Zweefvlieg onbekend

Gestart door a1000, juni 21, 2010, 20:52:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

Weet iemand welke soort dit is (woudzwever of gewoon iets simpels?).
Gevonden met rare vleugels (kon niet vliegen)

Gegroet Henry

han.endt

Ja vliegen is lastig zo. De vleugels zijn niet of niet goed opgepompt. Het lijkt me een Criorhina asilica.

a1000

Kan ik de asilica aan houden of is er nog twijfel.

Gegroet Henry

han.endt

Het lijkt mij wel goed. Maar het lijkt me wel goed dat een ander ook nog even kijkt en het eventueel bevestigd. Ik heb niet zoveel ervaring met deze.

a1000

Is de pachymera uitgesloten.


han.endt

Citaat van: a1000 op juni 21, 2010, 21:33:48 PM
Is de pachymera uitgesloten.
Dat lijkt me wel met dat dicht met gelige haren bezette borststuk en schildje. De dijen kan ik moeilijk zien, maar ze lijken me niet zo dik.

Menno Reemer

#6
Een echte uitdaging, zo'n beest waaraan je allerlei essentiele kenmerken niet kunt zien. Beide Criorhina-soorten vallen wat mij betreft af: het beest heeft niet de kenmerkende, naar onderen verlengde Criorhina-kop. Bovendien hebben beide Criorhina-soorten grotendeels gele schenen, terwijl dit beest vrijwel geheel donkere schenen heeft. Die donkere schenen maken dat verschillende Eristalis-soorten ook afvallen. Wat blijft er dan nog over? Het beest heeft de jizz van Mallota cimbiciformis: borststukrug en schildje met typische lichtbruin gekleurde beharing, borststuk ook bestoven in diezelfde kleur. Achterlijf geheel donker met geheel lichte beharing. In de vleugels zie je nog juist een aanzet voor een donker zigzagbandje. Ik kom tot de conclusie dat het Mallota cimbiciformis moet zijn! (N.B.: Ik heb 'm vergeleken met een exemplaar in mijn collectie, en ook met exemplaren van C. asilica en Eristalis-soorten.)
Waar zag je 'm?

a1000

Ik heb hem gezien in een vochtig loofhoutgebied grenzend aan een veenachtige omgeving.In de Horte bij Dalfsen (in de buurt van zwolle)

Bedankt voor de reactie.
gegroet henry