog wat Zwartbuikzandhoenders bij en kwamen er een paar koppen van Kleine Trappen boven de begroeiing uit. Alle steppesoorten die we wilden zien in 1 beeld! Voor de sfeer waren de Kalanderleeuweriken weer druk aan het zingen en de Grauwe Gorzen deden natuurlijk mee. De Kuifkoeken waren net als de Hoppen uiteraard ook aanwezig. Wat een prachtig gebied!
Helaas moesten we weer verder, want we zouden om 8 uur vliegen en het was nog 3 uur rijden naar Madrid...
We besloten om een route door de bergen te nemen om nog wat soorten voor de vakantielijst te doen. We zagen in de bossen in de bergen onder andere Staartmees (Iberische ondersoort), Boomklever (Iberische ondersoort), Boomkruiper, Zwarte Mees (Iberische ondersoort), Kuifmees en Koperwiek. Ook zagen we een bepaald soort vlinder die blijkbaar zeldzaam is in Spanje: de Snuitvlinder (Libythea celtis). Onderweg naar Madrid zaten we ook niet stil. Mijn vader reed, Peter schreef alles op en Jesse en ik telde alle Kraanvogels en rovers. Dit was zeker niet onverdienstelijk. We zagen op deze 3 uur durende rit 1600! Kraanvogels, 40 Rode Wouwen, 35 Buizerden, 20 Torenvalken, 2 Monniksgiere, 3 Vale Gieren en verschillende Slechtvalken, 2 Smelleken, en enkele Sperwers en Havikken.
Toen we weer eens stopten om een grote groep Kraanvogels te tellen zag ik een grote rover aankomen. Ik zag meteen welke onmiskenbare soort het moest zijn: de Spaanse Keizerarend!!!!!
De vogel kwam geheel onverwacht in hoog tempo recht op ons afgevlogen! De vogel liet zich geweldig zien en we konden hem zelfs in de scoop krijgen! Na enkele minuten verdween de vogel achter de bomen.
We moesten even bijkomen van deze waarneming. Weer een Spaanse Keizerarend! En wat een rare plek, zo vlakbij Madrid! Echt veel tijd hadden we niet om bij te komen want opnieuw zag ik een grote roofvogel aankomen. Opnieuw betrof het een Spaanse Keizerarend!!!! Wat een feest! Deze vogel cirkelde een hoop rondjes boven ons hoofd. We konden de vogel zeker 10 minuten prachtig zien voordat ook dit exemplaar achter de bomen verdween. We wisten niet wat ons overkwam!
5 Spaanse Keizerarend in 5 dagen, wat een score!!!
Om bij te komen besloten we lekker op een terrasje in het zonnetje te gaan zitten. De buit was binnen en we hadden er nog een hoop bonussen bij gekregen!
Het was heerlijk weer, lekker zonnig en 20 graden. Het vooruitzich was echter een stuk minder. Je moet wel gestoord zijn om zo'n mooie plek met prachtig weer in te wisselen voor het Nederlandse weer met bijbehorende zwemvliezen...
Wij deden het, helaas...
De laatste dag zagen we nog 74 soorten. Het vakantietotaal kwam op maarliefst 126 soorten! Zeker geen slechte score, aangezien onze doelstelling 120 soorten was!

Het was dus een fantastische reis. Een echte aanrader voor mensen die de Spaanse Keizerarend nog moeten!

Vale Gier - Griffon Vulture


Monniksgier - Black Vulture

Jan vH

Heel mooi verslag en ook prachtige foto's!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Lonnie Bregman

Geweldig Lars! :duim: Je schrijft alleen dat je op zowel dag 4 als dag 5 de Witbuikzandhoenders nieuw had. ;)
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Citaat van: lonnie20 op februari 26, 2011, 15:25:13 PM
Geweldig Lars! :duim: Je schrijft alleen dat je op zowel dag 4 als dag 5 de Witbuikzandhoenders nieuw had. ;)
CiteerWe zagen de 4e dag in totaal 66 soorten en het vakantietotaal kwam op 120 soorten!
Vandaag zag ik 2 nieuwe soorten: de Kleine Trap en de Zwartbuikzandhoen!
Dag 4 de Zwartbuikzandhoenders en dag 5 de Witbuikzandhoenders nieuw ;)

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op februari 26, 2011, 14:11:30 PM
Dag 4 alweer! We begonnen s'ochtends zeer vroeg. We zaten ongeveer een uur voor zonsopkomst (6 uur) in de auto opweg naar de steppe, waar we een half uur voor zonsopkomst aankwamen. Een mooie tijd! In de schemer werden wat overvliegende zandhoender zichtbaar. Bij het eerste licht begonnen de Kalanderleeuweriken en de Kuifleeuweriken te zingen. Op de achtergrond hoorden je de Hoppen roepen en af en toe hoorde je een Kuifkoekoek. Al vrij snel hadden we een groep zandhoenders aan de grond, het bleken Witbuikzandhoenders te zijn! Een nieuwe soort voor mij. Een half uur later had ik alweer een nieuwe soort: De Kleine Trap. Ik zag 2 ex. zitten, maar ze waren al weer weg voor de rest ze ook kon zien. Gelukkig zag ik even later nog een groep Kleine Trappen, dit keer maarliefst 32 exemplaren. De groep liet zich goed bekijken.

En wat betekent dit dan? ;)
Groeten, Lonnie Bregman