Volgens mij is de achteruitgang van mussen niet de oorzaak van geen of minder insecten.
Maar in nieuwbouwwijken zie je geen mussen meer om de doodeenvoudige redenen dat deze vogels daar geen nestplaatsen meer hebben.
Ze kunnen nergens meer onder de pannen, er is nergens een gaatje waar genesteld kan worden.
En wat moet je dan daar als mus zijnde?
Hang maar nestkasten op waarin zij kunnen wonen en de mussen komen vanzelf.
Hallo Carel ten dele heb je gelijk.
De nestgelegenheid is inderdaad afgenomen wat mede een oorzaak is dat de mussen afnemen. Behalve in nissen en onder dakpannen komen ook mussennesten voor in heggen en b.v. klimplanten.
Zelf denk ik dat er nog een oorzaak is. Vroeger werd er veel meer aan etenresten in de tuin gedeponeerd. Ook hier kwamen veel mussen op af. tegenwoordig heeft iedere huishouden een groene container waarin het meeste etensafval verdwijnt.
Maar goed dat is dus niet wetenschappelijk bewezen en meer een denkwijze van mij persoonlijk
Onze buren voeren al sinds we in deze wijk wonen vogels in de tuin. ( vaak kleine etensresten ) Onze populatie mussen ligt gemiddeld tussen de 20-30 in de winter en 10-15 in de zomer. Ook nu hebben we voor het eerst 3 nesten in de klimop van de mussen. Het aantal neemt in de zomer wat af daar mussen weer verdwijnen om elders te broeden.
Ik weet bijna zeker als onze buren dit niet gedaan zouden hebben dat we veel minder mussen in onze tuin zouden hebben.
groet
Rob
Zeewolde
Flevoland