Orka Lauwersoog?!

Gestart door garryb, juni 23, 2010, 17:06:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Marnix op december 10, 2010, 18:19:36 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 10, 2010, 17:23:30 PM
Verbazend...

Nou, het verbaasd mij niets! Als ooggetuigen van de vangactie vroegen we ons toen al af of die Orka ooit weer teruggezet zou gaan worden. Ik vond Morgan toen helemaal niet zo verzwakt. Ze was bij afgaand water op een zandbank gezwommen en kon niet meer wegkomen. Toen zijn er 7-8 man op gesprongen (ja, zo kan ik ook een Orka vangen). Volgens mij hadden ze de Orka toen gewoon op de boot naar de Noordzee moeten brengen in plaats van mee naar Hardewijk waar ze gelijk verpest werd door klikkertrainingen met beloningen, enz. Onder het mom van 'dan is ze makkelijker te onderzoeken' (me  :-X ). En daarna aan het publiek showen die grof betalen voor een entree kaartje.  Zo werden er 100 jaar terug dieren tentoongesteld maar dat is niet meer van deze tijd. Hardewijk zou zich diep moeten schamen!

Dit probeerde ik eigenlijk in een woord te zeggen met een bepaalde ondertoon.
Oftewel ik kijk er niet van op dat deze niet meer vrij komt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Citaat van: Rikstar op december 10, 2010, 18:36:14 PM
Maar het beest zal worden verkocht aan een ander park waar gigantisch mee zal worden verdiend. Te schokkend gewoon en te erg voor woorden... :S  >:( >:( >:(

Dierentuinen verkopen i.d.d. af en toe dieren (bijvoorbeeld hangbuikzwijntjes aan liefhebbers), maar de wilde dieren worden kostenloos van de ene naar de andere dierentuin doorgegeven. De kosten die daarmee gemoeid zijn, zijjn transportkosten. Niets meer of minder.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

JandJ

Dan ben ik niet de enige die een beetje pessimistisch (terecht!) is...
De wens van harderwijk is uitgekomen, eindelijk hebben ze weer een orka >:D ! Nog even Nederland overtuigen, en het geld stroomt binnen :angel: .

en toch hoop ik dat dit de toekomst er anders uitziet.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

maurice.lahaye

Als 'iedereen' die Morgan vrij wil nu eerst eens het rapport leest. Zeer lezenswaardig en een duidelijke heldere conclusie: uitzet in de vrije natuur is onmogelijk en betekent haar doodsvonnis. Op het moment dat besloten is in Juni om Morgan op te vangen, is feitelijk haar lot bezegeld. De discussie zou dus eigenlijk moeten gaan of je gestrande walvissen (en andere dieren) wil opvangen ja of nee (wat mij een goed onderwerp lijkt voor praat-maar-raak).

Uit het rapport blijkt ook dat Harderwijk ongeschikt is als locatie om Morgan te verzorgen: te klein bassin en geen contact met soortgenoten. Let op mijn woorden, uiteindelijk zal Morgan verhuizen naar een (buitenlands) park met meer Orca's, aangezien het onmogelijk is om meer Orca's naar Harderwijk te halen (als dat wel mogelijk was geweest, dan hadden ze dat in het verleden wel gedaan).

Met vriendelijke groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Jurjen Postma

#124
@ Joost, Peter, Theo, Leon en anderen die in de loop van dit topic ooit gereageerd hebben in de trant van het valt wel mee, ze hebben het beste voor met de orka: ik zou veel kunnen zeggen over jullie manier van redeneren, is waarschijnlijk beter dat ik dat niet doe. Lees het topic vanaf het begin nog eens door en merk op dat er slechts een handjevol mensen was dat hier meteen zijn zorgen uitte over a: de vangactie, b: de legitimiteit ervan en c: de werkelijke achtergrond.

Lees vooral ook mijn post (en het daarop gekomen commentaar van de ontkennende zieners van het forum) nog eens door, waaruit blijkt dat er altijd een goede reden is om de orka niet vrij te laten.

Wat heb je (zeker) en wat had je (mogelijk)?
Je hebt nu zeker een dier dat een leven lang in te kleine bassins zonder familie kunstjes mag gaan doen.
Je had mogelijk een dier dat het niet overleefd had in de natuur.
Mogelijk ook niet....

Walgelijk.
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Guus Peterse

Citaat van: maurice.lahaye op december 10, 2010, 21:00:51 PMAls 'iedereen' die Morgan vrij wil nu eerst eens het rapport leest.
Ik geloof niet dat er iemand is die Morgan nu vrij wil laten. Ik geloof wel dat er mensen zijn die vraagtekens hebben gezet bij de vangactie en daar nu (terecht, want ze hebben gelijk gekregen) nog even op terug willen komen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

hier de link van de reportage van het journaal van gisteren:    (video rechtsboven)
http://nos.nl/artikel/204257-orka-morgan-niet-terug-naar-zee.html

1 vandaag laat nog even op zich wachten.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Theo Linders

Citaat van: Jurjen Postma op december 10, 2010, 22:15:52 PM
@ Joost, Peter, Theo, Leon en anderen die in de loop van dit topic ooit gereageerd hebben in de trant van het valt wel mee, ze hebben het beste voor met de orka: ik zou veel kunnen zeggen over jullie manier van redeneren, is waarschijnlijk beter dat ik dat niet doe. Lees het topic vanaf het begin nog eens door en merk op dat er slechts een handjevol mensen was dat hier meteen zijn zorgen uitte over a: de vangactie, b: de legitimiteit ervan en c: de werkelijke achtergrond.

Ik wil even duidelijk maken dat ik überhaupt er tegen ben dat de orka gevangen is, iets wat in opdracht van LNV gebeurd is. Dit dier had het gewoonweg niet gered als ze niet was gevangen en zo gaat dat nu eenmaal in de natuur. Maar stel je je voor dat er was gezegd, nee dat dier mag je niet opvangen en rehabiliteren. Dan zouden dezelfde dierenactivisten/"dierenliefhebbers" gezegd hebben dat het zielig was...

Over de "werkelijke achtergrond", je bedoelt dat Dolfinarium aangedrongen zou hebben op de vangst van de orka voor hun eigen portemonnee?? Daar is geen enkel bewijs voor en anders zou ik het graag willen zien.

Het probleem is dat alle activisten er altijd vanuit zijn gegaan dat de orka weer uitzetbaar was, dit hebben ze gepubliceerd in een in mijn ogen lachwekkend rapport. Maar als je ook de post van Maurice leest en het rapport.

Citaat van: Rikstar op december 10, 2010, 18:36:14 PM
Maar het beest zal worden verkocht aan een ander park waar gigantisch mee zal worden verdiend. Te schokkend gewoon en te erg voor woorden... :S  >:( >:( >:(
ps. dit wordt dolfinarium boxcotten  :P

Het is het waarschijnlijkst dat Morgan naar Loro Parque op Tenerife zal gaan, omdat ze daar op dit moment ook een jonge orka hebben, die niet door zijn moeder is geaccepteerd (denk ik) ik kan je verzekeren dat daar geen cent voor wordt betaald. Natuurlijk blijven veel dierentuinen commerciele instellingen, maar dit geld verdienen zij niet MET de dieren, maar door ze te laten zien aan betalend publiek.

Citaat van: jandj op december 10, 2010, 19:54:34 PM
Dan ben ik niet de enige die een beetje pessimistisch (terecht!) is...
De wens van harderwijk is uitgekomen, eindelijk hebben ze weer een orka >:D ! Nog even Nederland overtuigen, en het geld stroomt binnen :angel: .

en toch hoop ik dat dit de toekomst er anders uitziet.

Dat ziet hij ook, want Morgan blijft echt niet in het Dolfinarium!
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rikstar

#128
Zoals ik in de reportages zag hoe Morgan zich nu gedraagd zou ik inderdaad niet meer willen dat ze weer vrijgelaten zou worden.

Reportage (over Morgan) bij 1 vandaag van gisteren inmiddels ook online!
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/36857/_morgan_moet_niet_terug_naar_zee_
Kijk en oordeel zelf.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rikstar

#129
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/36536/de_toekomst_van_orka_morgan
zoals je in deze reportage kunt horen is het samenbrengen van Morgan met een andere Orka ook niet zo makkelijk.
vanaf. 4.35 minuut


Citaat van: blaat op december 11, 2010, 13:21:27 PM
Citaat van: Jurjen Postma op december 10, 2010, 22:15:52 PM


Het is het waarschijnlijkst dat Morgan naar Loro Parque op Tenerife zal gaan, omdat ze daar op dit moment ook een jonge orka hebben, die niet door zijn moeder is geaccepteerd (denk ik) ik kan je verzekeren dat daar geen cent voor wordt betaald. Natuurlijk blijven veel dierentuinen commerciele instellingen, maar dit geld verdienen zij niet MET de dieren, maar door ze te laten zien aan betalend publiek.

Citaat van: jandj op december 10, 2010, 19:54:34 PM
Dan ben ik niet de enige die een beetje pessimistisch (terecht!) is...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

joostheeremans

Citaat van: Jurjen Postma op december 10, 2010, 22:15:52 PM
@ Joost, Peter, Theo, Leon en anderen die in de loop van dit topic ooit gereageerd hebben in de trant van het valt wel mee, ze hebben het beste voor met de orka: ik zou veel kunnen zeggen over jullie manier van redeneren, is waarschijnlijk beter dat ik dat niet doe.

Doe toch maar, ik ben namelijk erg benieuwd!
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

maurice.lahaye

Lees ook eens het rapport van de 'Free Morgan Coalitie' op www.freemorgan.nl. Weken eerder geschreven dan het (eind)rapport van het Dolfinarium, maar de overeenkomsten zijn groter dan ik had verwacht. Het enige waarin de coalitie verschilt met Harderwijk is hun optimisme over het overleven van Morgan in het wild. Waar Harderwijk (en het deskundigen-panel) uitgaat dat aansluiting bij de eigen een wilde groep noodzakelijk is, vindt de coalitie overleven al voldoende. Interessante materie!

Groet,
Maurice



2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Jurjen Postma

#132
QUOTE Over de "werkelijke achtergrond", je bedoelt dat Dolfinarium aangedrongen zou hebben op de vangst van de orka voor hun eigen portemonnee?? Daar is geen enkel bewijs voor en anders zou ik het graag willen zien. UNQUOTE

De gedachte dat het Dolfinarium (niet in opdracht, maar met gedoogpermissie van LNV!) Morgan heeft gevangen omdat het dier het anders niet zou redden en om geen enkele andere reden is te lachwekkend voor woorden.

Zoals al eerder aangegeven: inkomsten voor het Dolfinarium zullen niet de reden zijn geweest, hooguit een prettige bijkomendheid.
De "heb" van een Orka als "wetenschapper" (sorry, dit moet ik echt tussen aanhalingstekens zetten), de mogelijkheid te promoveren voor deze of gene en vers bloed in de poel van captive orca bloed (dus toch geld!) zie ik eerder als hoofdredenen.

Ik durf er geld op te zetten dat Morgan als lijdend voorwerp gebruikt is/wordt voor meerdere afstudeer- en/of promoveeronderzoeken.
De tijd zal het leren voor de Thomassen van dit forum. Voor degenen met een beetje kritische zin in hun lijf zal dit niet zo'n verrassing zijn....

@ Joost: dit soort onzinnigheden verwaardig ik niet eens met een serieus antwoord.
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

maurice.lahaye

Citaat van: Jurjen Postma op december 11, 2010, 20:40:59 PM
De gedachte dat het Dolfinarium (niet in opdracht, maar met gedoogpermissie van LNV!) Morgan heeft gevangen omdat het dier het anders niet zou redden en om geen enkele andere reden is te lachwekkend voor woorden.

Nou Jurjen, heb je hier dan wel een onderbouwing voor? ;-)!

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

joostheeremans

Citaat van: Jurjen Postma op december 11, 2010, 20:40:59 PM
@ Joost: dit soort onzinnigheden verwaardig ik niet eens met een serieus antwoord.
Ik ben blij dat jij er in ieder geval een erg goede manier van redeneren op na houdt, hulde :duim:
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Certhia

Citaat van: maurice.lahaye op december 11, 2010, 21:00:12 PM
Citaat van: Jurjen Postma op december 11, 2010, 20:40:59 PM
De gedachte dat het Dolfinarium (niet in opdracht, maar met gedoogpermissie van LNV!) Morgan heeft gevangen omdat het dier het anders niet zou redden en om geen enkele andere reden is te lachwekkend voor woorden.

Nou Jurjen, heb je hier dan wel een onderbouwing voor? ;-)!

Maurice


Volgens mij is deze mening al in vele posts in dit draadje onderbouwd. Maar wees welkom te geloven in wat je wilt geloven. Als je Dolfinarium wilt zien als een volkomen onzelfzuchtig intermediair in dit alles, be our guest. Feit is dat de uitkomst al zo'n beetje voorspeld was en dat het mij in ieder geval niks verbaast.


Groet


Marc

maurice.lahaye

En dat is de spijker op z'n kop: in dit topic worden uitspraken gedaan zonder onderbouwing. Heeft iemand het Dolfinarium gebeld of gemaild met de vraag waarom Morgan is opgevangen? Nou dan! En als het antwoord 'verkeerd' is, dan is het Dolfinarium 'niet eerlijk' over haar 'echte' beweegredenen. Wat een discussie....

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

ArjanH

Citaat van: cursorius op juni 24, 2010, 00:55:47 AM
Heeft niemand hier er problemen mee dat het dier gevangen is?? Ik vind het allemaal nogal absurd in de oren klinken. Ik kan me niet voorstellen dat het dier hier bij gebaat is. Het lijkt me dat een nieuwe attractie voor Harderwijk hier de hoofdrol speelt. Doet me weer herinneren aan de vangactie van de Walrus van Ameland, wie stond er gelijk bij om het zielige dier op te vangen.....

Hoe zit dat met vergunningen etc?? Dit kan allemaal zomaar? Een Orca heeft natuurlijk weer een soort van knuffelgehalte en moet gered worden.... blij dat zeldzame vogels die factor niet hebben!!


Of zeldzame vogels erbij gebaat zijn wanneer er weer eens hele volksstammen soortenjagers langskomen om hun levenslijst / jaarlijst / maandlijst te kunnen aanvullen, durf ik eerlijk gezegd te betwijfelen. Zeker sinds de Dwergooruil van Kootwijk eerder dit jaar. Dat was gewoon een genante vertoning en had niets meer te maken met gezond vogelen.

leonwillems@home.nl

@ Joost, Peter, Theo, Leon en anderen die in de loop van dit topic ooit gereageerd hebben in de trant van het valt wel mee, ze hebben het beste voor met de orka: ik zou veel kunnen zeggen over jullie manier van redeneren, is waarschijnlijk beter dat ik dat niet doe.

Nou, deze manier van redeneren is in ieder geval stukken beter blijkbaar....   :rolleye:
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

leonwillems@home.nl

Het rapport kun http://www.dolfinarium.nl/nl/dolfinarium/dierenpark/nieuws/Morgan_gaat_niet_terug_naar_zee.html

daar kun je ook de namen lezen van de wetenschappers die hier hun bijdrage aan geleverd hebben.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Timo Roeke

Citaat van: ArjanH op december 13, 2010, 00:09:37 AMOf zeldzame vogels erbij gebaat zijn wanneer er weer eens hele volksstammen soortenjagers langskomen om hun levenslijst / jaarlijst / maandlijst te kunnen aanvullen, durf ik eerlijk gezegd te betwijfelen. Zeker sinds de Dwergooruil van Kootwijk eerder dit jaar. Dat was gewoon een genante vertoning en had niets meer te maken met gezond vogelen.
Nu wil ik niet offtopic gaan maar mensen hebben zich toch echt keurig gedragen (naar mijn weten).

Guus Peterse

Citaat van: ArjanH op december 13, 2010, 00:09:37 AMOf zeldzame vogels erbij gebaat zijn wanneer er weer eens hele volksstammen soortenjagers langskomen om hun levenslijst / jaarlijst / maandlijst te kunnen aanvullen, durf ik eerlijk gezegd te betwijfelen. Zeker sinds de Dwergooruil van Kootwijk eerder dit jaar. Dat was gewoon een genante vertoning en had niets meer te maken met gezond vogelen.
Leuk, deze discussie, net een invasieve exoot, zoals-ie nu ook al onder de zoogdieren opduikt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

peterlindenburg

De teneur van dit draadje heeft veel gelijkenis met de reacties die bij stukjes van GeenStijl staan, of onder artikelen van de Telegraaf. Wilderiaanse verdachtmakingen, drijfveren in twijfel trekken, alles wat niet in je redenatie past als onbetrouwbaar wegzetten. Kortom lekker spuien!


Vermakelijk leeswerk, dat wel ;D

tekenaar

De enige vraag die m.i. echt openblijft is deze: verzwakt wild dier is aangetroffen. De mening van deskundigen is dat dit dier doodgaat als het niet wordt opgevangen. Wat doe je vervolgens? Opvangen of dood laten gaan? De wetgever heeft daar een antwoord opgegeven door de zorgplicht voor wilde dieren in de Flora en Faunawet op te nemen. Mijn persoonlijk idee is dat deze zorgplicht de nodige nuancering kan gebruiken, onder welke omstandigheden vang je welke diersoorten al dan niet op?

Als ik het rapport lees dan is er m.b.t. die zorgplicht volkomen terecht gehandeld (dier had dermate ondergewicht dat het zonder hulp niet zou overleven - de wetgeving geeft vervolgens aan dat we de plicht hebben het te verzorgen). Ook een op sterven na dood dier stribbelt tegen wanneer het gevangen wordt, bij de wijze van vangen heb ik dus geen vraagtekens. Mijn vraag is dus beslist niet bij deze actie, maar: is de wetgeving wel zo correct?

Zullen we dit onderwerp maar verplaatsen richting "ethiek en wetgeving"?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

joostheeremans

Nou lijkt me een algemene discussie over de zorgplicht beter dan die te voeren aan de hand van deze orka. Dit is zo'n uniek geval, daar zou beleid niet op gevoerd of beoordeeld moeten worden vind ik. Dus ik zie het topic graag verschijnen, maar dan liever zonder dit draadje aangezien dat de discussie nogal vertroebelt. Zeker met de kwestie OVP en de Veluwezoom, die met  elke centimeter sneeuw dichterbij komt, zijn er genoeg ingangen om eens kritisch naar de zorgplicht te kijken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

tekenaar

nog een gedachte: als dieren eenmaal opgevangen zijn, is het m.i. beter wanneer deze dieren naar dierentuinen (en serieuze hobby-dierenhouders!) gaan i.p.v. dat ze teruggezet worden in de natuur om twee redenen:

- dit waren over het algemeen al de minder gezonde dieren: voor de natuurlijke populaties is het beter wanneer ze niet worden teruggezet (natuurlijke selectie wordt door opvang tenietgedaan)

- de individuele dieren hebben aanpassingsproblemen wanneer ze worden teruggezet en de sterfte onder deze dieren is onaanvaardbaar (zowel voor de individuele dieren als financieel gezien: met het "opvanggeld" hadden ook omstandigheden voor dezelfde diersoorten in het wild kunnen worden verbeterd. Ogevangen dieren zijn "dure dieren".)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ArjanH

Citaat van: guusp op december 14, 2010, 09:00:03 AM
Citaat van: ArjanH op december 13, 2010, 00:09:37 AMOf zeldzame vogels erbij gebaat zijn wanneer er weer eens hele volksstammen soortenjagers langskomen om hun levenslijst / jaarlijst / maandlijst te kunnen aanvullen, durf ik eerlijk gezegd te betwijfelen. Zeker sinds de Dwergooruil van Kootwijk eerder dit jaar. Dat was gewoon een genante vertoning en had niets meer te maken met gezond vogelen.
Leuk, deze discussie, net een invasieve exoot, zoals-ie nu ook al onder de zoogdieren opduikt.


Ja. Hopelijk komt er binnen afzienbare tijd ook eens een keertje een Witte Haai of Tijgerhaai langs.

Certhia

Citaat van: ArjanH op december 18, 2010, 00:23:33 AM
Citaat van: guusp op december 14, 2010, 09:00:03 AM
Citaat van: ArjanH op december 13, 2010, 00:09:37 AMOf zeldzame vogels erbij gebaat zijn wanneer er weer eens hele volksstammen soortenjagers langskomen om hun levenslijst / jaarlijst / maandlijst te kunnen aanvullen, durf ik eerlijk gezegd te betwijfelen. Zeker sinds de Dwergooruil van Kootwijk eerder dit jaar. Dat was gewoon een genante vertoning en had niets meer te maken met gezond vogelen.
Leuk, deze discussie, net een invasieve exoot, zoals-ie nu ook al onder de zoogdieren opduikt.


Ja. Hopelijk komt er binnen afzienbare tijd ook eens een keertje een Witte Haai of Tijgerhaai langs.




Laten zie dan ook maar proberen te vangen. Liefst met 1 duiker tegelijk. Zijn we na  3 duikers gelijk van eventuele ondervoedingsvraagstukken af.

joostheeremans

Citaat van: ArjanH op december 18, 2010, 00:23:33 AM
Citaat van: guusp op december 14, 2010, 09:00:03 AM
Citaat van: ArjanH op december 13, 2010, 00:09:37 AMOf zeldzame vogels erbij gebaat zijn wanneer er weer eens hele volksstammen soortenjagers langskomen om hun levenslijst / jaarlijst / maandlijst te kunnen aanvullen, durf ik eerlijk gezegd te betwijfelen. Zeker sinds de Dwergooruil van Kootwijk eerder dit jaar. Dat was gewoon een genante vertoning en had niets meer te maken met gezond vogelen.
Leuk, deze discussie, net een invasieve exoot, zoals-ie nu ook al onder de zoogdieren opduikt.


Ja. Hopelijk komt er binnen afzienbare tijd ook eens een keertje een Witte Haai of Tijgerhaai langs.


Om aan Morgan te voeren?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~