Ik ben alweer enkele dagen terug van de Drôme-Provençale en heb daar uiteraard ook gevogeld. Net als drie jaar geleden hebben we weer een bezoek gebracht aan de Camargue en de steppewoestijn van de Crau. Vooral de Camargue had veel mooie soorten in petto, maar de Crau viel weer een beetje tegen wegens tijdgebrek. In de Drôme hebben we mooie soorten als Nachtzwaluw, Ruigpootuil, Vale Gier en Monniksgier (ditmaal projectvogels), Slangenarend, Steenarend, Cirlgors, Waterspreeuw e.d. waargenomen. Vooral die Ruigpootuil was geweldig, maar liet zich helaas niet zo langdurig horen als de vogels van Drenthe vorig jaar.
In de Camargue hebben we beslist twee routes van de Crossbill-guide te combineren, waarbij we door de beste plekken van het gebied reden. Een groot deel van de route kenden we echter al van drie jaar geleden. De eerste stop was het befaamde uitkijkplateau bij Mas d'Agon, alwaar we meteen verwelkomd werden met een bijzonder goed zichtbare, juveniele Nachtegaal. Mijn eerste keer dat ik deze soort zo goed heb kunnen bekijken. Tevens waren Cetti's Zanger en Lachstern ter plaatse. In tegenstelling tot drie jaar geleden vlogen er nu telkens twee Woudaapjes (man en vrouw) langs, vermoedelijk een broedgeval. Een helikopter in de verte verstoorde een grote groep Koereigers en Kleine Zilverreigers. In die groep bevonden zich ook vijf Zwarte Ibissen.
Vervolgens zijn we weer het eerste weggetje naar links gegaan, waar doorgaans de beste soorten zitten. Vrij snel hadden we meerdere Ralreigers overvliegend en ter plaatse. Ook zat hier een Grote Zilverreiger, maar in tegenstelling tot drie jaar geleden ontbrak ditmaal de Roerdomp. Witwangsterns waren volop aanwezig, en waren daarmee een stuk algemener dan de Zwarte Stern, waarvan we er maar één tegen kwamen. Purperreiger en Blauwe Reiger waren ook aanwezig. Op de velden zaten vele Kuifleeuweriken, maar die lieten zich niet goed bekijken.
We reden door naar de locatie waar we drie jaar geleden een aantal jagende Vorkstaartplevieren hadden, maar deze ontbraken ditmaal. Gelukkig werd dat snel goedgemaakt door een redelijk opvallende Griel, even later gevolgd door een tweede. In de lucht vlogen enkele Bijeneters en op sommige telefoondraden zaten Scharrelaars.
In het zuiden van de Camargue verdwaalden we enigszins, want de routekaart leek niet te kloppen. Desalniettemin kwamen we op een prachtige locatie terecht, een soort zeedijk (Digue à la mer). Hier waren veel vogels aanwezig, waaronder Dwergstern, Europese Flamingo, Strandplevier, erg veel Kleine Plevieren, Steltkluut, Temminks Strandloper, Kleine Strandloper, Krombekstrandloper. Helaas konden we dit keer, door tijdgebrek, geen Dunbekmeeuwen vinden. Deze soort had ik graag weer gezien en gefotografeerd.
In de Crau waren we te laat op de dag voor het bijzondere gevogelte. De Witbuikzandhoenders, Grielen, Kleine Trappen e.d. lieten zich niet zien. Wel wat Duinpiepers, Kleine Torenvalken, Grauwe Kiekendief, Scharrelaar, Iberische Klapekster (zo heet die vogel tegenwoordig, dacht ik?).
Al met al weer genoten en bovenstaande gebieden raad ik iedereen aan, alhoewel ik het klimaat van de Crau niet erg prettig vind: erg dor, warm en veel weerkaatsend licht. Daarnaast laten de vogels zich er veel moeilijker zien.
Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht