Hoofdmenu

keuze trektelpost

Gestart door Gideon Vreeman, juni 21, 2010, 10:38:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gideon Vreeman

Voor de omgeivng van Amersfoort heb ik dit jaar trektelpost Westdijk, Bunschoten in het leven geroepen. Ondanks leuke waarnemingen, twijfel ik nog aan de potentie van de post.

Positief:
het ligt aan het randmeer, aan misschien wel de oude zuiderzeeroute. je hebt enorm weids zicht. het is verkeersluw, geluidsarm en goed bereikbaar per auto. Veel weidevogels en watervogels vliegen over.

Minder positief:
Weids, vogels lijken niet direct een lijn te volgen in het landschap. Effectiviteit lijkt meer te komen door weids uitzicht dan stuwing. Verder is er weinig tot geen beplanting aanwezig. Dit leid volgens mij ook tot het nog ontbreken van soorten die struikjes hoppen/beschutting wensen.

Wat is jullie mening?

De telpost is te zien via google maps, streetview. Het is de parkeerplaats waar oa het busje staat, gelegen op de dijk dus.

Zie voor de locatie:

http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=&daddr=52.268427,5.354971&hl=nl&geocode=&mra=mi&mrsp=0&sz=18&sll=52.268791,5.354311&sspn=0.001405,0.004935&ie=UTF8&ll=52.268315,5.354719&spn=0.018279,0.111322&t=h&z=14&layer=c&cbll=52.26835,5.354689&panoid=s4doG80nivDP9JaYPx2I8w&cbp=11,34.49,,0,5
,8.02>

Zie voor de tellingen:

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=761&land=1&site=0&taal=1
Gideon Vreeman

TjeerdBurger

Zo aan de tellingen te zien is er niks mis met de telpost en mag je niet klagen! Dat er nou net niet 2 struikjes bij de telpost staan is jammer maar geen ramp, levert je hooguit enkele vogeltjes extra op. Iedere telpost z'n specialiteit en zo aan de tellingen te zien is het een prima telpost voor steltjes en rovers, leuk!
Veel kanten kan je eigenlijk niet op, wellicht dat er bij de jachthaven ten westen van de telpost een mooie plek is met weids uitzicht en wat struikjes? 

Adri Clements

Misschien iets meer gaan tellen, nu heb je 10 najaarstellingen, is best weinig om dan al conclusies te gaan trekken.
Bij de jachthaven is idd optie, ben ook wel benieuwd hoe het vliegt langs het nekkeveld, dus een eindje ten oosten van bunschoten. Is simultaantellen geen optie, dus met meerdere mensen op meerdere plekken? dan kan je plekken gaan vergelijken, op hetzelfde moment.
suc6!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Gideon Vreeman

Citaat van: Adri Clements op juni 23, 2010, 07:48:20 AM
Misschien iets meer gaan tellen, nu heb je 10 najaarstellingen, is best weinig om dan al conclusies te gaan trekken.
Bij de jachthaven is idd optie, ben ook wel benieuwd hoe het vliegt langs het nekkeveld, dus een eindje ten oosten van bunschoten. Is simultaantellen geen optie, dus met meerdere mensen op meerdere plekken? dan kan je plekken gaan vergelijken, op hetzelfde moment.
suc6!

Mee eens dat we meer moeten tellen om meer duidelijkheid te krijgen. De jachthaven is afgesloten helaas. Anders is het inderdaad een mooi punt. En op Nekkeveld is al een telpost. Bedankt voor het meedenken!
Gideon Vreeman

Yeronimo

Je zou eens bij ons op de telpost langs moeten komen. Daarna zeg je niets meer over een tekort aan bosjes. ^^

En al die voorwaarden...Tja, wij zitten aan het drukke Noordzeekanaal waar vliegtuigen om de minuut overvliegen, een autoweg ernaast ligt en we op een bouwterrein zitten. Toch hebben ook wij heel mooie tellingen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Gideon Vreeman op juni 23, 2010, 09:23:32 AM
Citaat van: Adri Clements op juni 23, 2010, 07:48:20 AM
Misschien iets meer gaan tellen, nu heb je 10 najaarstellingen, is best weinig om dan al conclusies te gaan trekken.
Bij de jachthaven is idd optie, ben ook wel benieuwd hoe het vliegt langs het nekkeveld, dus een eindje ten oosten van bunschoten. Is simultaantellen geen optie, dus met meerdere mensen op meerdere plekken? dan kan je plekken gaan vergelijken, op hetzelfde moment.
suc6!

Mee eens dat we meer moeten tellen om meer duidelijkheid te krijgen. De jachthaven is afgesloten helaas. Anders is het inderdaad een mooi punt. En op Nekkeveld is al een telpost. Bedankt voor het meedenken!
Nekkeveld is maar iets van 4500 m verderop. Hier aan de westkust is die afstand groot als een post landinwaarts ligt, maar bij jullie zal toch niet zoveel verschilen opleveren?  Waarom ga je daar dan niet tellen?
Intensiever tellen op één post lijkt mij beter dan op twee gelijkwaardieg posten met een gedeelteljke bemanning.

--
Groeten, Herman van der Meer






Herman van der Meer

Jan vH

Maar als je dan op één post gaat tellen, welke is dan beter? Ik ben hier ook wel benieuwd naar, omdat ik dit najaar ook wel eens in eigen regio wil trektellen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

In je eigen regio trektellen kan natuurlijk altijd. Ik telde vroeger wel vanaf het dak van mijn huis, een kleine drie kilometer van zee, dus dat leverde best aardig op, maar het kon uiteraard beter.
En om dat nou gelijk een trektelpost te noemen ...
Een trektelpost is voor mij een zo gunstig mogelijk gelegen punt wat op gunstige tijdstippen zo frequent mogelijk wordt bemand. Als je veel tijd en energie hebt kan dat natuurlijk in je eentje maar over het algemeen is het handiger om dat met een aantal fanaten samen te doen. Bij drukke trek kan het hoe dan ook al lastig zijn om het in je eentje te doen omdat alle kanten opkijken en schrijven moeilijk tegelijk gaat.


--
Groeten, Herman van der Meer.

Herman van der Meer

Adri Clements

Als je intensief gaat tellen, doe het dan gelijk goed ---> eerst een goede plek uitzoeken.

Op 1 dag op een vastgestelde periode op de dag, met een gelijkwaardige telinspanning, binnen een afgesproken straal... is het wel degelijk nuttig om verschillen waar te nemen. Ik meen dat telpost breskens ook op deze manier is bepaald.

Langs open water is het altijd interessant om eens te gaan tellen, aangezien veel landvogels watervrees hebben in meer of mindere mate.
Optie nekkeveld droeg ik aan, omdat ik me zo kan voorstellen dat veel vogels aan de (zuid)oostkant van het veluwemeer blijven vliegen en dus niet de oversteek wagen naar flevoland. Het is daardoor dus eerder logisch dan verbazingwekkend dat er sprake is van 'microstuwing' bij het nekkeveld. Nu zet ik het idd behoorlijk scherp neer. Er zijn genoeg andere factoren die weer een andere kijk op de zaak geven. Zelf uitzoeken in het veld is dus het beste.
Als je de kaart van NL er eens bij pakt is nekkeveld lang niet optimaal vergeleken met bijv. harderwijk, maar dit is een 'zoektocht' naar een betere telpost op fietsafstand van bunschoten.

4,5 km kan een wereld van verschil zijn Herman, vergelijk aantal houtduiven eens:
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=180&site=0&land=1&taal=1&datum=20091027
en 7,5 km verderop
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=120&site=0&land=1&taal=1&datum=20091027

Ik weet dat op die dag de houtduiven vanaf 3km ten oosten van de telpost niet meer vlogen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

HPM

Citaat van: Adri Clements op juni 23, 2010, 22:35:21 PM
[...]
4,5 km kan een wereld van verschil zijn Herman, vergelijk aantal houtduiven eens:
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=180&site=0&land=1&taal=1&datum=20091027
en 7,5 km verderop
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=120&site=0&land=1&taal=1&datum=20091027

Ik weet dat op die dag de houtduiven vanaf 3km ten oosten van de telpost niet meer vlogen.

4.5 km kan inderdaad een groot verschil maken. Ik woon nu zo'n 5 km van zee en hier op mijn dak gaan zitten zou ik verspilde moeite vinden. Voor een binnenlandsite zou wat bij mij overkomt misschien nog wel leuk zijn, maar als ik nu trek zou willen tellen zou ik toch richting zee gaan. Dan zou het wel de Vulkaan zijn.
Ik veronderstelde dat er aan beide kanten van Spakenburg enige stuwing zou optreden.
Hoe het tussen Kinderdijk en Bergambacht zit weet ik niet. Ik heb me daar eigenlijk alleen met watervogeltellingen bezig gehoudenken, dus de treksituatie ken ik niet.

--
Groeten, He'rman van der Meer
Herman van der Meer

Gideon Vreeman

We gaan een poging doen om bij de brug ten noorden van Nijkerk te tellen. We denken dat hier de vogels de oversteek maken. Daarnaast vernauwd het water zich hier, zodat we vogels die de waterlijn juist volgen ook mee kunnen pakken. Nekkeveld vind ik op het eerste gezicht zelf niet overtuigend, qua resultaten en qua locatie. Ik heb al wel een poging ondernomen door de contactpersoon te mailen, helaas zonder resultaat. Voor onze plek des hoop, zie:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.262865,5.46484&spn=0,0.021887&z=16&layer=c&cbll=52.262836,5.464295&panoid=WftEnX7QOeEREEyiSoxpJQ&cbp=12,159.04,,0,8.26

Hierbij proberen we beide zijden van de brug.

@ Jan van Harten; meedoen kan altijd!
Gideon Vreeman

Stijn E.

Citaat van: Gideon Vreeman op juli 11, 2010, 15:42:37 PM
We gaan een poging doen om bij de brug ten noorden van Nijkerk te tellen. We denken dat hier de vogels de oversteek maken. Daarnaast vernauwd het water zich hier, zodat we vogels die de waterlijn juist volgen ook mee kunnen pakken. Nekkeveld vind ik op het eerste gezicht zelf niet overtuigend, qua resultaten en qua locatie. Ik heb al wel een poging ondernomen door de contactpersoon te mailen, helaas zonder resultaat. Voor onze plek des hoop, zie:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.262865,5.46484&spn=0,0.021887&z=16&layer=c&cbll=52.262836,5.464295&panoid=WftEnX7QOeEREEyiSoxpJQ&cbp=12,159.04,,0,8.26

Hierbij proberen we beide zijden van de brug.

@ Jan van Harten; meedoen kan altijd!

Laat maar weten wanneer jullie het gaan proberen, dan kijk ik of ik erbij kan zijn  ;)

PS, ik PB je wel even m´n mobiel nr  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Gerard Troost

Citaat van: Gideon Vreeman op juli 11, 2010, 15:42:37 PM

Hierbij proberen we beide zijden van de brug.


....waarbij ik me vooral op de oostkant vd brug zou richten, dat lijkt mij een betere plek als de westkant. Heb je niet veel last van geluidshinder zo vlak langs de weg (en vlak bij de brug?)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Waarom zouden ze vogels daar oversteken? Ze vliegen, zo lijkt mij, juist aan de oostkant van het water. Dan lijkt me bij een "knik" het beter zitten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gideon Vreeman

#14
We blijven op de Westdijk. Door de reacties hier realiseer ik me dat er te weinig tellingen zijn gedaan en we desondanks toch leuke tellingen hebben. Al zullen we ook een test doen bij de brug en zullen we tellingen van 'naast' gelegen posten in de gaten houden. Bedankt allen!

@Stijn: leuk als je mee gaat, we zullen snel weer beginnen!
Gideon Vreeman

Jarinka

Gideon, wanneer beginnen jullie ongeveer weer? Lijkt me namelijk leuk om weer mee te gaan, de vorige keer was erg leerzaam!
Groeten, Jarinka Heijink

Gideon Vreeman

Citaat van: Jarinka op juli 28, 2010, 21:06:43 PM
Gideon, wanneer beginnen jullie ongeveer weer? Lijkt me namelijk leuk om weer mee te gaan, de vorige keer was erg leerzaam!

Ha Jarinka, we zullen vanaf eind augustus 'echt' beginnen, maar daarvoor gaan we ook wel, zij het wat onregelmatig. Vanaf komend weekend heb ik vakantie en zal ik ook gaan tellen, zal ik het je laten weten via de mail?

Groet, Gideon
Gideon Vreeman

Stijn E.

Citaat van: Gideon Vreeman op juli 29, 2010, 12:20:51 PM
Citaat van: Jarinka op juli 28, 2010, 21:06:43 PM
Gideon, wanneer beginnen jullie ongeveer weer? Lijkt me namelijk leuk om weer mee te gaan, de vorige keer was erg leerzaam!

Ha Jarinka, we zullen vanaf eind augustus 'echt' beginnen, maar daarvoor gaan we ook wel, zij het wat onregelmatig. Vanaf komend weekend heb ik vakantie en zal ik ook gaan tellen, zal ik het je laten weten via de mail?

Groet, Gideon

Als je datzelfde bij mij zou kunnen doen, heel graag Gideon  ;)
Adres zit over 1 minuut in je PM postvak in  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Gideon Vreeman

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 29, 2010, 12:25:12 PM
Citaat van: Gideon Vreeman op juli 29, 2010, 12:20:51 PM
Citaat van: Jarinka op juli 28, 2010, 21:06:43 PM
Gideon, wanneer beginnen jullie ongeveer weer? Lijkt me namelijk leuk om weer mee te gaan, de vorige keer was erg leerzaam!

Ha Jarinka, we zullen vanaf eind augustus 'echt' beginnen, maar daarvoor gaan we ook wel, zij het wat onregelmatig. Vanaf komend weekend heb ik vakantie en zal ik ook gaan tellen, zal ik het je laten weten via de mail?

Groet, Gideon

Als je datzelfde bij mij zou kunnen doen, heel graag Gideon  ;)
Adres zit over 1 minuut in je PM postvak in  ;)

Doe'k. 
Gideon Vreeman

Jan vH

Van mij heb je ook een PM.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Joachim Vreeman

Het wordt nog eens druk op de Westdijk/ Nijkerkerbrug... En dat is mooi > we kunnen elk extra paar ogen gebruiken :rolleye: Zoals Gideon al zei: vanaf (eind) augustus proberen we regelmatig en/of zo vaak mogelijk te tellen, dus bij deze een uitnodiging aan iedere vogelaar die mee wilt doen: laat het ons weten!

Groeten Joachim Vreeman
(Kijk op trektellen.nl voor wat er op de Westdijk gezien is en houd (zoals eerder in dit topic al aangegeven is) voor ogen dat we tot nu toe relatief weinig dagen geteld hebben en met hoogtens 2 of 3 man)

Timo Roeke

Ik ben benieuwd hoe het jullie daar bevalt.

Joachim Vreeman

Hoi Timo,

Tja... Trektellen rondom Amersfoort blijft een lastig verhaal. We hebben diverse plekken geprobeerd en dat zegt op zich al genoeg. Kort samengevat hebben we geconstateerd dat de Westdijk een leuke telpost is tot een uurtje of half twee, maar dat er vaak ook flinke periodes tussenzitten waar er bar weinig tot niets vliegt. Het is een mooie omgeving waarbij je alle kanten op ruim zicht hebt. Vaak vliegen de vogels ook erg hoog, maar vanwege de relatief stille omgeving, pikken we aardig wat op op geluid. Roofvogels lijken het niet bijzonder goed te doen op de Westdijk: wanneer andere telposten wouwen, kieken en grote aantallen buizerds en sperwers melden, komen wij er vaak bekaaid vanaf. Toch vind ik het een leuke locatie en hebben we af en toe leuke waarnemingen, maar dus de nadruk op af en toe.
Telpost Nijkerkerbrug hebben we eigenlijk nog te weinig geteld om goed zicht te krijgen op de mogelijkheden. Wel zijn we de laatste paar keren aan de overkant gaan staan wat een betere plek lijkt.
Eergisteren stonden we tijdens EBD op telpost Hazewater en toen vloog er een steppekiek voorbij, dus logisch dat dat tot enig enthousiasme leidt. Maar ook voor hier geldt dat we er nog te weinig hebben gestaan om er conclusies aan te verbinden.
Tenslotte hebben we ook een aantal pogingen gedaan net naast telpost Nekkerveld (zodat we in de provincie Utrecht stonden) in het gebied de Oosterpolder. Deze plek lijkt vooral leuk voor overtrekkende rovers.

Tot zover een kort overzicht, maar vanwaar je vraag?

Groeten Joachim

Timo Roeke

Trekroutes binnen Nederland interesseren me. Bovendien zijn er genoeg mensen te vinden die wellicht zelf in de toekomst een trektelpost willen beginnen en jullie informatie goed kunnen gebruiken. Een dergelijk topic bestaat namelijk nog niet. Ik vond het topic zo 'on af' zonder de resultaten van jullie zoektocht.

Toch jammer dat het rondom Amersfoort niet zo vlot gaat. Maar het is ook maar net waar je het mee vergelijkt. Ik sta met enige regelmaat op de telpost Oelemars in Losser bij de Duitse grens en op de telpost Engbertsdijksvenen en dat zijn uitstekende telposten. Toch zitten er weekenden tussen dat er bijzonder weinig overvliegt. Of het vliegt zo hoog dat het nauwelijks te zien is (vooral qua zangvogels). Losser heeft een goede naam qua roofvogels. Volgens mij één van de beste plekken van Nederland voor visarenden en wouwen maar daar zitten soms ook stille weken tussen. Kortom... je weet vast al waar ik naar toe wil. Het is simpelweg niet elke week/maand raak met iets leuks.

Maar houd me/ons vooral op de hoogte van de vorderingen en wellicht kunnen jullie de bevindingen qua 'ideale' plek met ons delen. Staan jullie liever wat hoger - beter overzicht maar meer wind. Sowieso bij water? Etc...

Joachim Vreeman

Het lijkt erop alsof we eindelijk rust hebben met het zoeken van een telpost rondom Amersfoort. Telpost Hazewater was afgelopen donderdag, vrijdag en zaterdag zeker voor de regio een goede plek om te trektellen: dat leverde meer dan twintig dagrecords en aardig wat nieuwe soorten voor de telpost op. Hieronder een selectie van de resultaten:

Trektelpost Hazewater

Donderdag 13 oktober 2011:
Grote zilverreiger (5), Sperwer (26), Smelleken (1), Zwarte Specht (1), Boerenzwaluw (3), Koperwiek (1667), Bladkoning (1), IJsgors (1), Goudvink (5), Appelvink (1), Geelgors (1), Klapekster (1 tp), Zwarte specht (1 tp). 

Vrijdag 14 oktober 2011:
Grote zilverreiger (5), Blauwe kiekendief (2), Havik (11), Sperwer (32), Buizerd (115), Smelleken (1), Boomvalk (1), Groene specht (1), Boerenzwaluw (1), Roodkeelpieper (1), Beflijster (2), Kramsvogel (3663), Koperwiek (649), Spreeuw (4726), Vink (1136), Keep (168), Goudvink (10), Appelvink (1), Geelgors (1), Zwarte specht (1 tp).

Zaterdag 15 oktober 2011:
Rode wouw (1), Toendrarietgans (3), Sperwer (23), Buizerd (205), Kramsvogel (1377), Koperwiek (2767), Vink (1035), Grote barmsijs (1), Kleine Barmsijs (3), Waterpieper (1), IJsgors (1), Appelvink (1), Klapekster (1 tp), Zwarte specht (1 tp).

Wat betreft zaterdag komt er waarschijnlijk nog een leuke soort bij: de ruigpootbuizerd. Ik twijfelde in het veld vanwege het ontbreken van een duidelijke eindband bij de staart, maar dit blijkt niet een vast kenmerk. Voor de foto's: zie forum roofvogels/verschil buizerd en ruigpootbuizerd/Ruig? Deel 1

Voor een totaaloverzicht: zie trektellen.nl


Rikstar

waarschijnlijk mag weg, betreft zekere ruigpoot  :duim:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

henkjanvdkolk

Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 18, 2011, 09:51:12 AM
Het lijkt erop alsof we eindelijk rust hebben met het zoeken van een telpost rondom Amersfoort. Telpost Hazewater was afgelopen donderdag, vrijdag en zaterdag zeker voor de regio een goede plek om te trektellen: dat leverde meer dan twintig dagrecords en aardig wat nieuwe soorten voor de telpost op. Hieronder een selectie van de resultaten:

Trektelpost Hazewater

Donderdag 13 oktober 2011:
Grote zilverreiger (5), Sperwer (26), Smelleken (1), Zwarte Specht (1), Boerenzwaluw (3), Koperwiek (1667), Bladkoning (1), IJsgors (1), Goudvink (5), Appelvink (1), Geelgors (1), Klapekster (1 tp), Zwarte specht (1 tp). 

Vrijdag 14 oktober 2011:
Grote zilverreiger (5), Blauwe kiekendief (2), Havik (11), Sperwer (32), Buizerd (115), Smelleken (1), Boomvalk (1), Groene specht (1), Boerenzwaluw (1), Roodkeelpieper (1), Beflijster (2), Kramsvogel (3663), Koperwiek (649), Spreeuw (4726), Vink (1136), Keep (168), Goudvink (10), Appelvink (1), Geelgors (1), Zwarte specht (1 tp).

Zaterdag 15 oktober 2011:
Rode wouw (1), Toendrarietgans (3), Sperwer (23), Buizerd (205), Kramsvogel (1377), Koperwiek (2767), Vink (1035), Grote barmsijs (1), Kleine Barmsijs (3), Waterpieper (1), IJsgors (1), Appelvink (1), Klapekster (1 tp), Zwarte specht (1 tp).

Wat betreft zaterdag komt er waarschijnlijk nog een leuke soort bij: de ruigpootbuizerd. Ik twijfelde in het veld vanwege het ontbreken van een duidelijke eindband bij de staart, maar dit blijkt niet een vast kenmerk. Voor de foto's: zie forum roofvogels/verschil buizerd en ruigpootbuizerd/Ruig? Deel 1

Voor een totaaloverzicht: zie trektellen.nl

Gave tellingen! Wat me opvalt is wel de aantallen Haviken, 11 is zelfs een landelijk dagrecord, en 7 is de 2e plaats. Zeker te weten geen lokale beesten? Trekkende Haviken zijn erg schaars naar mijn idee.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Joachim Vreeman

Er zijn bij telpost Hazewater in ieder geval twee paartjes Havikken tp. Maar we hebben alleen de havikken geteld die hoog in de lucht zaten en de trekroute richting Z.O. vlogen. Ik sluit niet uit dat er daarbij toch ook lokale beesten zaten, maar het aantal havikken zou nog hoger uitgekomen zijn ware het niet dat we bij enige twijfel de waarnemingen niet hebben mee geteld als trek. Maar ja, zelfs na de selectiecriteria van vliegroute en hoogte, kwamen we nog steeds uit op 11 en 7. Het lastige is natuurlijk dat Havikken niet echt onderscheidende kenmerken hebben ten opzichte van soortgenoten, zoals bv bij buizerds of bruine kieken wel het geval is... Mochten er nog andere selectiecriteria zijn dan hoor ik dat graag...

Groeten Joachim

Joachim Vreeman


Zaterdag 15 oktober 2011:
Rode wouw (1), Toendrarietgans (3), Sperwer (23), Buizerd (205), Kramsvogel (1377), Koperwiek (2767), Vink (1035), Grote barmsijs (1), Kleine Barmsijs (3), Waterpieper (1), IJsgors (1), Appelvink (1), Klapekster (1 tp), Zwarte specht (1 tp).

Wat betreft zaterdag komt er waarschijnlijk nog een leuke soort bij: de ruigpootbuizerd. Ik twijfelde in het veld vanwege het ontbreken van een duidelijke eindband bij de staart, maar dit blijkt niet een vast kenmerk. Voor de foto's: zie forum roofvogels/verschil buizerd en ruigpootbuizerd/Ruig? Deel 1

Voor een totaaloverzicht: zie trektellen.nl
[/quote]

Inmiddels inderdaad door bewerking van de foto duidelijkheid: een juveniel ruigpoot mag bijgeschreven worden bij de telling van zaterdag!

Adri Clements

@ Joachim: erg leuk al die aantallen en soorten!
Toch vraag ik me af op basis van welke argumenten je dan kiest voor Hazewater. Vanaf afgelopen donderdag 13 okt vloog het vrijwel overal goed, waarschijnlijk ook op de andere proeftelposten.
Iig veel suc6!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's