Zweefvlieg onbekend

Gestart door a1000, juni 21, 2010, 20:52:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

Weet iemand welke soort dit is (woudzwever of gewoon iets simpels?).
Gevonden met rare vleugels (kon niet vliegen)

Gegroet Henry

han.endt

Ja vliegen is lastig zo. De vleugels zijn niet of niet goed opgepompt. Het lijkt me een Criorhina asilica.

a1000

Kan ik de asilica aan houden of is er nog twijfel.

Gegroet Henry

han.endt

Het lijkt mij wel goed. Maar het lijkt me wel goed dat een ander ook nog even kijkt en het eventueel bevestigd. Ik heb niet zoveel ervaring met deze.

a1000

Is de pachymera uitgesloten.


han.endt

Citaat van: a1000 op juni 21, 2010, 21:33:48 PM
Is de pachymera uitgesloten.
Dat lijkt me wel met dat dicht met gelige haren bezette borststuk en schildje. De dijen kan ik moeilijk zien, maar ze lijken me niet zo dik.

Menno Reemer

#6
Een echte uitdaging, zo'n beest waaraan je allerlei essentiele kenmerken niet kunt zien. Beide Criorhina-soorten vallen wat mij betreft af: het beest heeft niet de kenmerkende, naar onderen verlengde Criorhina-kop. Bovendien hebben beide Criorhina-soorten grotendeels gele schenen, terwijl dit beest vrijwel geheel donkere schenen heeft. Die donkere schenen maken dat verschillende Eristalis-soorten ook afvallen. Wat blijft er dan nog over? Het beest heeft de jizz van Mallota cimbiciformis: borststukrug en schildje met typische lichtbruin gekleurde beharing, borststuk ook bestoven in diezelfde kleur. Achterlijf geheel donker met geheel lichte beharing. In de vleugels zie je nog juist een aanzet voor een donker zigzagbandje. Ik kom tot de conclusie dat het Mallota cimbiciformis moet zijn! (N.B.: Ik heb 'm vergeleken met een exemplaar in mijn collectie, en ook met exemplaren van C. asilica en Eristalis-soorten.)
Waar zag je 'm?

a1000

Ik heb hem gezien in een vochtig loofhoutgebied grenzend aan een veenachtige omgeving.In de Horte bij Dalfsen (in de buurt van zwolle)

Bedankt voor de reactie.
gegroet henry

a1000

Ik hem hem opgenomen in mijn collectie en zal opletten of er meer exemplaren rondvliegen.

gegroet Henry

han.endt

#9
Maar goed dat ik nog even een (kleine) slag om de arm hield. Die donkere schenen zaten me inderdaad wat dwars.
Mooie vondst zo'n Mallota cimbiciformis:duim:

Menno Reemer

Zeker een mooie vondst! Pas de zevende in Nederland!
Die verfrommelde vleugels wijzen er op dat ie (of eigenlijk zij) niet goed uit de pop gekomen is. Hij kan dus nooit van ver gekomen zijn, want vliegen kan ie niet. Aangezien Mallota-larven zich in boomholten ontwikkelen, zou het de moeite waard kunnen zijn om eens te zoeken naar zo'n holte in de boom(?) waarop je de vlieg zag zitten. Het zou zo maar kunnen dat daarin nog larven of poppen te vinden zijn die op het punt staan om uit te komen!

a1000

Ga ik doen.Zodra ik wat ontdek zal ik het doorgeven.

Bedankt voor de reacties.
Gegroet Henry

Certhia

Is er dan veel kleurvariatie bij deze soort?
Had zelf ook al Mallota cimbiciformis overwogen maar afgewezen vanwege het verschil van kleur van de beharing.
Die van Wageningen 2003 van het Belmonte Arboretum was namelijk veel geler (zie foto)


Groetjes Marc


Menno Reemer

Tja, daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn:

       
  • Kleurvariatie binnen soort (komt zeker voor, bij M. cimbiciformis heb ik daar te weinig exemplaren voor gezien om iets over te zeggen).
  • Verse exemplaren zijn vaak frisser van kleur dan oudere dieren, die vaak wat bleker zijn.
  • Mannetjes en vrouwtjes kunnen van kleur verschillen.
  • Foto's geven niet altijd de kleuren even natuurgetrouw weer.

Certhia

Citaat van: Menno Reemer op juni 22, 2010, 16:38:53 PM
Tja, daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn:

       
  • Kleurvariatie binnen soort (komt zeker voor, bij M. cimbiciformis heb ik daar te weinig exemplaren voor gezien om iets over te zeggen).
  • Verse exemplaren zijn vaak frisser van kleur dan oudere dieren, die vaak wat bleker zijn.
  • Mannetjes en vrouwtjes kunnen van kleur verschillen.
  • Foto's geven niet altijd de kleuren even natuurgetrouw weer.


Makes sense.
Dank voor je antwoord!


Groet


Marc