Gal op Meidoornblad.

Gestart door zuilim, juni 24, 2010, 20:44:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Op het blad van een meidoorn vond ik deze kleurrijke gal met een bijzonder uiterlijk.
Ik verwachtte die met behulp van het "Gallenboek" zonder veel moeite op naam te kunnen brengen. Dat lukte niet. Ik vond niets wat er op lijkt. Ook niet op internet.
Vooral het deel aan de onderzijde van het blad is opvallend door de "stekelige" bult.
Iemand een idee?

Groeten,
Karel Brussee.

Margreet Kwh

Hallo Karel,

Deze lijkt erop, van een Duitse site:
http://www.pflanzengallen.de/pflanzen_images/crataegus12opt.jpg voor de foto
http://www.pflanzengallen.de/verzeichnisundfotos-c.html
en de informatie:

       
  • Crataegus spec.,                                                         Weißdorn

            
    • Gymnosporangium     clavariaeformae (JACQ.) DC   O I,     B:     2097
    • oder         G. confusum PLOWR.   O I ,         B: 2098            je nach der Seitenwand der     Peridienzellen
    • Georgien, Tbilisi,     Botan.Garten ,                      19.06.2008
    Dus een van beide genoemde Roesten, in het boek op blz. 118 genoemd (resp. Jeneverbes- meidoornroest en Afgeronde jeneverbesroest) en slechts te bepalen aan de hand van de celwand van de peridiumcellen.  :micro: -werk. De schimmels maken afwisselend gebruik van Meidoorn en Jeneverbes als gastheerplant. Op de Duitse site zijn ook afbeeldingen te zien van dezelfde schimmels op vruchten/bloemen.



    Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Hallo Margreet,
Dank voor je zoekwerk en reactie. Het is dus geen gal zoals ik ten onrechte veronderstelde maar een schimmel (Roest).
De foto's op de Duitse site van de roest op een meidoorn zijn goed vergelijkbaar met mijn foto van de onderzijde van het blad. Een felgekleurde bladbovenzijde is daar niet afgebeeld.
Ik heb nu gezien dat plaatsing bij Waarneming.nl mogelijk is onder de naam Gymnosporangium clavariiforme of Jenever-Meidoornroest.De eerse melding is van een Meidoorn. Gek genoeg zijn er geen foto's van de onderzijde gemaakt. Maar de bovenzijde laat het zelfde zien als op mijn foto. Ik zal 'm er bij plaatsen.

Nogmaals dank,

Groeten,
Karel Brussee.

Margreet Kwh

Hoi Karel,

je mag het toch een gal noemen, gallen kunnen ook door roesten ontstaan.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Hoi Margreet,
Nu, de naam kennende, zie ik dat de gal/schimmel toch is opgenomen in het Gallenboek. Daarmee poogde ik eerder met behulp van de determinatietabel wijzer te worden.
Er wordt in dit boek wel over geelrode opgezwollen plekken aan de onderzijde van het blad melding gemaakt maar geen letter over het speldenkussenachtige uiterlijk van die zwelling. Ook de bovenzijde blijft er buiten. Ik sloot daarom die mogelijkheid uit.

Groeten,
Karel Brussee.