Hoofdmenu

Vakantieverslagen

Gestart door firecrest, juni 25, 2010, 18:32:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

firecrest

hmm, dat klopt inderdaad niet helemaal!
Dat moeten Zwartbuikzandhoenders zijn.
Goed gezien :duim:
Ik pas het aan ;)

Rickschonewille

Wauw... Wat een foto's. Die Monniksgier is echt 1 om in te lijsten :O

Jarinka

Ontzettend gaaf! Ik ben heel erg jaloers op de foto van die Hop... Dit voorjaar moet ik er maar eens eentje gaan ontdekken.
Groeten, Jarinka Heijink

Robert V.T

Supergaaf! Erg mooie foto's en natuurlijk erg leuk soorten!
Groeten,

Robert van Tiel

firecrest

Bedankt voor de complimenten!
Ik was zelf ook wel blij met mijn foto's.
Die Monniksgier vind ik zelf ook erg mooi, maar het meest blij ben ik toch met de foto van de Spaanse Keizerarend :blink:
Meer foto's staan trouwens op https://picasaweb.google.com/lars.buckx/Extremadura2011#

Een Hop  ontdekken in Spanje is niet erg moeilijk, ze zitten daar overal.
Misschien eens een leuke vakantiebestemming aan je ouders voorleggen Jarinka ;)

Vincent Hart

En wat te denken van een arendbuizerd in Spanje ...  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op februari 26, 2011, 23:25:57 PM
En wat te denken van een arendbuizerd in Spanje ...  :angel:
Dat klopt inderdaad ook niet helemaal  :duim:
Dat moet natuurlijk Arendbuizerd zijn ;D
Maar als je zo veel soortnamen op moet schrijven mag je wel een keer een foutje maken toch? ;)

Vincent Hart

Probeer het nog 'es (in je verslag is het al aangepast). Het zijn twee namen van roofvogels, 'arend' is goed  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op februari 26, 2011, 23:39:28 PM
Probeer het nog 'es (in je verslag is het al aangepast). Het zijn twee namen van roofvogels, 'arend' is goed  8)
Pfff, het wordt al laat he.
In mijn verslag inderdaad goed gedaan, maar hier krijg ik het weer voor elkaar om het opnieuw fout te doen...
Het waren natuurlijk Havikarenden!!!
Arendbuizerden heb ik vorig jaar rond deze tijd gezien in Marokko, waarschijnlijk kwam die in mijn hoofd even voorbijgevlogen toen ik dit verslag maakte...
Goed gezien trouwens :duim:

Vincent Hart

Denk trouwens dat die havikarenden bij Monfrague plaatselijke beesten waren. Wel een feest van herkenning je verslag  :) Al moest ik het (in mei) doen met slechts 1 Spaanse Keizer. Grappig die draaihals, overwinteren die in Spanje?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op februari 27, 2011, 00:00:21 AM
Denk trouwens dat die havikarenden bij Monfrague plaatselijke beesten waren. Wel een feest van herkenning je verslag  :) Al moest ik het (in mei) doen met slechts 1 Spaanse Keizer. Grappig die draaihals, overwinteren die in Spanje?
1 Spaanse Keizer is natuurlijk net genoeg om hem op je lijst te hebben ;)

Die Draaihals was inderdaad leuk. Die zat heel onverwacht op een grasveldje tussen de Grote Lijsters en de Zanglijsters. In Marokko en Andalusië had ik ze ook in februari. Misschien is Extremadura het noordelijkste overwinteringsgebied? Het zou ook een vroege doortrekker kunnen zijn...

Fabian Meijer

Afgelopen maandag teruggekomen van een zeer succesvol weekje Israel! Veel (nieuwe) soorten gezien en veel mooie foto's gemaakt. Op m'n weblog: http://www.fabianmeijer.blogspot.com staat al een korte samenvatting van de hoogtepunten met een aantal foto's, een verslag zal nog volgen.

Norman

Citaat van: Fabian Meijer op maart 04, 2011, 15:45:02 PM
Afgelopen maandag teruggekomen van een zeer succesvol weekje Israel! Veel (nieuwe) soorten gezien en veel mooie foto's gemaakt. Op m'n weblog: http://www.fabianmeijer.blogspot.com staat al een korte samenvatting van de hoogtepunten met een aantal foto's, een verslag zal nog volgen.

Leuke verslagen hebben jullie geschreven. Israel heeft een mooie vogelstand, jammer dat er israeli's wonen.  ;)

Fabian Meijer

De laatste twee weken van Juli was ik op vakantie naar La Brenne, een prachtig natuurgebied in midden Frankrijk. Op mijn weblog is een verslag te vinden met een hele hoop foto's! http://www.fabianmeijer.blogspot.com

redmar_woudstra

Citaat van: Fabian Meijer op augustus 05, 2011, 19:06:59 PM
De laatste twee weken van Juli was ik op vakantie naar La Brenne, een prachtig natuurgebied in midden Frankrijk. Op mijn weblog is een verslag te vinden met een hele hoop foto's! http://www.fabianmeijer.blogspot.com


Gaaf, die Kleine Trappen!
groet,
Redmar

firecrest

Citaat van: Fabian Meijer op augustus 05, 2011, 19:06:59 PM
De laatste twee weken van Juli was ik op vakantie naar La Brenne, een prachtig natuurgebied in midden Frankrijk. Op mijn weblog is een verslag te vinden met een hele hoop foto's! http://www.fabianmeijer.blogspot.com
Gaaf hoor!
Leuke dingen gezien en mooie foto's! :duim:

Jos Welbedacht

Ik ben alweer enkele dagen terug van de Drôme-Provençale en heb daar uiteraard ook gevogeld. Net als drie jaar geleden hebben we weer een bezoek gebracht aan de Camargue en de steppewoestijn van de Crau. Vooral de Camargue had veel mooie soorten in petto, maar de Crau viel weer een beetje tegen wegens tijdgebrek. In de Drôme hebben we mooie soorten als Nachtzwaluw, Ruigpootuil, Vale Gier en Monniksgier (ditmaal projectvogels), Slangenarend, Steenarend, Cirlgors, Waterspreeuw e.d. waargenomen. Vooral die Ruigpootuil was geweldig, maar liet zich helaas niet zo langdurig horen als de vogels van Drenthe vorig jaar.

In de Camargue hebben we beslist twee routes van de Crossbill-guide te combineren, waarbij we door de beste plekken van het gebied reden. Een groot deel van de route kenden we echter al van drie jaar geleden. De eerste stop was het befaamde uitkijkplateau bij Mas d'Agon, alwaar we meteen verwelkomd werden met een bijzonder goed zichtbare, juveniele Nachtegaal. Mijn eerste keer dat ik deze soort zo goed heb kunnen bekijken. Tevens waren Cetti's Zanger en Lachstern ter plaatse. In tegenstelling tot drie jaar geleden vlogen er nu telkens twee Woudaapjes (man en vrouw) langs, vermoedelijk een broedgeval. Een helikopter in de verte verstoorde een grote groep Koereigers en Kleine Zilverreigers. In die groep bevonden zich ook vijf Zwarte Ibissen.
Vervolgens zijn we weer het eerste weggetje naar links gegaan, waar doorgaans de beste soorten zitten. Vrij snel hadden we meerdere Ralreigers overvliegend en ter plaatse. Ook zat hier een Grote Zilverreiger, maar in tegenstelling tot drie jaar geleden ontbrak ditmaal de Roerdomp. Witwangsterns waren volop aanwezig, en waren daarmee een stuk algemener dan de Zwarte Stern, waarvan we er maar één tegen kwamen. Purperreiger en Blauwe Reiger waren ook aanwezig. Op de velden zaten vele Kuifleeuweriken, maar die lieten zich niet goed bekijken.
We reden door naar de locatie waar we drie jaar geleden een aantal jagende Vorkstaartplevieren hadden, maar deze ontbraken ditmaal. Gelukkig werd dat snel goedgemaakt door een redelijk opvallende Griel, even later gevolgd door een tweede. In de lucht vlogen enkele Bijeneters en op sommige telefoondraden zaten Scharrelaars.
In het zuiden van de Camargue verdwaalden we enigszins, want de routekaart leek niet te kloppen. Desalniettemin kwamen we op een prachtige locatie terecht, een soort zeedijk (Digue à la mer). Hier waren veel vogels aanwezig, waaronder Dwergstern, Europese Flamingo, Strandplevier, erg veel Kleine Plevieren, Steltkluut, Temminks Strandloper, Kleine Strandloper, Krombekstrandloper. Helaas konden we dit keer, door tijdgebrek, geen Dunbekmeeuwen vinden. Deze soort had ik graag weer gezien en gefotografeerd.

In de Crau waren we te laat op de dag voor het bijzondere gevogelte. De Witbuikzandhoenders, Grielen, Kleine Trappen e.d. lieten zich niet zien. Wel wat Duinpiepers, Kleine Torenvalken, Grauwe Kiekendief, Scharrelaar, Iberische Klapekster (zo heet die vogel tegenwoordig, dacht ik?).

Al met al weer genoten en bovenstaande gebieden raad ik iedereen aan, alhoewel ik het klimaat van de Crau niet erg prettig vind: erg dor, warm en veel weerkaatsend licht. Daarnaast laten de vogels zich er veel moeilijker zien.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

JaapHennevanger

Citaat van: Jos Welbedacht op augustus 10, 2011, 14:40:58 PM
Ik ben alweer enkele dagen terug van de Drôme-Provençale en heb daar uiteraard ook gevogeld. Net als drie jaar geleden hebben we weer een bezoek gebracht aan de Camargue en de steppewoestijn van de Crau. Vooral de Camargue had veel mooie soorten in petto, maar de Crau viel weer een beetje tegen wegens tijdgebrek. In de Drôme hebben we mooie soorten als Nachtzwaluw, Ruigpootuil, Vale Gier en Monniksgier (ditmaal projectvogels), Slangenarend, Steenarend, Cirlgors, Waterspreeuw e.d. waargenomen. Vooral die Ruigpootuil was geweldig, maar liet zich helaas niet zo langdurig horen als de vogels van Drenthe vorig jaar.

In de Camargue hebben we beslist twee routes van de Crossbill-guide te combineren, waarbij we door de beste plekken van het gebied reden. Een groot deel van de route kenden we echter al van drie jaar geleden. De eerste stop was het befaamde uitkijkplateau bij Mas d'Agon, alwaar we meteen verwelkomd werden met een bijzonder goed zichtbare, juveniele Nachtegaal. Mijn eerste keer dat ik deze soort zo goed heb kunnen bekijken. Tevens waren Cetti's Zanger en Lachstern ter plaatse. In tegenstelling tot drie jaar geleden vlogen er nu telkens twee Woudaapjes (man en vrouw) langs, vermoedelijk een broedgeval. Een helikopter in de verte verstoorde een grote groep Koereigers en Kleine Zilverreigers. In die groep bevonden zich ook vijf Zwarte Ibissen.
Vervolgens zijn we weer het eerste weggetje naar links gegaan, waar doorgaans de beste soorten zitten. Vrij snel hadden we meerdere Ralreigers overvliegend en ter plaatse. Ook zat hier een Grote Zilverreiger, maar in tegenstelling tot drie jaar geleden ontbrak ditmaal de Roerdomp. Witwangsterns waren volop aanwezig, en waren daarmee een stuk algemener dan de Zwarte Stern, waarvan we er maar één tegen kwamen. Purperreiger en Blauwe Reiger waren ook aanwezig. Op de velden zaten vele Kuifleeuweriken, maar die lieten zich niet goed bekijken.
We reden door naar de locatie waar we drie jaar geleden een aantal jagende Vorkstaartplevieren hadden, maar deze ontbraken ditmaal. Gelukkig werd dat snel goedgemaakt door een redelijk opvallende Griel, even later gevolgd door een tweede. In de lucht vlogen enkele Bijeneters en op sommige telefoondraden zaten Scharrelaars.
In het zuiden van de Camargue verdwaalden we enigszins, want de routekaart leek niet te kloppen. Desalniettemin kwamen we op een prachtige locatie terecht, een soort zeedijk (Digue à la mer). Hier waren veel vogels aanwezig, waaronder Dwergstern, Europese Flamingo, Strandplevier, erg veel Kleine Plevieren, Steltkluut, Temminks Strandloper, Kleine Strandloper, Krombekstrandloper. Helaas konden we dit keer, door tijdgebrek, geen Dunbekmeeuwen vinden. Deze soort had ik graag weer gezien en gefotografeerd.

In de Crau waren we te laat op de dag voor het bijzondere gevogelte. De Witbuikzandhoenders, Grielen, Kleine Trappen e.d. lieten zich niet zien. Wel wat Duinpiepers, Kleine Torenvalken, Grauwe Kiekendief, Scharrelaar, Iberische Klapekster (zo heet die vogel tegenwoordig, dacht ik?).

Al met al weer genoten en bovenstaande gebieden raad ik iedereen aan, alhoewel ik het klimaat van de Crau niet erg prettig vind: erg dor, warm en veel weerkaatsend licht. Daarnaast laten de vogels zich er veel moeilijker zien.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht

Erg leuk Jos! Jammer dat je te weinig tijd had, maar desondanks nog leuke soorten. Die Klapeksters worden idd Iberische Klapeksters genoemd (vroeger Zuidelijke Klapekster)
Jaap Hennevanger



Guus Peterse

Ik ben dan wel niet meer zo fris, maar heb toch een driedelig verslagje gemaakt van mijn vakantie. Zie
http://guuspeterse.hyves.nl/blog/
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Robert V.T

Gister terug gekomen van een weekje in de Vendéé. Niet heel veel gevogeld, maar toch veel leuke dingen gezien. In het moeras rond Beauvoir-sur-mer stikt het er van de koereigers, graszangers en kleine zilver.  Maar ook zwarte wouw, grauwe kiekendief, purperreiger en steltkluut zijn niet onalgemeen. In dit moeras(met ook veel drogere graslanden) hadden we ook meerdere keren een Slangenarend, één keer mochten we zelfs meemaken hoe een slang werd gevangen en werd verorberd :blink: Op het eiland Noirmoutier heel veel zwartkopmeeuwen, grote mantels en nog 1 kuifaalscholver. In de bossen aan de kust zijn bosvogels vrij makkelijk te doen,  binnen 1 dag alle daar voorkomende mezen(kool, pimpel, zwarte, kuif, staart en glanskop) en spechten(grote en kleine bonte, groene, en draaihals(!))  gehoord en/of gezien. Ook bonte en grauwe vliegenvanger waren snel gevonden. In de duinen zagen we veel duinpiepers en vooral veel tapuiten. Rondom ons huisje zaten  veel vlinders, waaronder keizersmantel. Uiteindelijk 2 nieuwe soorten; rode patrijs en kortteenleeuwerik. En zoals wel vaker met nieuwe soorten lieten deze , in tegenstelling tot alle andere vogels, zich uiterst slecht zien :P Verder leuke soorten als hop, dwergstern, europese kanarie, ijsvogel, paapje, grote zilver en slechtvalk.
Groeten,

Robert van Tiel

Bart van Hoogstraten

#170
Deze oude jongere is al weer een poosje terug (ben eigenlijk alweer aan een nieuw reisje toe  ;) ). Ik heb Gieren gezocht in de Spaanse Pyreneeën. Erg mooi daar en heerlijke dagtochten gemaakt. Aanvankelijk erg slecht weer gehad (no aves) en ik sprong dan ook een gat in de lucht bij mijn eerste 2 Vale Gieren die over de camping in Jaca kwamen zeilen. De dag erna trok ik de kijker al niet meer want ze kwamen niet dagelijks maar letterlijk "uurlijks" over, soms groepen van wel 30 stuks. Aasgier was wat moeilijker want dat bleek niet zo'n hoogvlieger maar heb ik toch diverse malen gezien, meestal zijn ze met zijn 2-en, soms ook alleen. Helaas is me de Lammergier niet gelukt en mijn hoop op een Rotskruiper was ook te ijdel. Maar daarvoor wel een Dwergarend af kunnen strepen als lifer en vele mooie soorten gezien zoals Rode Patrijzen, fouragerende Bijeneters, Kneutjes, Robotapjes, een bel Rode Wouw en een Slechtvalk die een duikvlucht uitvoerde (dat gaat dus echt heul hard!!!). De hemel constant afturend struikelde ik per toeval over een fossiele Zee-egel ten noorden van Puebla en het vreemde is dan dat je plots stopt met vogelen en de rest van de wandeling alleen maar op de grond bent aan het turen. Heeft me wel behoorlijk wat fossielen opgeleverd die ik nog moet identificeren maar ook 2 lifers bij de Herpeto's,; Spaanse Muurhagedis en Algerijnse Zandloper. Aanvankelijk wilde ik met mijn ouwe Landcruiser erop uit maar die bleek vlak voor vertrek onbetrouwbaar vanwege speling op de cardan-as in het differentieel achter (wordt volgende week gereviseerd, nieuwe lagertjes erin). Van de nood een deugd gemaakt en mijn motorfiets achter in de camper gegooid en daar maar mee vertrokken. Dit bleek echter een fantastisch concept -> camper neerpoten (liefst bij de boer achterom) en dan dagtrips maken met de motor totdat ik niet meer verder (hoger) kwam. Fiets op slot en dan te voet verder, vaak tot boven de boomgrens en in de sneeuw. Denk dat ik dit volgend jaar weer toepas maar dan door naar Extremadura.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: firecrest op februari 26, 2011, 23:10:14 PM
Bedankt voor de complimenten!
Ik was zelf ook wel blij met mijn foto's.
Die Monniksgier vind ik zelf ook erg mooi, maar het meest blij ben ik toch met de foto van de Spaanse Keizerarend :blink:
Meer foto's staan trouwens op https://picasaweb.google.com/lars.buckx/Extremadura2011#

Een Hop  ontdekken in Spanje is niet erg moeilijk, ze zitten daar overal.
Misschien eens een leuke vakantiebestemming aan je ouders voorleggen Jarinka ;)

Mooie trip heb je gemaakt Lars  :duim: ! Ben benieuwd of je leuke tips 'n tricks hebt want ik wil daar volgend jaar ook naartoe!

Voor een rijke waarnemingsvakantie met veel Hop kan ik trouwens Corsica erg aanbevelen -> bereikbaarder dan je denkt; gewoon via der Autobahn naar Livorno (± 1300 km), retourticket voor de veerboot naar Bastia (± 4,5 uur) kopen bij het havenkantoor (± € 70,-) en dan de binnenlanden in en westkust afwerken.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/