Nieuws: Otter in de vechtplassen

Gestart door Freek Verkerk, juni 24, 2010, 12:28:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

http://nos.nl/artikel/167041-otter-toevallig-teruggevonden-in-vechtplassen.html


Goed nieuws. Maar een Otter maakt nog geen levensvatbare populatie. Als je de waarnemingen van otters ziet (op de kaart) merk je wel dat het avontuurlijke dieren zijn. Als ze territoriaal zijn zullen ze de territoria van anderen mijden. Dat ze dan al vanuit de kop van Overijssel al helemaal in de vechtplassen terecht komen zou er op kunnen duiden dat de gebieden daartussen in al territoriaal bezet zijn. Of niet interessant voor otters, maar bijvoorbeeld de oostvaardersplassen, de randmeren, het naardermeer zijn toch gebieden die ook interessant zijn lijkt mij.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

M.Haverkamp

Citaat van: Freek Verkerk op juni 24, 2010, 12:28:56 PM
http://nos.nl/artikel/167041-otter-toevallig-teruggevonden-in-vechtplassen.html


Goed nieuws. Maar een Otter maakt nog geen levensvatbare populatie. Als je de waarnemingen van otters ziet (op de kaart) merk je wel dat het avontuurlijke dieren zijn. Als ze territoriaal zijn zullen ze de territoria van anderen mijden. Dat ze dan al vanuit de kop van Overijssel al helemaal in de vechtplassen terecht komen zou er op kunnen duiden dat de gebieden daartussen in al territoriaal bezet zijn. Of niet interessant voor otters, maar bijvoorbeeld de oostvaardersplassen, de randmeren, het naardermeer zijn toch gebieden die ook interessant zijn lijkt mij.


Ben benieuwd of ie uit Overijssel komt of dat er toch nog een populatie in de vechtplassen aanwezig is. Ik weet dat er in de jaren 80 nauwelijks naar is gezocht en in de jaren 90 niet (hij was toch immers uitgestorven). Nu met een fotoval wordt er eentje gefotografeerd. Als er 10 jaar gelden met fotoval was gwerkt misschien ook, maar dan zou het geen beest uit Overijssel zijn...

mlahaye

Er wordt nu naarstig naar spraints (otter-keutels) gezocht. Daaruit valt DNA te halen, waarmee vervolgens de herkomst van het dier kan worden achterhaald: uit de kop van Overijssel, ontsnapt uit gevangenschap of wellicht nog een originele Vechtplassen-populatie? Wie zal het zeggen. Hopelijk zal het dier niet dood gereden worden, want het is natuurlijk flauwekul om te stellen dat de EHS werkt. Er zijn nog volop knelpunten!

Maurice
admin

rombout

Als de soort in de tussenliggende jaren hier aanwezig zou zijn geweest, was er ongetwijfeld af en toe eentje doodgereden op de talrijke wegen die dit gebied doorkruisen. Dat gebeurde in de jaren '50 en '60 immers best vaak (was ik indirect getuige van via mijn vader) en de verkeersintensiteit is sindsdien natuurlijk sterk toegenomen. Dus houd ik het voor onwaarschijnlijk dat zich hier een populatie zou hebben gehandhaafd. Ik ga er vanuit dat mijn eigen waarnemingen uit mei 1979 in het Naardermeer de laatste in de streek waren. Het was zelfs op dat moment al hoogst onverwacht dat de soort nog aanwezig bleek.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

M.Haverkamp

Citaat van: rombout op juni 24, 2010, 23:21:17 PM
Als de soort in de tussenliggende jaren hier aanwezig zou zijn geweest, was er ongetwijfeld af en toe eentje doodgereden op de talrijke wegen die dit gebied doorkruisen. Dat gebeurde in de jaren '50 en '60 immers best vaak (was ik indirect getuige van via mijn vader) en de verkeersintensiteit is sindsdien natuurlijk sterk toegenomen. Dus houd ik het voor onwaarschijnlijk dat zich hier een populatie zou hebben gehandhaafd. Ik ga er vanuit dat mijn eigen waarnemingen uit mei 1979 in het Naardermeer de laatste in de streek waren. Het was zelfs op dat moment al hoogst onverwacht dat de soort nog aanwezig bleek.


In de jaren zestig werd er nog gestroopt in de vechtplassen, o.a. door mijn buurman zoals later bleek (ruim voor mijn tijd hoor!). Deze man had een enorme kennis van otters en ontdekte begin tachtiger jaren ''s-winters nog sporen in de buurt van de Kromme Rade. Deze, toen reeds hoogbejaarde man, overleed ergens halverwege jaren tachtig. In ieder geval zaten ze er nog begin jaren tachtig.

rombout

Dat is boeiende informatie, bedankt. Dus toch nog net na mijn eigen waarnemingen. Overigens zijn in het Naardermeer ook nog eenmaal sporen gefotografeerd ergens in de periode tussen 1963 en 1979, maar dus nooit meer daarna.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Freek Verkerk

De vechtplassen zijn eigenlijk best nog wel moeilijk te bereiken vanuit Overijssel. De route lijkt me via de randmeren te lopen en dan over land naar het Naardermeer, dan naar de vecht. En tussendoor ongezien blijven.


Randmeren en Naardermeer is niet bewoond?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

rombout

Tja, dat is vooralsnog onbekend. Ook waar ze wel zitten krijg je er niet veel van te zien. Het Naardermeer bezoek ik nog steeds vrij frequent, maar vindt nooit iets van sporen of spraints. Er lopen heel veel drukke wegen omheen, waar vooralsnog geen dode otters zijn gevonden.
Bij de randmeren is dat zo mogelijk nog moeilijker te bepalen, lijkt vanuit het Wieden/Weerribbengebied vooralsnog de meest logische route, via de Vecht. Er wordt nog nagedacht over allerlei andere verbindingszones van de Randmeren naar Naardermeer en Vechtplassen, misschien kunnen die nu eindelijk eens goed van de grond komen.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Freek Verkerk

Ik zie die vechtsluizen bij Muiden toch wel als een aardige belemmering. Ook via IJburg / Diemen, (de Diem) en Amsterdam Rijnkanaal is geen echt lekkere verbinding.


Of de Oranjesluizen / IJ / Amsterdam Rijn Kanaal of Amstel is misschien snachts nog wel te doen, maar allemaal erg druk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hans parlevliet

Het kan wel raar gaan, onlangs werd een van in het Zuidlaardermeer uitgezette bevers waargenomen bij de Hoornsedijk (Paterswoldse meer) nabij Groningen.
In de pers werd gemeld dat hij via de Drentse Aa hier terecht gekomen was, hetgeen echter niet kan, de A28 is een niet te nemen barriere, bovendien moet ie dan aanzienlijke stukken over land afleggen, waar bevers bepaald niet van houden.
Dus moet zijn route zijn geweest Hunze-Winschoterdiep-Verbindingskanaal-Noord Willemskanaal. Het is wel allemaal gelijkvloers....
mvg
Hans

evertdirks

Citaat van: hans parlevliet op juli 01, 2010, 20:48:39 PM
Het kan wel raar gaan, onlangs werd een van in het Zuidlaardermeer uitgezette bevers waargenomen bij de Hoornsedijk (Paterswoldse meer) nabij Groningen.
In de pers werd gemeld dat hij via de Drentse Aa hier terecht gekomen was, hetgeen echter niet kan, de A28 is een niet te nemen barriere, bovendien moet ie dan aanzienlijke stukken over land afleggen, waar bevers bepaald niet van houden.
Dus moet zijn route zijn geweest Hunze-Winschoterdiep-Verbindingskanaal-Noord Willemskanaal. Het is wel allemaal gelijkvloers....
Via de Drentse A is wel mogelijk door via de doorgang van het afwaterings kanaal te gaan.
De route die U voorstelt is zeer onwaarschijnlijk wegens het doorkruisen van de stad.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

hans parlevliet

Citaat van: evertdirks op juli 02, 2010, 10:18:05 AM
Citaat van: hans parlevliet op juli 01, 2010, 20:48:39 PM
Het kan wel raar gaan, onlangs werd een van in het Zuidlaardermeer uitgezette bevers waargenomen bij de Hoornsedijk (Paterswoldse meer) nabij Groningen.
In de pers werd gemeld dat hij via de Drentse Aa hier terecht gekomen was, hetgeen echter niet kan, de A28 is een niet te nemen barriere, bovendien moet ie dan aanzienlijke stukken over land afleggen, waar bevers bepaald niet van houden.
Dus moet zijn route zijn geweest Hunze-Winschoterdiep-Verbindingskanaal-Noord Willemskanaal. Het is wel allemaal gelijkvloers....
Via de Drentse A is wel mogelijk door via de doorgang van het afwaterings kanaal te gaan.
De route die U voorstelt is zeer onwaarschijnlijk wegens het doorkruisen van de stad.

Evert
Die is volgens mij al heel lang afgesloten..er is slechts een verbinding onder het Noordwillemskanaal door waarna een kunstmatige Drentse Aa doormeandert om tenslotte te stoppen bij de Meerweg(Haren). Bovendien is de af te leggen afstand over land van het Zuidlaardermeer naar de Drentse Aa over land niet  gering. Maar misschien vergis ik mij..

mvg
Hans

Freek Verkerk

Snachts is ondanks al die mensen, Nederland best nog wel te bereizen door wilde dieren. Trouwens ook veel dieren zijn niet zo bang voor mensen. Denk maar aan alle dieren die in de stad leven. Ergens in Oost europa hadden ze wolven van zenders voorzien, en toen ze bekeken waar ze rondliepen bleken ze ook door de steden te lopen. Ik denk dat zelfs de A28 snachts tussen 4 en 6 uur op dinsdagnacht bijvoorbeeld, er best wel perioden van 10 minuten zijn dat er helemaal geen auto rijdt. En ook de stad Groningen, zou een eenzame stapper zich druk maken over een bever die in de gracht zwemt?


Het zou wel interessant zijn om deze dieren eens van een zender te voorzien, om te begrijpen hoe ze leven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hans parlevliet

De A28 is een dodelijke val voor lopende dieren, van Groningen tot voorbij de afslag naar Emmen is de vangrail een muur van zo'n 70cm hoog.....
mvg
Hans

twan.teunissen

Hoi allemaal,

Over kansen voor de Otter in het rivierengebied wordt komende week een rapport aangeboden. Zie: http://www.ark.eu/ark/werk-in-uitvoering/missing-lynx/otteronderzoek

Op deze pagina is het rapport "De terugkeer van de Otter in het rivierengebied" te downloaden via plaatje van het onderzoek.

Groeten, Twan
Twan Teunissen

Jeroen Nagtegaal

Alleen het downloaden gaat bij mij niet goed, ik krijg enkele foutmeldingen en grote delen zijn niet leesbaar...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Bij mij gaat het downloaden goed. Ik gebruik firefox als browser.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

frankw

Eten otters alleen vis of ook eieren ed.? Als ze ze uitzetten in de Geldersche Poort vrees ik een beetje voor de Zwarte Sterns namelijk. Of is dat niet terecht?

Jeroen Nagtegaal

Zwarte Sterns doen het in de Wieden toch ook goed?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

Weet ik niet, vandaar mijn vraag. 'We' hebben hier namelijk afgelopen jaar al een volledig mislukt broedseizoen gehad door toedoen van een onbekende predator, wrs een Bunzing oid. Toch vrij vervelend voor 1 van de grotere kolonies in Nederland. >:(

Theo Linders

Otters eten voornamelijk vis, maar een ander aanzienlijk deel van het voedingspatroon zijn amfibieƫn. Ook eten ze wel eens gevogelte en kleine zoogdieren, eieren volgensmij niet, maar heb nu even geen literatuur bij de hand/
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

rombout

Ze schijnen ook wel zoetwaterkreeften te eten. Nou, dan kunnen ze hier in de Vechtplassen en het Naardermeer hun hart ophalen...... Zou wel enige verlichting kunnen geven, want die kreeften schijnen nogal veel te vernielen qua onderwaterflora en -fauna, waardoor allerlei doelstellingen veel moeilijker gehaald kunnen worden.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

frankw

Hopen dat ze dat Amerikaanse tuig eten idd. Maar of dat echt zoden aan de dijk zet, ik betwijfel het.

Tim Asbreuk

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk