Roodsteelfluweelboleet

Gestart door Marian en Bert, augustus 08, 2006, 19:41:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Is deze paddestoel een roodsteelfluweelboleet of toch iets anders?
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1389302

Opmerking: na druk en doorsnijden trad er geen verkleuring op.
Pas veel later bleek de binnenzijde van de boleet wat groeniggeel geworden maar geen blauw!
Bij het beschadigen van de hoedhuid verkleurde de rand wel heel iets rood maar ook eigenlijk niet noemenswaardig. Hij groeide bij loofbomen in de buurt maar zeker 6 meter van de dichtbijzijnste (beuk, eik).

Groeten van Marian

a.houter

Ik durf het zo niet te zeggen; zowel Roodsteel fluwwelboleet als Rode boleet moeten een verkleuring laten zien. Eén van de twee moet het zijn. De hoed vindt ik wat te rood voor Roodsteel, de groenblauw verkleuring pleit echter weer meer voor Roodsteel.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Marian en Bert

Toen ik de foto op de computer zag, viel me de roodheid van de hoed ook op.
In het echt was de hoed bruiner. Ik blijf dus maar bij de Roodsteelfluweelboleet.
Op de niet uitgesneden foto van de onderzijde is rechts nog een stukje van de "bruine" hoedhuid te zien.

Groeten van Marian

a.houter

Dat is duidelijker...B. chrysenteron. Blijkbaar was dit exemplaar niet zo gevoelig. De groen-blauwe verkleuring past er in ieder geval bij. B. rubellus verkleurd blauw tegen zwart aan.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Cees Veenema

Hallo Marian,

Sympathiek dat je hem nog even op het forum hebt geplaatst.
Uitkomst is in ieder geval verhelderend ook al had je de paddestoel juist gedetermineerd.
Groet,

Cees

Marian en Bert

Geen probleem Cees.

Liever een correcte waarneming, daar leer ik wat van.

groeten van Marian

a.houter

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci