Hoofdmenu

keuze trektelpost

Gestart door Gideon Vreeman, juni 21, 2010, 10:38:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 18, 2011, 11:27:20 AM
Er zijn bij telpost Hazewater in ieder geval twee paartjes Havikken tp. Maar we hebben alleen de havikken geteld die hoog in de lucht zaten en de trekroute richting Z.O. vlogen. Ik sluit niet uit dat er daarbij toch ook lokale beesten zaten, maar het aantal havikken zou nog hoger uitgekomen zijn ware het niet dat we bij enige twijfel de waarnemingen niet hebben mee geteld als trek. Maar ja, zelfs na de selectiecriteria van vliegroute en hoogte, kwamen we nog steeds uit op 11 en 7. Het lastige is natuurlijk dat Havikken niet echt onderscheidende kenmerken hebben ten opzichte van soortgenoten, zoals bv bij buizerds of bruine kieken wel het geval is... Mochten er nog andere selectiecriteria zijn dan hoor ik dat graag...

Groeten Joachim

Oke, ja is erg lastig met al die lokale beesten. In de Blauwe Kamer hangen ook altijd lokale Haviken rond. Meestal kijk ik er niet echt naar en ga er vanuit dat het lokale vogels zijn. Hoge Haviken schrijf ik vaak ook niet op, tenzij ze echt hard doorgaan (heb zelf tot nu toe nog maar 1 Havik ooit durven opschrijven). Meestal blijken bij ons ook de 'hoge' Haviken vaak toch weer lokale vogels als je ze een tijdje blijft volgen, tenminste dat is mijn ervaring.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Joachim Vreeman

@ Adri: tja, je hebt gelijk: de waarnemingen van steppekiek (2/10), blauwe kiek (2), bladkoning, roodkeelpieper, ijsgors (2), beflijster (2), 115 en 205 buizerds, rode wouw en ruigpootbuizerd, zorgen voor een minder objectieve kijk op de zaak... Dit kennen we niet van op de Westdijk. Wat op HZW wel heel fijn is dat de rovers precies de route direct over de telpost lijken te volgen, terwijl op de WD je alle kanten op moest kijken. We schrijven de WD nog niet af: het lijkt me ook leuk om af en toe wat af te wisselen.

@Henk-Jan: het lastige van de desbetreffende data was, dat we geen tijd hadden om echt elke afzonderlijke vogel helemaal van begin tot eind te blijven volgen (vanwege relatief lage aantal tellers m.b.t. met het hoge aantal trekvogels). Ik zelf heb wel een paar van het totale aantal Havikken in de gaten gehouden en die gingen gewoon door.

Verwachten jullie trouwens voor vrijdag en/of het aankomend weekend nog wat qua vogeltrek?

henkjanvdkolk

Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 19, 2011, 11:45:31 AM
@ Adri: tja, je hebt gelijk: de waarnemingen van steppekiek (2/10), blauwe kiek (2), bladkoning, roodkeelpieper, ijsgors (2), beflijster (2), 115 en 205 buizerds, rode wouw en ruigpootbuizerd, zorgen voor een minder objectieve kijk op de zaak... Dit kennen we niet van op de Westdijk. Wat op HZW wel heel fijn is dat de rovers precies de route direct over de telpost lijken te volgen, terwijl op de WD je alle kanten op moest kijken. We schrijven de WD nog niet af: het lijkt me ook leuk om af en toe wat af te wisselen.

@Henk-Jan: het lastige van de desbetreffende data was, dat we geen tijd hadden om echt elke afzonderlijke vogel helemaal van begin tot eind te blijven volgen (vanwege relatief lage aantal tellers m.b.t. met het hoge aantal trekvogels). Ik zelf heb wel een paar van het totale aantal Havikken in de gaten gehouden en die gingen gewoon door.

Verwachten jullie trouwens voor vrijdag en/of het aankomend weekend nog wat qua vogeltrek?

Ja inderdaad bekend probleem dat je niet alles in de gaten kan houden. Oke, mischien schrijf ik ook gewoon te weinig Haviken op, zal ze weer eens wat meer in de gaten houden komende tijd.

Er zal zeker trek zijn in het weekend, en mischien morgen al wel weer wat meer (oa lijsters), als de wind wat zwakker wordt. Het is nu 19 oktober en van veel soorten (lijsters, duiven, spreeuw, etc) moet er nog wel heel wat langskomen. Het is moeilijk te voorspellen maar als je gelegenheid hebt zou ik zeker gaan tellen! Het kan tegenvallen, maar het kan ook ineens onverwacht goed zijn.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Folkert Jan

Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 18, 2011, 20:30:14 PM

Zaterdag 15 oktober 2011:
Rode wouw (1), Toendrarietgans (3), Sperwer (23), Buizerd (205), Kramsvogel (1377), Koperwiek (2767), Vink (1035), Grote barmsijs (1), Kleine Barmsijs (3), Waterpieper (1), IJsgors (1), Appelvink (1), Klapekster (1 tp), Zwarte specht (1 tp).

Wat betreft zaterdag komt er waarschijnlijk nog een leuke soort bij: de ruigpootbuizerd. Ik twijfelde in het veld vanwege het ontbreken van een duidelijke eindband bij de staart, maar dit blijkt niet een vast kenmerk. Voor de foto's: zie forum roofvogels/verschil buizerd en ruigpootbuizerd/Ruig? Deel 1

Voor een totaaloverzicht: zie trektellen.nl

Inmiddels inderdaad door bewerking van de foto duidelijkheid: een juveniel ruigpoot mag bijgeschreven worden bij de telling van zaterdag!


Hoe heb je die barmsijsen kunnen determineren terwijl ze overvlogen? En had je 0 barmsijs spec?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

henkjanvdkolk

Citaat van: rnbflavour op december 07, 2011, 12:10:59 PM
Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 18, 2011, 20:30:14 PM

Zaterdag 15 oktober 2011:
Rode wouw (1), Toendrarietgans (3), Sperwer (23), Buizerd (205), Kramsvogel (1377), Koperwiek (2767), Vink (1035), Grote barmsijs (1), Kleine Barmsijs (3), Waterpieper (1), IJsgors (1), Appelvink (1), Klapekster (1 tp), Zwarte specht (1 tp).

Wat betreft zaterdag komt er waarschijnlijk nog een leuke soort bij: de ruigpootbuizerd. Ik twijfelde in het veld vanwege het ontbreken van een duidelijke eindband bij de staart, maar dit blijkt niet een vast kenmerk. Voor de foto's: zie forum roofvogels/verschil buizerd en ruigpootbuizerd/Ruig? Deel 1

Voor een totaaloverzicht: zie trektellen.nl

Inmiddels inderdaad door bewerking van de foto duidelijkheid: een juveniel ruigpoot mag bijgeschreven worden bij de telling van zaterdag!


Hoe heb je die barmsijsen kunnen determineren terwijl ze overvlogen? En had je 0 barmsijs spec?

Zie:
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=275&site=0&land=1&taal=1&datum=20111015

1 Grote Barmsijs, 3 Kleine Barmsijs, 2 Barmsijs spec.. Ik sluit me aan bij de vraag van FJ.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Joachim Vreeman

Een wat late reactie: ik kijk de laatste tijd wat minder op het forum trektellen > misschien is een pb wat handiger in vervolg. Over de barmsijzen: wij waren in de veronderstelling dat dmv geluid onderscheidend determinatie mogelijk was, maar nu blijkt door extra onderzoek dit niet het geval. Ik pas mijn waarnemingen op wrn.nl en trektellen binnenkort aan.

Wat betreft de rpb: ook daar blijkt toch onzekerheid over te zijn, maar de argumenten tegen een rpb zijn wat mij betreft nog niet overtuigend.

Bedankt in ieder geval Folkert voor jouw attenderen: weer wat geleerd!

Groeten Joachim